handdator

Visa fullständig version : Vilken sinnessjuk värld!!!

Musky
2008-10-21, 10:37
http://www.guardian.co.uk/environment/2008/aug/13/fishing.endangeredspecies

Grävlingen
2008-10-21, 10:45
Usch, jag blir faktiskt lite ledsen och uppgiven när jag ser det där? Kan verkligen folk inte tänka? Det kan ju inte vara en nyhet att det finns fiskekvoter? Och att dumpa fisk sådär för att större fisk ger bättre betalt, de e också sjukt!

Det är lätt att skylla allt på systemet som de försöker göra i artikeln, men faktum är att man förr eller senare får använda sitt sunda förnuft! Bara för att systemet är dåligt innebär det inte att man har rätt att utnyttja det!

JiBbR
2008-10-21, 10:50
jävla idioter!!

JONNIE ROCKER
2008-10-21, 10:52
Fyfan,,,, Men man blir ju förbannad helt klart.
Ge dom 2-3 millioner i böter, eller ta båtarna för dom.

Jocke H
2008-10-21, 11:04
Dra in fisketillståndet för dom för all framtid !!

Är ju riktigt sjukt när EU har en regler som gör det ok att dumpa upp till 60% av fångsterna.

Musky
2008-10-21, 11:13
Fyfan,,,, Men man blir ju förbannad helt klart.
Ge dom 2-3 millioner i böter, eller ta båtarna för dom.

Självklart tycker man!!!

Det sjuka är ju att de har laglig rätt att göra så här enligt EU´s bisara lagstiftning. Vad fan ska vi med EU till om det endast sitter uppköpta inkompetenta dårar och fattar bisara beslut.....

Hatten av för Norge som värnar om sitt eget och även sätter dit de som missköter sig oavsett om de gör det under EU´s rättesnöre.

Sg
2008-10-21, 11:19
A det ser smått sjukt ut faktiskt. Får hoppas EU ändrar reglerna om hamnknot så att det ändras till fångstkvot i båten ist.

JONNIE ROCKER
2008-10-21, 11:21
Vafan ska eller kan man göra åt skiten?? Ska man behöva bli terrorist eller,, För en protestlista gör ju ingen jävla nytta i sådana här fall

timpann
2008-10-21, 11:23
Säger som snubben på cyckeln i dunderklumpen!... Pengar ! pengar ! här får ni pengar !!!.... PENGAR GÖR ER GALNA !!!

JONNIE ROCKER
2008-10-21, 11:28
Jaha nu blev man ju besviken på allt skit,, så det är väl bara att gå till bolaget. O när fyllan träder in så får man väl ringa någon yrkesfiskare o spy galla på.

Madeleine
2008-10-21, 11:38
Usch o fy att det ens får ske. En av anledningarna att jag bara äter fisk som jag själv eller någon i min närhet har fångat. Fy F*n alltså!!!

LuckyStriker
2008-10-21, 11:59
Hemskt, men att det uppmärksammas kommer säkert leda till ngt mer positivt ;

"!Yesterday, Norwegian minister for fisheries and coastal affairs Helga Pedersen, speaking to angry fishing communities in northern Norway who had seen the film, said she would press for review of the EU fishing policy and wanted to ban any boat discarding fish that were caught in Norwegian waters.

"Discarding fish not only means a massive waste of food and potential income, it also leads to unrecorded catches, resulting in a poorer scientific basis for our management decisions", she said. "I want a requirement that all fish caught in Norwegian waters, also by foreign vessels, must be taken to port, regardless of which final port is used. We will introduce new requirements, as a condition for obtaining licenses to fish, that vessels cannot discard valuable fish caught here".
"

carter
2008-10-21, 12:01
Jag har dock för mig att numera har dom flesta installerat en "köttkvarn" på båtarna som maler sönder fisken till slafs innan den dumpas o Måsarna äter upp alla spår av svineriet, då det just blev liiite för uppenbart med att dumpa hela fiskar på det viset dom gör i filmen.

Man blir ledsen av att se hur Havet o dess resurser utnyttjars.

Majakovskij
2008-10-21, 12:18
Vart är pansarskotten? Skicka ut militären på dessa jubelidioter och inte kustbevakningen.

Gäddkäft
2008-10-21, 14:37
Vansinne! Grova böter ska dom ha och båten ska ifråntas direkt. Hur kan sverige ha gått med på dessa regler och utan debatt i svensk media, eller har jag missat det? Ytterligare en anledning att gå ur EU!

Fredrik"Gluggen"Radsby
2008-10-21, 15:31
Dessa härliga Yrkesfiskare !

piiliip
2008-10-21, 16:44
tårar i ögonen, av vanmakt

snickarn
2008-10-21, 17:08
som det sägs i filmen så är det ett lagligt sätt och förmodligen oxå ganska vanligt sätt att förbättra lönsamheten .ta först allt man får tag i sen när båten är full; dumpa dom minsta och fyll på med större .grattis var är uppdrag granskning nu?

WobblerFreak
2008-10-21, 17:10
bara där ser man hur EU och svenska regeringen förresten ser på fisk, fisken som ska finnas kvar så länge människan går på jorden, fortsätter det så här finns det ingen fisk kvar. nackskott på varenda jävla yrkesfiskare TACK

Linkan81
2008-10-21, 17:39
ja fy fan va svinigt inte konstit att d blir utfiskat ju o fångesterna blir sämre....

Pikeless
2008-10-21, 17:49
Intressant att se att man här tråden skyller det på yrkesfiskarna, när det är våra politiker och EU som är den verkliga boven i dramat..

Är det inte dags att vakna snart? :oj:

"It is illegal to discard fish in Norwegian waters, but boats are forced to do so in European Union waters if they have caught the wrong species of fish or fish that are too small. "

snickarn
2008-10-21, 18:36
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2511

gå in och skriv på här

Krif
2008-10-21, 20:20
Ja det är sorgligt att se dessa idioter som får hålla på och hålla på osv...
Hoppas att det blir en ändring innan all fisk försvinner ur våra hav!!!

Majakovskij
2008-10-21, 21:50
Man kan också ifrågasätta tillståndet i världen när det finns flera hundra miljoner som svälter medan vi i EU slänger fisk och spannmål för att det inte ska dra ned priserna.

Flodström
2008-10-21, 22:44
Jag har dock för mig att numera har dom flesta installerat en "köttkvarn" på båtarna som maler sönder fisken till slafs innan den dumpas o Måsarna äter upp alla spår av svineriet, då det just blev liiite för uppenbart med att dumpa hela fiskar på det viset dom gör i filmen.

Man blir ledsen av att se hur Havet o dess resurser utnyttjars.

Det är just det dom jävla skitstövlarna har gjort. Såg en film med dold kamera ombord på en trålare och hur man dumpade fisk som "fisksoppa" genom rör så det inte skulle upptäckas. Det är det nya "modet" numera.

Ta den jävla licensen från dom direkt, efterforska och döm dom till fängelse.
Fasen, vilken fin sida vi visar halva världen som svälter. :pangpang:

Blue
2008-10-21, 23:12
Ja när inte ens när sportfiskare som William Moberg i dagens avsnitt i Jakt & Fiske känner någon sorts moral eller etik när han fiskar rödlistad torsk så kan vi väl inte kräva att pamparna i EU skall göra det heller?

Anders (Team Lilla My)
2008-10-22, 07:17
Helt sjukt men vanligt förekommande eftersom man inte får landa fisk under minimåttet och eftersom andelen fisk under minimåttet numera är en stor del av den kvarvarande populationen så kan ni tänka hur det ser ut på trålare på t.ex. västkusten.

Fiskeriverket har tillsamman med dess motsvarighet DTU Aqua i Danmark tagit fram ett förslag som ska rädda torsken i Kattegatt. Läs förslaget här (http://www.fiskeriverket.se/arkiv/nyhetsarkivpressrum/pressinformation/torskenikattegattskaskyddasnuforeslasstangdaomrade nmedtotaltfiskestopp.5.85a5cc11ce61edde5800037.htm l). Läs hela förslaget och forskningsunderlaget längst ned på sidan också. Förslaget är ett slag i rätt riktning men behöver ändras, förbättras och utökas. Fiskeriverket vill ha synpunkter på förslaget senast den 24 okt och man kan maila den ansvarige här. (Karin.Linderholm@fiskeriverket.se <Karin.Linderholm@fiskeriverket.se>) Jag har sammanställt en skrivelse (http://www.teamlillamy.se/Proposal.doc) som jag skickat in. I korthet går mina förslag till ändringar och förbättringar ut på

* Marina reservat inrättas på Lysegrund, Stora Middelgrund, Lilla Middelgrund och Fladengrund för att skydda torskens uppväxtområden och den skyddsvärda marina miljön på grunden. Allt fiske och all exploatering av dessa områden förbjuds.
* Det permanent stängda området utökas att gälla även området mellan Anholt och Lilla Middelgrund.
* Sportfiske med handredskap efter andra arter än torsk tillåts, dock ej i de föreslagna marina reservaten.
* Det stängda området under torskens lek utökas att gälla hela Öresund ned till en linje mellan Skovshoved och Barsebäckshamn för att skydda den invandrande Kattegattstorsken lek i norra Öresund samt leken för den stationära torsken. Sportfiske efter andra arter än torsk ska dock vara tillåtet.
* Trålgränsen flyttas ut till fem nautiska mil från baslinjen längs hela västkusten och inga undantag görs för trålning och snörpvadsfiske innanför denna gräns.
* ICES rekommendation om TAC (kvot) på 0 ton för 2009 efterföljs.

Håller ni med? Skriv under på en namninsamling här (http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2511)

Anders (Team Lilla My)
2008-10-22, 07:21
Fungerade inte med maillänken.
Synpunkter på förslaget från Fiskeriverket skickas till:

Karin.Linderholm@fiskeriverket.se

som handhar förslaget. Man kan också maila generaldirektören

axel.wenblad@fiskeriverket.se

om man har synpunkter på annat.

Musky
2008-10-22, 09:02
Fungerade inte med maillänken.
Synpunkter på förslaget från Fiskeriverket skickas till:

Karin.Linderholm@fiskeriverket.se

som handhar förslaget. Man kan också maila generaldirektören

axel.wenblad@fiskeriverket.se

om man har synpunkter på annat.

Anders har du även påpekat eller diskuterat EU-reglerna gällande dumpning av fångst med Axel Wenblad??

Mvh
Staffan

Anders (Team Lilla My)
2008-10-22, 18:45
Nej. Det är en generell fråga som gäller allt yrkesfiske. Man kan inte röra i för mycket på en gång. Bättre att koncentrera sig att få igenom något. Men det kommer en tid för det också...
Eller så kan du jaga han med det.

Fiskare
2008-10-23, 20:08
Intressant att se att man här tråden skyller det på yrkesfiskarna, när det är våra politiker och EU som är den verkliga boven i dramat..

Är det inte dags att vakna snart? :oj:

"It is illegal to discard fish in Norwegian waters, but boats are forced to do so in European Union waters if they have caught the wrong species of fish or fish that are too small. "

Äntligen en som börjar fatta va de hela handlar om... varför ska man tillåta sport fiske efter torsk i de områden du nämner lilla my?

ackeliba
2008-10-23, 20:45
Men vad i hela friden???????:(

ackeliba
2008-10-23, 20:46
Hur kan man ens ha samvete att görta något sånt??

Anders (Team Lilla My)
2008-10-23, 21:22
Fiskare> Nu har du inte läst ordentlingt. Jag skriver ju klart och tydligt att det ska vara tillåtet med handredskapsfiske efter andra arter än torsk

Det är iofs sant att det är politikerna som ställer upp ramar för fisket, det är Fiskeriverket gör regelverket brukbart för svenska förhållanden men det betyder inte att den enskilda yrkesfiskaren är oskyldig.
Nu är vi inne på en fråga av filosofisk och moralisk natur... men jag tror stenhårt på att alla människor i alla situationer har ett val oavsett hur mycket detta val påverkas av yttre faktorer som begränsar möjligheterna att göra ett lätt och/eller ett rätt val. Vi har oavsett omständigheter alltid en frihet och den friheten består i friheten att välja. Jag menar inte att friheten är absolut för människan är inte absolut fri utan hon är alltid begränsad. Men frihet är inte att vara fri från någonting utan bara att vara fri till något. Friheten ligger i själva valet. Även i den svartaste av stunder finns alltid den friheten. VI är alltid skyldiga vårt val.

D.v.s. om den enskilde yrkesfiskaren väljer att köra en stentrål genom torsken uppväxtområde så kan han inte skylla på politiker, Fiskeriverk, på regler och lagar, på sin ekonomi, på Guds vilja eller ens på sitt eget oförstånd och dumhet. Han har gjort valet fastän han kunde gjort annorlunda.

Fiskare
2008-10-23, 22:10
Ska vara tydligare för att detta inte ska upprepas. detta problem med dumpning har vi inte i sverige, detta vet jag inte antar.

Anders (Team Lilla My)
2008-10-24, 06:43
Klart det dumpas fisk i Sverige också. Varför skulle svenska fiskare vara förskonade från bifångster. All fisk under minimått och all fisk, skaldjur och andra organismer som inte är önskvärda åker ju tillbaka i havet igen... döda eller döende.

Fiskare
2008-10-24, 14:09
Har du hört talas om selektiva trålar?

Scaner
2008-10-24, 15:22
Har du hört talas om selektiva trålar?

Har börjats införas i liten skala.
Endast storleksmässigt selektivt, ej artmässigt.
Tveksamt om det fungerar hela tiden under praktiskt fiske.

Varför har det införts? Tvång? Lagförslag?
Ja, inte är det frivilligt i alla fall.

Fiskare
2008-10-24, 16:40
De används i större utsträkning än va du verkar tro. Och detta är frivilligt för att inte fånga den undermåliga fisken och även kräftor.

Scaner
2008-10-24, 17:01
De används i större utsträkning än va du verkar tro. Och detta är frivilligt för att inte fånga den undermåliga fisken och även kräftor.

Verkar tro?

Visa ett exempel på yrkesfiskare som går i bräschen för selektiva trålar!
Du är ju yrkesfiskare, det vet vi ju redan.
Kan du inte visa upp DINA redskap?

Fiskare
2008-10-24, 17:09
Fiskar bara pelagiska arter och där har vi inga problen med bifångster, om jag inte har fel så är de en fd fiskare som har utformat dessa selektva redskap

Scaner
2008-10-24, 17:22
Fiskar bara pelagiska arter och där har vi inga problen med bifångster, om jag inte har fel så är de en fd fiskare som har utformat dessa selektva redskap

http://www.pfgfish.com/2.html

Dessa fångar mycket bifångster.

Just nu finns det pelagiska trålare uppe i finska viken, ost Gotland.
Skarpsill säger de att de fiskar.
Blandat bestånd av lax, torsk och öring åker med.

Fortfarande sinnessjuk förvaltning av torsk som visas på filmen.

ZanderAngler
2008-10-24, 18:13
Är det död fisk?

Fiskare
2008-10-24, 19:04
http://www.pfgfish.com/2.html

Dessa fångar mycket bifångster.

Just nu finns det pelagiska trålare uppe i finska viken, ost Gotland.
Skarpsill säger de att de fiskar.
Blandat bestånd av lax, torsk och öring åker med.

Fortfarande sinnessjuk förvaltning av torsk som visas på filmen.

Detta vet du inte bara rena antaganden eftesom du inte jobbar på en båt, kustbevakningen har aldrig nått att anmärka på ang bifångster när dom kommer ombord, och dom gör ett grundligt och nogrannt jobb som du säkert redan vet. Men de va inte detta tråden handlar om.