Visa fullständig version : Märkning av gädda
Läste på text tv att dom ska börja märka gäddor för att se hur de förflyttar sig och för att kunna se tillväxten på gäddorna när de sedan återfångas. vad tror ni om detta ?
Vart skall man vända sig för att få börja märka?
Skulle verkligen kunna tänka mig att ställa upp och märka alla gäddor som fångas.
Vart skall man vända sig för att få börja märka?
Skulle verkligen kunna tänka mig att ställa upp och märka alla gäddor som fångas.
I filmen "värtan cup 2008" pratar dom lite om märkning och man får se hur det går till, finns att se här: http://www.kanalgratis.se/
Bortkastade pengar.
Finns tillräckligt med kunnande om gäddor redan.
GeFaniVåraVatten-kampanjens bidrag är bara populistisk lagda.
Ev. utbyte av informationen är innte värt de pengar som satsas.
tintin_jkpg
2009-01-12, 12:08
Bortkastade pengar.
Hehe, optimist som vanligt?
Bättre att lägga pengar på att märka och studera våra underbara Gäddor än att lägga alla pengar på prickfisk, som i många fall är inplanterad skit.
roach master
2009-01-12, 16:47
Bortkastade pengar.
Finns tillräckligt med kunnande om gäddor redan.
GeFaniVåraVatten-kampanjens bidrag är bara populistisk lagda.
Ev. utbyte av informationen är innte värt de pengar som satsas.
Jag skulle vara grymt intreserad av detta! Och som de flesta andra, men som de verkar ha missat eftersom du uttalar dej så, så lever inte gäddor i olika vatten på samma sätt. Jag skulle verkligen kunna tänka mej att få reda på hur gäddorna rör sej på min hemmaplan.
Henke The lander
2009-01-12, 17:17
Det funkar bra. jag var med och deltog i en ytterligare märkningsdag på värtan i höst och de kom upp få gäddor men de blev märkta. Av de som blev mräkta på Värtan cup så har 3 st blivit återfångade tror jag
Det funkar bra. jag var med och deltog i en ytterligare märkningsdag på värtan i höst och de kom upp få gäddor men de blev märkta. Av de som blev mräkta på Värtan cup så har 3 st blivit återfångade tror jag
300 000:- hittills för 3 återfångster?
Värdelöst slöseri!
Är det överhuvudtaget statistisk användbara siffror med 3 återfångster?
"
”Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård.
Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.
"
roach master
2009-01-12, 17:50
Nu är det dock inte fisken som lever där den är tagen jag är intreserad av utan fisk som lever i ett för mej och vissa andra väldigt speciellt vatten, sen tror jag inte att dom gäddorna jag fångat i dom där vassarna står där hela livet, då skulle dom troligen aldrig nå den storleken.
Henke The lander
2009-01-12, 18:00
Scaner med tanke på att försöket inte pågått en längre tid så är det inte så många som är märkta än dock ska sportfiskeboden arrangera en fiskmärkardag där man får lära sig av fiskeriverket hur man märker fisk för att sedan få en märkpistol så man kan hjälpa till med märkningen själva
roach master
2009-01-12, 18:05
Scaner med tanke på att försöket inte pågått en längre tid så är det inte så många som är märkta än dock ska sportfiskeboden arrangera en fiskmärkardag där man får lära sig av fiskeriverket hur man märker fisk för att sedan få en märkpistol så man kan hjälpa till med märkningen själva
Är det bara vid värtan det gäller eller kan det gå att få till vid andra ställen med?
Henke The lander
2009-01-12, 18:39
Just nu är det värtan som gäller men tror nog att det skulle gå att få till vid andra platser också.
Är det bara vid värtan det gäller eller kan det gå att få till vid andra ställen med?
Först måste man ha intyg i fiskplågande (gäller allt märkningsarbete), auktoriserad fiskplågare/märkare. Sedan ska man ha tillstånd i det vattnet man tänkte "märka" gäddorna.
Mycket enklare att googla ex.vis:
esox lucius homing
eller
gädda vandring
P.s Olof här på FS dyker upp i en av googlingarna.
http://www.m.lst.se/m/Pressrum/Nyheter/2008/Gaddundersokning_Kalmar.htm
tintin_jkpg
2009-01-12, 18:52
Först måste man ha intyg i fiskplågande (gäller allt märkningsarbete), auktoriserad fiskplågare/märkare. Sedan ska man ha tillstånd i det vattnet man tänkte "märka" gäddorna.
Mycket enklare att googla ex.vis:
esox lucius homing
eller
gädda vandring
P.s Olof här på FS dyker upp i en av googlingarna.
Neeej! Visste du inte att googling skadar miljön?
Det stod det på Aftonblaskan.
Antar att Scaner är emot detta eftersom det kommer att bevisas att C&R på gädda fungerar utmärkt och är ett bra sätt att kunna behålla en gäddstam som storleksmässigt är spännande att fiska efter.
Antar att Scaner är emot detta eftersom det kommer att bevisas att C&R på gädda fungerar utmärkt och är ett bra sätt att kunna behålla en gäddstam som storleksmässigt är spännande att fiska efter.
Eller så är det bara hans allmänna okunnighet gällande fiske och fiskevård som lyser fram igen...
Ordförande i svenskagäddklubben som uttalar sig.
http://storsloken.se/forums/image.php?u=69&dateline=1232692413
1. Respektera andra fiskare som du själv vill bli respekterad.
ordföranden skrev:
Givetvis får vem som helst som ställer upp på SGKs etiska regler och vill värna om stor gädda vara med i Gäddklubben.
Men jag tror inte riktigt du hör till den kategorin.
jaha ja
de är bara stor gädda som räknas ??????????
de verkar ju seriöst
var går gränsen mellan stor gädda och normal gädda då ? 12 kg ?
finns tydligen dom som bör fundera över sitt medlemskap !!!
vilken kategori hör "ordföranden" till ?
Alessandro
2009-01-12, 19:09
Personligen tycker jag det är kul att folk engagerar sig i fiskarna, jag tycker det är nog bättre att märka fisk som lever längre som gädda än salmonider, själv har jag bara varit med vid fiskmärkning av hälleflundra, intressant var det.
maxackaxan
2009-01-12, 20:27
Jag har länge velat märka gäddor i mitt vatten för att se hur dom klara C&R, hur dom växer och i vilka områden dom rör sig. Men antar att man inte får märka fiskar "privat"?
Sportfiskeboden skulle ha en 2 dagarsutb. för de som ville bli "märkare" tyvär gällde det bara de som fiskar i och omkring Värtan . Håller med om att det vore kul mackan .. Tycker det är ett bra initiativ av Boden , var själv med i höstas .. tyvär var det ett riktigt katastrof fiske den dagen :P
Henke The lander
2009-01-12, 21:49
jo de var ju sjukt trögt tror de va 15 gäddor på 50 pers... Nej utbildningen varar bara i en dag ska själv delta:D
somero_91
2009-01-12, 22:26
jag vad med vid värtan som funktionär och märkte gäddor:) det var intressant som fan men fisket va ju jäckligt dryg.. vår båt fick typ 6 samtal eller nått.. men vi fick märka ävlingens 2 största tror jag:) det är ju jättebra att de läggs ner mer pengar på gäddan istället för massa fettfenefiskar..
det kan ju hjälpa både gäddan och gäddfiskaskarna att veta mera om gäddors vadringar, hur dom återhämtar sig vid CNR och sådant:) om nu Scanner kan allt om gäddor så kanske han kunde berätta de?;) gjorde dom inte ett märkningsprojekt vid någon sjö i småland för ett tag sedan?
...
om nu Scanner kan allt om gäddor så kanske han kunde berätta de?;) gjorde dom inte ett märkningsprojekt vid någon sjö i småland för ett tag sedan?
Sorry, du var lite för sent ute.:sun:
Finns redan en länk upplagt tidigare i tråden om det.
Olof´s om lekmigration från kalmarsundskusten upp i strömförande vatten.
somero_91
2009-01-13, 23:07
ok... får kolla de:)
Jag fiskar i stockhoms norra skärgård, och mig veteligen finns det inte en kotte på många mil här som märker gäddor. Jag skulle utan att blinka ställa upp på att märka gäddorna i mina hemmavatten. Dem fiskas ju dessutom ganska effektivt här på sommrarna, och en märkning skulle leda till att fler % släpps tillbaka. Och det är helt omöjligt att det kostar 300.000 att förse mig =) med hundra plaststickor, ett blockochen penna. Sen är det bara för mig att posta eller mejla numret på stickorna till fiskeriverket
Jag fiskar i stockhoms norra skärgård, och mig veteligen finns det inte en kotte på många mil här som märker gäddor. Jag skulle utan att blinka ställa upp på att märka gäddorna i mina hemmavatten. Dem fiskas ju dessutom ganska effektivt här på sommrarna, och en märkning skulle leda till att fler % släpps tillbaka. Och det är helt omöjligt att det kostar 300.000 att förse mig =) med hundra plaststickor, ett blockochen penna. Sen är det bara för mig att posta eller mejla numret på stickorna till fiskeriverket
Knepigt att det inte gett fler inrapporteringar än de 3 st.
Varje återfångst ska ju få en CWC jerk.
Är det ingen som vill ha en?
300 000:- hittills för 3 återfångster?
Värdelöst slöseri!
Är det överhuvudtaget statistisk användbara siffror med 3 återfångster?
"
”Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård.
Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.
"
Tycker det låter konstigt att det skulle kosta 300 000:- för att märka upp lite gäddor.
Jag tror ju inte att de som märker upp gäddorna får betalt för det.
Men det kanske inte är så att alla 300 000:- har gått till det utan att det är en feltolkning ifrån din sida.
Tycker det låter konstigt att det skulle kosta 300 000:- för att märka upp lite gäddor.
Jag tror ju inte att de som märker upp gäddorna får betalt för det.
Men det kanske inte är så att alla 300 000:- har gått till det utan att det är en feltolkning ifrån din sida.
Tyvärr Ola!
Hämtat från sportfiskarnas egna nyheter.
Inte min tolkning.
Tyvärr Ola!
Hämtat från sportfiskarnas egna nyheter.
Inte min tolkning.
"Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se"
Analysera detta och få fram att 300 000:- har spenderats redan & att det enda det skulle spenderas på är värtan cup´s märkning samt ytterligare en märkningsomgång.
Så visst har du tolkat skevt när du påstår att endast 3 återfångade gäddor är resultatet av 300 000:-,eftersom du inte vet om pengarna är slut.
Det är möjligt att du har mer info än det du citerade tidigare i tråden men det är det jag utgår ifrån.
Men visst kan du ha rätt, man kanske har slösat bort pengarna redan, vad vet jag.
Henrik S
2009-01-14, 17:27
Ett helt suveränt projekt som på sikt kommer lära oss mycket om gäddans uppträdande, vandring och skick efter fångst. Tillväxt, beståndsstorlek mm kommer det också ge indikationer på. De insamlade pengarna är just insamlade och inte tagna från någon och all heder åt det som jobbat/jobbar med detta intressanta projekt. Att sedan Scaner är emot projektet är väntat från alla och inte förvånande, då han mest är bitter och avundsjuk på de/det mesta. Givetvis så kostar inte en märkpistol och ett gäng plasttags 300 000:- men en totalkostnad för hela projektet lär kosta minst det. Vi vet ganska lite om sportfiskets påverkan på våra gäddbestånd och hur bestånden mår.
Konstigt. Det jag hittar på Sportfiskarnas nyheter är, "Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se." Betyder det att alla 300 000 kronor ska satsas på projektet? Betyder det att 300 000 satsats till dags dato? Nej det gör det inte. Det betyder att 300 000 kronor är insamlade och det första man ska använda dom till är gäddmärkningsprojektet. Punkt. Om nu Scaner har nån ytterligare info får han gärna dela med sig av den men om han grundar sina påståenden på den infon som jag citerade så gör han inte bara en tolkning utan en grav misstolkning. Jag har ingen inblick i deras bokföring eller kostnadsposter och påstår ingenting om vad kostnaden kommer bli eller har varit hitills men nånting säger mig att Scaner inte heller har det.
Sorry
Såg att Ola sagt ungefär exakt samma sak.....