handdator

Visa fullständig version : Hur att botenmeta äfter abborre med löja!!

zvensson
2008-09-02, 20:47
Hej alla fiskare! tänkte ut och boten meta med löja men hur gör man det alla säger att det ska vara bra kan någon hjälpa mig!

Sir Fish-a-lot
2008-09-02, 21:02
En variant: Paternostertackel, enkelkrok strl.4-6 i wide gape-modell. Ett feederspö eller annat spö med känslig topp för nappindikation.

Simonols
2008-09-02, 21:11
Jag är med nyfiken då jag ska ut imorrn kväll och testa lyckan. Kan man köra med ett vanligt 15g bottensänke med en taffs på kring 1½ m sen betesfisken laddad med ståltaffs med 2 st trekrok ?

Vart ska man fästa krokarna ?

Edit. Glömde fråga om man bara kan byta ut sänket mot ett kastflöte om man vill meta sen istället ?
Mvh

Sir Fish-a-lot
2008-09-02, 21:28
Jag är med nyfiken då jag ska ut imorrn kväll och testa lyckan. Kan man köra med ett vanligt 15g bottensänke med en taffs på kring 1½ m sen betesfisken laddad med ståltaffs med 2 st trekrok ?

Edit. Glömde fråga om man bara kan byta ut sänket mot ett kastflöte om man vill meta sen istället ?
Mvh

Trekrok tycker jag inte hör hemma i abborrmete. Möjligen om man kör med riktigt stor betesfisk. Fördelen med upptackligen jag nämnde ovan är också att trasselrisken blir mindre. 15 grams sänke i insjö räcker.

FiskeFreakOscar
2008-09-02, 21:28

Mvh

Kör inte med 2 st trekrokar max en liten! Men en vanlig enkelkrok i storlek 2, 4 eller 6 är bra. Är det strömmande vatten fäster du kroken i munnen annars kan du fästa den antingen i ryggen precis vid fenan eller i munnen. Försök undvika ståltaffs. Kör hellre med typ fc eller liknande. Hur stort sänke du ska använda beror på var du ska fiska.

Vill du flötmeta isf så tacka om helt!

Simonols
2008-09-02, 21:58
Varför ska man undvika 3 krok ? Har en sån här typ http://www.willyssportfiske.se//Archive/Images/Products/wire_m_trekrok_800.jpg

En 6 och en 8 krok.

m_thornblad
2008-09-02, 22:51
Det funkar bättre med en enkelkrok, den är inte lika klumpig som en trekrok och "slinker lättare" med och eftersom abborren tar löjan med huvudet först så blir krokningen bra. Andra fördelar är att betesfisken lever längre med en enkelkrok i munnen är med två trekrokar instuckna i sidan och det är lättare att kroka av abborren om du kör med enkelkrok. När du tacklar betesfisken fäst enkelkroken i munnen, nedifrån och upp, dvs kroken ska gå genom underkäken och ut genom näsan. Kör gärna en enkelkrok av modell wide-gap för bästa krokningförmåga. Lycka till!