handdator

Visa fullständig version : Deltävling 3: Fiskesnack.com goes flugfiske

Bergman
2008-10-24, 21:47
Halloj alla monsterdiggare!

Så var det äntligen dags för en ny deltävling och nu med inriktningen på flugfiske! :sun:

Deltävling nummer tre består i att designa en riktigt dräparfluga för Öring. En jury kommer välja ut de 20 bästa förslagen vilka kommer hamna i en öppen omröstning här på Fiskesnack.com

Omröstningen avgör vem som hamnar på vilken pallplats och skulle det bli lika mellan två eller fler bidrag så är det anmälningstidpunkten som avgör.

Den som vinner omröstningen får 10 poäng, tvåan 9 osv ner till 1 poäng.

Reglerna för deltävling nummer ett är följande:
- Anmälan sker genom att ett/flera foto(n) på flugan laddas upp i denna tråd
- En utförlig bindningsguide ger pluspoäng när jurun plockar ut bidragen
- Flugan ska vara tillverkad av den som anmäler den
- En lapp där det står Fiskesnack.com ska finnas med på fotot
- Bidraget ska vara bifogat som ett svar i denna tråd senast 2008-11-09 23:59

Det superfina prisbordet är från Fiskesnacks huvudannonsör BROMANoDELL (http://www.bromanodell.se/). Eller vad sägs om följande?

Förstapris:
BROMANoDELL Alpha Series 9’ #5-6 värde 5 900:-
BROMANoDELL Pro Guide Landing net värde 600:-
BROMANoDELL Discovery vest värde 795:-

Andrapris:
BROMANoDELL Special Series 9’ #5-6 värde 2 995:-

Tredjepris:
BROMANoDELL Beta Series expedition 9’ #6-7 (6-delat) värde2 195:-

Någon gång runt nästa helg så kommer nästa deltävling upp här på Fiskesnack.com :)

OM ni har frågor kring reglerna så är ni välkomna att fråga i denna tråd eller maila admin@fiskesnack.com

mangemo
2008-10-25, 10:37
Ett förtydligande, ska det vara en fluga för just havsöring eller kan man binda nåt för fjäll/brunöring lika gärna?

Bergman
2008-10-25, 13:27
Det spelar ingen roll, det är omröstningen som avgör i slutändan.

Ztellan
2008-10-25, 16:30
Ja då var de en gren som passa mej, nämligen öringsflugor och efter som att ja tror att att alla andra kommer binda vanliga flugor kör jag på en nattslända i balsaträ som funkar jätte bra på öring, Och hoppas att folk här på fiskesnack gillar lite nytänkade.:fisk:
MATERIAL:Krok str10,Balsaträ,Epoxylim,Hobbyfärg,Lack,Tuppnacke.

Bindbeskrivning.
1:Börja me att ta en bit balsaträ och skär ut en lagomtstor bit.
2;Det svåra är att få till formen på flugan använd rakblad och nagelfil och putsa till kanter så du blir nöjd med formen.
3:Skär en skåra underflugan som du sedan trär kroken i och limar me epoxylim.
4:Måla flugan i den färg du vill/Du kan även måla undersidan me nån prick elr rand som jag gjort på dena fluga.
5:Lacka flugan på me hackel och ut och upplev en jätte bra öringsfluga.
SKIT FISKE PÅ ER!

mangemo
2008-10-25, 17:17
Snygg fluga Ztellan!

Här kommer en variant på Simpa som jag nyss har skapat:

(ska du fiska stor brunöring måste du ha ett par varianter av simpa i flugasken, de är grymt bra)

1. Säkra in bindtråden, här har jag använt Kamasan B800 i storlek 6.
2. Klipp till en zonker-strip (kanin) och bind in. Det ser väldigt "buskigt" ut på bilden men det går att fixa sedan, håren lägger sig också när de blir blöta
3. Dubba in 3/4 av kroken med lämplig dubbing, fäst in resten av zonkerstrippen över detta för att bygga en thorax. Fäst sedan in två fjädrar som ska vara simpans bröstfenor.
4. Spinn fast hjorthår (jag hade inget ofärgat men detta funkade ju fint) och klipp sedan ner det med saxen så att du formar huvudet. Lämna några strån över "ryggen" på simpan, dessa blir en ryggfena.

Lacka, - klart!

Ztellan
2008-10-25, 18:02
Tack Mangemo:)

Tycker du ha gjort en bra fluga med + att du har gjort mkt bra ifrån dej i dom andra grenarna så jag hoppas att du vinner hella skiten för det var en mkt fin gädda du slog till me på fluga.Men me lite tur kanske man kan knippa en hedrande 3plats;)

magnus_isaksson
2008-10-26, 12:45
Får börja med att lyfta på hatten för föregående flugkreatörer mangemo och Ztellan. Båda era flugor ser heta ut och kommer garanterat plocka fina öringar.

Själv är jag mest inne på torrflugefiske efter "vanlig öring"

Här kommer en variant på en Spent Spinner... Stadiet när dagssländan fallit ner och ligger döda med vingarna på ytan... Denna färgsättning imiterar nog mest en Baetis Rhodani. Tyvärr kommer inte det oliva i kroppen fram i kameran.

1. Börja med att fästa in bindtråden nästan ända bak till krokböjen.
2. Bind in två stjärtspröt, antingen med tupphackel eller använd s.k. mayfly tails som är fallet i nedanstående exempel.
3. Gör en dubbingögla, och använd exempelvis olivfärgad fly-rite till kroppen.
4. Dubba kroppen fram till 3/4 av kroken.
5. Fäst in en bunt med Organza alternativt Polygarn som vinge. Organza har ett läckert skimmer som jag tycker blir lite mer realistiskt.
6. Fäst sedan in ett grizzlyfärgat tupphackel och tänk på att det skall lindas runt vingbasen av Organzan.
7. Linda hacklet runt vingbasen ett par varv så flugan säkert klarar av att ligga på ytfilmen.
8. Fäst in hacklet och avsluta flugan med en whipfinishknut.
9. Separera Organzavingen åt båda sidor och lägg en bit lim i punkten där de skiljs åt...
10. Justera längden genom att vika upp Organzan igen. Klipp så man får lika långa vingar åt båda håll.
11. Förbered för en vakfest nära dig!

Tekky
2008-10-28, 10:12
riktigt fina flugor, speciellt mangemos... undra va man ska hitta på för att komma i klass med det:wow3:

Renskav
2008-10-28, 19:23
fan jobbigt, de är lov och mina prylar ligger hemma i lägenheten =( men har ju ett tag till på mig som tur eee

Tekky
2008-11-02, 19:43
fisk imitation.

1: Klistra på en vikt aluminium tejp på krok i valfri storlek.
2: Klipp till kropps formen.
3: Trä över mylarslang, fäst i bak och framkant, vill man kan man måla lite för att få en extra färgklick eller mönster eller vad man nu vill.
4: Limma med epoxy, forma kroppsform efter eget tycke snurra sedan runt flugan tills limmet torkat så kroppsformen håller i sig.
5: Bind dit rävhår i valfri färg.
6: trä över mylarslang så det bildas ett huvud, sätt dit ögon, även här kan den målas lite på slangen om man vill ha färg på huvet. limma sedan och snurra tills limmet torkat igen

tar en jävla tid att göra dom. typ 1 timme, men dom blir jävligt fina.

flugbindarn
2008-11-05, 17:57
här kommer mitt bidrag,som jag brukar köra med mycket längs västkusten när det är kallare i vattnet t.ex på våren.

Material:
Krok:streamer krok (helst rostfri)
Tråd:röd
Övervinge:orange polarräv
Undervinge:röd polarräv
Ögon:8mm röda 3D ögon,men vid mindre krokstorlekar så kan man ta mindre.
Flash:Pearl flash
Lim:epoxy

1.linda tråden från kroköglan och ca 3-6mm bakåt.Bind nu fast den röda polarräven under krokskaftet(jag brukar även ta lite rött ovanpåkrokskaftet)
OBS!Gör bind in polarräven så att denna röda polarräven blir lite kortare än den orange.
Gör ett halvslag.

2.bind fast den oranga polarräven ovanpå krokskaftet.Bind in två flash strån på vardera sida om flugan.Gör ett lagom stort huvud och slå sedan några halvslag eller ta whipfinishern

3.Fäst ögonen med epoxylim och ta sedan och gör ett huvud utav epoxylimmet.

FLUGAN ÄR KLAR!

Renskav
2008-11-09, 18:53
fluo. pink thruster

tråd: uni thread 8/0 svart
krok: kamasan low water stl. 6
butt: antron garn fluo. pink
tag: antron garn fluo. pink
kropp: antron whol black
rib: oval tinsel guld
kropps hackel: tupp, brun
vinge (i ordning): svart blåräv, 2 strång pearl flashabou, ett par strång antron fluo. pink, svart blåräv
front hackel: höns/tupp nacke svart.

en lätt kastad fluga som inte tar upp för mycket luft motstånd, funkar bra i älvar med alla olika typer av vatten, skulle nog funka bra på kvällen på öppet vatten.
flugan är bunden i en ''dropp'' from, vilket medvärkar att strömmen ''leker'' med stråna längst bak och ger flugan ett levande mönster i vattnet. flugar är också en bra silluet fluga som går att binda i större storlekar/ mindre, gjärna bind på små tuber och byt ut de rosa mot blått, de har funkat mycket bra i veffsna i norge.