handdator

Visa fullständig version : Fiskehandskar

karki
2008-09-11, 19:34
Tjena!

Hösten är på ingång, likaså kylan.
Jag är ute efter ett par schyssta fiskehandskar.

Någon som testat Savagears nya. Såg att attidtudebait hade dem.

Vilka använder ni?

/ John

Mad Dane
2008-09-11, 19:56
Tyvärr är där nog ingen som har hunnit testa dem. Vi fick in dem igår och la ut dem på webben direkt.

Känns dock grymt sköna och prisvärde for handskar med Windstoppar.

Grävlingen
2008-09-11, 20:29
kolla www.recon.se finns sjukt mycket bra handskar där! Har funderat länge på att beställa ett par av följande:

http://www.recon.se/product_info.php?cPath=79&products_id=555
eller
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=79&products_id=554

Flodebanan
2008-09-11, 20:54
Kollat/testat Glacier? Slår alla 150kr "fiskehandskar" handlarna kränger...

sportfiskebutiken.se - Handskarna kostar, men betalar snabbt tillbaks när man fiskar och slipper komma hem med sprängade händer.

I RT handskarna fryser man ju bara mera :)

Rospigg
2008-09-11, 20:57
Kör med Musto seglarhandskar avsedda för höst/vinter/vårsegling i fleece med vattentätt membran tunna, smidiga och håller huden torr och varm, när ytterdelen blir blöt vid tex ankartampshantering så är det bara att klämma ur vattnet och köra på inget går igenom till insidan :appl:

När det inte är så kallt kör jag med vanliga kortfingrade av noname fabrikat funkar helt Ok men kan inte användas vid ankardragning.

christer
2008-09-11, 21:17
Rospigg...... har du en länk till dina handskar? låter riktigt bra det du skrev om dem..

Danne67
2008-09-11, 21:21
Kör med Musto seglarhandskar avsedda för höst/vinter/vårsegling i fleece med vattentätt membran tunna, smidiga och håller huden torr och varm, när ytterdelen blir blöt vid tex ankartampshantering så är det bara att klämma ur vattnet och köra på inget går igenom till insidan :appl:

När det inte är så kallt kör jag med vanliga kortfingrade av noname fabrikat funkar helt Ok men kan inte användas vid ankardragning.

Intressant, måste jag nog testa framöver.

Annars så är Glacier Glove riktigt, riktigt bra. Och som nån sa... RT's neopren är nog det sämsta skit man kan köpa!

/D

Rospigg
2008-09-11, 22:09
Rospigg...... har du en länk till dina handskar? låter riktigt bra det du skrev om dem..

Jo de är kanon men det verkar som de utgått har haft mina i 3 år nu, men utvecklingen går framåt så nya modeller och material kommer, idag är det väl såna här som man skulle välja http://seglarstallet.se/index.php/Musto/Accessoarer/Handskar/Musto-Offshore-Handskar.html visst inte billigt men det är varma sköna händer värda :fiska1:

Det finns också en mod Winter som är extra varm såg jag på annan sida men den kanske blir för klumpig vid fiske, ska väl tillägga att jag inte sett dessa live men de ser vettiga ut så in i närmaste butik och kläm på dem få se vad Ni tycker.

micke g
2008-09-12, 07:11
Jag tycker torgvantar av ren ull är bäst, värmer även om det är fuktigt. Har ett par röda gummi tumhanskar från en bensinmack till ankring. När det blir riktigt kallt har jag glacier gloves och dom är otroligt bra.

karki
2008-09-14, 20:00
<Okej verkar finnas en hel del schyssta grejer.

Har ni testat jerkat med dem här handskarna?

Flodebanan
2008-09-14, 20:09
<Okej verkar finnas en hel del schyssta grejer.

Har ni testat jerkat med dem här handskarna?

Skulle aldrig välja "heltäckande" handskar till aktivt fiske, när man behöver dra på dom under lakfisket känner man sig ju helt handikappad. Måste ha fingerspetsarna fria så man kan kasta och känner lina och spö ordentligt samt kunna pilla med alla prylar utan att behöva ta av sig.

Landa firrar är heller inte kul med hela handskar, speciellt inte i funkismaterial eftersom gälbågar sliter förr eller senare hur man än gör. Måste kännas ruggit tungt med 700krsmaterial på nävarna då.

Ormölasse
2008-09-14, 22:51
För mig funkar inte torghandskar. Använder handledsvärmare i ull och när öringfisket blir riktigt kallt så har jag ett par montagehandskar i tunt tunt skinn under. Handledsvärmare funkar ner till en 5-10 minus för mig men så är jag kanske lite miljöskadad :santa:

larante
2008-09-14, 23:37
Skulle aldrig välja "heltäckande" handskar till aktivt fiske, när man behöver dra på dom under lakfisket känner man sig ju helt handikappad. Måste ha fingerspetsarna fria så man kan kasta och känner lina och spö ordentligt samt kunna pilla med alla prylar utan att behöva ta av sig.

Landa firrar är heller inte kul med hela handskar, speciellt inte i funkismaterial eftersom gälbågar sliter förr eller senare hur man än gör. Måste kännas ruggit tungt med 700krsmaterial på nävarna då.

Skulle vilja ha ett par goa handskar som du pratar om, alltså där fingerspetsarna är fria... Skulle bli oerhört tacksam ifall någon hade något bra tips på sådana =)

Danne67
2008-09-16, 20:03
Glacier Glove har ett par neoprenhanskar som har ett tunnare material på pekfinger och tumspetsen. Fungerar bra och man är helt torr.

De avklippta från samma märke är också väldigt bra:appl:

/D

Kattman
2008-09-16, 20:26
Jag har ett par BFT i tunn fleece. Suveräna då fingerspetsarna går fria men varma ändå. Förstärkta där det behövs, men ändå smidiga. När de blir våta är det bara krama ur vatten och fortsätta.

Till gädd hantering byts den ena ut mot Chad Caine vantan inhandlat på Lundgrens. Säljs parvis, men jag är vänsterhänt och har en högerhänt kompis. Så kostnaden delades.

larante
2008-09-16, 21:29
tackar ska kolla upp både BFT och glacier glove!

lethul
2008-10-31, 10:28
Kan man inte köpa stridshanske 2000 nu när försvaret bara lägger ner? Dom borde ha ett par över :)
edit: även bra om spöt skulle fatta eld ;)
*bump*