handdator

Visa fullständig version : Fladen VS. Sundridge!

Grävlingen
2008-09-09, 18:22
Tjo!

Hade tänkt investera i en flytoverall!

Det står mellan följande:

Fladen 848R 1699:-
Sundridge Semivent 1975:-

Vilken tycker ni man ska välja? Varför?

Jag har i ärlighetens namn lite fördomar mot fladen, tror ni man ska ha det gällande overallerna?

Har förstått att fladens är en godkänd räddningsoverall, inte sundridgs! Men hur är det med ventilationen?

Tack för alla svar!

TAMTAM
2008-09-09, 18:49
Semivent låter bra hade en Helly av billigare modell som att ta på sej en plastpåse vidrig men kanske bra om man låg i drickat tät var den iaf och trots allt de är designade och tillverkade för när du ligger där ( i drickat):sun:

Grävlingen
2008-09-09, 19:00
Mjo! så har ju jag resonerat också, men sedan talade jag med Mads på attitudebaits och han rekommenderade Fladen 848 varmt! Lite därför jag tänkte höra vad ni hade att säga!

TL
2008-09-09, 19:06
Jag har bytt från Fladen till Shakespeare Marinepool Flytoverall och är kanonnöjd.

http://www.sundbybergssportfiske.se/webbshopimages/56052378_2006_10_11_11_10_12_.jpg

big catch
2008-09-09, 19:09
Fladen 848 är nog den varmaste overallen på marknaden.Själv har jag en semivent som jag är grymt nöjd med.Jag tar hellre på mig en tröja extra när det är kallt än svettas när det är varmt.Dock har jag aldrig haft mer än ett flece underställ under.Tänk på att aldrig ha ett bomullsplagg närmast kroppen då blir det kallt i alla fall.

Grävlingen
2008-09-09, 19:24
@Big-catch - Vilken storlek har du i overallen? samt hur stor e du?

Hehe 15 månader i lumpen + mil. tjänst :) så kläderna under har jag koll på!

För övrigt brukar ja köra Underställ + armens tröja 90 funkar, med allt! Det är världens bästa tröja, värmer t.o.m när den är blöt!

fiskartompa
2008-09-09, 19:24
Jag har nån fladen från ÖB. Blå och gul är den. 1000 kr. Handlar rätt mycket om vad man har under, flis, bomull etc. Jag är helnöjd med den till vinterfisket.

Gotefunk
2008-09-09, 19:50
Fladen!

engqvist
2008-09-09, 19:57
Tror nog inte du behöver vara orolig för kvaliteten på fladen overaller. Tror de är gjorda för yrkesfolk i marina miljöer så de håller nog riktigt hög kvalitet, (de lite dyrare varianterna i allafall) Men när du väljer overall så måste du tänka hur du ska använda den. Kommer du röra dig mycket eller ska du ut i riktigt utsatta miljöer.
Jag skulle välja antingen den fladen som du var sugen på eller shakspears overall som andas. Har den själv och den är riktigt bra betydligt mer prisvärd än sundrige....

Grävlingen
2008-09-09, 20:25
Hummm... mja fladen är ju varm! Men ventilation är ju viktigt om man ska exempelvis angla...

big catch
2008-09-09, 20:46
@Big-catch - Vilken storlek har du i overallen? samt hur stor e du?

Hehe 15 månader i lumpen + mil. tjänst :) så kläderna under har jag koll på!

För övrigt brukar ja köra Underställ + armens tröja 90 funkar, med allt! Det är världens bästa tröja, värmer t.o.m när den är blöt!Jag e 180cm och 100+ och jag har en xxl.

jojje84
2008-09-09, 20:46
Är det bara jag som har haft problem med att det blåser in kall luft genom dragkedjorna under armarna på Fladen 848?
Kan lova att det inte är en trevlig upplevelse när det är 0gradigt ute!

Sen så har jag för mig att KG? har skrivit att det läckt in vatten via dessa dragkedjor!

Annars så är jag jävligt nöjd med min 848 :)

Linkan81
2008-09-09, 20:51
fladen säger jag bara kanon har haft min i 4 år har aldrig läckt in vatten

PerE
2008-09-09, 21:07
Har kört Sundridge under några år, sista (?) är en "semiventilerad". Har inte riktigt förlikat mig med att ett flytplagg ska kunna släppa igenom fukt, men ändå vara en flytkropp. Sedan jag för ett år sedan skaffade mig en Mullion X4 använder jag bara Sundridgen vid garanterat ok väder. X4:an är värd sitt högre pris anser jag.

En bra grej är att se till att impregnera overallen, jag använder Nikwax TX.Direct (Intersport 99:-) och det funkar kanonbra.

Viktigt att man inte sätter nån övertro till flytoverallernas flytförmåga. Jag kompletterar den gärna med en explosionsväst vid ensamfiske eller stökig sjö.

Krumelur
2008-09-09, 22:15
Jag har en Sundridge och polaren en Fladen, så kan nog ge en ganska bra utvärdering då vi båda haft dessa några år.

Normark är: Bra passform, skön, fina detaljer, grymt bra krage rymlig luva som dock är i vägen när den inte används. Tyvärr så läcker den vatten genom sömmen i röven och detta är ju helt värdelöst, sen är tyget tunnare än fladen (sämre slitstyrka). Andasfunktionen är väl måttlig skulle jag säga, blir rätt instängt ändå..

Fladen är: Robust, vattentät, lite grövre och därför inte lika mjuk och smidig, sämre krage och mindre men användbarare luva.

Fick jag välja skulle jag ta Fladen pga vatten tätheten enbart annar är Normar väl så bra om inte bättre!

Alessandro
2008-09-09, 22:31
Fladen säger jag om du skall fiska ifrån båt, fiskar du ifrån land så säger jag Sundridge.

Bergman
2008-09-09, 22:50
Vill bara tipsa om att du har en Fladen 848 från 1499:- hos Wollmars
http://butiken.wollmars.com/product.asp?product=726

Grävlingen
2008-09-10, 00:08
Naajs! Mycket bra svar! Men jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare :) Det kom ju en ny semivent i år! frågan är om de fixat läckaget i röven på den.. :) hummzz..

roppin
2008-09-10, 00:44
Ska också till o handla ny flytis, ungefär samma som du kikat på.
Dock funderar jag om inte shakespearen är den mest "allround" av dom alla?
Får för mig det.

Finns ju till bra kurs på http://www.miekofishing.se/es/product/product.asp?productid=301322

Den har ju fått bra i tester och motsvarat normarks 3000 kronors overall..

svår fråga det där

Grävlingen
2008-09-10, 10:02
DÅ, var det avgjort!

Blev Sundridges NYA, Semivent Crossflow hette den. Riktigt fint pris på Olssonsfiske.se också! 1850:-

Tack för all hjälp!

PS. Anledningen till att jag valde just denna var att jag hellre tar på mig lite med under så att den blir lika varm som fladen 848, men jag vill också kunna ha den på mig då det är lite varmare ute! Sedan hoppas jag de åtgärdat sömmen där bak på denna nya modellen.

Krumelur
2008-09-10, 11:00
DÅ, var det avgjort!

Blev Sundridges NYA, Semivent Crossflow hette den. Riktigt fint pris på Olssonsfiske.se också! 1850:-

Tack för all hjälp!

PS. Anledningen till att jag valde just denna var att jag hellre tar på mig lite med under så att den blir lika varm som fladen 848, men jag vill också kunna ha den på mig då det är lite varmare ute! Sedan hoppas jag de åtgärdat sömmen där bak på denna nya modellen.

Bra val tror jag, om de åtgärdat sömmen vet jag inte, eller om det bara är min som är dålig, men det lär du märka. Hur som en mycket fin och skön overall. Gött med hel vetilerad också då min ofta blir fuktigare i benen än på överdelen...

Grävlingen
2008-09-10, 11:06
@Krumelur - Hehe, alltid skönt när någon tycker ens köp var bra :) som sagt tack för all hjälp!

Gotefunk
2008-09-10, 13:12
För övrigt måste jag säja att jag mer och mer får en förändrad bild av Fladen, till det positiva. Flera av deras maxximus-prylar håller hög standard. Både spön och rullar.

DrMussla
2010-04-05, 16:42
Tänkte också byta flytoverall har tröttnat på min sunridge pga bristande kvalite. Har en crossflow 2 delad. Bra overall ett tag tills den tappade all vattenavstötande funktion, du blev inte blöt men jackan började väga 1 ton kändes det som. Visst jag kan impregnera om den och har gjort men det blir inte riktigt så bra som en fabriks impregnering. Sen spricker sömmarna till höger och vänster vilket de verkar göra på hel overall också.

Bristande kvalite på en så pass dyr overall, kan inte rekommendera den till någon såvida de inte shapear upp kvaliten ordentligt.

Som han skrev om Fladens prylar, blev glatt överraskad av mitt Maxximus solid carbon red. För pengen är det ett sjuhelvetes spö och därför tänkte jag givetvis på Fladens 848 maxximus overall rätt dyr overall men ser otroligt skön ut.

Vet någon något om den overallen??