handdator

Visa fullständig version : Ultimata PH värdet?

Stampe
2008-10-24, 12:59
Är det någon vetenskaplig gäddfantast som vet det ultimata PH värdet i vattnet för gäddan?
Måste väl finnas ett sånt eller???

Mvh---Stampe--

Fripps
2008-10-24, 13:10
Jag antar att ~7 är bra, det måste väl vara det bästa för alla fiskar? :S

Niklar
2008-10-24, 13:17
Beror på vad som menas med ultimat gäddvatten. Har för mig att sura vatten ofta leder till få men stora fiskar ett tag.

Stampe
2008-10-24, 13:26
Beror på vad som menas med ultimat gäddvatten. Har för mig att sura vatten ofta leder till få men stora fiskar ett tag.

Precis, vad jag menar är att ett ph på 7,0 kanske inte är det bästa för att det ska finnas stor gädda. Vet inte därför frågar jag.
Nu bortser vi från alla andra faktorer som behövs för att det ska bli stor fisk.

---Stampe---

Jakten går vidare..............

PutteK
2008-10-24, 13:52
gäddor dör vid pH 4,5 och 10,5 har jag för mej, så vid 6-7 borde vara det utlimata! :)

Stampe
2008-10-24, 14:23
"Borde" eller är du helt säker??
Meningen var inte att man ska gissa vilket ph som är bäst, tänkte om någon visste säkert, det forskas ju om allting.
Tycker också att det borde vara 7 men vet inte säkert.

Fripps
2008-10-24, 14:34
Jo men ett pH på 7 är mycket bra, dock så kan ju det finnas större gäddor i sura vatten på grund av miljöförstöring, men det var väl inte så du tänkte? :P

PutteK
2008-10-24, 15:05
"Borde" eller är du helt säker??
Meningen var inte att man ska gissa vilket ph som är bäst, tänkte om någon visste säkert, det forskas ju om allting.
Tycker också att det borde vara 7 men vet inte säkert.

jag är inte 100 men jag är ganska säker på det, vi läser nämligen om pH i biologin och jag har för mej att pH 6-7 var ganska ultimat för de flesta fiskar.

Stampe
2008-10-24, 15:05
Jo men ett pH på 7 är mycket bra, dock så kan ju det finnas större gäddor i sura vatten på grund av miljöförstöring, men det var väl inte så du tänkte? :P

Är ju ute efter stora gäddor så jo, det var så jag tänkte.
I en skogsjö kan det ju vara ner mot 5,6 utan att det för den delen skulle vara miljöförstöring.
När det är Ph 6,5-7 så är det ju lite mer konkurrens om maten för att fler arter trängs, kanske bra för gäddan också iofs.
Tänkte bara att det måste finnas ett ultimat ph för att gäddan ska trivas maximalt och vara som huggvilligast, om man nu bortser från andra faktorer.
Behöver ju inte ligga på 7
Har en sjö här hemma som heter Ånimmen där det bla finns vätternröding och den sjön har ett ph på 7, största gäddan därifrån som jag vet vägde strax över 10kg.
Övrigt så är den sjön ganska så optimal med mycket fisk och ett maxdjup på 33m.
Vet igentligen inte var jag är på väg med det här men någon kanske hajar :oj:

Man måste ju tänka som en gädda för att få sitt drömfiske :)