handdator

Visa fullständig version : Rädda våra laxstammar, till vad!!????

Flodström
2008-10-01, 22:25
Rädda laxen men til vad? Mat för laxlus eller, hmmmmmmmmmmm?

Se den här animerade videon från problemet i Canada. Men det är inte bara där som problemen växer, men oxå i hela världen och speciellt här i Norge där den norska vildlaxen nu är hotad till livet av all odlingsverksammhet och spridning av lus p.g.a. myndigheternas handlingsförlamning och undfallenhet mot odlingsägarna.

animerad film om lusproblemen för atlantisk lax (http://www.watershed-watch.org/sealice.html)

Väldigt lättfattad och målande film. Man behöver inte ens kunna nått språk.

Tänk er om nästa gång ni köper billig odlad lax.

larante
2008-10-01, 22:47
Bra film och håller verkligen med om att den är lättförståd.
Min bror stod bakom mig och kollade på filmen samtidigt som jag såg den, det var enbart jag som hade ljud via headset, men ändå förstod han det mesta, helt utan ljud!

Kanske ska skriva något om filmen också:P
Tycker att det var en bra och upplysande film, visste inte riktigt att det var så här det låg till, får en givitvis att tänka efter vad man köper i framtiden.

Flodebanan
2008-10-01, 23:19
Man kan ju även fundera på hur jävla bra det är av oss SPORTFISKARE att köpa Energibolagens skitsnack?

Ex.
"Vi förstör lekplatser för vildlaxen och därmed utrotar den, tjänar skitmkt pengar och sätter ut lite odlad lax till sport och yrkesfisket."

Läser man t.ex. runt på Trollingbloggar kan man ju hela tiden se det eviga samtalsämnet "utsättningar" även när det gäller Vänern. Hur man vill att det skall sättas ut mera fisk, hur man skall finansiera det hela osv. Kanske lite Toyotamodell borde pratktiseras, varför saknas det fisk? Varför reproducerar dom sig inte? Vad gör vi åt det?

Men framförallt, hur kan statliga myndigheter köpa det? Fiskeriverk? Naturvårdsverk osv?

Inte för att man kanske bli speciellt förvånad efter hur bl.a Östersjön behandlats, men det svider endå att se hur hela Sverige är korrumperat.

Skalle
2008-10-02, 22:11
Problemen lär inte minskas när de planerade utökningarna av oppdrettsnäringen slår igenom...

Flodström
2008-10-03, 00:48
Problemen lär inte minskas när de planerade utökningarna av oppdrettsnäringen slår igenom...

Nä du har rätt. I fjol så drev man upp ca 650 000 ton lax här i Norge.
Samtidigt som vi ser en kolapps i vildlaxbeståndet i hela mellan-Norge så aviseras det från odlarnas sida att produktionen skall dubblas till 2008/2009!!??

I tillägg til det här så har det oxå framkommit resultat i forskningen som visar att laxlusen har blivit mer eller mindre resistent mot avlusningsvaxinet. Dem tog det "bara" 10-15 år att utveckla. Så när nytt vaxin distribueras om ca 10 år, så finns det ingen vildlax kvar om man ser helt svart på´t.

Skalle
2008-10-03, 13:48
Enligt vissa norska källor är väl planen att årligen odla närmare 1,2 miljoner ton årligen, det vill säga en fördubbling av dagens siffor, det är helt bizarrt mycket. Och lär betyda snarare en mångdubbling än en fördubbling av dagens problematik. Även om inte alla planerade odlingar blir av så lär det bli mer än vad det är idag och därför också ännu mer problem.

Flodström
2008-10-03, 23:50
Är helt med på din tankegång här Skalle. problemen för vildlaxen ökar inte linjärt men exponentiellt så att säga.

Men vad värre är, all jävla uppdrettslax som rymmer tar vägen ett eller annat ställe och dem som överlever längre tid går slutligen upp i älvarna och tar över lekområden och leker på vildlaxens lekområden (där jag bor i Hardanger var det nyligen ett tillfälle med rymning med 1000 tals 2-3 kg´s lax). En hel del leker oxå med vild lax. Laxforskningen har tydligt dokumenterat att uppdrettslax leker senare än vild lax så förstörs mycket av vildlaxens lekgropar och en större eller mindre del av den vilda laxens rom dör.

Det här måste självklart få dramatiska konsekvenser genetiskt för dem vilda laxstammarna här i Norge. Personligen tror jeg inte att det finns några vilda laxstammar kvar söder om Bodø. Såg bara i Beiarelva i sommras som ligger strax söder om Bodö, masser av odlad lax i älvfångsterna, och då vet vi att odlad lax stiger mycket senare än vad den egna vilda stammen gör.

Det ser extra illa ut nu då väldigt många älvar i mitt-Norge har förlorat all smålax. Både i fjol (som var ett katastrofår) och i år som i stort varit lika magert.
Dem få vilda laxar som går upp skall leka och blandas upp med uppdrettslax som numera är i numerär.

Odlad lax är en genetiskt framavlad "unik stam" av släktet Salmo salar där kritterier som mycket sen könsmognad, snabb tillväxt och resistens mot sjukdommar har fått gå i bräschen i avelsarbetet. det har medfört att dem är mycket dåligt anpassade till olika älvmiljöer och konkurransförmåga i vild natur. Då den "globala genetiskt utarmade stammen" tar över lekområden och förstör den vilda laksens genetiska variasjon och genuppsättning så kan resultatet bara bli ett: total kollaps av dem flesta stammar av atlantisk lax, och det är det här vi redan nu ser starten på, tyvärr.................

Gram
2008-10-04, 00:31
:appl:Mycket bra Flodström har själv efter 1år av studier i fiskevård fått insikt i detta problem skitbra att du tar upp detta ämne.Var ute på restaurang förra helgen blev sugen på grillad abborre i tron att den inte var odlad men jag frågade av vana och visst fan var även den odlad så jag blev utan abborre blev odlad kalv i stället hee he
Skitfiske

VÅGA SLUTA ÄTA ODLAD FISK

Skalle
2008-10-04, 14:25
Flod- Jepp, vet om allt detta. En deprimerande utveckling, minst sagt.