handdator

Visa fullständig version : HÖ nu på hösten i stlms skärgård.....

buster.L
2003-10-14, 18:46
Tjenamors !
jag skullle vilja ha lite tips nu med höst- öringen tack .
ok jag fiskar i södra skärgården .
Finns öringen på hösten där den finns på våren ? typ nära land/fastlandet
om inte vart ? :skaka:
Funkar det med Öring nu i Nordan ?? ska vist bli det på lör:yiack:
Och vilket djup på dom ?
mvh/B.l

MastaPike
2003-10-14, 18:57
Hasöringarna finns i skärgården nu.

Leta efter grundålatåer bestående av grus och sten som ligger i närheten av stora djup. Drifta ganska långt från stranden och kasta så långt du kan, vid den här tiden på året kan havsöringen följa efter draget ett bra tag innan den tar. Använd gärna haspel, flätlina och 10 fots spö.

Djupet kan variera men inte för grunt, runt 2-4 m skulle jag tipsa dig till, leta efter ståndplatserna tex en stor sten, eller ett minigrund med lite tång på. Leta upp ca 4 olika platser som du tycker ser bra ut som inte ligger alltför långt ifrån varandra och sedan så fiskar du av dom en ocn en och åker hela tiden runt till samma platser hela tiden. Ta gärna med mycket folk i båten så att du får många drag i vattnet, då är det mycket lättare att få veta om platsen håller fisk.

Använd drag som Vicke och gladsax och dylikt. Fiska med färger som blått/silver/grå då det är soligt och prova grönt/rött/gult då det är mulet.

Att fiska i nordan ska funka bra, se bara till att vinden blåser mot den viken du tänker fiska i !

MastaPike
2003-10-14, 18:58
ps. personligen så väntar jag tills i början av november då strömmingen kommer in. Då brjar hö nappa på allvar.

borren
2003-10-14, 19:11
går inte bara strömmingen in på våren?? eller går strömmingen in på hösten oxå? hur långt gåt den in?

MastaPike
2003-10-14, 19:29
Kom till nynäs nu i helgen. Tror det r mest skarpsill som går in på hösten. Liknar den vanliga strömmingen väldigt mkt den enda skillnaden är att den har V formade fjäll vid buken och den bara uppnår halv stoler av en vanlig strömming.

cico
2003-10-14, 19:36
Såg strömmingsbollar senast jag var ute på 11-12 meters djup så nog finns de där redan. Även om de går in än mer senare.

Strömsatta, vindpinade uddar och sund i anslutning till riktigt djupt vatten (gärna vid strömmingen) skulle jag satsa på.

Men inte ska du väl ägna dig åt något så löjligt som p&t fisket efter HÖ under gäddsäsong :nej: :D

//K

BeBest
2003-10-16, 11:40
Det finns höstlekande strömming också men trålmarodörerna gick hårt åt det beståndet härom året.

Trollarna brukar följa tremeterskurvan och eventuellt lägga ut en pulka med grundgående beten på land sidan och skicka ut mera djupt fiskande beten på andra.
Fiskar du från land så välj ut platser där du når ut på djupet och fiska sen igenom alla djup och riktningar noga. Det gäller att kasta omkring sig som en åländsk guide sade. Glöm inte grundfladerna, speciellt när mörkret är på väg kan de gömma stora silverklumpar.

buster.L
2003-10-16, 19:43
ok , tack för informationen ;D, känns som det är mkt svårare på hösten ialf..