handdator

Visa fullständig version : Ambassadeur 5500CS Pro Rocket

baliqwerty
2008-09-11, 14:57
Vann en auktion på Tradera.
MIN dröm rulle: Ambassadeur 5500CS Pro Rocket RÖD:winner:

Den ska både trimmas & utrustas med tickande slirbroms, ska bli skit kul.

Kommer sedan använda den flitigt, och som alla ambassadeur ägare vet så blir det färgbortfall på gavlarnas översida hur mycket man än försöker att undvika det.
Nu är det väl inte hela världen men eftersom jag tänker satsa en del pengar på rullen & sedan behålla rullen hela livet så vore det kul om man kunde undvika det.
Är det någon som har något förslag?
Har själv funderat på:
Någon typ av stark men mjuk lack.
Mini nitar som tar emot smällarna (som ben med en upphöjning på någon mm.
Genomskinlig tejp.

Henk
2008-09-11, 15:11
Det är bara att undvika att lägga den direkt emot någonting, på marken eller dyl. Då klarar man sig undan "boatrash" Det gäller som med allt annat, hur försiktig man är med sina grejer.

Lurken
2008-09-11, 15:17
Vann en auktion på Tradera.
MIN dröm rulle: Ambassadeur 5500CS Pro Rocket RÖD:winner:

Den ska både trimmas & utrustas med tickande slirbroms, ska bli skit kul.

Kommer sedan använda den flitigt, och som alla ambassadeur ägare vet så blir det färgbortfall på gavlarnas översida hur mycket man än försöker att undvika det.
Nu är det väl inte hela världen men eftersom jag tänker satsa en del pengar på rullen & sedan behålla rullen hela livet så vore det kul om man kunde undvika det.
Är det någon som har något förslag?
Har själv funderat på:
Någon typ av stark men mjuk lack.
Mini nitar som tar emot smällarna (som ben med en upphöjning på någon mm.
Genomskinlig tejp.

Grym rulle!!Grattis

baliqwerty
2008-09-11, 16:05
Det är bara att undvika att lägga den direkt emot någonting, på marken eller dyl. Då klarar man sig undan "boatrash" Det gäller som med allt annat, hur försiktig man är med sina grejer.

Mmm, jo visst.
Min gammla amb 5000C har jag verkligen försökt att låta bli att skrapa men efter 25 års fiske ser den likadan ut som alla andra äldre amb (som är använda & inte stått i bokhyllan)
Men som du säger visst ska man tänka på hur man hanterar rullen & inte lägga den på gavlarna.
Men jag vill kunna använd den fullt ut & ändå att den ser ut & vara i någotsonär nyskick.

Har jag drömt eller? Men undra om jag inte sett ett rullfodral från ABU som man kan sätta på rullen när den fortfarande sitter på spöt... ett slags transport fodral..

baliqwerty
2008-09-11, 16:07
Tack "Lurken"!
Man blir som barn på nytt när man handlar Ambassadeurer

Wreckbender
2008-09-11, 16:43
Mmm, jo visst.
Min gammla amb 5000C har jag verkligen försökt att låta bli att skrapa men efter 25 års fiske ser den likadan ut som alla andra äldre amb (som är använda & inte stått i bokhyllan)
Men som du säger visst ska man tänka på hur man hanterar rullen & inte lägga den på gavlarna.
Men jag vill kunna använd den fullt ut & ändå att den ser ut & vara i någotsonär nyskick.

Har jag drömt eller? Men undra om jag inte sett ett rullfodral från ABU som man kan sätta på rullen när den fortfarande sitter på spöt... ett slags transport fodral..

Jajjamän, och här finns det också http://www.mikesreelrepair.com/index.php?cPath=23_94 det är ingen dum idè alls att ha ett sånt fodral när man förflyttar sig eller spöt med rulle ligger i båten.Och hos Mikes finns även annat smått och gott till rullar, inte bara Ambassadeurer.

baliqwerty
2008-09-11, 23:42
Wreckbender!

Intressant sida, fanns mycket annat som man blev sugen på.
Så tack för tipset.

Ambassadeur5000
2008-09-14, 01:14
Jo visst! Men va fan man måste väl kunna använda sina prylar?
Tänk dig denna fina rulle om 20år - Fin patina:winner:

Du får väl köpa dubletter som vissa - Hrrrm:oj:

karbo001
2009-04-25, 20:17
Har just köpt en 5500 cs pro rocket årsmodell 07 som jag har en yllemössa på fäst med en gummisnodd när jag inte kastar med den, ska kanske fixa nåt smidigare..

CA
2009-04-25, 22:47
Fin rulle du fått fatt i! Och den lär nog bli väldigt bra sen efter moddningen! =)
Tejpa gavlarna eller skaffa ett par extra gavlar som du kan sätta på när du slitit sönder dom du har på nu! Men då blir det ju inte samma genuina kännsla med nya gavlar sen när dom inte har varit med lika länge i teamet...
Jag har en klar å färdig 5000C här fast i svart! UTs RP spole och lättat å dubbeltkullagrat mellandrev samt kullagrad eveghetsskruv å dito vevknoppen. samt klickbroms med carbontexlameller å så en asisterande backspärrshake åt IAR en ! Å ej att förglömma svampmuttrar å kullrig linförare! Fungerar finfint faktisk! Och ännu inte en repa eller reva finns det på den! =)
14952

Långåmjukis
2009-04-26, 00:13
Jag har en klar å färdig 5000C här fast i svart! UTs RP spole och lättat å dubbeltkullagrat mellandrev samt kullagrad eveghetsskruv å dito vevknoppen. samt klickbroms med carbontexlammeler å så en asisterande backspärrshake åt IAR en ! Å ej att förglömma svampmuttrar å kullrig linförare! Fungerar finfint faktisk! Och ännu inte en repa eller reva finns det på den! =)
14952

Dräggel....:headbang:

FireRaptor
2009-04-27, 12:48
Förstod jag det rätt att du ville lackera om rullen? Hur får du bort den gamla lacken, samt vilken slags färg tänkte du använda?

bjork52
2009-10-23, 09:34
Sparkar liv i en lite gammal tråd men i cykelaffärer kan man hitta speciell skyddstejp som är till för att skydda ramen mot repor och stenskott. Det kanske skulle vara något för att skydda sin rulle. Säljes ofta i ark med olika delar som passar olika delar på cykeln men det går väl att klippa till önskad form.

Andreas.l
2010-12-29, 19:02
äntligen har man införskaffat sig en ambassadur 5500cd rocket =) men en lite fråga bara kan man ändra sida på veven eller har jag lykkats köpa fel??

Lozz
2010-12-29, 21:15
Nope, du kan tyvärr inte ändra sida på veven, åk tillbaka till butiken och be jättesnällt om att få byta

Krokodiljägaren
2010-12-29, 21:16
äntligen har man införskaffat sig en ambassadur 5500cd rocket =) men en lite fråga bara kan man ändra sida på veven eller har jag lykkats köpa fel??

du har köpt fel.. om den heter 5500 är den högervevad.. heter den 5501 är den vänstervevad

bik
2010-12-30, 09:17
Ang. skydd, dom som Wreckbender föreslår tycker jag är perfekta.
Fast jag kör med ABU´s, tror jag gav en 50-lapp för dom
http://www.abugarcia.se/catalogue/accessories,831/general-accessories,837/rullskydd,6096.html

Andreas.l
2010-12-30, 10:53
det är la typiskt mig att köpa fel grejer =( hoppas dom är snälla och byter den =) tack för svaret