handdator

Visa fullständig version : Några frågor om karpar och hur man ska gå tillväga!

kirtap
2008-10-07, 21:21
Tjenare. Har nu hittat karpar att köpa och tänkte höra med er som vet hur jag ska gå till väga!!

fiskarna är ca 10 till 15 cm när man köper dom.

i den ''damm'' jag ska ha dom i finns det gott om äta till dom och det finns även andra fiskar så som tusenbröder och mört och nån enstaka gädd snipa.

nu tänkte jag höra om det är ngn fara att släppa i karp här eller om nån snipa vill sätta tänderna i dom?

har även en annan damm jag tänkte släppa i dom i men jag går i valet och kvalet för i den andra så finns det ej så mycket vegetation men den är mycke mindre och sen är det en å i anslutning med stängda luckor åt båda hållen..

växer dom snabbt?
kan man släppa i dom i detta vatten nu innan vintern lr?

tck på förhand

//patrik

Niklar
2008-10-07, 22:49
Hej, Jag kan försöka besvara dina frågor. Jag är långt ifrån någon expert på området, men ska sätta karp i en sjö själv nu i höst och har undersökt en hel del inför detta.

Det verkar gå bra att sätta karp fram till mitten av oktober utan några problem. Sen blir vattnet för kalt och man stör fiskarna när de borde förbereda sig inför vintern. Om man inte kan tidigare är det bättre att vänta fram till försommaren.

Dödlighet verkar vara stor på småkarpar och jag har fått rådet att satsa på större individer, över ett kg. Tillväxten kan vara ett till två kg per år och karpar kan nå över 10 kg i de flesta vatten.

Tänk på att man måste ha tillstånd av länstyrrelsen för att få sätta i karp.

Hoppas detta hjälpte lite/ Niklas

Von__H
2008-10-07, 22:55
Vad menar du egentligen med mat? Många verkar tro att vanliga karpar såsom spegelkarp, fjällkarp och Koi käkar en massa vegetation men så är det inte det gör bara gräskarp. Satsa på större fisk, förhoppningsvis blir det en större andel kvar då.

buuluu
2009-07-18, 22:11
Bumpar lite, hur har det gått med utplanteringen, tillstånd osv.