handdator

Visa fullständig version : B-mete färna

Skruttapan
2008-08-23, 20:34
När ni b-metar färna med bröd hur undviker ni småfisken ?
testat nån gång med bröd men blir tar bara nån minut innan mörten är där och sliter av brödet...

FiskeFreakOscar
2008-08-23, 21:36
Testa med stora bitar av falukorv! Grymt bete särskillt när det är trögt och hårt fisketryck.

VectoR
2008-08-23, 21:39
Oskalad räka utan huvud är det bete jag har haft störst framgång med.

Highman
2008-08-24, 00:40
Stora bitar är det som gäller, modell locket på en snusdosa. Sen skall det vara dagsfärskt så det sitter på ordentligt. Sen kan småfisken slita bäst dom vill, brödet lossar inte.

Danneee88
2008-08-24, 13:07
Räka med skal fast utan huvud som en föregående talare skrev. Stora bitar av bröd kan funka men småfisken ger sig på brödet ändå, sen är ost och olika sorters korvar inte helt fel.

Skruttapan
2008-08-29, 13:42
Ok, tack för alla svar! själv bara testat räka och Ölkorv med någolunda resultat.

Riggen då? jag har alltid fiskat med "paternoster" (troligtvis felstavat) och använt 3 vägslekare har ni märkt nåt om fisken skyggar för detta? eller passar någon annan rigg bättre ?

Sg
2008-08-29, 14:30
Kör paternoster, skarva linorna med kirurgknuten, 3vägslekande är helt onödigt om du frågar mig, du har 3 knutar som kan gå av, ist för en. Personligen fiskar jag nästan alltid med bröd. Visst man får annat med.
Jag kör med feeder och fyller feedern med små brödbitar.

benste
2008-09-03, 11:38
Ok, tack för alla svar! själv bara testat räka och Ölkorv med någolunda resultat.

Riggen då? jag har alltid fiskat med "paternoster" (troligtvis felstavat) och använt 3 vägslekare har ni märkt nåt om fisken skyggar för detta? eller passar någon annan rigg bättre ?

Om det inte är kallt när du fiskar så tror jag inte att en gluppsk fisk som färna skyggar. Men en trevägslekande ger bara en extra orsak till trassel. Loop, Paternosterknut eller min faviss Nick Larkin rig funkar bäst.