handdator

Visa fullständig version : Bäckröding - kul firre eller äcklig parasit?

Stortoken
2008-09-13, 18:21
Jag letade info om bäckröding och hittade tråden "utrota en bäck". Förutom en del ovidkommande karpkramarinlägg så framkom mycket intressant om denna så kallade fisk. Personligen skulle jag kunna acceptera dess närvaro i ett fiskevatten om den inte förpestade livet så mycket för andra arter. Jag vet att den kan växa till sej i vissa vatten (sjöar och bäckar söderut), men i mina fiskevatten är och förblir den ett tusenbrödrabestånd som konkurrerar ut allt annat. Eftersom utrota-en-bäck-tråden blev stängd (varför?) så efterfrågar jag här erfarenheter ang vad man gör om man fått bäckröding i sitt vatten. Tex någon som lyckats decimeringsfiska den och fått upp storleken?

Lite fakta: Av 6 st. bäckar i västerbottens kustland som jag fiskade öring i för 20 år sedan är nu 4 helt "förstörda" sedan någon satt in nämnda röding. I ytterligare ett lite större vatten (å) verkar den fungera hyfsat tillsammans med övriga arter, men där finns förutom öring även harr, gädda, mört & abborre. Där når den tom stekpannestorlek ibland.

Wreckbender
2008-09-13, 18:31
Ja du, varför den stängdes kan man undra. ALQ var inne på en sak om moderatorernas godtycklighet, den teorin är nu bekräftad.

Flodström
2008-09-13, 19:28
Som jag skrev i den tidigare tråden så måste ett dessimeringsfiske till. Men det är inte så jäkla lätt att genomföra.

Det som är mest problematiskt är om det oxå förekommer nätfiske i vattensystemet, och vanligtsvis då i sjön/sjöarna. Det sopar upp dem få firrarna (läs bäckrödingarna) som kommit upp i storlekar där dem börjar leva av fiskdiet.
Har man inget nätfiske i vattensystemet kan ett dessimeringsfiske vare verkningsfullt, lönsamt?

Det kan utföras på många sätt. Ett är kraftigt nätfiske på dem mindre individerna (dem som inte har "fiskdiet-storlek") under en period om 2-3 säsonger. Ett annat är elfiske förutsatt att man kommer åt hela utbredningsområdet (i bäck och å-systemen). Ev oxå m.h.a. båt-elfiske i små sjöar/tjärnar.
Men snabbast är nog rotenon och då menar jag partciell rotenonbehandling som utförs i områden med stort överskott av individer. Kansje oxå på lekområden då bäckrödingen leker. Det går ju på 0-tid men kan vara svårare att genomföra p.g.a. tillståndsgivning och kostnader.

Efter att ett dessimeringsfiske har skett måste man på nått sätt begränsa rekryteringen som t.ex att stänga av lekområdet under ett par säsonger. Då får man värkligen upp storleken på kvarvarande individer.

När man sen tillåter rekrytering så kommer det mesta av dem yngel som kläcks att bli mat för dem STORA individerna och på så sätt kan systemet komma i balans (under optimala förutsättningar) och att ett senare begränsat fångstuttag riktar sig på alla storlekar (eller varför inte C&R på fisk över, säg över 5-10 hg) ?

Stortoken
2008-09-13, 20:33
Mer info: Mina bäckrödingar är stationära. Helt säkert i åtminstone 2 av bäckarna. Börjar i myrområden och rinner ut i sjöar, men finns vandringshinder (fall) på vägen. De måste med andra ord leka i bäcken och övervintra i någon djupgrop.

Torkel
2008-09-15, 09:05
Kul att fler är intresserade av hur man hanterar bäckrödingen som nykomling i våra vatten. Tyvärr måste vi nog hitta något annat forum för diskussion, för här verkar man bli bortsencurerad så fort man ens tänker på att döda en fisk (oj, nu skrev jag döda igen, snart kommer nog gestapo och tar mej). Utrota-en-bäck-tråden som jag startade förra veckan hann jag inte ens läsa igenom innan den blev stängd och sedemera helt raderad. Jag ser den iaf inte idag.

Flodström
2008-09-15, 12:14
Om du går in i dig själv och tänker efter lite djupare:
orden "döda en bäck"..."utrota bäckröding"!!?? hmmmmmmmm låter inget kul.

Om du hade varit smart så hade du i stället frågat: hur skall man fiskevårda en bäck? eller hur dessimeringsfiskar man en bäck/ett vattendrag, eller: hur kan man hjälpa ett öringbestånd som blivit invaderat av bäckröding? det betyder ju det samma som du nog egentligen i grund och botten menade.

Då hadde du inte provoserat dem som du nu trampat på foten. Som ett välmenande tips bara.......... :ordning:

Annars så har du nog fått alla svar du önskade dig. Det är inte lätt att bli kvitt en invandrad (invaderande) ny art i vår fisk/vatten fauna.

my two cents

foxmeister
2008-09-16, 11:15
Edit....

Flodebanan
2008-09-16, 11:26
Ni kan elfiska och sedan ta dom o lägga dom i en stor tunna med vatten i och köra dom hem till mig,

här behövs det br i massor!

Du får gärna utveckla, vad använder du dom till?

Sedan får du säkert hjälpa till och släpa vattenhinkar och tunnor igenom förjävlig terräng till bilen och med största säkerhet också nöjet att transportera dom.

foxmeister
2008-09-16, 11:32
Edit----

Scaner
2008-09-16, 12:17
Tror inte sjöarna i närheten ex.vis Lygnern skulle vara så roade ifall br spridds i närområdet.

Torkelstjärn ( Torkel ) ligger väldigt nära Alexanders hem.
Är ni polare?

Mitt tips är att hålla fingrarna borta från inplanteringar i alla lägen.

GäddJävel
2008-09-16, 14:32
det finns redan br i lygnern,

torkelstjärn är det ej, utan en mindre pöl innanför mitt hus.

Ja, men olovligt är det lik förbaskat!

Som jag skrev i den andra tråden så testade vi elfiske. Sammanlagt fiskade vi upp över 600 bäckrödingar på en väldigt kort sträcka och jag antar att detta inte var tillräckligt. Tyvärr vet jag inte om det gjordes någon uppföljning på den bäcken men jag kan tänka mit att den kom tillbaka.

Den bäck vi hade bäckröding i här hemma var storvuxen (relativt) och vandrade. Intressant att se att de stationära bestånden tenderar till att bli små och fullständigt översvämma den biologiska nisch som finns.

Så, ska man (med undermeningen: får man) elfiksa (påverka fiskbeståndet) så ska detta göras kontinuerligt. I förra tråden tänkte jag mig 5 - 10 år... och jag kan se att det är realistiska alternativ.
Efter en tid så lär man ju se någon form av trend men jag skulle aldrig slappna av och tro att öringen skulle beta av blivande yngel i sån takt att det höll nere beståndet. Öring i bäckar (naturligtvis beroende på storlek) har sällan fiskdiet.
Om man efter en tid ser att bäckrödingen är "borta" så kan man ju nöja sig med nån kontroll vart annat år eller så, bara för att hålla kollen.

Det är nog det enda realistiska alternativet som jag ser det...

Jag är väldigt nyfiken på utgången av detta så skicka gärna PM sen eller lägg ut nya trådar.

Torkel
2008-09-16, 15:03
Om vi backar klockan några tiotal år så var det vanligt att sätta upp fiskfällor i bäckarna och sedan vada och skrämma in fisk (öring) i fällorna. Dessutom antyddes det i den raderade tråden att bäckröding flyr i större utsträcknig än öring. Metoden att skrämma bort fisken borde då bli än mer effektiv. Att skrämma ner dem i en gäddsjö torde inte innebära någon ekologisk katastrof eftersom de inte lyckats etablera sej där tidigare heller. Dock måste man nog hålla koll på omkringliggande strömvatten så att de inte simmar dit.

Jag har dock ingen långsiktig lösning eftersom de knappast blir utrotade med denna metod. Efter att öringen är återetablerad kan man ju inte längre skrämma bort br på samma sätt.

Acceptera bäckrödingarna, men få upp storleken? Troligen möjligt, men de måste bli färre i antal.

foxmeister
2008-09-16, 15:10
kan du berätta lite mer om dessa fiskfällor?

väldigt nyfiken.:winner:

GäddJävel
2008-09-16, 15:30
Bäckrödingen flyr inte i den meningen att den drar ifrån platsen "helt".
Bäckrödingen brukar vanligtvis fly ut en bit från sin ståndplats för att stanna till och kolla läget. var det något farligt, en mink till exempel? OM det är en verklig fara så undviker den den men har hela tiden kollen både på faran och sin ståndplats. ÅTMINSTONE var det så i den bäcken som hyste bäckröding här hemma.

Torkel
2008-09-16, 15:32
Principen var ofta ryssja i miniatyr. Längs min bäck finns fortfarande rester efter träställningar som använts för att rigga dessa fällor.

Torkel
2008-09-16, 15:34
Bäckrödingen flyr inte i den meningen att den drar ifrån platsen "helt".
Bäckrödingen brukar vanligtvis fly ut en bit från sin ståndplats för att stanna till och kolla läget. var det något farligt, en mink till exempel. OM det är en verklig fara så undviker den den men har hela tiden kollen både på faran och sin ståndplats. ÅTMINSTONE var det så i den bäcken som hyste bäckröding här hemma.

En 187 cm lång varelse iförd vision-extreme-vadare som kommer plaskandes i maklig takt nerför den meterbreda bäcken borde de väl fly för?

Flodström
2008-09-16, 15:43
Bara så att ni har rätt utgångspunkt att kläcka ideer från: man kan inte:

1) elfiska bort ett bestånd går inte för alla individer reagerar olika på ström-stimuli.
2) skrämma fisken bort från ett område går absolut inte. Väldigt många fisk dyker in i hålor och gömslen och man klarar inte att skrämma bort alla.

Vilket sen betyder att man fortfarande har kvar en hel del individer lokalt i området (även om man inte kan se några fiskar för tillfället efter insatsen)

Desimeringsfiske som jag föreslog tidigare (och även "GäddJävel") är en väg att gå (med olika metoder, kanske oxå skrämselmetoden förutsatt man har bra fångstanordningar).

Stortoken
2008-09-16, 21:28
Vi stackars bäcksmygare får nog sluta fiska för nöjes skull och börja fånga o sälja bäckröding storskaligt istället.

Bergman
2008-09-16, 22:13
Eftersom utrota-en-bäck-tråden blev stängd (varför?)

Tråden stängdes pga att vi inte vill att uppmaningar till brott ska ligga här på Fiskesnack.com

Diskussionen som sådan kanske inte är helt fel men när det kommer till att tipsa om hur man ska utrota en hel bäck (som privatperson) så kanske man går lite för långt? Kanske skulle tråden legat kvar med hänvisning till att man ska kontakta någon "behörig" eller vad man nu ska kalla det.

Ibland gör vi moderatorer fel och då vore vi väldigt tacksamma för en hint om detta. Hoppas att vi oftast gör rätt i varje fall.

GäddJävel
2008-09-17, 08:00
Jag och Flodström har rätt så ni kan ju foga er efter det. ;)

Problemet med just elfiske är att det är spänningsskillnaden mellan nos och stjärt som ger 'stöten'. Ju större avstånd desto större stöt vilket leder till att de små fiskarna är minst känsliga och, de är väldigt lätta att missa.

Så, har man inte fiskevårdsområdets och länsstyrelsens godkännande så får man tyvärr se på...

Men, det är ju absolut en sak att kämpa för.

Torkel: Härligt scenario men driften att hålla en bra ståndplats kommer att väga över för flertalet. Om det rörde sig om en stimfisk däremot så vore det dock möjligt, åtminstone teoretiskt. :-)

BeBest
2008-09-17, 08:52
Antalet födokonkurrerande individer spelar in för hur stora dessa kan växa sig men när de kommer upp en bit i storlek måste det finnas mat att ta dem vidare upp på storleksskalan. Finns inte rätt foder för varje storlek hinner inte en stor fisk knapra smulor så fort och ofta att det räcker för att ytterligare lägga på kroppsmassa.
Det är ett av bäcklevande arters dilemma att de har ett förhållandevis tryggt liv men samtidigt en knaper och relativt ensidig födotillgång.
:fisk:

GäddJävel
2008-09-17, 09:01
Men en stor fisk kan genom sim storlek lägga beslag på de bästa ståndplatserna för att skapa möjligheten för just det. :-) Ekologi är spännande och väldigt varierat. I en bäck finns ett scenario, i en annan ett annat osv.

GäddJävel
2008-09-17, 09:03
Bah, stavade fel och kunde inte trycka edit när jag surfar med mobilen. :-(

Skalle
2008-09-17, 11:22
Det pågor forskning i att etablera storvuxna vandrande öringbestånd för att konkurrera ut bäckröding. Mycket intressant.- Får bara öringen komma upp i numerär konkurerrar den ut bäckrödingen. Men problemet är just att i framförallt småbäckar få upp tätheterna av öring, eftersom det vanligen rör sig om bäckar där bäckröding redan konkurerat ut svaga öringbestånd. Massiva öringusättningar tränger undan bäckröding iallafall.

GäddJävel
2008-09-17, 12:02
Skalle: Intressant. Personligen har jag väldigt svårt att se hur det skulle gå till. Vandrande öring äter väl inge i så stor utsträckning att det skulle påverka ett eventuellt BR-bestånd?
Av vad jag lärt mig skulle bäckrödingen vara starkare i alla avseenden utom storleksmässigt.
Men, jag är väldigt nyfiken och intresserad. Finns det länkar eller artiklar att läsa om det?

Flodström
2008-09-17, 16:59
Jag och Flodström har rätt så ni kan ju foga er efter det. ;)

Just det! :D

Får bara öringen komma upp i numerär konkurerrar den ut bäckrödingen. Men problemet är just att i framförallt småbäckar få upp tätheterna av öring, eftersom det vanligen rör sig om bäckar där bäckröding redan konkurerat ut svaga öringbestånd. Massiva öringusättningar tränger undan bäckröding iallafall.

Låter intressant, framförallt nått för Torkel kanske?

Skalle, vet du på vilket plan som öringen konkurrerar ut br på? är det på yngel-revir eller mat-planet det här sker på?

Eftersom du säger att antalet öringar är själva nyckeln här föreställer jag mig att det handlar om ett revirhävdande. Öringen är ju en svår konkurrent på just det här området för laxen och är mer dominerande så det är inte omöjligt det sker oxå mot br, eller?

Scaner
2008-09-17, 17:05
Det pågor forskning i att etablera storvuxna vandrande öringbestånd för att konkurrera ut bäckröding. Mycket intressant.- Får bara öringen komma upp i numerär konkurerrar den ut bäckrödingen. Men problemet är just att i framförallt småbäckar få upp tätheterna av öring, eftersom det vanligen rör sig om bäckar där bäckröding redan konkurerat ut svaga öringbestånd. Massiva öringusättningar tränger undan bäckröding iallafall.

Inte en chans att öringen konkurrerar ut br.

Massiva öringutsättningar i bäckar gör ingen nytta heller.

Hemi
2008-09-17, 17:41
Bäckrödingen är klart dominerade i bäckar i förhållande till öring om båda arterna förekommer. Öringen trängs undan och har svårt att hävda sig..

foxmeister
2008-09-17, 17:45
får nog hålla med scanner.

det enda jag tror skulle hjälpa är att elfiska upp det mesta, sen slänga ner en 50elritsor om dagen i någon månad. så att dom Br som överlevt växer sej större och senare även kommer plocka små Br.

Hemi
2008-09-17, 17:54
Och elritsor är mer en konkurrent till öringen än mat..

foxmeister
2008-09-17, 18:32
jo de är sant, men nu pratade inte jag om öringen utan om Br. för att få upp den i storlek.

sedan tycker jag även att man borde börja släppa i öring från 4hg och uppåt. då blir balansen bra om det funkar senare.

Stortoken
2008-09-17, 21:37
Ny idé: Några gäddor av samma kön. Inte för att jag tror de kan varken leva eller reproducera sej i små bäckar, men hemska tanke...

foxmeister
2008-09-19, 00:11
kanske låter som en dumm ide men vad sägs om att torrlägga hela bäcken? eller iallafall dra ner det så mycket så att du kan gå och plocka det som finns kvar ,

bygga en fördämning sen köpa en http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp och leda vattnet ner via en slang längre ner och på det här sättet försöka torrlägga så mycket som möjligt.

samtidigt medans du plockar upp fisken som ligger där o sprattlar kan du börja vända o vrida på stenar för att försöka få upp kvarstående som gömmer sig.

Skalle
2008-09-19, 08:39
Studien är inte färdig och därför tror jag inte det finns nåt publicerat ännu. Öringen konkurrerar ut BR när man sätter ut en större mängd. På nollplus och ettplus stadiet gäller detta. Alltså rätt tidigt, . Det som troligen begränsar öringen i aktuella bäckar är troligenleksubstrat för att få upp tätheterna så mycket att BR trängs undan. Öringen på individnivå är mkt tuffare än BR, men i de bäckar där BR etablerat sig är det förmodligen för lite lämpliga leksubstrat för öring och öringen är därför fåtalig. BR kan ju både leka och lyckas med leken även på "dåliga" substrat som sand och därför få ut mkt avkomma i bäckar där öringen har svårt med detta.
Om man med utplanteringar lyckas trycka ned bäckrödingen men inte utrota den är ju risken på sikt att BR återigen tar över om man inte lyckas etablera en tillräckligt talrik öringstam.

Intressant är det likafullt, särskillt på platser där man skulle kunna etablera eller återetablera bestånd av storvuxen vandrande öring.

pe5
2008-09-19, 15:11
Läste att i Usa är det tvärtom. Där är det Öringar som konkurrerar ut BR.

Scaner
2008-09-19, 15:28
Studien är inte färdig och därför tror jag inte det finns nåt publicerat ännu. Öringen konkurrerar ut BR när man sätter ut en större mängd. På nollplus och ettplus stadiet gäller detta. Alltså rätt tidigt, . Det som troligen begränsar öringen i aktuella bäckar är troligenleksubstrat för att få upp tätheterna så mycket att BR trängs undan. Öringen på individnivå är mkt tuffare än BR, men i de bäckar där BR etablerat sig är det förmodligen för lite lämpliga leksubstrat för öring och öringen är därför fåtalig. BR kan ju både leka och lyckas med leken även på "dåliga" substrat som sand och därför få ut mkt avkomma i bäckar där öringen har svårt med detta.
Om man med utplanteringar lyckas trycka ned bäckrödingen men inte utrota den är ju risken på sikt att BR återigen tar över om man inte lyckas etablera en tillräckligt talrik öringstam.

Intressant är det likafullt, särskillt på platser där man skulle kunna etablera eller återetablera bestånd av storvuxen vandrande öring.

Nu börjar du närma dig vad som händer.

Om du pratar om öringen kontra br.

1:a Lekhabitaten.
2:a Lyckad lek med mängden lagd rom.
3:e uppehållsplatser med tillräckligt med näring till 0+ arna.
4:e Antalet revir som håller stationär öring

I allt detta ska du lägga till dominansen mellan dels br och öring, men även mellan utplanterad och vildlekande (rätt stam).

Skitsvårt att få en ny stam med öring att ta en tom plats.
Ännu svårare att få en ny stam att dominera en tidigare stam.
Ska du dessutom få ny stam att dominera br är vi uppe i svårighetsgrader som kan jämföras med OMÖJLIGT.

MVH Scanner

Flodström
2008-09-19, 15:46
Det finns inget som heter: citat: "omöjligt", det har vi fått lära oss "the hard way" när det gäller t.ex kärnkraftsolyckor. Allt är nämligen MÖJLIGT, faktiskt. :appl:

Skalle
2008-09-19, 16:36
I detta fall gäller det bäckar där det tidigare funnits storvuxen vandrande storsjööring. Som alltså försvann av andra orsaker än konkurrens från BR. Vet inte allt bakom denna studie, inte min forskning utan var med som inlånad elfiskare bara. Det göres i SLUs regi och kommer säkert att publiceras nån gång framöver.
Och mycket riktigt, i nordamerika har "vår" öring konkurrerat ut BR på en massa platser, eftersom den är starkare i många fall.

Eskil
2008-09-20, 22:13
jag har stött på exakt samma sak. det var en bäck jag fiska i östra jämtland. nån dumm j#vel använde en damm i bäcken och började odla bäckröding. beståndet av öring försvan nästan helt. Endast längst upp i bcken kan man fortfarande få fisk. Bäcken går från ett bärg ner i sjön så det är ganska brant.

det kanske är därför öringarna klarar sig längst upp. rödingen är inte lika mycke krut i så att den klarar sig upp.

Jag har sett detta på en annan bäck också men det enda jag vill veta är varför de gör som de gör?

minns fortfarande den fina gråfärgade välgödda buken på en bäcköring med tydliga röda och svarta prickar.