Visa fullständig version : Tips om mångsidig multirulle sökes!
MannyCalavera
2008-09-29, 17:29
Hallå där.
Har kommit igång med fisket nu på höstkvisten och har börjat fundera på att köpa en multirulle. Rullen ska användas till älvfiske efter lax och havsöring och även trolling samt jerk efter gädda i insjöar. Den ska med andra ord vara mångsidig!
Min budget ligger på 1500 +/- 500.
Tack på förhand.
Om du lägger på en lusentapp kan du få allt det där i en riktigt bra rulle.
Men har du inte större budget, köpe en Rocket i 6000storlek. Du kan uppgradera den vid ett senare tillfälle.
Ambassadeur5000
2008-09-29, 21:28
Men har du inte större budget, köpe en Rocket i 6000storlek. Du kan uppgradera den vid ett senare tillfälle.
Bra sagt!!!
Rocket - en rulle att åldras med:winner:
MannyCalavera
2008-09-30, 18:51
Tack för tipset. En Rocket kan det nog bli.
Men visst finns pengarna för en dyrare rulle. Har du någe tips på en sådan rulle kring 2500 prisklassen?
Köp en Rocket 6000 och skicka den till UT för trim. Salmon Perf skulle kanske passa dig?
Har tre UT-rullar själv och är hur nöjd som helst.
Håller med, har själv köpt en 6501 cs rocket och är mycket nöjd.
Har inte lämnat in den för ut-trim än men kommer att göras.
http://www.olssonsfiske.se/ har för 895;. riktigt bra pris..
Old Firehand
2008-09-30, 20:22
Hallå där.
Har kommit igång med fisket nu på höstkvisten och har börjat fundera på att köpa en multirulle. Rullen ska användas till älvfiske efter lax och havsöring och även trolling samt jerk efter gädda i insjöar. Den ska med andra ord vara mångsidig!
Tack på förhand.
Hej Manny Caleva; Är det större laxälvar med grov lax du ska fiska i föreslår jag en vanlig röd ABU Ambassadeur 7000 med raka gavlar. Den kastar du 20 - 40 grams skeddrag betydligt längre än med någon 6000-rulle. Får du på en stor lax som vill dra iväg nerströms kan det vara tryggare med snabba ben och ytterligare 100 meter lina på spolen. Den nya Ambassadeur 7000i är försedd med extra trygghet som IAR och Dual Stopper (dubbel backspärr). Totalt har ABU´s nya Ambassadeur 7000i förbättrats på mer än 20 punkter jämfört med mina gamla, röda Ambassadeur 7000 laxrullar från 1970-talet. ABU´s Ambassadeur-rullar blir gärna vänner för livet!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
www.trumman.com
Köp en Rocket 6000 och skicka den till UT för trim. Salmon Perf skulle kanske passa dig?
Har tre UT-rullar själv och är hur nöjd som helst.
Jag undrar varför man köper en amb rulle och sen skickar den på trimmning
för nästan samma peng som rullen kostar.
köp en shimano på en gång i stället..
kan få köpa min enda 5600 magtrax skulle nog passa för det du skall fiska..
mvh
Wreckbender
2008-09-30, 21:20
mvh
För den blir tre gånger så bra, och så är det patriotiskt :)
Old Firehand
2008-09-30, 21:27
mvh
Hej Docxter; Kanske är UT, rulldoktorn i Gustavsberg många gånger lämpligare än jag att svara dig på varför man skickar en ABU Ambassadeur för trimning. Personligen misstänker jag att du kastar lätta beten betydligt längre och säkrare med en UT-trimmad Ambassadeur än med en standardrulle..
Go for the Big Ones!
Old Firehand
[url]www.trumman.com[/url
Old Firehand
2008-09-30, 21:37
mvh
Hej Docxter; Kanske är UT, rulldoktorn i Gustavsberg många gånger lämpligare än jag att svara dig på varför man skickar en ABU Ambassadeur för trimning. Personligen misstänker jag att du kastar lätta beten betydligt längre och säkrare med en UT-trimmad Ambassadeur än med en standardrulle.
Å andra sidan hoppas jag inte att någon köper din "enda 5600 magtrax" i tron att den ska vara bra att fiska storlax i älvar med. Spinna gädda, gös och även havsöring duger 5000-storleken bra till, men inte till att drilla storlax i strida älvar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
mdlarsson
2008-10-01, 00:46
Hallå där.
Tack på förhand.
Jag får säga att jag är mycket nöjd med mina 6500 Sports Mag rullar, kastar mycket bra och långt med beten från 15g. Men dom skulle nog må bra av trimkit från UT.