Visa fullständig version : Artikel: Att tillverka en titantafs av Grävlingen
Insänd av: Marcus "Grävlingen" Dahlberg
En gåva från BaraBete.se skickas med posten
"Eftersom det finns många jerkbaitfiskare där ute tänkte jag visa hur man tillverkar en tafs av titan. Det finns andra material man kan använda utöver titan såsom Pianotråd eller Fluocarbon. Titan är det material som jag anser vara bäst, detta eftersom den inte har något minne vilket gör att den håller mycket länge!
Jag använder Titanium Tooth Proof 75lb från American Fishing Wire. Det finns också BOA eller titantråd från CWC, har dock inte testat dessa. Beteslåsen jag använder är från Berkley. Krympslang från Biltema använder jag för att minska risken för slitage på linan vid fiske.
Det ungefärliga priset för en färdig tafs är ≈45:- Om du beställer från USA kan du halvera den summan. Hur som helst så blir det billigare än att köpa färdigtillverkat.
För tillverkningen behövs följande, se bild1:
• Tång + Avbitare
• Titantråd
• Lekande
• Betslås med lekande, storlek 5
• Krympslang
• Tändare/Tändstickor (ej med på bild)
Bild 1-Det som behövs
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_01.jpg
Inledningsvis klipper du tråden i de längder som du anser passa ditt fiske, räkna med 3-5 cm spill för att kunna knyta. Mina blir ungefär 35 cm långa när de är färdiga.
Därefter för du på beteslåset och gör dig redo för att knyta en vanlig betesknut. Bild2 & Bild3
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_02.jpg
Bild 2-Beteslåset på tråden
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_03.jpg
Bild 3 – Änden snurrad tre varv runt sig själv.
Du snurrar tråden tre gånger runt sig själv för att sedan trä änden tillbaka genom den ögla som bildas. Använd tången för att dra åt knuten. Du behöver inte dra den helt ”Tight” såsom betesknuten blir med exempelvis nylonlina. Använd INTE en tång för att dra i andra sidan eftersom du då riskerar att skada materialet och få en svagare tafs. Förslagsvis kan man ta på sig en handske. Se Bild 4 & Bild 5 nedan.
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_04.jpg
Bild 4 – Dra åt knuten med en tång
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_05.jpg
Bild 5 – Åtdragen knut
Nu sitter beteslåset där det ska. Trä på de två små bitarna krympslang och sen lekandet på tråden sedan knyter du lekandet på samma vis som beteslåset. Se Bild 6.
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_06.jpg
Bild 6 – Glöm inte trä på krympslangen det går inte göra senare, därefter knyts lekandet fast.
Nu när du knutit fast lekandet är tafsen nästan klar. Då klipper du ändarna som blivit. Klipp dem inte för kort utan lämna cirka 2-3mm. Se Bild 7
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_07.jpg
Bild 7 – Ändarna klipps av
Slutligen, det sista momentet. Detta är att krympa krympslangen över knutarna i vardera ände för att skydda linan mot slitage, detta gör du enkelt med en tändare eller motsvarande. Se Bild 8.
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_08.jpg
Bild 8 – Värma krympslangen.
Färdigt!
För mig tog det ungefär 15 minuter för att knyta fyra tafsar. Se Bild 9.
http://www.fiskesnack.com/artiklar/020_titantafs_09.jpg
Det kan vara lite knep och knåp i början men efter att ha gjort ett flertal så flyter det på riktigt bra! Detta är inget man bör ge sig på att göra i båten utan passar bäst som kvällsaktivitet i soffan!
Lycka till med knytandet!
Med Vänliga Hälsningar
Marcus ”Grävlingen” Dahlberg"
Just så! Svårare än så behöver det inte bli!
:appl:
TattooedAlot
2008-09-30, 18:36
Välskrivet och utförligt i all sin enkelhet.. 5 Mörtar får den av mig..
Grävlingen
2008-09-30, 19:15
Där dök min artikel upp! Kul! :)
Bra att ni fattar den, försökte göra den så enkel som möjligt!
Bra artikel! Titanium Tooth Proof är så jävla bra :)
khelben1979
2008-10-02, 20:52
Jag vill inte låta gnällig, men varför inte göra en YouTube video istället?
Jag tror inte själv att jag skulle klara av att fixa den där efter att ha kollat på dom där bilderna.
Mycket simpelt förklarat! Trevlig guide :) 5/5 får den av mig.
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan förstå, simplare kan det nog inte bli i mitt tycke!
Mycket bra skrivet o utförligt :)
DarkpikeRolle
2008-10-02, 22:58
Haha är ju så om man vuxit upp på att bara kolla på film och inte läst så mycket böcker. Läs om den ett par ggr så kanske det klickar ;)
asså de verkar jue hur lätt som hällst så som grävlingen har berskrivit det o tro mig det är lätt
hur många har tappat fisk på grund av avbiten lina jag tror inte det kan vara många man gör ju mothugg när fisken tar så den sitter imungipan, sen förstör tafsen gången på dom flesta betena enda gången tafs kan vara bra att ha är när man metar gädda och man väntar med mothugg tills den har svaltbetet, fiskar man med flätlina så är risken minimal jag är 52 år gammal har aldrig fiskat med tafs den största risken är att knuten är dålig eller linan sliten om man tappar fisk möjligvis att man själv sitter och sover så man inte hinner göra mothugg. !! ps någon som kan bevisa attfisken bitit av linan isverige skulle vara roligt att veta :fiska2:
khelben1979
2008-10-03, 13:05
Haha är ju så om man vuxit upp på att bara kolla på film och inte läst så mycket böcker. Läs om den ett par ggr så kanske det klickar ;)
Jag erkänner att jag bara valde att titta på bilderna och ang. böcker. Jag har läst många, många böcker. Tycker dock att YouTube är ett bra alternativ även för sådana här saker.
Jag har inte varit ute och fiskat på flera år och kanske var det därför som jag inte sjönk in i texten.
Det här forumet verkar vara fyllt med bra tips för övrigt..
Grävlingen
2008-10-03, 13:25
Alltså, visst skulle jag kunna göra en video, men artikeln var till just för fiskesnack! :)
Tycker själv att jag höll det relativt kort och rakt på sak!
Om man läser mellan bilderna bör man fatta, om det är något ni tycker ska ändras så kan ni ju hojta!
För övrigt kan vi ju ta tafsdebatten någon annan stans.....
hur många har tappat fisk på grund av avbiten lina jag tror inte det kan vara många man gör ju mothugg när fisken tar så den sitter imungipan, sen förstör tafsen gången på dom flesta betena enda gången tafs kan vara bra att ha är när man metar gädda och man väntar med mothugg tills den har svaltbetet, fiskar man med flätlina så är risken minimal jag är 52 år gammal har aldrig fiskat med tafs den största risken är att knuten är dålig eller linan sliten om man tappar fisk möjligvis att man själv sitter och sover så man inte hinner göra mothugg. !! ps någon som kan bevisa attfisken bitit av linan isverige skulle vara roligt att veta :fiska2:
:offtopic:Håller med Grävlingen och detta är OF, men jag fölorade en ganska medelmåttig gädda senaste helgen som jag fick på mete som var ämnat för borre. Denna gädda hann göra två, tre rusningar innan den had nypt av nylonlinan på tacklet.:btt3:
Bra beskrivning och jag håller med om att man borde kunna förstå denna instruktion om man har en någorlunda bra läsförståelse.
higgins2k
2008-10-03, 14:21
Bra och enkel guide, precis som det skall vara!!
5/5 :fisk: från mig oxå.
Ett litet tips om man inte vill hålla på att elda på krympslangen är att använda sig av varmt/kokhett vatten istället.
Koka upp vatten och häll det i en mugg, doppa sedan ned tafs och krympslangen i det varma vattnet och vips, så är det färdigt :)
//Fredrik.
Abborrmaster
2008-10-03, 15:41
Gör som jag och använd en perfection loop i stället för betesknut, funkar kanon.
Det går åt lite mera material bara men man får inte en bit titan som stör i öglorna.
Titantråd har iofs den dåliga engenskapen att den helt plötsligt brister utan märkbar förklaring.
Grävlingen
2008-10-06, 17:28
Har inte märkt att titan brister! I alla fall inte Titanium tooth proof! BOA däremot har jag hört talas om att den kan gå av!
Tänkte bara meddela att en Illex Chatterer från http://www.barabete.se kommer skickas under morgondagen.
För er som vill kika närmare på betet så kommer en direktlänk här:
http://www.barabete.se/sv/artiklar/illex-chatterer-.html
http://www.barabete.se/bilder/artiklar/chatterer-004.jpg
Har inte märkt att titan brister! I alla fall inte Titanium tooth proof! BOA däremot har jag hört talas om att den kan gå av!
Exakt samma matrial. Är ju bra att det håller för dig.
Grävlingen
2008-10-07, 05:35
Hur vet man att tillverkningsproceduren är likadan samt att materialen har exakt samma sammansättning? Eller kommer de (BOA & TTP) från samma fabrik? :) Det har ju faktiskt hänt förr!
Vad finns det för bra alternativ!? Det är ju lätt att dissa något, vore bra med förslag som sagt!
Cisco Kid
2008-10-08, 23:18
Inte dåligt att alltid lyckas kroka gäddan i mungipan...bara att gratulera. Kör du cirkelkrok?
Kan bli svårt att bevisa det man misstänker ha hänt..? Men jag kan nog ta gift på att linan gått av vid fler tillfällen pga att gäddan fått linan i mun....och jag är bara 40 år..
Bra artikel!
Precis beställt lite saker nu.
Kommer köra som i din guide fast ha en annan färg på krympslangen. :)
cykel_matte
2008-12-21, 18:43
när ja knyter så blir knuten mkt mer öppen en så där! hur ska jag göra för at de ska bli rätt?
Grävlingen
2008-12-21, 19:02
Dra hårdare! :) Ta tafsen med en handske och änden med en tång sedan drar du! :) Thats it!
Bra artikel, glasklart skrivet ! :sun:
På en jerktafs gör ett lekande inte mycket annan nytta än att man har någonstans att knyta linan.
Vill man spara några kronor kan man pilla isär beteslås och lekande och sätta dom i varsin ända av tafsen.
(Krävs dock starka naglar för att få isär ett riktigt crosslock, använd inte en metalltång det kan skada beteslåset)
Jag brukar ibland använda grövre krympslang och trä över halva beteslåset för att få en stelare tafs,
med ännu bättre hävstångseffekt och färre rörliga delar.
Testa även att göra kortare tafsar, typ 15cm.
Visst finns det risker med kortare tafsar,
men en del jerkar tycker jag fiskar bättre med en riktigt kort tafs och det är ändå prio 1.
Är man orolig kan man komplettera med en bit fluorcarbon (typ 130lb)....
Mikael S
2009-03-19, 19:42
Kanon bra guide Grävling !
- Vilka lena händer du verkar ha... :love:
/M
Grävlingen
2009-03-19, 19:47
Kanon bra guide Grävling !
- Vilka lena händer du verkar ha... :love:
/M
Haha, tack antar jag! :)
Mikael S
2009-03-21, 22:51
Gjorde faktiskt tafsar idag! - Får se om resultatet håller vid fiske!
:blah:
Grävlingen
2009-03-21, 23:12
Tror jag absolut! Jag har använt två styck under hela förra säsongen (Två olika spö samtidigt), håller för otroligt mycket!
vad kom in fram till var boa óch tooch proof samma material eller?
sjukt bra artikel..
den va inte alls svår att förstå vad jag tycker iaf..
men allt matrial kan man hitta allt de i en vanlig fiske affär lr är de beställa som gäller ?
men allt matrial kan man hitta allt de i en vanlig fiske affär lr är de beställa som gäller ?
Ja, finns i välsorterade butiker.
Kanske att du får skaffa krympslang på Clas Ohlson el. dyl.
Ja, finns i välsorterade butiker.
Kanske att du får skaffa krympslang på Clas Ohlson el. dyl.
okay kanon :) joo men precis..
men om man vill ha titanium grejs sp finns de i vanliga fiske äffärer ? :)
jämtlandgädda
2009-08-03, 22:34
vilken storlek på lekare ska man ha om låset e storlek 4 ? samma lr?
Grävlingen
2009-08-21, 16:17
vilken storlek på lekare ska man ha om låset e storlek 4 ? samma lr?
Motsvarande storlek är väll lämpligt, gäller ju att dimensionera den del man anser vara den svagaste länken rätt. Till jerk är det lämpligt att köra stora lås och lekanden speciallt om man fiskar med större beten!
CGA.Erasmie
2009-08-21, 18:09
enkel o bra beskrivning! : )
kan dom tafsarna som du gjorde användas till flugfiske?
För dom man köper på våran lokala affär är något dyra! :(
Grävlingen
2009-09-05, 17:05
Inte en aning kör inte flugfiske, men jag har mycket svårt att tro attde skulle funka...
10+ gäddor till Bergman för artikeln! Underbart med hjälpsamma människor. Hade tänkt beställa några jerk tafsar för 90.-/st men nu ska jag göra dem själv istället.
En fråga: Vart kan man köpa wiren Tooth Proof? Sökt på google men har bara hittat på ett ställe på hela nätet.
tack.
Grävlingen
2010-02-09, 16:20
10+ gäddor till Bergman för artikeln! Underbart med hjälpsamma människor. Hade tänkt beställa några jerk tafsar för 90.-/st men nu ska jag göra dem själv istället.
En fråga: Vart kan man köpa wiren Tooth Proof? Sökt på google men har bara hittat på ett ställe på hela nätet.
tack.
Hej!
Titanium Tooth Proof finns att köpa på www.sodershopen.se och www.attitudebaits.com ... Den sistnämnda är nog billigaste men är inte säker!
Lycka till!
Ludde Lundin
2010-02-09, 16:42
Gör som jag och använd en perfection loop i stället för betesknut, funkar kanon.
Det går åt lite mera material bara men man får inte en bit titan som stör i öglorna.
Skulle tro att risken för brott är stor om man försöker sig på att göra en perfection loop med en styv titantråd.
Hej jäkligt bra beskrivning Grävlingen.
Men jag har en fråga till er alla, jag är en ny jerkbait fiskare och jag undrar vad ni andvänder för knut när ni ska knyta flätad lina på tafsen (på lekaren alltså som sitter på tafsen)
Tacksam för svar
Grävlingen
2010-03-15, 14:40
Men jag har en fråga till er alla, jag är en ny jerkbait fiskare och jag undrar vad ni andvänder för knut när ni ska knyta flätad lina på tafsen (på lekaren alltså som sitter på tafsen)
Tacksam för svar
Palomar knuten!
okej tack för svaret!
Men vad säger ni/du om Grinnerknuten då?
Grävlingen
2010-03-15, 15:32
Vet egentligen inte, sägs att den ska kunna glida.. Men jag vet inte har aldrig testat, har kört palomar sen jag började fiska med flätlina!
Titanium Tooth Proof eller BFT Titanium, No-Kink Leader vilken är bäst för och nackdel?
och vilken styrka föredrar du för jerk fiske med drag runt 60- 100 gram?
Och vad för styrka/storlek på lekande och beteslåset?
Jätte tacksam för svar, måste ju pasa på att fråga när man ändå har dig på tråden hehe
Gå aldrig under 75lbs till jerkfiske (75lbs är samma tillverkare på både TTP och BFT)
Finns åtskilliga kända fall av brott på 60lbs, även om det även finns folk som menar att det beror på knuten, men varför chansa.....
Grinner går alldeles utmärkt, liksom palomarknuten......mina grinner har aldrig glidit upp, brukar göra 4-6 varv....
Mikael S
2010-03-16, 18:13
Tacksam för svar
Grinnerknuten the one and only! - Sitter som berget :)
/M
Linkannr1
2011-02-16, 20:43
Hejsan.
Jag har en liten fundering.Jag har aldrig gjort en tafs själv.Så min fråga,är det bättre att knyta titaniumet vid beteslås och lekande istället för att använda vajerlås?
Mvh/Jonas
Hejsan.
Jag har en liten fundering.Jag har aldrig gjort en tafs själv.Så min fråga,är det bättre att knyta titaniumet vid beteslås och lekande istället för att använda vajerlås?
Mvh/Jonas
Svar: JA !
Den knytbara titantråden är hal och glider lätt ur ett wirelås.
Dessutom skapar wirelåset en vass kant som kan skada tafsen.
RichardR
2011-02-17, 10:15
För att skapa mera förvirring... Jag använder inte BOA för den går av! Däremot AFW (American Fishing Wire) funkar bra och använder 50lb. 50lb går inte av om du använder tillsammans med 0,36 flätline, tex Power Pro. Jag använder "vanlig betesknut", men trär bara en gång genom lekandet och snurrar max tre varv. 75lb känns overkill, men smaken är som baken och funkar säkert lika bra, men svårare att knyta
Har också hört att BOA ska gå av, dock har jag även hört att AFW går av den med om man har under 75lb versionen. Har gjort några själv av under 75lb och aldrig haft några problem dock.
RichardR
2011-02-17, 10:36
Jag misstänker att många gör "fel" knutar eller med för många varv. Knuten kommer aldrig att dra sig lika fint och hårt som med vanlig flät eller nylon
Bra och enkel genomgång på hur man knyter taffsar,
Men Om jag ska göra Tafs av pianotråd vilken tjocklek bör jag använda mig av ? Finns 0,75 och 1,0 m.m.
Lundbergs
2011-02-21, 14:26
Välskriven artikel, ska lägga en beställning på Titanium Tooth Proof innan vår fisket drar igång, så ska jag sätta mig ner en kväll och tillverka mig några titantafsar efter din artikel!
Hej!
Jag blev både förvånad och glad när jag såg vilket tafsmaterial som användes, eftersom jag har funderat att införskaffa det i lokala fiskebutiken. :)
Men då undrar jag om det tafsmaterialet (Titanium Tooth Proof) skulle kunna funka som Flötestrolling tafs? -(Tacksam)
Jag vet att materialet är ganska styvt men om man gör metes tafsen runt metern, skulle det kunna gå??
Jag ska även göra någon Jerkbait tafs!
Grävlingen
2011-03-01, 21:57
Hej!
Kul att så många läser min artikel! Jag hade inte använt TTP till flötestrolling, tror det hindrar fisken att röra sig bra, jag fiskar mycket flötestrolling och använder uteslutande E-sox super 7 cirka 28lb! Har bara goda erfarenheter av detta!
Pianotråd har jag faktiskt aldrig använt men jag gissar att det är bättre med wirelås än att knyta... Jag är dock inte säker, ren spekulation!
Det är inte svårt att knyta 75lb, handlar bara om hur mycket material man vill "offra" i knuten! Ett stort misstag många gör tror jag är att de snurrar för många varv samt att man vill dra knuten för hårt!
Lycka till med knytandet, det är ett fint kvällsnöje!
TriNitro
2011-05-20, 19:18
Kör ni vanligt spinnfiske med dessa tafsar också eller? Beställde hem Titanium Tooth Proof 75lb från Lundgrens men tycker det känns lite väl styvt? Kanske är för man är ovan bara :)
Grävlingen
2011-05-20, 19:36
Hej!
Personligen använder jag bara dem till jerkbait, har faktiskt inte testat att köra något annat, känns som om de blir för styva! Rapportera gärna om du testar!
Jag kör 50lb till spinnfiske och det tycker jag funkar bra. Aldrig haft några problem med dom.
tjabatjena
2011-05-21, 16:10
Riktigt fin guide. Tack till alla på denna underbara forum.
så enormt mycket bra info.
freddeee
2011-05-31, 17:19
Ingen som har provat detta material?
http://www.sporting.se/item.php?pid=3313
GRYM guide ! Är nog sen med att kommentera men måste tacka för denna ! Räknade ut lite snabbt att med spill och allt sånt så kan man komma undan med runt 15-20 kr tafsen jämfört med 70-100 kr. stycket om man köper färdigt ! Blir lite kvällspyssel framöver =) !
Korsdraget
2012-03-10, 15:46
Tack Grävlingen för en mkt enkel och bra guide.
Beställde mtrl från Lundgrens. 20min så var 4st tafsar färdiga. Svårare behöver det inte vara.
//Korsdraget
maccan1980
2012-03-10, 17:36
Har den vanliga "betes knopen" något ricktigt namn. Känns som alla kör olika till sitt fiske. Mest så man inte sitter o knåpar ihop en bunke tafsar som bara e o slänga sen pågrund av fel knop.
Stort tack till Grävlingen! Tack hem lite material och gjorde efter din beskrivning. Var ut en runda och testade i går kväll, det funkar ypperligt!! ...nu slipper man köpa dyra tafsar. Tack ännu en gång.
/P-E
Har den vanliga "betes knopen" något ricktigt namn. Känns som alla kör olika till sitt fiske. Mest så man inte sitter o knåpar ihop en bunke tafsar som bara e o slänga sen pågrund av fel knop.
Du bör inte använda denna "knut" till något annat än titantafsar för det kommer inte fungera.
Det är titanets inbyggda "stretch" som gör det hela möjligt.
Knutar som "Grinner" eller "betesknuten" är bättre val till fiskelina men är svåra,
för att inte säga omöjliga, att utföra med 75-100 lbs titan....