handdator

Visa fullständig version : Bild - Gädda på 16,6kg

Bergman
2003-10-06, 10:01
Jag tog mig friheten och ljusade upp Dannes polares 16,6kg´s och la den i denna separata tråd.

Danne, lägg gärna upp den i fotoalbumet om du vill.

Stizo
2003-10-06, 10:05
Cheeeeezuuuuuuuzzzz! Vilken tjockis... Grattis till en superfångst!

cobol
2003-10-06, 11:02
Lägg av!!! Den där käkar ju barn......

/cobol

qvarnis25
2003-10-06, 14:11
God daaaaaamm..! Hur lång va den? Där snackar vi grisgener...

Danne
2003-10-06, 14:41
126 cm lång

esox_lucius
2003-10-06, 17:05
(!) Synd att inte bilden var bättre bara... Ser större ut!

Lazinko
2003-10-06, 17:16
En bebisätande Nil-gädda som nästan tog moses?

granen
2003-10-06, 17:29
skönaste fisken=) var togs den?

gretko
2003-10-06, 17:33
D R Ö M F I S K

Adde_138
2003-10-06, 17:37
Är den tagen iu sverige?

Danne
2003-10-06, 17:54
Fångad i mitt hemmavatten - Fryken :)

DannyStock
2003-10-06, 19:01
En riktig sugga. Härligt! Huvudet ser ganska litet ut, var hon grov över ryggen också?

Push-Up
2003-10-06, 19:09
Shit asså, den va en fet rackare.....det blir till å lyfta på hatten igen, grattis!

m@
2003-10-07, 07:45
Holymoses! Den där har käkat upp sin mat varje dag :-) Känner nån till dess öde efter det att fotot tagits? Vill inte gärna tro att den gick hädan, men bland laxtrollare är ju knappast gäddan högt värderad över lag. Sen den där Frykentävlingen, *huuu* ryser av bara tanken att nästan 300 båtar åker ut och dräper gädda...man får hoppas att hjonmentaliteten nån gång får ett stopp coh börjar inse gäddan som värdefull sportfisk.

Freddy Beaver
2003-10-07, 08:41
Inte så märkvärdigt ändå...... hehe sköjja

korten
2003-10-07, 15:38
holy macarony. aldrig sett en så fet gädda.. 100spänn på att den äter taxar

TaKi
2003-10-08, 21:38
Viktväktarna nästa för den gäddan...

Top_Fisher
2003-10-09, 16:41
Ojj !! Den har ätit lite.

Blirre
2003-10-23, 21:55
Var det c&r?

BeBest
2003-10-23, 22:34
Den damen hade kurvorna på rätt ställe!

Pike for life
2003-10-31, 15:50
är den klubbad

jerka!
2003-10-31, 16:10
aa den är klubbad... du ska veta att typ 90 procent av gäddorna som dom får i fryken är bonkade... gäddfestivalen där är ju rena höjdaren... containrar fulla me gädda som dom senda säljer till frankrike!

MastaPike
2003-10-31, 16:12
jag saknar ord...

Danne
2003-10-31, 16:18
Den är tyvärr stendöd och uppäten.
Gläds åt denna istället som fortfarande lever och kan växa en 2 dm till *huga*

Danne
2003-10-31, 16:22
Originally posted by jerka!
aa den är klubbad... du ska veta att typ 90 procent av gäddorna som dom får i fryken är bonkade... gäddfestivalen där är ju rena höjdaren... containrar fulla me gädda som dom senda säljer till frankrike!

Edit- och här skrev visst någon som inte vet ett smack om Fryken och fisketävling. Fråga någon som är insatt och du får svar istället för att virra iväg felaktiga uppgifter offentligt på nätet.

Kan gladeligen ge dig en hel del korrekt information om Fryken, tävlingar mm. Skicka mig ett PM så förklarar jag.

Suck.

Om inget annat så får du gärna uppge källa till ditt påstående.
_edit

BeBest
2003-10-31, 16:31
Snygga gäddor. Den i IKEA-påsen verkar ha skrudat sig i canadarödingkostym.
Verkligt fina fiskar. En fortsatt prydnad för Fryken!

Danne
2003-10-31, 16:34
Originally posted by BeBest
Snygga gäddor. Den i IKEA-påsen verkar ha skrudat sig i canadarödingkostym.

Du menar blodet som figurerar? Jo tack. Det har bonkats mycket regnbåge samma tur och dessförinnan. Gurkan mår troligtvis bra. Ska se om den finns kvar imorgon :-)

BeBest
2003-10-31, 16:51
Nej jag tänkte mera på den granna fläckigheten.

jerka!
2003-10-31, 16:57
Danne : det är sånt jag har hört från en "lokalare" som går i min klass... även annat folk som ex jocke malmgren bowenius som är lärare åt oss och även väldigt insatt i svenska gäddklubben som ordförande (vet inte om han fortf är det) har jag också hört det med containrarna ifrån... och min procent siffra var bara slumpmässigt utvald... men du kan ju inte säga att det inte klubbas mycket i fryken... ändå verkar det inte som om det går stora förluster på beståndet... alltså jag berättade det jag har "hört" från andra! jag kan ju ha fel också lr ?

Danne
2003-10-31, 17:28
Originally posted by jerka!
Danne : det är sånt jag har hört från en "lokalare" som går i min klass... även annat folk som ex jocke malmgren bowenius som är lärare åt oss och även väldigt insatt i svenska gäddklubben som ordförande (vet inte om han fortf är det) har jag också hört det med containrarna ifrån... och min procent siffra var bara slumpmässigt utvald... men du kan ju inte säga att det inte klubbas mycket i fryken... ändå verkar det inte som om det går stora förluster på beståndet... alltså jag berättade det jag har "hört" från andra! jag kan ju ha fel också lr ?

Din "siffra" är helt tagen ur luften. Att börja med så förekommer det ett minimalt gäddfiske i Fryken. I stort sett endast jag själv som fiskar gädda samt en handfull andra som gör ett par turer om året. Så sportfiske efter gädda kan vi nästan glömma att det förekommer.
Nätfiske/husbehovsfiske förekommer knappt inte alls. I den mån det gör det är det nästan uteslutande efter regnbåge och öring. Gå tillbaks några decennier och detta fiske var vanligt, speciellt efter gädda. En vinter och en saxfiskare med en fångst på 1 ton fisk var inte alls ovanligt. På ett år handlade det om flera ton förstås. Vi talar fortfarande om enskilda individer. Hur mycket de fångade totalt var föstås mycket mer. Idag förekommer inte detta fiske. När Gäddfestivalen körs (1 gång per år) så fångas det ca: 600 kg gädda. I snitt fångar varje person 1 fisk på hela helgen. Jämför detta med det uttaget som skett tidigare med husbehovsfiske/saxfisket. Tävlingen fångar mindre än vad en enskild saxfiskare gjorde på en vinter.
Totalt på ett år talar vi om ett uttag av gädda av ca: än 1 ton (inkluderat sportfiskare, gäddfestival och husbehovsfiskare). 1000 kg fisk i en 7 mil lång sjö är en fis i rymden. Det handlar om promillen av räntan.
Talar vi gäddfestivalen brukar antalet storgäddor över 6 kg vara en handfull fiskar (omkring 5 st). Att man rubbar storfiskbeståndet är helt fel.
Under resternade del av året fiskas knappt någon gädda. Om det kommer upp fler än 5 gäddor över 10 kg, totalt på ett år, som klubbas så är det mycket högt räknat.

Vi tummar fortfarande enbart på räntan av kapitalet. För en annan som har det som hemmavatten skulle i sådana fall notera ett sämre gäddfiske.

Containrar? Vem påstår det? Det är en liten balja på ett litet släp som fylls. 600 kg gädda ryms i mycket, definitivt i flera containrar.
600 kg gädda ryms i en balja på ca: 2 gånger 2 meter.

Bah. 7 mil långt (snittdjup på 70 m) vatten och inga sportfiskare och inga husbehovsfiskare. Vad tror du 600 kg fisk skulle göra?
Det är en mans nätfångst på en säsong i "vilken" sjö som helst.

Räkna ca: 300 gäddor på 7 mil gånger 0,3 mil gånger 70 m och beräkna hur många fiskar det fångas så kommer du sannolikt häpna över hur lite fisk det fångas per kubikkilometer.

Danne
2003-10-31, 17:30
Sedan har jag själv talat med Jocke och ingen i SV. Gäddklubben tror på fullaste allvar att denna enskilda tävling och inte heller det ringa sportfiske som sker kan påverka Frykens gäddbestånd.

jerka!
2003-10-31, 18:11
okej danne :) ! lilla bladh lägger fram sin info lite fel isf ;) ! har också hört om massa "sunne folk" som gillar att bonka mkt hehhe! men men! vet att du kan detta bättre än dom flesta så jag tackar för att jag kanske vet lite mer om detta nu ;) ! grattis till gäddan på bilden, och dina andra gäddor också, du är ju famous hehhe! hare gött!

Danne
2003-10-31, 18:23
Bladh ska man inte lyssna på :-) Han säger mycket för att provocera. Kan lova att det inte finns någon som fiskar riktat efter gädda uppe i Sunne, Böjda Spön-butiken borträknat som kör 10-20 ggr per år. Har varit uppe mycket i år och fiskar. Allt man ser är båtar som fiskar regnbåge och annat "krafs". Gäddor? Nepp. Värmland har ingen kultur för gäddfiske. Skulle någon råka få en så brukar de dock "bonkas". Men som tur är är det inte allt för ofta de brukar få. Den 16,6 - kilosen ovan är just en sådan - slumpfisk vid regnbågstrolling...ooooh

Ska ta ett litet snack med Bladh. Är inte snäll blir det inget mer fiska i min båt ;)

Imorgon ska de tas!!!

Kungen
2003-10-31, 21:08
Alltså Jerka... hallucinerar du nu igen!? Har sagt åt dig att du ska hålla dig i från sådana piller!!

Har aldrig påstått att många fiskar gädda. Däremot har man kanske påpekat att antalet gäddor som kommer levande ur en frykenduell är ganska få...

bara funderar vart går gränsen mellan en Konteiner och en balja??

Linålen
2003-11-04, 14:02
Vilken tur att han hade innerspöna! Grattis till ytterligare en 14+.

Danne
2003-11-04, 14:17
Man bugar Linålen! Får passa på att önska skitfiske på Grumsträffen och hoppas att du inte tittar ALLT för mycket på kartplottern denna gång ;)

"Kungen" har sovit dåligt i natt....

http://home.no/teamstearin/bildarkiv/14,7.1.jpg (www.home.no/teamstearin)

calle
2003-11-04, 16:45
Varför tar man upp gäddor över 5 kg de är juh inte direkt goda..

och skickar dem till Frankrike hur mkt kan de 600kg gäddorna dra in.......
Låt gäddorna vara.... Släpp tillbacks dem!

Kungen
2003-11-05, 09:45
Stackars Danne som hade mig som fotograf... Fick inte ens med hela fisken. Nåja, skulle bara berätta att det är mer skillat at fånga 13 gäddor än en stor=) Till EN stor behöver man bara tur, 13 små kräver sicklighet. Så är det.

Kungen kommer inte sova gott förän en 15+ synat durken i Crescenten=)

Kungen
2003-11-05, 09:46
Gärna 17,28 plus=)

Danne
2003-11-05, 10:16
2 STORA om jag får be. Det är skicklighet ;)

David Ståhlman
2003-11-05, 10:46
holiboli!

G1zm0
2003-11-05, 13:54
grattis en va ente liten :appl:

esox_lucius
2003-11-05, 15:35
Danne: Varför skyddar du frykentävlingen på detta viset? Upptag av gädda är väl upptag av gädda? Och köp en stor avkrokningsmatta i stället för kassen. Visst, bättre än ingenting alls men den fisken var lite överdimensionerad för underlaget. Men å andra sidan är det kanske inte din gädda :rolleyes:

Nej hoppas att idiotin i fryken upphör snart. Är väl inget fel med att göra som vid EM och fota fisken längs en mätsticka?

Danne
2003-11-05, 16:29
Originally posted by esox_lucius
Danne: Varför skyddar du frykentävlingen på detta viset? Upptag av gädda är väl upptag av gädda? Och köp en stor avkrokningsmatta i stället för kassen. Visst, bättre än ingenting alls men den fisken var lite överdimensionerad för underlaget. Men å andra sidan är det kanske inte din gädda :rolleyes:

Nej hoppas att idiotin i fryken upphör snart. Är väl inget fel med att göra som vid EM och fota fisken längs en mätsticka?

Esox: Ang. Frykentävl. så hänvisar jag till ovanstående samt andra trådar i forumet. Sedan när är ett upptag kriminellt och av ondo? Vill du dra allt upptag till ondo så vänd blicken till Vänern och lax och gäddfisket istället och du kommer att gråta. En 2-kilosgädda som matfiske är också ett upptag. Nä fy på den som äter en matgädda!

Ang. avkrokningsmatta så fixera ögonen så ser du den. Den är 110 cm lång och 100 cm bred. Duger inte det?

Blir så himla less på gnatet. Finn en annan hobby om du missunnar andra fisk och vill vara djurens bäste veganvän! Bli torr bakom öronen! Lite vett kommer med åren!

Danne
2003-11-05, 16:39
Den att döma av upplagda bilder som INTE använder avkrokningsmatta är ju du Esox_Lucius! ???? Den 10-klubbarn är defintivt överdimensionerad för den bryggan!!!!!!!!
Så rensa under eget bord innan...

*suck*

..som sagt....med åldern

Danne
2003-11-09, 17:36
Bergman: Vilken funktion i photoshop (?) använder du för att ljusa upp bilderna på bästa sätt? "Nivåer" och "ljus/kontrast" tycks fylla samma funktion....? Eller fnns det bättre sätt att "rädda" mörka bilder, samt går det att på ett snyggt sätt ljusa upp delar av en bild?

Bergman
2003-11-09, 19:38
Danne, jag är inte så jäkla duktig på att fixa till bilder men det finns ett antal man kan leka med beroende på hur bilden är från början. Brigtness/Contrast brukar ge bra resultat att labba med ... sen finns det ju massor av andra som hue/Saturation m.m. Jag fattar ens inte hälften ... ;)

Danne
2003-11-09, 19:59
Likaså här. Tyckte du gjorde ett bra jobb med bilden ovan.
Bättre vore kanske att lära sig kameran bättre. Jobba med ljuskompensation och blixten bättre. Brukar dock bli stressigt när man ska ta kort.

cico
2003-11-14, 00:44
Originally posted by Danne
Likaså här. Tyckte du gjorde ett bra jobb med bilden ovan.
Bättre vore kanske att lära sig kameran bättre. Jobba med ljuskompensation och blixten bättre. Brukar dock bli stressigt när man ska ta kort.

Japp det är det mist sagt. Speciellt i hög sjö, nordan, och regn, från båt. Då är man glad om det blitt nån iöht.

Orre
2003-12-01, 20:09
jäklar va fet

Henrik_L
2003-12-01, 21:02
äh mattor hit och dit dom är inte så ömtåliga som alla vill få det till

Danne
2003-12-01, 21:04
Originally posted by Henrik_L
äh mattor hit och dit dom är inte så ömtåliga som alla vill få det till

Äsch - dä ä ju bara för att hon inte kladda ner i min vackra båt. Blir kladdigt åt fötterna ;)

BeBest
2003-12-02, 10:03
Ska Danne bända upp en 20+ måste han ju ha fotfäste. Då duger det inte att fötterna slinter iväg. Då kan det bli gäddan som stoltserar med en 70+!

gretko
2003-12-02, 10:18
Originally posted by BeBest
Ska Danne bända upp en 20+ måste han ju ha fotfäste. Då duger det inte att fötterna slinter iväg. Då kan det bli gäddan som stoltserar med en 70+!

Hehe :D

Danne
2003-12-02, 10:38
Skulle inte kunna säga det bättre själv Bebest :)

BeBest
2003-12-02, 10:44
He, he, he man blir lite slipprig ibland. ;)

tobbe"gäddan"eriksson
2003-12-08, 15:54
uydugdgdghhhik

faj
2003-12-08, 21:09
(grattis till fin fisk).... Synd: not alive and kicki´n...

Lazinko
2003-12-08, 21:17
Riktig fin sugga iaf. ;) fortsätt så, så kommer nog 20+aren upp snart, skitfiske

krille k 2
2004-01-31, 18:07
fett cool gädda!