Visa fullständig version : Västerbotten Fjällen
Highbeam
2008-08-11, 12:12
Jag och några kompisar tänkte åka till fjällen och fiska, nån som vet av nåt tips, ska fiska fluga och spinnfiske, bäckar älvar eller sjöar. Vi ska utgå från Skellefteå med bil eller sjöflygplan. Kan tälta eller bo i stuga.
Schlangen
2008-08-11, 18:08
Ammarnäs! Det är det självklara för mig. Kom hem igår från dom trakterna, (giertsbäcken).
Dåligt torrflugfiske pga lågt vatten men nattfisket i tilliggande harrträsket gav bättre.
Vindelälven vid Kraddsele gav några fina harrar på torrt men även lågt vatten där.
Men testa vattnen runt ammarnäs, jag fastnade där och har åkt dit varje år sen 95.
Det brukar vara bättre tidigare typ v 28-30 för det va bra kallt förra veckan, hadde is på innsidan av tältduken. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Lycka till med att hitta ditt smultronställe och annvänd bara flugspö.
Kirjesålandet i Slussfors mellan Storuman och Tärnaby. Både sjöfiske och fiske i kirjesån. Fluga, Spinnare, mete altt funkar. Man fångar öring, röding och harr. Stort och litet.Det största jag fångat där är en öring på 7,5 med ett koppar skeddrag men den största öring de tagit var på ca 11 kilo. Det har för bara nån vecka sedan dragits upp röding ca 40 st, samma dag, och nästan alla var över kilot. Det finns hyfsaede vandringsleder med grillplatser och vindskydd. Det finns även en liten stuga längs leden.Fiskekort köper man i Slussfors på affären.Ska själv åka upp v35 och försöka slå mitt rekord.
Om Du skulle välja Girjesån har du nära till ytterligare vatten. Juktån (flugfiske) Mellan brånaberg och Juktån finns, Dolkan.(öring) Och om du vandrar över Juktån bliarke(öring) och kåtaträsk(öring). Ta sedan en titt på Viktoriakapellet.
Har tidigare fiskat i Faskniken, Kände "lappen" som hade den som matsjö. Underbar sjö, men fiska inte där nu för den är förbjuden. Det var helt otrolig röding i denna sjö. Sedan finns det många sjöar om man tar sig över Vindelälven vid Övre Sadsele Det är skogssjöar som nästan ingen fiskar i. Det är mycket jobbigt att ta sig till dessa sjöar.
Jag och några kompisar tänkte åka till fjällen och fiska, nån som vet av nåt tips, ska fiska fluga och spinnfiske, bäckar älvar eller sjöar. Vi ska utgå från Skellefteå med bil eller sjöflygplan. Kan tälta eller bo i stuga.
Försök hyra en stuga i klippen norr om Hemavan.
Där finns det både Öring och Röding.
Jag är där varje år och fiskar i augusti och så det har blivit ett av mina favorit ställen.Umeälven börjar där uppe med forsar och smala åar.
Mitt tips till dig om du ska fiska i fjällen är bottenmete och en liten bit vin kork typ 1/3 del av korken som sitter ca 15 cm från kroken och ett sänke typ Skeddrag typ Silver Toby beroende på hur långt du ska kasta.
Kasta ut låt stå i strömmande vatten och dra sakta då och då om det är sand botten då hugger röding utan tvekan om den simmar i närheten använd gärna mask.
Stenig botten kan skeddraget fastna och då tappar man allt om man inte håller koll på vart man kastar.
Tjärnar på fjället så fiskar du på samma sätt, men det gäller att man inte syns för fisken. Smyg fram så att du är ca4 till 6 meter i från kanten och kasta mitt i tjärn eller så långt de går och fiska hem på samma sett som i forsar.
Ps Ge fan i flöten för den stör bara fisken.
Röding hugger bäst på
morgonen från 06:00 på morgonen till 11.00.
Öringen hugger oftats på eftermiddagen och sällan på kvällen.
Är man bara först på platsen och fiskar på de mest hetase ställen så behöver man inte stå och fiska hela dagen.
Gå in på denna länk
www.brf-klippen.se
Så du förstår vad du får för pengarna. Jag är delägare i föreningen och vet hur man fiskar och vart fisken står i klippen.
Bara för ordningens skull, Västerbotten har inga fjäll, men däremot Lappland. Västerbottens län har däremot fjäll och det enklaste sättet att hitta till rätt fiskeplats är att bara åka västerut, när fjällen sluttar neråt igen så har du kommit för långt. Själv har jag för några höstar sedan upplevt rena P & T-fisket i sjöarna på Stikken-platån.
Men vi har ju våra favoriter, så åk bara dit och hitta er egen!
Jag fiskade i Klippen i augusti förra året, men bara en dag, vilket självklart är för kort för en ordentligt utvärdering.
Tillsammans fick jag och tjejen bara två smolt och en öring strax under kilot (som för övrigt var väldigt fin/god). Vi fiskade UL med spinnare och främst i forsnackarna, många spinnare gick åt (ska gå upp till Fireline 0.12 detta året). När klockan började närma sig 23-24 högg fiskarna som galna vid forsnackarna, men tyvärr alldeles för blygt. Det var i övrigt fina fiskevatten och väldigt lätt att ta sig fram på stigarna; inget behov av vadare om man inte vill. Ett tag hade vi en mård som följde vårt fiskande från andra sidan älven. Trots det klena reslutatet var det värt de få kronor det kostade (tror det var 30-40 kr för en enskild dag).
Den här sommaren åker vi "tyvärr" upp runt midsommar och jag har förstått att fisket är svagare då, men jag ska ge Klippen ett par-tre dagar. Tänkte dessutom försöka mig på att fiska i övre delen av älven, Umfors-Umasjö-området alltså. Någon som har erfarenhet därifrån?
Tänkte även försöka mig på lite bottenmete, men upplevde att det var stenigt nästan överallt. Kikar jag på fel ställen?
Hur är vinkorken tänkt att fungera? Ge masken rörelse? Bör man använda någon särskild krok vid mete?
mask<--15 cm nylon--korkbit---skeddrag?
Vi kanske borde ha en särskild tråd för Tärnaby/Hemavan?
Jag var där i Klippen vecka 32 och fiskade men vi fick bara en massa småöringar under 10 cm. två år innan fanns det en massa rödingar under 1 Kg, Jag hörde runt med byfolket och det har spolats bort en del fisk med vårfloden så vi for till Tängvattnet och fick ingenting, Vi testade botten mete spinnare och långdrag men ingenting.
Problemet var att det var för varm i vattnet (16,5 grader) så fisken låg på botten och rörde sig inte.
Det var välldigt mycket små fisk under ytan som inte högga alls.
Mina tips är bottenmete med en bit vinkork som lyfter upp kroken från botten.
Spinnare som fungerar bäst är Mira i koppar eller King I koppar.
Nu när vattnet börjar bli kallare så börjar de närma sig land då är de mer på hugget.
Ett flöte med flugor med en liten tyngd tror jag ska fungera och låt den driva en stund.