handdator

Visa fullständig version : Löddes hotspots

Mårten
2003-10-06, 20:22
Ni som aldrig fiskat i Lödde innan behöver inte bekymra er om att fiska på något speciellt ställe. Det är klart att det finns ställen som släppt ifrån sig mer fisk än andra, men ofta har dessa ställen fiskats hårdare och jag anser att detta varit en stor anledning till att dessa platser varit bättre. Många som fiskar i Lödde lider av "knattefotbollssyndromet" (alla är där bollen är) dvs är det någon som fått en fisk på ett ställe så skall de fiska där till varje pris även om det redan ligger fyra båtar där. Men, det är ju dessa killars problem...

Fisken kan hugga ganska precis vart som helst så det är bara att testa. Från motorvägen och nedströms ser ån ganska lika ut hela vägen, bred och inga speciella ståndplatser direkt. Det ser egentligen inte särskilt "hett" ut. Uppströms Löddebron är det lättare att "läsa" ån. Här kan man hitta platser som ser riktigt bra ut. Så det är bara att testa.

Det verkar som att man skall vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och göra på rätt sätt för att lyckas (är det inte så alltid). Huggperioderna kan förändra bilden av en tillsynes tom å, till en å med massor? av fisk i på bara en halvtimme. Hav tålamod...

Freddy Beaver
2003-10-07, 08:30
Hehe, väldigt svårt att få gädda där, men nästa år siktar jag på att få en Lödde-gädda!

Åsunden
2003-10-07, 11:33
Mårte, Har du en karta över ån?

Mårten
2003-10-07, 14:23
Man får en karta när man köper fiskekort. Vill man kolla i förväg kan den här sidan vara till hjälp där finns en karta och en ´massa annan info. Bl a en gäddlista över de fetaste.
http://www.loddean-fiske.org/

andrease
2003-10-07, 15:21
Jag har vatt i lödde 3 gånger, var gån gar det sätt lika fisktomt ut, så det gäller nog att va på rätt plats vid rätt tidpunkt. Mårten, hur får du lättast upp levande betesfisk i lödde?

Mårten
2003-10-07, 16:24
Först och främst är det lättast att få upp levande betesfisk, de döda nappar inte så bra =)

Jag metar alltid upp mina firrar. Det är ytterst sällan man inte hittar några, men ibland kan det vara knixigt. Det finns personer som använder kastnät etc, men det bör man undvika eftersom fiskevårdsområdet tyckt att det varit för mycket "vilda västern" (deras ordval). Deras medicin för att få slut på kastnäten är att förbjuda mete med levande agn, vilket vore illa.

Testa sträckan ovanför motorvägen, i svängen där.

Svårt att tipsa om bra ställen eftersom fisken brukar flytta på sig, men mörtarna brukar komma efter en stunds (15 min) mäskning.

andrease
2003-10-07, 21:51
Man tackar för svaret Mårten, ska testa där sen!

Åkerberg
2003-10-09, 10:53
Tja!

Sugen på att åka ner nån gång i vår!
Måste man ha båt? Kan man inte köpa betesfisk någonstans i närheten?

Micko
2003-10-10, 20:07
Man kan hyra båt....kolla in http://www.loddean-fiske.org
Tyvärr inte köpa mört....
Av min lilla erfarenhet så stämmer det som sagts ovan - dvs det verkar gå att få fisk lite här som där....ingen anledning att tränga ihop sig alltså...