Visa fullständig version : Film: 4 minuter Gäddmete från Lödde Å
Mårten här på forumet har skickat in denna film som är i MPG-format (PAL VCD). Filmen är på 42Mb och servern är inte så snabb för tillfället men det är bara sätta igång en nedladdning och vänta. Jag har ev en ny webserver på G men det kan ta ett tag innan jag kan byta tyvärr.
Här kommer en liten "screenshot" från filmen. :)
Länk till filmen:
http://www.fiskesnack.com/filmer/2003-09-20_Lodde-gadda_10075gram.mpg
Ett stort TACK till Mårten som skickat in denna film.
Och här kommer länken till filmen !
Freddy Beaver
2003-10-06, 08:10
Mycket bra film!
DannyStock
2003-10-06, 09:12
Härligt. Ska bli kul att se.
Ska se efter skolan, ska ladda sålänge...
Fin rusning in i vassen :)
andrease
2003-10-06, 14:39
var i lödde å är det? någon som vet? ska dit snart o inviga båten så skulle va bra med några hotspots.
andrease
2003-10-06, 15:31
Vet någon om det va c&r på den? det e "lag" på det så det f¨r jag hoppas!
Tror Mårten kör C&R på deflesta fiskarna...
Andrease, det är c&r på fiskar över 100cm, jag skulle gissa att den är det, men man vet aldrig :D
Och bra ställen i lödde; det var en artikel om just detta i FJ för något år sedan, försök att få tag på den tidningen...
Mynningen och uppe i ån är bra, vid motorvägen där oppe har jag hört...
Ingen annan som kan hosta, går seegt..
//K
DannyStock
2003-10-06, 19:09
Mycket proffsigt gjord. Tack Mårten för att du delade med dig.
Mumma med lite fiskefilm.. Laddar nu.
El Crapone
2003-10-06, 19:48
haha 5 timmar kvar på nedladdningen =/
Att släppa i fisken är numera ganska självklart för mig. Av alla gäddor man får under ett år så är det alltid en och annan som blir illa krokad och då tar jag hem någon av dessa, det räcker till morsans och farsans förbrukning. Stora gäddor brukar inte vara något problem att fixa upp krokarna ifrån eftersom det finns gott om utrymme i gapet på dom.
Det har dock inte alltid varit så att jag släppt i gäddorna. Jag har skrivit ett inlägg om detta vid ett av fotona på en kille som får en massa sura påhopp för att han haft ihjäl ett par stora gäddor. Ni som är STORA förespråkare för C&R skall vara glada för att ni fått lära er att fiska på detta sätt, och istället för att ge er på de som fortfarande inte hunnit/velat/haft chans att lära sig C&R borde ni upplysa dem och sprida budskapet vidare, inte komma med sura kommentarer etc. Vill man få någon att göra likadant som man själva gör så måste man skaffa sig "vänner" och inte "fiender".
Angående gäddor som jag inte släppt tillbaks kan jag ju säga att det är inget jag är stolt över idag, men det som har hänt har hänt och jag går inte och grämer mig för det. C&R (gillar inte den termen) började jag med redan på 80-talet vad gäller sutare etc, men gäddor var det inte lika självklart med. När jag sedan började fiska gädda på allvar i Lödde så tog det ett par år innan jag hade redskap (20 kgs våg, peang vågnät etc) för att klara att släppa i gäddorna igen. Därför blev det ett par fetingar som gick hädan i tidernas begynnelse, just för att ingen hade talat om för mig vad jag behövde. Så var glada ni som redan från unga år fått veta hur man bör hantera fisken och kanske haft någon som visat er hur man gör. Fortsätt att dela med er av era kunskaper i hur man hanterar fisk, men sluta skäll på de som ännu inte vet hur man gör.
Bra sagt Mårten.
Använder man sunt förnuft när man är ute och fiskar så kommer det resultera att man inte tar hem all fisk.
Dessutom har inte stor gädda ryktet att vara en god matfisk så det finns egentligen ingen större anledning att ta hem den.
Tyvärr går servern som Fiskesnack ligger på på knäna för tillfället. Jag jobbar på att få byta server och hoppas att det ska lösa sig inom någon vecka.
andrease
2003-10-06, 21:25
har redan fj nummret om lödde å, men jag menade mer om det fanns någon som hade ett privat ställe att dela med sig av. Och Mårten har glömmt grattulera till en fin fisk....... får man fråga var du köpt håven??
El Crapone
2003-10-06, 21:54
Riktigt härlig film! Nu vill man ju bara se mer och mer =)
Förtsätt på detta sätt så kommer jag njuta i framtiden.. tack för detta i väntan på mer :)
Nån som kan skicka filmen? icq 25571485
Originally posted by Mårten
Att släppa i fisken är numera ganska självklart för mig. Av alla gäddor man får under ett år så är det alltid en och annan som blir illa krokad och då tar jag hem någon av dessa, det räcker till morsans och farsans förbrukning. Stora gäddor brukar inte vara något problem att fixa upp krokarna ifrån eftersom det finns gott om utrymme i gapet på dom.
Det har dock inte alltid varit så att jag släppt i gäddorna. Jag har skrivit ett inlägg om detta vid ett av fotona på en kille som får en massa sura påhopp för att han haft ihjäl ett par stora gäddor. Ni som är STORA förespråkare för C&R skall vara glada för att ni fått lära er att fiska på detta sätt, och istället för att ge er på de som fortfarande inte hunnit/velat/haft chans att lära sig C&R borde ni upplysa dem och sprida budskapet vidare, inte komma med sura kommentarer etc. Vill man få någon att göra likadant som man själva gör så måste man skaffa sig "vänner" och inte "fiender".
Angående gäddor som jag inte släppt tillbaks kan jag ju säga att det är inget jag är stolt över idag, men det som har hänt har hänt och jag går inte och grämer mig för det. C&R (gillar inte den termen) började jag med redan på 80-talet vad gäller sutare etc, men gäddor var det inte lika självklart med. När jag sedan började fiska gädda på allvar i Lödde så tog det ett par år innan jag hade redskap (20 kgs våg, peang vågnät etc) för att klara att släppa i gäddorna igen. Därför blev det ett par fetingar som gick hädan i tidernas begynnelse, just för att ingen hade talat om för mig vad jag behövde. Så var glada ni som redan från unga år fått veta hur man bör hantera fisken och kanske haft någon som visat er hur man gör. Fortsätt att dela med er av era kunskaper i hur man hanterar fisk, men sluta skäll på de som ännu inte vet hur man gör.
Bra sagt mårten..
esox_lucius
2003-10-07, 21:41
Där gav du mig en tankeställare Mårten... Har inte tänkt närmare på det förut. Däremot så ser man ju på dom flesta hur pass "seriösa" dom är och om man är riktigt fiskeintresserad så borde det ju vara svårt att undgå hur C&R praktiseras... Men det ska ju iofs tilläggas att jag i början av min karriär definitivt inte fiskade med C&R. Visst jag använde aldrig huggkrok eller liknande för även om man ändå ska döda fisken tyckte jag att den ska behandlas med respekt och att använda huggkrok är INTE att behandla den med respekt i min mening.. Däremot när jag senare började läsa fiskelitteratur blev fisket myket roligare eftersom man här fick lära sig hur mycket som helst och efter ett tag kunde jag förmodligen lika mycket som jag kan nu 5-6 år senare fast jag hade inte riktigt grejerna som krävdes för seriöst fiske då... Men hursomhelst så började jag prenumerera på FFA och kunde ju då inte undgå artiklarna om C&R och efter att jag fördjupat mig i en stor artikel fattade jag plötsligt inte vad jag hållit på med tidigare... Det finns ju helt enkelt ingen mening med att ta upp alla gäddor för tom torskfilé är ju godare än gädda... Så efter detta sattes alla gäddor tillbaks och har gjort det fram till idag.. Men nackdelen idag är ju att man blir så förbannad på alla som är mindre seriösa än jag. Som lägger upp gäddan på cementbryggan och sparkar tillbaks den, och folk som slaktar ett tiotal gäddor, vinkar och går hem med säcken full. Vet inte om det är gäddan man tycker synd om eller om man helt enkelt gärna känner sig förmer än dessa fiskare men dom får ju säkerligen ut samma glädje av sitt fiske som jag får...
svar till dig som frågade efter bra ställen! i lödde är det inte bara att åka dit och hämta en över 10 kg ! segt skinn på huden och ett jävla tålamod krävs för att du ska ha chans för att ens fånga något...! annars är väl heta ställen dom som beskrivs i fjs artikel... alltså dom från bilvägsbron ner till mynningen på ett ungefär!
Jerka, beror ju på när han fiskar, om han har tur osv...
Går ju få en snabbt där eller bomma massor med pass...
andrease
2003-10-15, 18:00
ja 3 bompass irad för min del:( men man kan ju alltis hoppas på att man får något nästa gång :)
Ja herregud, varenda vrå av lödde å är ju potentiellt storgäddspot s a s. Men som vanligt är det väl så, att har det kommit upp nån fin fisk på ett visst ställe så är det katten på råttan som gäller. Minns tegelbruket efter Johan Randens gigantiska 20+gädda, då var det trångt på båtarna kan man säga. Lite märklig känsla att fiska den perioden kan jag säga, ån kryllade av danska gäddjägare. Förklaringen fick vi av våra danska grannar när dom visade oss senaste artikeln som Jörgen Larsson skrev i Fisk & Fri, samma artikel som sedan långt senare publicerades i FJ. Jag misstänker att lokala fiskare inte var så glada i Jörgen efter en sån utförlig "poolbeskrivning"...
riktigt bra film , gör fler gör fler ;)
Haha den gäddan visste vart han ville.
Inte var det i båten iaf :D
Grattis till firren.
Flyttade filmen till en snabbare server
Originally posted by jerka!
annars är väl heta ställen dom som beskrivs i fjs artikel... alltså dom från bilvägsbron ner till mynningen på ett ungefär!
Men är inte det hela ån som du nämner? Öster om motorvägen så kallas det väl Kävlingeån?
Bra film det där! Nu är man riktigt sugen på en feting...
qvarnis25
2003-11-22, 17:44
Gott när linan fräser av rullen... Vad är det för spö som används??? Grattis!
Ja, utrustningen är lite klen eftersom vi från början fiskade abborre. Spöet är ett Tricast Trophy, men närmre än så vet jag inte.
Alexander Strid
2003-12-20, 11:30
Tog ju bara 1 min 30 sek att ladda ner ju!..mycket fin film! fortsätt så!!!
Oj oj.. Det där var riktigt grymmt ingen drömm presis =)
grandstoff
2005-02-28, 23:14
Ho ho... Riktigt snabb server, på min ära... 1088 kb/sek är inget man spottar på. :appl: :appl: :appl:
o ja kan inte tanka ner filmen???
kan inte heller tanka filmen.. kan inte tanka någon film här från potatoesmc.. har kollat runt och sett många intressanta filmsnuttar, alla från potatoesmc, men ingen har funkat..
Fisktutte
2005-05-31, 16:45
den är inget att se. det är fyra bilder som cirkulerar fram och tillbaka :drunk:
Jag har nu efter en del förfrågningar om fiskefilm skaffat mig en server med fílmer för nedladdning. Bl a har jag lagt ut Gäddmetefilmen från Lödde som den här tråden handlar om. Sänk nu inte servern genom att störta dit alla samtidigt utan ta det lugnt, den lär ligga kvar i morgon också.
Jag har även lagt ut en film där jag metar karp som också funnits här på Fiskesnack.
Om allt går som jag tänkt mig kommer det att finnas fler filmer efterhand som jag får tid att lägga upp dem.
Adressen är www.metamera.se
Och en sak till, sidan är bara halvklar, men jag får fixa det efterhand som jag får tid över.
/Mårten
den är inget att se. det är fyra bilder som cirkulerar fram och tillbaka :drunk:
Kul förresten att du klickat på screenshotsen från filmen och trott att DET var filmen...
CardKing
2006-01-22, 14:09
bah... URLen funkar inte.... :ledsen:
Johannes R
2006-01-22, 15:35
bah... URLen funkar inte.... :ledsen:
Den fungerar bra ! En bra kortfilm, jävlar va långt den gick in i vassen. Verkligen tur att få upp den där :)
Nu ligger denna film på Fiskesnack.com´s server
Direktlänk:
Jag har nu efter en del förfrågningar om fiskefilm skaffat mig en server med fílmer för nedladdning. Bl a har jag lagt ut Gäddmetefilmen från Lödde som den här tråden handlar om. Sänk nu inte servern genom att störta dit alla samtidigt utan ta det lugnt, den lär ligga kvar i morgon också.
Jag har även lagt ut en film där jag metar karp som också funnits här på Fiskesnack.
Om allt går som jag tänkt mig kommer det att finnas fler filmer efterhand som jag får tid att lägga upp dem.
Adressen är www.metamera.se
Och en sak till, sidan är bara halvklar, men jag får fixa det efterhand som jag får tid över.
/Mårten
Mycket finare nu... Fin idé med filmerna också. Jag lägger gärna en slant för att se något fint klipp, helst tävlingsmete då :) Hmm, koppningen har försvunnit! Undrar varför... :P
/Johan
Härligt, allt går snabbare med nya servern... Och inte fel att kunna ladda upp en film i nästan 4 Mb/s :D
/D