handdator

Visa fullständig version : Rengöra kullager

mdlarsson
2008-09-27, 01:33
Jag har på olika ställen läst hur man gör rent kullager på rätt sätt.

1. Värm lagret, spraya med WD-40 ett par ggr, värm sedan igen och tillsätt en droppe olja.

2. Aceton med olja.

3. Aceton utan olja.

4. Själv så använder jag kemiskt ren bensin.

Hur gör ni och varför??

mvh Daniel

Wreckbender
2008-09-27, 01:45
Aceton utan olja så slipper man få i nåt annat konstigt i lagret. Lägg lagret i en liten burk med aceton, denna burken ställer du i en större burk med vatten, ställ detta på spisen och låt puttra ett tag, håll undan näsan!

BeBest
2008-09-27, 01:49
WD-40 skulle jag inte släppa in i en spinnrulles kvalitetskullager.
Bensin, fotogen eller lacknafta skulle jag välja att tvätta rent med. Efter all skit blivit bortsköljd och ytorna i lagret torkat skulle jag lägga någon droppe TG's Rocket Fuel Yellow Label olja i kullagren.
Klart!
:)

Wreckbender
2008-09-27, 02:06
Sorry BeBest, men använder du fotogen, lacknafta så får du inte bort så mycket, bensinen är väl bättre men den löser inte all skit. Vill man inte koka i aceton,det är ju lite farligt, så skölj dom i rumstempererad aceton. Och WD 40 är ingenting som rengör, det är smörjmedel som man har på gångjärn o dyl.

Wreckbender
2008-09-27, 02:39
Jag måste tillägga att det jag skriver om är kullager som sitter i spollagringen på en multirulle. En haspel kan du nog göra vad som helst med , bara den får lite fett i lagringarna så mår den bra.

BeBest
2008-09-27, 09:22
Då får jag tacka för det tipset Wreckis! Det kommer snart att vara aktuellt att använda på Mörrum-rullen. :)

mdlarsson
2008-09-27, 09:49
I boken ultimate guide to surfcasting. Så använder Ron Arra just WD-40 på upphettade lager. Han är ju ändå en av USAs bästa kastare, men jag blev förvånad när jag läste det.

Sarano
2008-09-27, 11:40
I boken ultimate guide to surfcasting. Så använder Ron Arra just WD-40 på upphettade lager. Han är ju ändå en av USAs bästa kastare, men jag blev förvånad när jag läste det.

Även den bästa kan ha fel.

Samt så har han nog så han kan klippa en ny rulle om den skulle gå sönder.

Och att rekommendera att koka aceton i usa = stämning på 10 miljarder, efter att han fått in det i lungorna och nu inte kan utföra ett normalt jobb mera.

Så det är nog säkrast att få lite bonus pengar från företaget som gör wb-40 i usa för han.

Har bara dåliga erfarenheter av att lösa upp fettet inne i ett kullager, Gjort detta på andra saker och alltid fått ett skrapande ljud efteråt.

UT
2008-09-27, 16:10
Jag har på olika ställen läst hur man gör rent kullager på rätt sätt.

1. Värm lagret, spraya med WD-40 ett par ggr, värm sedan igen och tillsätt en droppe olja.

2. Aceton med olja.

3. Aceton utan olja.

4. Själv så använder jag kemiskt ren bensin.

Hur gör ni och varför??

mvh Daniel

Mycket har redan sagts och WD40 är inget att hålla på med. Aceton med olja är för flickors händer, inte för något annat.
För att lösa fett och smuts i kullager är ofta en kombination av bad i aceton varvat med bad i citydiesel eller fotogen en mycket bra metod, och man avslutar med acetonbadet. Lagren skall sedan torka innan man smörjer dem.

Men, acetonkokning är likt kokning i kombination med ultraljud med tri och/eller andra vedervärdiga lösningsmedel svårslaget om det skall bli riktigt rent. Hälsoaspekterna måste dock tas på största allvar för lösningemedel i allmänhet och aceton i synnerhet är inget att leka med.

Men, för riktig rengöring brukar jag ta en vanlig liten acetonflaska och fylla på den med en cm från botten, och sen går jag ut. Med mig ut har jag kokande vatten i en termos. I en lagom stor burk häller jag upp det heta vattnet, jag öppnar acetonflaskan så övertryck kan pysa ut och sen ställer jag ner acetonflaskan i varmvattnet och går därifrån i 5 minuter. Sen skuvar jag åt korken och tar upp flaskan ur burken som sedan får svalna. Jag tar ur lagren som får bada i ren kall aceton där doppar dem och sedan snurrar dem på spetsen på en penna. Arbetet sker utomhus eller i dragskåp. När lagren är torra smörjs de med Rocket Fuel.

mdlarsson
2008-09-27, 16:58
Mycket har redan sagts och WD40 är inget att hålla på med. Aceton med olja är för flickors händer, inte för något annat.
För att lösa fett och smuts i kullager är ofta en kombination av bad i aceton varvat med bad i citydiesel eller fotogen en mycket bra metod, och man avslutar med acetonbadet. Lagren skall sedan torka innan man smörjer dem.

Men, acetonkokning är likt kokning i kombination med ultraljud med tri och/eller andra vedervärdiga lösningsmedel svårslaget om det skall bli riktigt rent. Hälsoaspekterna måste dock tas på största allvar för lösningemedel i allmänhet och aceton i synnerhet är inget att leka med.

Men, för riktig rengöring brukar jag ta en vanlig liten acetonflaska och fylla på den med en cm från botten, och sen går jag ut. Med mig ut har jag kokande vatten i en termos. I en lagom stor burk häller jag upp det heta vattnet, jag öppnar acetonflaskan så övertryck kan pysa ut och sen ställer jag ner acetonflaskan i varmvattnet och går därifrån i 5 minuter. Sen skuvar jag åt korken och tar upp flaskan ur burken som sedan får svalna. Jag tar ur lagren som får bada i ren kall aceton där doppar dem och sedan snurrar dem på spetsen på en penna. Arbetet sker utomhus eller i dragskåp. När lagren är torra smörjs de med Rocket Fuel.

Ok, men det är inget jag vågar mig på i lägenheten, duger bensinen eller ska jag gå över till aceton, och behöver jag öppna lagren?

mvh Daniel

UT
2008-09-27, 17:46
Ok, men det är inget jag vågar mig på i lägenheten, duger bensinen eller ska jag gå över till aceton, och behöver jag öppna lagren?

mvh Daniel

Lösningsmedel inomhus är inget att rekommendera, men en köksfläkt som suger ut gaserna och vidöppet fönster gör saken lite bättre. Så om du inte kan ta dig ut, jobba i välventilerad miljö med kalla vätskor. Kan du lossa på skyddsplåten är det bara bra, men det går tyvärr inte med alla lager och då är det bara att bada dem.

Kattman
2008-09-27, 17:55
Hej Ulf, får jag fråga vad man vinna på att värma upp aceton och sedan låta det svalna innan det är bad dax?

Sedan undrar jag fortfarande om utbudet av upphottningar till 2500c. Kan du mejla mig info o pris? Tack.

Wreckbender
2008-09-27, 18:47
Kattman. Lagrena ligger i acetonen när den värms och sedan svalnar.

Ola
2008-09-27, 23:45
Förklara för en som inte begriper hur skräp i lagren kan försvinna med hjälp av aceton eller liknande?
Jag trodde att det var typ sand/damm eller nåt som hamnar i lagren och som inte försvinner av lösningsmedel.
Eller är det saltavlagringar man tar bort?
Men vad vet jag.

Jag tordde också att om ett lager börjar "skära" så har man skadat banan i lagret och det blir bara en nödlösning att göra rent.

Kostar inte ett spollager ca: 100:- och det håller väl minst nåt år om man inte badar med rullen?

Holmen
2008-09-27, 23:57
Ola, du har förstås rätt i vad du säger, men jag antar att den här tråden handlar om att göra rent nya kullager från det "dåliga" fettet/oljan som är i lagren då man köper rullen.

mdlarsson
2008-09-28, 00:28
Det var faktiskt gamla/använda lager jag tänkte på, dom lager jag köpt är inte oljade enligt utsago, på dom har jag bara tillsatt någon droppe olja. Men faktum är att jag har tre 3600 spolar med gamla lager och jag kanske skulle testa dom olika rengöringsmetoderna när jag har tid.

Wreckbender
2008-09-28, 00:51
Det var faktiskt gamla/använda lager jag tänkte på, dom lager jag köpt är inte oljade enligt utsago, på dom har jag bara tillsatt någon droppe olja. Men faktum är att jag har tre 3600 spolar med gamla lager och jag kanske skulle testa dom olika rengöringsmetoderna när jag har tid.

Gamla använda lager får du ingen rättvisande bild av om du skall testa vad som är bäst, kan vara stor skillnad i slitage och toleranser från tillverkning.

mdlarsson
2008-09-28, 14:47
jo, men jag vill ju inte sabba nya.

Ambassadeur5000
2008-09-29, 21:07
jo, men jag vill ju inte sabba nya.

Är det Abuś lager, så kan du inte förstöra dem. De kan inte bli sämre utan bara bättre:D

Sarano
2008-09-29, 21:18
Vågar man ta ut sinna lager ur min cardinal 804. Lägga dom i typ rengörningsmedel? Vill inte pajja den, sen vill jag ju ta hand om den <3

mdlarsson
2008-09-29, 22:08
Är det Abuś lager, så kan du inte förstöra dem. De kan inte bli sämre utan bara bättre:D

Jag har både ABUs orginal och andra nya, men jag tänkte exprimentera med dom gamla ABU-lagren.

mdlarsson
2008-09-29, 22:11
Vågar man ta ut sinna lager ur min cardinal 804. Lägga dom i typ rengörningsmedel? Vill inte pajja den, sen vill jag ju ta hand om den <3

Jag skulle inte våga mig på att skruva sönder en haspel som jag använder, det är nog bra att skruva på en gammal rulle till att börja med.

Wreckbender
2008-09-29, 22:28
Jag har både ABUs orginal och andra nya, men jag tänkte exprimentera med dom gamla ABU-lagren.

Det är bra, man ska experimentera och ha sig, bilda sig en egen uppfattning, inte bara gå på hörsägen :)

Ambassadeur5000
2008-09-29, 22:41

Jag måste säga att efter ett par rengöringar i aceton följt av TGs rocket oil, så sköter sig även Abuś lager sig rätt ok.

mdlarsson
2008-09-30, 00:32
Jag måste säga att efter ett par rengöringar i aceton följt av TGs rocket oil, så sköter sig även Abuś lager sig rätt ok.

Hur länge eller hur många bad, bör dom få.

Sarano
2008-09-30, 23:10
Jag skulle inte våga mig på att skruva sönder en haspel som jag använder, det är nog bra att skruva på en gammal rulle till att börja med.

Ah. inte det att jag har tummen i näven har haft isär ett antal rullar denna med funkar lika bra som första. Hade inte vågat utan sprängskiss dock. Men att lösa upp fett på kullager som inte går att öppna är ju ingen höjdare. Allt grus/skit som man fått in kommer inte alltid ut och har man inte haft problem innan kommer man nog att få det, när skitet trillar ner på kulorna. Men kan man ta isär dom så är det ju lungt. (Är vad jag tycker)

mdlarsson
2008-10-01, 00:38
Ah. inte det att jag har tummen i näven har haft isär ett antal rullar denna med funkar lika bra som första. Hade inte vågat utan sprängskiss dock. Men att lösa upp fett på kullager som inte går att öppna är ju ingen höjdare. Allt grus/skit som man fått in kommer inte alltid ut och har man inte haft problem innan kommer man nog att få det, när skitet trillar ner på kulorna. Men kan man ta isär dom så är det ju lungt. (Är vad jag tycker)

Jag hade tänkt att försöka mig på att plocka isär mina kullager, det blir säkert lättare att göra rent. Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.

Vet någon vilka verktyg som jag borde ha för att plocka sönder kullager?

Sarano
2008-10-01, 18:32
Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.

INte riktigt sant. Tänk nu på att dinna kullager snurrar rätt mycket där inne, när du skall hämta in linan. Och att om det kommer skit på dom, så kan det ju snurras in i dom. Men att sen få ut det det blir inte kul. Men lycka till.

CA
2008-10-01, 19:13
Jag hade tänkt att försöka mig på att plocka isär mina kullager, det blir säkert lättare att göra rent. Å andra sidan så om skiten kan komma in kan den komma ut.

Vet någon vilka verktyg som jag borde ha för att plocka sönder kullager?

Hej! Jag brukar använda en synål mod stor när jag tar bort låsringen till tätbrickorna på dessa mindre kullager! Men en del lager har ju sina tätningsbrickor fastnitade utan låsring å då går det ju att peta bort även dom om man är försiktig men bara en av brickorna då och sen när allt är rengjort å smort vända lagret där det satt så att den kvarvarande tätningsbrickan blir åt den sidan som eve smuts å annat kan lättast kan hitta in i lagret!

broca
2009-10-02, 10:57
Hej,

kan man enkelt avgöra om ett kullager är ok eller något defekt? Frågan poppade upp när jag nyligen gjorde rent två par ABU originallager plus ett par keramhybrider.

Om man tester dem osmorda efter tvättning lite snabbt på en blyertspenna snurrar origanallagren mycket längre än keramhybriderna. Keramhybriderna (speciellt ett av lagren) "rasslar" dessutom betydligt mer.

Är det normalt? Går det att säga någonting överhuvudtaget från ett sånt enkelt test?

Med en droppe olja i lagren är skillnaderna betydligt mindre.

Fiskarn0383
2009-10-02, 21:56
Hej,

kan man enkelt avgöra om ett kullager är ok eller något defekt? Frågan poppade upp när jag nyligen gjorde rent två par ABU originallager plus ett par keramhybrider.

Om man tester dem osmorda efter tvättning lite snabbt på en blyertspenna snurrar origanallagren mycket längre än keramhybriderna. Keramhybriderna (speciellt ett av lagren) "rasslar" dessutom betydligt mer.

Är det normalt? Går det att säga någonting överhuvudtaget från ett sånt enkelt test?

Med en droppe olja i lagren är skillnaderna betydligt mindre.

Väldigt svårt att säga. Ett rengjort och torrt lager kommer rassla hur nytt det än är. Om det är slut eller inte ser man oftast på om det är glappt. Men vid så små lager som vi pratar om här så är det inte lätt att avgöra. Du måste ha något som passar både invändigt på lagret exakt och något som passat utvändigt exakt för att se om det finns något glapp.

broca
2009-10-03, 08:04
Ok Fiskarn0383,

misstänkte att det var svårt att få ngn relevant info från det.