Visa fullständig version : Dalälven Gysinge Fiskrområde
Finns det någon som vet några säkra bra ställen att bedriva fiske efter Abborre på inom Gysinge fiskeområde i Dalälven????
Cisco Kid
2008-08-29, 15:38
Däng ut en flötmetad löja i vilket bakvatten som helst i Gysingeforsarna...det står borre överallt.
Flodström
2008-08-29, 17:20
Är inte Gysinge ett kortfiskevatten för regnbåge ("put and take") , harr och öring? I så fall blir det jäkligt dyrt för abborrfiske kan jag lova. Då är det bättre du fiskar utanför det området. Rätta mig gärna om jag har fel men jag har själv betalat dyrt för regnbågefiske där. Inte en fisk hade vi kontakt med.
Johan Wallin
2008-08-29, 17:30
har du tillgång till båt när du är där?
Däng ut en flötmetad löja i vilket bakvatten som helst i Gysingeforsarna...det står borre överallt.
Hmmmm bra att veta, läste att det finns rätt mycke å grov abborre där
har du tillgång till båt när du är där?
Tja, ja vi har båt med oss...har du något bra alternativ på fiskeplats, läste att det fanns lugna bra partier med abborre gös gädda osv.
Ormölasse
2008-08-29, 17:43
Är inte Gysinge ett kortfiskevatten för regnbåge ("put and take") , harr och öring? I så fall blir det jäkligt dyrt för abborrfiske kan jag lova. Då är det bättre du fiskar utanför det området. Rätta mig gärna om jag har fel men jag har själv betalat dyrt för regnbågefiske där. Inte en fisk hade vi kontakt med.
Kanske menas hedesunda fvo som sträcker sig upp till gysinge...
har inte fiskat där själv men det är mycket mer än ett p&t vatten (vart var du egentligen, strömmarna vid gysinge lr?) där finns; sveriges sydligaste harrbestånd, öring i strömmarna och grova gäddor, gösar och abborrar.
Johan Wallin
2008-08-29, 17:46
absolut, lägg i båten nerströms, går att lägga i vid den stora gula byggnaden vid vattnet eller om rampen är öppen i båthamnen. snirkla dig ner förbi forsarna mot hedesunda och stanna vid bropelarna vid 67:an och kör med gula jigg runt pelarna. skitfiske!
Jag får ett flertal abbisar över kilot i Gysinge forsarna varje år. Har fått många på 9cm Rapala en bit ovan forsnackarna men även i bakvatten bredvid hårdström. Går även kanon nedanför forsarna med mask. Ställ dig på en av dom gammla bropelarna vid sista bron före Gysinge och fiska i forskanterna med mask så får du fina abborrar.
Det är lätt att få fisk i Gysinge (Harr/Öring) om man har lite lokalkännedom om vattnet.
Att bara lägga i båten och åka nedströms brukar bli en dyr historia för många rookies. Är enormt med sten från forsarna och nedåt järnvägsbron.
Följer man dom gammla Enslinjerna går det dock bra men åk noga efter dom.
Vid järnvägsbron brukar det gå fina abbisar bakom bropelarna. Några bättre än andra, vilka får du lista ut själv! :fiska1:
Gysinge är ett fint område som är värt ett besök av alla sportfiskare!
Jag ska dit på söndag, tänkte mest fiska i bakvattnen i forsen och strax nedanför forsen. Vet någon hur vattenståndet är i älven?
Jag ska dit på söndag, tänkte mest fiska i bakvattnen i forsen och strax nedanför forsen. Vet någon hur vattenståndet är i älven?
Vet inte men dom har släppt på å gör det fortfarande runt 450 kubik nere vid Älvkarleby, man tycker juh att det borde vara lite mer drag i vattnet då än normala dagar.
Jag får ett flertal abbisar över kilot i Gysinge forsarna varje år. Har fått många på 9cm Rapala en bit ovan forsnackarna men även i bakvatten bredvid hårdström. Går även kanon nedanför forsarna med mask. Ställ dig på en av dom gammla bropelarna vid sista bron före Gysinge och fiska i forskanterna med mask så får du fina abborrar.
Det är lätt att få fisk i Gysinge (Harr/Öring) om man har lite lokalkännedom om vattnet.
Att bara lägga i båten och åka nedströms brukar bli en dyr historia för många rookies. Är enormt med sten från forsarna och nedåt järnvägsbron.
Följer man dom gammla Enslinjerna går det dock bra men åk noga efter dom.
Vid järnvägsbron brukar det gå fina abbisar bakom bropelarna. Några bättre än andra, vilka får du lista ut själv! :fiska1:
Gysinge är ett fint område som är värt ett besök av alla sportfiskare!
Jo det ser ju bra ut bara man tittar på vattnet, speciellt där vid 67:an. Enslinjerna??? Vi har en Svampboat som går rätt högt i vattnet men jag förstår att det är ett förädiskt vatten, mycke sten å bra takt på vattnet.
Ska du dit på söndag! Får se om jag kan komma loss så vi kan dra någon Öring och ljuga lite fiske.
Ska du dit på söndag! Får se om jag kan komma loss så vi kan dra någon Öring och ljuga lite fiske.
Vore jävligt skoj, är barnfri på sön så jag kommer nog vara där hela dagen. Har med mig lillbåten på trailer om det skulle behövas...
Glöm inte bort att det råder agnförbud i stora delar av Gysinge samt spinnfiskeförbud i forsarna i Sevedskvarn.
Går efter vissa rekomendationer här gällande mask mete från bropelare får du nog räkna med att åka hem utan prylar om det dyker upp tillsyningmän!!
Det finns kartor och jag rekomenderar dig att kolla på dem.
/Peter
ska upp till gysinge sista veckan i september. Vilka flugor skulle ni rekomendera? några hotspots? En annan sak jag undrar på och som jag har stört mig på länge är att gysinge är känt för att ha sveriges sydligaste, vilda harrbestånd. Det finns ju harr i klarälven! någon som kan förklara detta?
Johan Wallin
2008-09-18, 17:59
haröra med guldskalle.
Fin liten rackare i morse.
Johan Wallin
2009-09-10, 22:26
snyggt
var fick du öringen någonstans i gysinge
Inom en radie av fyra kilometer från Gysinge Herrgård. Skriv ut bilden och ge dig iväg nu!
Jo, det var faktiskt en vildfisk tror jag, den hade kvar fettfenan. Den fisken fick gå tillbaka. Det är något jag numer skrivit under att göra, släppa all vildfisk. Gör det det du med!