Visa fullständig version : Är detta normalt för abborren?
Niclas_AB
2008-09-30, 13:20
Hejsan
Nu är detta mitt första inlägg så jag hoppas att det hamnar i rätt kategori.
Jag fiskar till 90% i Sjön båven där mitt landställe ligger, senaste 2ggr jag varit där(nu i helgen och för 2 veckor sedan) har en del av abborrarna jag fångat varit knökfulla med rom, är detta verkligen normalt? fiskade mer för en 6-7 år sedan men jag har för mig att abborrarna inte såg ut så förrens i januari-februari?
Matte222
2008-09-30, 13:52
Jag fiskar mycket runt Väddö i Roslagen och jag har också fått upp många med rom. Men om det är normalt eller inte vet jag inte.
Sir Fish-a-lot
2008-09-30, 14:20
Det hör inte riktigt hit men jag har fått en lake med mjölke i maj...
sundelin
2008-09-30, 15:04
Hej Nicklas, har inget bra svar på din fråga, tänkte bara hära vart du hade landstället? har landställe vi rockelsta slott. hade massor med fiskevatten där förut, men nu är det en gammal gubbe som har hittat något gammalt papper som säger att det är hanns, så nu blir han galen och viftar med hagelbrakarn varje gång man tar sig en tur hehehe. så nu är det bara vänta på att farbrorn ska trilla av pinn (=.
det är helt normalt, rommen utvecklas under lång tid för att bara behöva mogna på sluttampen för att förklara sig kort.
"Rom byggdes inte på en dag". :)
Sir Fish-a-lot
2008-09-30, 15:24
Rom (& cola) byggde denna vackra kropp ; )
Niclas_AB
2008-09-30, 15:48
Rackarns bra respons det var på sidan :appl: Klart det tar tid för rommen att utvecklas men tyckte det var väldigt lång kvar till leken, är väll 6-7månader kvar innan det är dags och tyckte att fiskarna inte borde släpa runt på extra vikt så länge. Var lite orolig att den milda vintern hade ställt om abborrarnas inre klocka så dom skulle försöka leka strax igen.
Men det var skönt att höra att det var normalt.
Mitt landställe ligger vid Forsa, är väll en bit ifrån rockelsta.
Skulle vilja dra igång en tråd om just Båven, skulle vara kul att höra lite mer därifrån. Man ser ju många som fiskar där, men det fanns ju inte så mycket att hitta här på forumet om sjön.
Är det tex nån som fått upp stor gädda i sjön? den är ju relativt stor så man tycker att någon borde fått nått. Men ja har inte hört nått.. Fick själv min tyngsta gädda hittills där nere i helgen. Hade ingen våg men den var 98cm och lite fet, min okvalificerade gissning är runt 6.5-7kg, skulle det kunna stämma?
sundelin
2008-09-30, 17:35
Låter bra gissat. har fått största på runt 6-7kg där, men som sagt det var några år sedan.
har du ingen bild?
Niclas_AB
2008-09-30, 21:49
jo, ja har några bilder. Vart kan man lägga upp bilder?