Visa fullständig version : rulle som duger? Shimano TLD el Daiwa?
hej
behöver ny rulle för nästa års fiskafänge i norge(den jag hade i år har beckat ihop, billigt skräp), har kollat in Shimanos TLD rullar, dessa är väl beprövade? duger en tld15 för större fisk, typ om man får på en långa på 20-30kg el ännu värre en kveite(för det mesta så blir det inte så stora firrar för min del, men vill inte stå med skägget i brevlådan om ex en kviete hugger)? el ska man gå på tld20/25? har trollat igenom några trådar ang rullar, vissa förespråker daiwa saltist, nyare/bättre konstruktion än TLD?
förslag på andra pålitliga/slitstarka rullar är välkommet också(jag är inte så påläst vad som är bra dåligt ang havsrullar)
en annan sak, linkapacitet som anges är ju i lbs etc som ingen begriper(inte jag iaf), finns det översättningtabeller så man kan se vad det blir i mm? räknar med att ha ca 3-400m på rullen ca 0.20 flätlina
K.
Patrik (Team Poseidon)
2008-10-16, 12:50
Satsa på torium prisvärd rulle med hög utväxling ligger på 2,600 kr!
Torium är bra tycker jag.
Linkan81
2008-10-16, 20:56
eller shimano trinidad men den är lite dyrare än toriumen men grymt bra rulle....har själv en trinidad 16
Patrik (Team Poseidon)
2008-10-16, 21:31
Ja trinidaden är klart bättre, TLD rullen hade jag aldrig tagit helt för låg utväxling stå och tokveva från 250 meter gör man inte så många gånger innan man tröttnar!!!
Linkan81
2008-10-16, 21:33
japp d har den ju då blir man ju trött på nolltid ju ......
ok, torium ska kollas upp, lämplig storlek(typ som pallar med firrrar av lite kaliber, typ 20-30kg)?
2600, lite saftigt med tanke på att jag är lite newbie, å andra sidan är det ju aldrig fel att satsa på kvalitet(vilket jag ångra jag inte hade gjort när min gamla rulle stämpla ut)men kanske går att ta den från utlandet,
ang utväxling, borde det inte gå jämnt upp(enl Newton borde det det)? säg om man har en 3-500g pilk på så går det ju åt lika mkt kraft oavsett rulle/utväxling att få upp den? kommer ju att bli bra mkt tyngre(per slag) att veva med hög växel jmf med en rulle med låg utväxling, eller(man kan anv spöt lite osså för att hjälpa till, men det gör man ju oavsett utväxling), samt att relativt en med låg utvxl så borde ju rimligtvis belastningen(drev/lager etc) bli större på en rulle med hög växel? inga nackdelar med hög utväxling typ att drev/kugghjul/lager slits hårdare?
Mvh
k.
Fis-Herman
2008-10-17, 17:55
Jag har en TLD 25, och det är ju robusta grejer. Men den är ju rätt tung att stå och fiska med en hel dag.
Jag har gått över till ett lättviktspaket som klarar 90% av de uppgifter som tungspöet klarar men är mycket skönare att använda. Det är en Tekota 600LC med 600 m 0.25 flätlina på ett Beastmaster jerkspö. Väger nästan ingenting och fiskar utmärkt. Funkar faktiskt bra även på djupt vatten om det inte är för strömt. Beten upp till 400 gram är fortfarande bekväma, tyngre än så blir jobbigt.
ok, torium ska kollas upp, lämplig storlek(typ som pallar med firrrar av lite kaliber, typ 20-30kg)?
2600, lite saftigt med tanke på att jag är lite newbie, å andra sidan är det ju aldrig fel att satsa på kvalitet(vilket jag ångra jag inte hade gjort när min gamla rulle stämpla ut)men kanske går att ta den från utlandet,
ang utväxling, borde det inte gå jämnt upp(enl Newton borde det det)? säg om man har en 3-500g pilk på så går det ju åt lika mkt kraft oavsett rulle/utväxling att få upp den? kommer ju att bli bra mkt tyngre(per slag) att veva med hög växel jmf med en rulle med låg utväxling, eller(man kan anv spöt lite osså för att hjälpa till, men det gör man ju oavsett utväxling), samt att relativt en med låg utvxl så borde ju rimligtvis belastningen(drev/lager etc) bli större på en rulle med hög växel? inga nackdelar med hög utväxling typ att drev/kugghjul/lager slits hårdare?
Mvh
k.
Visst är det så. Begriper faktiskt inte denna vurm för högt växlade rullar. Själv använder jag rullar som har mellan 4:1 och 5:1 i utväxling. Hur stor rulle Du ska ha beror lite på vilket fiske den är tänkt för. Till djupmete efter långa, lubb och kungsfisk på mellan 150 och 400 meters djup använder jag en daiwa 30LDS2SPD. En kanonrulle för djupfisket med ett linintag på cirka 90 cm per vevtag. Shimano och penn har motsvarigheter. Rullen är dock något dyr och tung. En TLD 25 är billigare men av bra kvalitet. Ska Du använda rullen till pilk/jiggfiske efter torsk, sej och hälleflundra på djup mellan 20 och 150 meter ska du ha en lättare rulle, tex en shimano calcutta 700, daiwa saltiga eller saltist 30-40. Kolla också in everols rullar som säljs av lundgrens fiske. En kvalitetsrulle med bra broms. Everol Waterproof 612 eller 1220 är lämpliga för Norgefisket.. TLD 15 är också bra för grundare fiske. Viktigast är att Du gör bra knutar o s v.
Linkan81
2008-10-17, 18:21
ja som su sa bbrf beror ju på vad man ska ha den ti ska man meta djupt så e d ju bättre men en rulle me högre utväxling ju .........min trinidad 16 funkar skitbra ti d fisket....
ja som su sa bbrf beror ju på vad man ska ha den ti ska man meta djupt så e d ju bättre men en rulle me högre utväxling ju .........min trinidad 16 funkar skitbra ti d fisket....
Trinidad 16 har jag inte provat men jag är mer inne på att ha en rulle med stor spole och mycket lina på, vilket ger stort linintag per vevvarv även om rullen inte är högt växlad. Högt växlade rullar tenderar också att vara trögvevade vilket gör att man inte tjänar något på det, men om Du är nöjd och anser att trinidad 16 fungerar bra för ditt djupfiske ska Du givetvis använda den.
Linkan81
2008-10-17, 18:46
Trinidad 16 har jag inte provat men jag är mer inne på att ha en rulle med stor spole och mycket lina på, vilket ger stort linintag per vevvarv även om rullen inte är högt växlad. Högt växlade rullar tenderar också att vara trögvevade vilket gör att man inte tjänar något på det, men om Du är nöjd och anser att trinidad 16 fungerar bra för ditt djupfiske ska Du givetvis använda den.
BBRF.jo d har du ju rätt i ju ...jaja man fiskar ju med vad som faller
en in i smaken ju.......jag har bara provar shimano kan inte säga så mycket om dom andra daiwas saltiga e ju grymt bra har jag hört iallafall....
Har själv en TLD15 (efter tips av BBRF) och använt den till norgefisket, en riktig dunderrulle, lätt och smidig. För det priset finns det ingen motsvarighet (köpte den iofs i USA för 800 spänn). Nackdelen är utväxlingen om du fiskar på 200 m djup men fiskar du efter kveite och torsk så fiskar du betydligt grundare. Det är väl i princip bara riktat fiske efter kungsfisk och lubb som du fiskar så djupt.
Det nysatta världsrekordet på hälleflundra, 202 kg av en dansk togs med en TLD 15. Så självklart är det en lysande rulle!
Skall tilläggas att det finns en massa rullar som klarar fisket, det är köphysterin som trissar upp alla frågetecken.
Har själv en TLD15 (efter tips av BBRF) och använt den till norgefisket, en riktig dunderrulle, lätt och smidig. För det priset finns det ingen motsvarighet (köpte den iofs i USA för 800 spänn). Nackdelen är utväxlingen om du fiskar på 200 m djup men fiskar du efter kveite och torsk så fiskar du betydligt grundare. Det är väl i princip bara riktat fiske efter kungsfisk och lubb som du fiskar så djupt.
Det nysatta världsrekordet på hälleflundra, 202 kg av en dansk togs med en TLD 15. Så självklart är det en lysande rulle!
Skall tilläggas att det finns en massa rullar som klarar fisket, det är köphysterin som trissar upp alla frågetecken.
TLD 15 är en bra, prisvärd rulle. Jag vet dom som använt den till störfiske i Kanada, hälleflundra o s v. Dock tycker jag att man ska välja en kvalitetsrulle. Finns flera lågbudget som säckar ihop efter ett sejrace..
TLD 15 är en bra, prisvärd rulle. Jag vet dom som använt den till störfiske i Kanada, hälleflundra o s v. Dock tycker jag att man ska välja en kvalitetsrulle. Finns flera lågbudget som säckar ihop efter ett sejrace..
Med massa rullar som klarar av fisket så menade jag givetvis inte budgetalternativen, det skulle förvåna mig stort att någon rulle som nämnts i tråden inte skulle klara av norgefisket, det skulle i så fall vara ett måndagsexemplar.
Det han istället bör fokusera på är de detaljer som man inte alltid tänker på i butik, som ex tyngden (som du själv påpekat) inte fan känner man stor skillnad på 400gram när försäljaren slänger till dig en rulle och man står och och jojjar med den i näven. Att stå och hålla en rulle i handen och undra om den är tung är kanske svårt att relatera tills man har stått och pilkat i åtta timmar med köldslagna fingrar då faller i mitt tycke exempelvis en TLD 25 bort, den blir tung och klumpig ganska fort. Likaså föreslår jag spakbroms då den är lättare om du kanske blir tvungen att stå där med sura stora handskar och ställa in bromsen vid hugg.
Man skall ibland akta sig för "kvalitén sätter priset" som flera säljare argumenterar för. Kan någon ge mig riktigt bra argument varför man skall köpa en Saltiga istället för en TLD 15 som bevisligen klarar av norgefisket och mer därtill? Det skilljer trots allt minst 4000 spänn! Jag kan ge 4000 anledningar...
Edit: Glöm inte bort att i sådana här sammanhang det blir lätt att många argumenterar för sina egna rullar således blir man mer negativ till andra alternativ, så ta alla köpråd utan riktiga motargument med en nypa salt, det behöver inte per automatik betyda att någon annan rulle är "sämre".
Med massa rullar som klarar av fisket så menade jag givetvis inte budgetalternativen, det skulle förvåna mig stort att någon rulle som nämnts i tråden inte skulle klara av norgefisket, det skulle i så fall vara ett måndagsexemplar.
Det han istället bör fokusera på är de detaljer som man inte alltid tänker på i butik, som ex tyngden (som du själv påpekat) inte fan känner man stor skillnad på 400gram när försäljaren slänger till dig en rulle och man står och och jojjar med den i näven. Att stå och hålla en rulle i handen och undra om den är tung är kanske svårt att relatera tills man har stått och pilkat i åtta timmar med köldslagna fingrar då faller i mitt tycke exempelvis en TLD 25 bort, den blir tung och klumpig ganska fort. Likaså föreslår jag spakbroms då den är lättare om du kanske blir tvungen att stå där med sura stora handskar och ställa in bromsen vid hugg.
Man skall ibland akta sig för "kvalitén sätter priset" som flera säljare argumenterar för. Kan någon ge mig riktigt bra argument varför man skall köpa en Saltiga istället för en TLD 15 som bevisligen klarar av norgefisket och mer därtill? Det skilljer trots allt minst 4000 spänn! Jag kan ge 4000 anledningar...
Edit: Glöm inte bort att i sådana här sammanhang det blir lätt att många argumenterar för sina egna rullar således blir man mer negativ till andra alternativ, så ta alla köpråd utan riktiga motargument med en nypa salt, det behöver inte per automatik betyda att någon annan rulle är "sämre".
Väl och logiskt skrivet. Tyngden är viktig, framförallt vid pilkfiske. Sen har jag faktiskt ingen egen erfarenhet av hur bromsen på en TLD fungerar (Har en TLD 25 som jag knappt fiskat med innan jag köpte daiwan). Fast pilkfiske kör jag nästan aldrig nu för tiden, enbart vid agnfiske efter småsej/makrill och riktat fiske efter havskatt och kolja. För torsk, sej och hälleflundra är det veva jigg som gäller. Sen håller jag med om att spakbromsen är en stor fördel. Min nästa rulle (om det blir någon ny) blir denna: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5347 för hälleflundrafisket.
Tror i o f s att tesen om att tesen att kvaliten sätter priset oftast stämmer. Gäller det mesta, fiskeprylar såväl som kläder. Troligen håller saltigan bättre än TLD:n långsiktigt sett, sen beror det ju på hur mycket man fiskar också, och visst går det lite mode i att man ska ha en häftig rulle.
tack alla, ok, TLD ser ju ut att kunna göra jobbet(med råge för min del), blir nog minstingen TLD15, den har ju lite högre vxl än 20/25 o verkar ligga på nån slags mellannivå(jmf med 20/25 och torium) med 1:4, inte för hög o inte för låg vxl mao, ang linkapacitet så verkar TLD15 klara runt 500m .25 flätlina, räcker mer än väl för mig, vikten som nämns kan bli jobbig efter en dag borde tala till dess fördel osså,
Är det inte krångligt att ha en rulle utan linspridare? :P
Jag blev överraskad eftersom jag trodde det skulle ställa till lite oreda på spolen.
Men för min del så var det inga som helst problem.
Det var bara att föra över linan då & då till andra sidan eller tippa spöt lite.
Jag har en Torium 16 och de har ganska så smal spole.
Kan dock inte svara för hur det är med alla rullar men i mitt fall, nej. Linspridaren är bland det sköraste detaljerna på en havsrulle, så behöver du den inte det är bara ytterliggare en detalj som kan trasa sönder mitt i ett fisket.
BBRF, rullen såg riktigt intressant ut, vid första anblicken påminde den lite om Tica Seawave.