handdator

Visa fullständig version : Tafs till borre?

esox_lucius
2003-09-28, 19:29
Gick ner till bryggan för att dra några kvällsborrar på jigg för en halvtimme sedan, och redan i andra kastet har jag en fisk på men tyvärr är det en gädda på ca 2 kilo... Den simmade några vändor innan den försvann med jiggen i käften. I nästa kast sitter en större på ca 5 kilo och även den får av linan men den spottar ut jiggen innan den simmar iväg. Några kast senare händer samma sak igen med en liten gädda, och efter ännu några kast kan jag landa en smal 4 kilos. Jiggen satt utanpå på denna så det gick hela vägen in.... Så min fråga är använder ni tafs till abborrfisket? Känns ju lite mjöskert att se så fina fiskar simma ner i djupet med en jigg i mungipan... Visst det ger ju något mer borrar utan tafs, men gäddornas välbefinnande känns viktigare...

För övrigt bästa fisket i antal kontakter på länge! Fyra fiskar på kanske en kvart...

Bergman
2003-09-28, 19:50
Borde ju funka tämligen bra med en mjuk tafs av Pro Leader men den kanske inverkar negativt på jiggarna ändå ?

Andreas
2003-09-28, 20:30
Seven Strands näst tunnaste wire, ett lekande och dom där rören för att låsa wiren är vad jag använder till mitt UL-spö och det fungerar rätt fint faktiskt. Tafsarna är inte mer än 5 cm långa och då klarar man de flesta fiskar så länge man inte väntar länge med mothugget.

Push-Up
2003-09-28, 20:50
Jag kör bara med Canelle Supratress som tafs till jiggfisket efter abborre, den tunnaste 5 kilosen är det överlägset bästa jag jag någonsin använt. Helt suverän och totalt överlägsen allt annat!!!

Stizo
2003-09-28, 20:54
Idag blev jag av med en mindre rapala wobbler, två jiggar och ett par kamasankrokar och en flytkula... Måste köpa tunn tafs innan nästa abbborre pass.

Push-Up: Vart får man tag på Canelle Supratress? Finns den hos tex på Synbybergs sportfiske eller Berras?

Push-Up
2003-09-28, 21:03
Tror inte det, Berras kan ha, Sumpan har jag tjatat på om detta lääääänge...
Men du har ju nära till Fly Fisherman och de har massor hemma.

Stizo
2003-09-28, 21:31
Ok, får väl ta och åka till flyfisherman då! Är det sådan tafs som man kan knyta?

Push-Up
2003-09-28, 21:48
Jajjamensan, knyter den hur enkelt som helst!!!

SMaster
2003-09-28, 22:06
Kör proleaders 6 kg. Knyter den med blodknut direkt på linan och ett litet beteslås i andra ändan.

Fungerar skit bra. Inga jiggar tappade till gäddorna de senaste året!

mange"bigpike"wi....
2003-09-28, 22:10
pike 7 strand då?? dt borde väll funka men ja vet att du(andreas) har sagt att Canelle Supratress e jävligt bra

Alessandro
2003-09-29, 08:10
Fly fisherman är general agent i Sverige, Canelle´s hemsida finns på www.canelle-peche.com

Alessandro
2003-09-29, 08:12
Oops, www.cannelle-peche.com skulle det vara...

David Ståhlman
2003-09-29, 10:56
Det var en bra brygga till fiskeplats. Du borde väl förståt efter andra gäddan att du skulle sätta på tafs. Abborrar påverkas inte så mycket fast man har en tafs i linändan, inte för mina abborrar iaf