handdator

Visa fullständig version : Ang. digitala vågar !?!

Bergman
2003-10-13, 17:38
Halloj vänner !

Någon som har tips om var man kan köpa en bra och "Billig" digital våg ? P-U tipsade om en på Jula men minns inte vad den hette. Kan det vara denna ?

http://www.jula.se/item_info.asp?id=3562&id_str=¤12561¤3541¤3562¤3563¤10194

Finns det billigare ?
Är denna bra ?

Kiwi
2003-10-13, 17:40
har inte du en Samson våg?

Markin
2003-10-13, 17:43
Varför inte en rapala digitalvåg 0-25kg 25g skala för under 500kr

El Crapone
2003-10-13, 17:55
VAd jag har hört tidigare så ska rapalas digitalvågar vara det sämsta man kan köpa =)

KG?
2003-10-13, 18:00
Jag har hört att den där Julavågen ska vara rätt bra. Kolla om du inte kan prova den mot lite olika vikter i butiken. Har fått för mig att digitalvågar kan vara lite ojämna i kvalitén.

Push-Up
2003-10-13, 18:28
Bergman, det är den vågen som du länkade till.

Rapalas digitala är inte tillförlitliga!

saizen jr
2003-10-13, 19:02
Har hört att dem jobbar för högtryck för att få Rapalas digitalvåg att bli godkänd för Storfiskeregistrering.
Detta kan alltså inte stämma.

Jag fick det argumentet när jag höll på att slå till på en.
Det var på Regals fiske.

saizen...

BeBest
2003-10-13, 19:16
Det finns gott om försäljningsargument ... Väldigt gott om!

Rasmus
2003-10-13, 19:45
De har försökt att få rapalasdyrare vågar godkända men det har nog inte gått så bra. Så det är väl samson man får lita på i fortsättningen med.

grandstoff
2003-10-13, 20:07
Här (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=323&iItemId=44339) har vi också en ganska billig rackare.

Kan dock inte säga hur bra den är...

olivfishing
2003-10-13, 20:08
Julas våg heter Bonso och kostar runt 795 kr om jag minns rätt, den väger mycket exakt enl vad jag hört. Det var en test i Sportfiskaren för flera år sedan av Peter grahn, där fick Bonson mycket bra kritik. Väger med 20 gr intervaller upp till 15 kg om jag minns rätt. Bonso tillverkar f.ö laboratorie och precisionsvågar, alltså inget vanligt "keff"-märke som Jula håller sig med.

olivfishing
2003-10-13, 20:09
Julas våg heter Bonso och kostar runt 795 kr om jag minns rätt, den väger mycket exakt enl vad jag hört. Det var en test i Sportfiskaren för flera år sedan av Peter grahn, där fick Bonson mycket bra kritik. Väger med 20 gr intervaller upp till 15 kg om jag minns rätt. Bonso tillverkar f.ö laboratorie och precisionsvågar, alltså inget vanligt "keff"-märke som Jula håller sig med.

Rasmus
2003-10-13, 20:35
Originally posted by grandstoff
Här (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=323&iItemId=44339) har vi också en ganska billig rackare.

Kan dock inte säga hur bra den är...

Ja biltema har ju bra grejjer allt som oftast lr? ;)

Bergman
2003-10-13, 21:58
Grandstoff, fan den var jäkligt billig och det står att den väger rätt med 20 grams marginal ... om det stämmer så duger det ypperligt. Någon som testat den ?

KG?
2003-10-13, 22:08
Står egentligen inte att den väger rätt. Bara att vågskalan är med 20 grams marginal. 1000, 1020, 1040 osv. Skulle nog prova den innan köp. Låter i billigaste laget.

Bergman
2003-10-13, 22:12
Men vafan ... dom har ju öppet köp ju ! Om jag hade någon bra våg att jämföra med skulle jag kunna köpa en och testa mot. 299:- för en 25-kilosvåg ... digital ... med 20 grams noggranhet. Om den stämmer så är det ju guld. Bara lämna tillbaka om det är skräp.

KG?
2003-10-13, 22:17
Det är ju bara att prova. Det var ju iaf tara på vågen, det är ju bra om man använder vågnät. Men jag är lätt skeptisk...:)

Bergman
2003-10-13, 22:23
Bara jag får tag i en godkänd våg att testa mot ... någon som kan låna ut en godkänd våg en dag ? Kim ? P-U ?

Kiwi
2003-10-13, 22:31
men berman som sakt har inte du en Samson?

KG?
2003-10-13, 22:32
Vill du besvära din lokala matvaruaffär så tar du med dig några påsar med olika mycket sand i och väger på deras våg. Märk på vikten på påsarna och gå hem och kontrollväg.

qvarnis25
2003-10-13, 22:38
Bonson är riktigt bra. Har två mkt nära fiskepolare som äger en. Har vägt många av mna specimen på en sådan.. =) Har varit med och krönt dem ett par gr och de är nästan 10% jämt. Kan max skilj 20 gr nån gång. Anars så tycker jag att du typ köper en lite finare t ex philips köksvåg med nollställningsfukntion, så du kan lägga på t ex en större burk ellet nåt. De väger oftast ner till mkt små gram och är exakta. Krön med jämna mellanrum. Är också skonsamt mot fisken....

qvarnis25
2003-10-13, 22:39
100%ig är bonson, flåt... =)

Bergman
2003-10-13, 22:51
Kiwi, nej jag har ingen Samson utan en billig skitvåg. Min våg vägde 5% fel i helgen när jag kontrollerade mot en riktig våg ... så jag måste ha en ny våg helt klart.

Cello, verkar lite bökigt med sandpåsar ... enklare att "motdra" mot en godkänd våg som är kalibrerad. ;)

Qvarnis, 20 gram hit och dit är inte hela värden för min del. Värre om det börjar handla om lite större viktskillnader.

qvarnis25
2003-10-13, 23:24
Men deras Bonso´s har hållt länge och väger helt riktigt ännu...

Test005
2003-10-14, 10:48
Borde inte ett gammeldags hederligt besman funka bäst?
Det är ju så manuellt det kan bli utan fjäder eller elektronik.
Om man kontrollväger det så borde det vara idiotsäkert i all evighet. (Inget som kan ändras eller förlora inställningen)
Kanske inte för gramjägare, men till att väga storgäddan?

(Om nån inte vet vad ett besman är så är det en våg som funkar enligt hävstångsprincipen. Det är en viktgraderad stång med tyngd i ena änden, krok för det man vill väga i andra änden och ett skjutande handtag på ovansidan. När man sen för handtaget åt sidan tills man har jämnvikt kan man läsa av resultatet på viktgraderingen)

Bergman
2003-10-14, 18:26
Jag har dragit iväg ett mail till BilTemas kundtjänst ang deras digitalvåg. Får se vad jag får för svar för det vore mycket intressant att testa den. Om den väger rätt kan dom konkurrera mycket bra med den med tanke på priset på 299:- och läser man specen ser det riktigt bra ut tycker jag.

Bergman
2003-10-14, 18:28
Någon som vet om någon tidning testat digitalvågar ? VAd visade resultaten i sådana fall ?

Peter Larsson
2003-10-14, 18:59
Rapalas Digital våg blev inte godkänd - det är mest det jag kommer ihåg :)

En annan detalj kring digitalvågar som man måste ta i beaktande är att det mig veterligen inte finns någon som fungerar tillfredsställande i minusgrader. Det räcker med ett par minus så visar mina annars så precis Super Samson digitalvågar helt fel - då menar jag verkligen fel... Det kan slå på ett hekto till två kilo - det bli vansinniga av köld!

Alltså - en bra fjädervåg är ett måste som komplement till digitalen om man fiskar vintertid.

Bergman
2003-10-14, 19:10
Peter, bra att du sa det ... om jag kommer över en våg att testa så ska den få ligga i både kylen och frysen innan test också.

Danne
2003-10-14, 19:15
Ta 10 liter vatten och väg mot vågen. 10 liter vatten = 10 kg. Jämför resultatet mot vågen
Lätt ordnat :)

(ja ja, påsen väger något ynka gram, men det bjuder vi på)

Bergman
2003-10-14, 19:25
Man borde ju testa 0,5, 1, 2,5, 5, 7,5, 10, 12,5, 15kg och sedan i olika temperaturer. Vatten är inte dumt men det gäller att ha ett exakt mått då också ... ;)

Danne
2003-10-14, 19:32
För att strula till det: ;)
Glöm inte heller att vatten är olika tungt i olika temperaturer. (varav en anledning till att det närmast botten alltid är 4 grader (vattnet = tyngst)
Detta är dock mycket marginellt och kan inte betraktas som en marginell feldifferans. :)

Hiva bara på med en liter-tillbringare x antal liter i en plastpåse. En tillbringare bör nog vara så exakt den borde vara.

Test005
2003-10-14, 19:49
Ta med vågen till gymmet kanske, hantlar finns i alla vikter.

m@
2003-10-14, 19:50
Bergman, såg inte om det var en Bonzovåg som Jula säljer, men ser väldigt lika ut. Bonzo digitalvågen är godkänd för storfiskregg tillsammans med bl a Salter Digital (dubbla priset dock). Bonzo och D.A.M-vågen, den vita modellen, verkar f ö vara samma produkt fast med olika namn bara. Jag kör med DAM-vågen och den funkar bra. Har kontrollvägt mot vanliga SuperSamsonvågar och de har vägt väääldigt lika sinsemellan. Dessa är sedan kontrollvägda mot en superfin digitalvåg med 1 grams intervall och de stämde mot denna oxo :-) En brasklapp dock mot digitalvågar att de är känsliga för regn och köld. Till bl a ismete skulle jag inte rekommendera att använda digitalvåg. Du blir nog tvungen att komplettera ditt vågföråd efterhand. En supersamson till mindre arter (typ samson 2 kg/5kilos), en till gös/gädda (samson 10 kg´s) och en till Saidagäddorna (samson 20 kilos/digitalvåg).

Danne
2003-10-14, 19:54
Test005: "gymmet" säger gymkillen givetvis ;)

Errol nyligen inne på dvd-forum...... ;)

Bergman
2003-10-14, 20:15
Hehe ! Ja gjutjärnshantlar på gymmet lär ju vara helt exakta ... kan man ju lika gärna köra med en "fulvåg" för 20:-

Reagerar inte en gammal hederlig fjädervåg också på kyla ? Metallen borde bli hårdare vid kyla ... eller ärdet också marginellt ?

Stenbocken
2003-10-14, 20:15
Bergman; Det finns säkert saker med bestämda vikter inne på Biltema du kan kolla vågen mot. Det är mer tillförlitligt än att kontrollväga mot en annan våg, samt att du slipper två vändor till butiken och tjafs i kassan om den suger. Kontrollera och kalibrera vågar relativt ofta, och tänk på att fjädervågar (Ink. Samson) väger olika beroende på hur man håller i dem under själva vägningen.

Stenbocken
2003-10-14, 20:19
Bergman; Ja, vågen väger marginellt olika beroende på temp. och lufttryck etc., men det är ju verkligen skitsamma. Fjädern tar ju stryk också med tiden. Fukt gör att fjädern kan rosta och så vidare. Kommer ihåg en riktigt ingående tråd på avsomnade SFN där det verkligen grävdes på djupet. En lirare hade med sig sin våg i matvaruaffären och kontrollvägde mot frukt och grönt :-)

Push-Up
2003-10-14, 20:20
Peter Larsson & övriga; Rapalas Digitala visade både hekton och kilon fel i såväl minus som plusgrade :)

BBRF
2003-10-14, 20:47
Bergman. Kör själv med D.A.M:S digtala. Väger upp till 25 kilo med 50 grams noggranhet. HAr kontrollvägd den flera ggr, och den håller måttet. Dessutom är den rätt stöttålig, dock som sagt fuktkänslig. Rekommenderas, förvara den torrt bara.

Box
2003-10-14, 21:28
Hej! ja vet att den vågen som ni pratar om "bonso" den är grymt bra det säger alla som ja har pratat med som har den, annars är det den digitala samson som e fin men den kostar! Rapalas är skit går fel sen när den kommer upp i vikter ett par hundra gram tydligen! inte bra! men satsa på bonson! eller invänta och se vad biltema säger!
Själv använder ja en 25kg dam med 50gram skala!
Mvh Richard

m@
2003-10-14, 21:37
För större fisk så funkar det, men 50 gr intervall är ju på tok för grov intervall när man kommer ner på t ex borre, då vill man ju ha finare skala.

Bergman
2003-10-14, 21:40
Mmm 50 grams skala känns lite väl mycket men kan kanske funka ... men kyla måste dom absolut tåla. Grejar dom inte det blir det en analog ... har fasen inte råd att köpa en av varje nu.

BigFish
2003-10-14, 23:55
He he, det kostar ju att ligga på topp ;-D

Nä, vem har råd att köpa flera olika digitala vågar, men 2 st vore idealet, en upp till 10 kg med 5-10 grams skala och en upp till 25-30 kg (man ska ju vara optimist...) med 50 grams skala.

KG?
2003-10-15, 07:04
Originally posted by Bergman
Mmm 50 grams skala känns lite väl mycket men kan kanske funka ... men kyla måste dom absolut tåla. Grejar dom inte det blir det en analog ... har fasen inte råd att köpa en av varje nu.

Digitalsiffrorna lägger av i minusgrader, så då får du nog lov att köpa en analog först och främst. Eftersom du verkar fiska mest gädda så bör en Samson upp till 20 kilo vara bästa första val.
Sen blir det säkert fler med tiden.

m@
2003-10-15, 07:26
Originally posted by KG?
Digitalsiffrorna lägger av i minusgrader, så då får du nog lov att köpa en analog först och främst. Eftersom du verkar fiska mest gädda så bör en Samson upp till 20 kilo vara bästa första val.
Sen blir det säkert fler med tiden.

Skojar´ru KG?! Själv har man lyckats samla på sig Super samson 5 kg/10 kg/20 kg och så en digital 25 kg´s. Plus en digitalvåg 5 kg´s med 2 gr intervall för de minsta rackarna :-) Vaddå prylgalen, jag?

Bergman
2003-10-15, 08:22
Kg, jo det lutar mer och mer åt en analog när man börjar höra om det här med kylan och fukt och grejer. Blir nog mest Gädda, Gös & Lake under höst/vinter så man kanske inte behöver exakthet med ett gram. Men samtidigt kanske man vill ha högre exakthet än 50gram med om man nu ändå ska lägga stålar på en bra våg.

Danken
2003-10-15, 08:39
Inget pris är väl för högt för en bra våg! Har själv samson-vågar i 2kg/5kg/10kg/20kg samt. en 25kgs electro samson samt. en Eks hushållsvåg(-5kg/5grams gradering)! Väger in dessa varannan månad för att hålla mig uppdaterad om hur de mår! Viktigaste är onekligen att vågen väger rätt!

jst
2003-10-15, 11:22
Jag trodde det viktigaste var att få en fisk, så man har något att väga i vågen :)

BeBest
2003-10-15, 11:54
Om klädseln är den rätta, finns det en smidig plats nära kroppsvärmen för temperaturkänslig utrustning. Det finns ju fuktsäkra plastpåsar också . . .

Med andra ord, vill man nödvändigtvis släpa på elektroniska underverk, så finns det lösningar för det också.

Vanliga mekaniska vågar är minsann inte helt okänsliga för fukt eller salt de heller . . .

Bergman
2003-10-15, 15:07
Har fått svar från den produkansvarige på Biltema och dom vill inte att vi testar deras våg här. Vad det betyder från deras sida fick jag inget svar på men kanske möter vågen inte de krav vi har. Om jag får en sjysst våg att jämföra med så kan jag iofs testa en Biltemavåg för skojs skull.

Evert
2004-06-09, 16:28
Köpte biltemas digitala våg här om dagen, på vinst eller förlust.
Tog med den till jobbet inatt för att testa den på vikter (1,3,5,9,15 kg) vägda på en kalibrerad våg. Trot eller ej men den visade klockrent rätt och höll sig hela tiden innanför den utlovade felmarginalen på +/- 20g (oftast bara med 5-10 g felmarginal).

Återstår att se hur länge den vill vara me dock !

Zeke
2004-06-09, 17:01
Jag har övergivit allt vad digitala vågar heter efter två st som inte pallade att det regnade lite, till förmån för Super-Samsons. Konstigt med fiskevågar som inte tål vatten!

FetOst
2004-06-09, 17:07
köp fox digitala vår 1 grams skala upp till 30 kilo iofs så kkostar den ju en del men men 1300 kan man ju lägga ut på en våg

Evert
2004-06-09, 20:49
Originally posted by FetOst
köp fox digitala vår 1 grams skala upp till 30 kilo iofs så kkostar den ju en del men men 1300 kan man ju lägga ut på en våg

Som småbarnsförälder är de bara att medge, att de dagar man hade möjlighet att ge 1300 för en våg, är förbi. 8o)

calle
2004-06-09, 21:11
var köper man en sådan där super fox våg da ? eller vad är de näst bästa förslag/ vad jag ska köpa ?

Super Samson ?

LELLE
2004-06-09, 22:00
Håll igång diskussionen nu, särskilt om det är fler som testat biltemas våg. tyckte det var helt klart intressant med en digitalvåg för 300:- som verkade kunna mäta skapligt rätt med....

/Lelle

knota
2004-06-09, 23:33
Jag köpte en Rapala Pro (tror jag den hette) ca 450kr, har fått minst en felvägning på den då jag hade vägt fisk på fisketuren och vägde den när jag kom hem på en digital köksvåg, köksvågen är provvägd tidigare så den går rätt.

Svenskt Sopfiske
2004-06-09, 23:59
Någon som sett något test av Fox-vågen?

benji
2004-06-10, 00:02
jag har berkleys digitala våg. den väger helt rätt på vikter över kilot. fick en borre häromdagen som låg på 7hg lätt, min våg visade 4hg. dagen efter fick polaren en abborre på 8hg (vägd på hans samson) som vägde 4hg på min våg igen...

BBRF
2004-06-10, 00:44
Jag kör med DAM:s digitala, väger upp till 25 kilo med 50 grams noggranhet, är dessutom stöttålig. Rekommenderas.

rapala
2004-06-10, 02:03
Citerat från Julas hemsida där de ska ge ett omdöme om en våg

"Komplett med inbyggt måttband!
Lämplig för vägning"

baitrunner
2004-07-06, 19:43
Biltema vågen är helt OK faktiskt.
Jag hade en D.A.M våg förut, rent skit!!!
Men Biltemas våg stämmer mot min Samson fjädervåg helt exakt.
Dessutom så verkar inte siffrorna hoppa fram och tillbaka hela tiden utan den är lättavläst och hållbar. -Det är bara att handla en!!

P A
2004-07-06, 21:52
DAMs vita originaldigitalvåg är original Bonso..Det gjordes ett försök senare med en ny variant där proverna var 100% men leveransen visade sig vara rent skräp. En blåsningen från tillverkaren, helt enkelt. (Hammaren o sopcontainern fick jobba hårt ett tag för att hindra att fler kom ut på marknaden).Om den gamla vita återkommer från DAM, vet jag inte för stunden.

Balzers nya lilla digital är mycket fin däremot. Var tvungen köpa en själv, helt enkelt. Såpass impad av den blev i varje fall jag.

Flodebanan
2004-07-06, 22:05
Originally posted by BeBest
Om klädseln är den rätta, finns det en smidig plats nära kroppsvärmen för temperaturkänslig utrustning. Det finns ju fuktsäkra plastpåsar också . . .

Med andra ord, vill man nödvändigtvis släpa på elektroniska underverk, så finns det lösningar för det också.

Vanliga mekaniska vågar är minsann inte helt okänsliga för fukt eller salt de heller . . .

Men vem har vågen i en påse en hel tur eller innanför jackan?

Får du aldrig någon fisk eller ? ;)

Man vill ju kunna ta hand om fisken, inte behöva hålla på med vågen efter och innan man väger fisken, speciellt på vintern då allt måste gå fort för att fisken skall klara sig bra. DÅ måste den tåla en del väta och kyla.

Super Samson duger verkligen, bara man lägger dom på tork efter regninga och fuktiga turer, annars rostar dom snabbt i bitar !

//Markus

Flodebanan
2004-07-06, 22:10
Originally posted by P A
DAMs vita originaldigitalvåg är original Bonso..Det gjordes ett försök senare med en ny variant där proverna var 100% men leveransen visade sig vara rent skräp. En blåsningen från tillverkaren, helt enkelt. (Hammaren o sopcontainern fick jobba hårt ett tag för att hindra att fler kom ut på marknaden).Om den gamla vita återkommer från DAM, vet jag inte för stunden.

Balzers nya lilla digital är mycket fin däremot. Var tvungen köpa en själv, helt enkelt. Såpass impad av den blev i varje fall jag.

Dam har numera efter en konkurs köpts upp av Svendsen Sport, därmed kommer nog dams prylar komma ut på marknaden igen, dam är tysklands bäst säljande märke har jag för mej.

Frågan är om Svendsen kan hålla uppe kvaliten som den var förr på dam;s grejor. Det tjänar dom bara själva på.

//Markus

P A
2004-07-06, 23:54
Originally posted by specimen.of
Dam har numera efter en konkurs köpts upp av Svendsen Sport, därmed kommer nog dams prylar komma ut på marknaden igen, dam är tysklands bäst säljande märke har jag för mej.

Frågan är om Svendsen kan hålla uppe kvaliten som den var förr på dam;s grejor. Det tjänar dom bara själva på.

//Markus

Liten rättelse.
DAM har inte köpts av Svensden Sport, utan av Svendsen Holding, som äger bl.a Svendsen Sport.
Alltså..Lars Svendsen själv har köpt aktiemajoriteten i DAM via ett holdingbolag han äger.
Svendsen Sport i sig har alltså inget med det hela att göra.
Däremot kommer i vissa länder DAM säljas med hjälp av Svendsen Sports försäljningorganisation och vice versa för att hålla nere organisationen i storlek.
DAMs program är helt annorlunda än det vanliga lågprisprogrammet i glansig förklädnad som Svendsen brukar kränga.

Hur jag vet detta, är för att jag arbetade på DAM som huvudman i Sverige i många år och har kontinuerlig kontakt med tyskarna fortfarande.
I övrigt kan jag inte berätta mer än så här då jag inte får. Jag har dock sett det mesta av nya programmet redan förra året.
En hel del ser mycket bra ut.

P A
2004-07-06, 23:56
För övrigt kan tilläggas att DAM aldrig gick i konkurs, utan förvaltades under en period av tyska staten efter en ogiltig försäljning där huvudmännen numera skakar galler.

Hela tiden har det dock gått att göra affärer som vanligt med DAM även om man hållit en låg profil och en minimal organisation under mellanperioden.

Da_Moose
2004-07-07, 07:37
Jag har kontrollvägt min Rapala 25 kg digitalvåg mot en bra balansvåg och de visade kanske 0,1 kg skillnad på 14-15 kg. Det tycker jag är ok, jag är inte så precis på grammen. Ligger det hyffsat nära så är jag nöjd.

RimboRambo
2004-07-07, 08:57
Bonso är helt OK så länge man inte badar dem... Men det kan skilja mellan olika exemplar. Bäst är att be att å kontrollväga innan man köper den.
Rapala kan man stoppa upp nå'nstans...
Samson är finfin, men dyr.
Biltemas verkar vara OK (få testade ex.)
Storfiskregistrator Håkan Brugård, har testat en våg som säljs av nå't litet finsk företag. Ska enligt uppgift finnas i två storlekar och verkar vara kanon. Bra pris också! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men mejla Håkan för mer info på hakan.brugard@sportfiskarna.se

Själv har jag en EKS hushålls/brevvåg 5kg, med 1grams noggrannhet. Den felar visserligen 1 gram på vikter över 2 kilo, men det kan jag ta... ;-)

Det viktigaste är dock att kontrollväga regelbundet! Jag har bl.a. träffat på en 5kg's Super Samson som visade över 100gram fel på 3 kilo...

Flodebanan
2004-07-07, 11:06
Originally posted by P A
Liten rättelse.
DAM har inte köpts av Svensden Sport, utan av Svendsen Holding, som äger bl.a Svendsen Sport.
Alltså..Lars Svendsen själv har köpt aktiemajoriteten i DAM via ett holdingbolag han äger.
Svendsen Sport i sig har alltså inget med det hela att göra.
Däremot kommer i vissa länder DAM säljas med hjälp av Svendsen Sports försäljningorganisation och vice versa för att hålla nere organisationen i storlek.
DAMs program är helt annorlunda än det vanliga lågprisprogrammet i glansig förklädnad som Svendsen brukar kränga.

Hur jag vet detta, är för att jag arbetade på DAM som huvudman i Sverige i många år och har kontinuerlig kontakt med tyskarna fortfarande.
I övrigt kan jag inte berätta mer än så här då jag inte får. Jag har dock sett det mesta av nya programmet redan förra året.
En hel del ser mycket bra ut.

Okej, hoppas dom/ni klarar att hålla uppe allt som förr !
Okej, trodde det va så att D.A.M skulle ingå i Svendsens koncer.
Då hade det nog funnits viss risk i att man hade utnyttjat märket för att sälja bra.

Flodebanan
2004-07-07, 11:10
Originally posted by P A
För övrigt kan tilläggas att DAM aldrig gick i konkurs, utan förvaltades under en period av tyska staten efter en ogiltig försäljning där huvudmännen numera skakar galler.

Hela tiden har det dock gått att göra affärer som vanligt med DAM även om man hållit en låg profil och en minimal organisation under mellanperioden.

Okej, kul med lite infomation, anställd på fiskebutiker har inte ens fått den informationen.

Kommer Tectan linan att finnas kvar, vore väldigt kul då det är en av dom hetaste linorna som gjorts.

//Markus

P A
2004-07-07, 11:49
Originally posted by specimen.of
Okej, kul med lite infomation, anställd på fiskebutiker har inte ens fått den informationen.

Kommer Tectan linan att finnas kvar, vore väldigt kul då det är en av dom hetaste linorna som gjorts.

//Markus

Håller med. Bästa nylonlina jag fiskat med. Den var på fallrepet ett tag under gamla ledningen på grund av priset, men vi i Skandinavien lyckades tjata den kvar.
Den kommer finnas kvar som den var/är, och dessutom kommer en variant av den som är isblå (eller snarare en ljust blå nästan klar färg) som är en aning mjukare och kallas "Imperial Spinning".

Tectan / Imperial tillverkas i Japan, vilket tyvärr kommer fortsätta placera den i högre prisklassen bland nylonlinor. Men den är värd varenda spänn, tycker jag i varje fall.

Angående konkurs-snacket, så spreds det ryktet av konkurrenterna för att sno marknadsandelar så gott dom kunde. Man ska ju ha klart för sig att DAM förut var en av världens största företag i redskapsbranschen med över 900 anställda bara i Tyskland, och en omsättning på över 100 millioner Euro. (Om jag minns siffrorna helt rätt), så det föll sig naturligt med lite "smutskastning" när det trasslade till sig.

Smutskastning är ju rätt populärt i den här branschen, som du kanske vet.
Även jag har ju fått min beskärda del av sådant genom åren.
Men det är bara att strunta i sånt.

Pratade precis med gubbarna där nere. EFFTEX hade varit grymt bra för DAM. De hade blivit totalt överrumplade av intresset, och då de varit alldeles för få personer i montern, så han dom knappt gå på muggen ens..Så det verkar som det kommer rulla på i stor skala igen snart om det hela sköts på rätt sätt.

:o)

Mugge
2004-07-07, 13:07
Originally posted by RimboRambo
Bonso är helt OK så länge man inte badar dem... Men det kan skilja mellan olika exemplar. Bäst är att be att å kontrollväga innan man köper den.
Rapala kan man stoppa upp nå'nstans...
Samson är finfin, men dyr.
Biltemas verkar vara OK (få testade ex.)
Storfiskregistrator Håkan Brugård, har testat en våg som säljs av nå't litet finsk företag. Ska enligt uppgift finnas i två storlekar och verkar vara kanon. Bra pris också! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, men mejla Håkan för mer info på hakan.brugard@sportfiskarna.se

Själv har jag en EKS hushålls/brevvåg 5kg, med 1grams noggrannhet. Den felar visserligen 1 gram på vikter över 2 kilo, men det kan jag ta... ;-)

Det viktigaste är dock att kontrollväga regelbundet! Jag har bl.a. träffat på en 5kg's Super Samson som visade över 100gram fel på 3 kilo...

Är det månne Ahti vågarna du syftar på?

Rudan
2004-07-07, 13:16
Jo. det är Ahti-vågarna som Brugård talar sig varm om. Jag är så gott som säker på att det är samma våg som Balzer också säljer.Utseendet är iaf snarlikt.Har letat efter Ahti-vågen på nätet men inte hittat någon bild. Balzer-vågen finns iaf här :http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=1790.

//Stefan

tranceman
2004-07-11, 16:32
Funderar på att införskaffa en super samson, nån som vet en billig affär?

Hampa
2004-07-11, 16:35
Menar de den digitala super samson? Annars så kan du köpa den vanliga på berras för 199kr.

Stizo
2004-07-11, 16:52
Här har ni en bild på ahti-vågarna!

Vet inte om dessa säljes i Sverige men i finland kostar dem 39 euro för AHTI 300 och 29.50 euro för AHTI 100!

http://www.kivikangas.fi/kalakauppa/vaaat.html

Upp till 10kg känslighet 10g
http://www.kivikangas.fi/kalakauppa/kalakuvat/vaaka100.jpg

Upp till 30kg känslighet 20g
http://www.kivikangas.fi/kalakauppa/kalakuvat/vaaka300.jpg

limnos
2004-07-11, 17:19
Jag köpte sådana från www.malco.se (den svenska återförsäljaren). I Uppsala finns de på Sportfiskepoolen

Stizo
2004-07-11, 17:40
Jasså! Har du konstrollerat vågen mot en "Godkänd"-våg?

Är dem tillförlitliga? Jag får väl ta och besöka sportfiskepoolen igen då! :)

BTW fina sutare du har fåmgat limnos! Du kanske ska uppdatera din profil. Du har väl fångat större sutare än 3125g?

tranceman
2004-07-11, 17:47
menar de vanliga, inte den digitala modellen. 20 eller 25 kg:s vågen, kostar dessa också 199 kr?

tranceman
2004-07-11, 17:50
Hur ser gradskalen ut på samson vågarna(ej digitala)?

minken
2004-07-11, 17:52
10 gr på 2kg och 25g på 5kg större vågar behöver inte jag ha.. ;)

limnos
2004-07-11, 19:19
De är godkända för storfiskregistrering. Jag har testat mina, köpte en upp till 10 och en upp till 30 kg och de går som klockor.

Stizo
2004-07-11, 19:50
Originally posted by limnos
De är godkända för storfiskregistrering. Jag har testat mina, köpte en upp till 10 och en upp till 30 kg och de går som klockor.

Låter jätte bra! Vet du priset hos sportfiskepoolen?

Flodebanan
2004-07-12, 20:32
Originally posted by P A
Håller med. Bästa nylonlina jag fiskat med. Den var på fallrepet ett tag under gamla ledningen på grund av priset, men vi i Skandinavien lyckades tjata den kvar.
Den kommer finnas kvar som den var/är, och dessutom kommer en variant av den som är isblå (eller snarare en ljust blå nästan klar färg) som är en aning mjukare och kallas "Imperial Spinning".

Tectan / Imperial tillverkas i Japan, vilket tyvärr kommer fortsätta placera den i högre prisklassen bland nylonlinor. Men den är värd varenda spänn, tycker jag i varje fall.

Angående konkurs-snacket, så spreds det ryktet av konkurrenterna för att sno marknadsandelar så gott dom kunde. Man ska ju ha klart för sig att DAM förut var en av världens största företag i redskapsbranschen med över 900 anställda bara i Tyskland, och en omsättning på över 100 millioner Euro. (Om jag minns siffrorna helt rätt), så det föll sig naturligt med lite "smutskastning" när det trasslade till sig.

Smutskastning är ju rätt populärt i den här branschen, som du kanske vet.
Även jag har ju fått min beskärda del av sådant genom åren.
Men det är bara att strunta i sånt.

Pratade precis med gubbarna där nere. EFFTEX hade varit grymt bra för DAM. De hade blivit totalt överrumplade av intresset, och då de varit alldeles för få personer i montern, så han dom knappt gå på muggen ens..Så det verkar som det kommer rulla på i stor skala igen snart om det hela sköts på rätt sätt.

Okej, låter bra det, har aldrig själv fiskat med Tectan linan, bara hört MYCKET gott om den, ska bli kul att få pröva den nu ;)
Jora, smutskastning i all ära :P
Hoppas allt blir bra nura!

:o)