Visa fullständig version : Får inte rätt på Montana
Detta är riktigt pinsamt, faktiskt, men om man kan få tips så är det väl värt att "komma ut" med.
Jag har hållit på med flugbindning i över 15 år nu, och betraktar mig som hygglig på detta, men jag kan inte för mitt liv få montana-nymfer att gå rätt... Tror jag. Har bundit drösavis, ändrat små moment ibland osv osv, lik förbannat går flugan med "buken" upp och vingsäcken ner... Åtminstone ser det ur så under den sista biten innan jag kastar ut igen, när jag kan se den. Har provat diverse olika lösningar.
Detta har resulterat i att jag inte ens använder montana längre, utan kör med andra flugor. Men jag måste ju få bukt med detta någon jäkla gång...
Om någon tror sig ha en lösning eller kunna peka ut mitt fel, vore jag tacksam.
Låter väldigt konstigt faktiskt. Krokens böj borde automatiskt få den att vända sig neråt. Tycker du ska testa att ändra längd/mängd på hacklet. Se till att du kör höna.
Nu är det ett tag sedan jag lite gav upp det där, men jag höll på att försöka variera alla möjliga, konstiga småsaker. Klippte hackel, bytte storlek på hackel, osv osv. Höna.
Ska sätta mig och göra ett nytt försök vid tillfälle, och se om jag kan försöka luska ut mer exakt hur jag gör fel.
Tackar.
Testa krok med tyngre gods annars.
Flodström
2008-10-27, 23:33
Vilken krok använder du?
fenomenet med upp-och-ner-montana är klassiskt. Egentligen så gör du nog inget fel, för hela bind stilen med massa hackel på undersidan fungerar ju som fallskärm och flugan vänder ryggen ner (minsta motståndets lag, hehehe). men vad gör det, då just den flugan har varit den absolut största killern på havsöring i Norska laxälvar.
Om du verkligen vill bli av med fenomenet (vilket inte är så viktigt för fisken) så måste du binda den på dubbel lax-krok eller streamer-krok (hellst uppåtböjd krokögla). Då du har bundit in själva kroppshacklet så ser du till att det spretar ut på var sida så mycket som möjlig (mindre neråt) och sen binder du inte ryggskölden så bred som du brukar. En gång över, sen tillbaka med chenillen, alltså två bredder max om inte det är en liten montana (då bara en).
Då du har gjort det här så tar du frise´r-saxen och friserar hacklet på undersidan, d.v.s. du klipper bort allt som pekar längre ner än själva "magen" på montanan. Framifrån så ser då montanan ut lite som en spent winged med vingarna pekande åt var sitt håll. Du kan oxå binda in lite hackle-strån bak montanans huvud men inte på undersidan så blir den inte så tunn (men det har ingen betydelse har jag märkt) Så har jag bundit den i en herrans massa år och det har fungerat för det mesta.
Den bruna öringkroken (dubbelkroken med nedåtböjd ögla) är stört omöjlig att få till å gå rätt. Det kan du lätt kolla senare.
Beteckningen på de krokar jag använder minns jag inte sådär rakt av. En modell som jag fastnade för för länge sedan, och nu bara behöver visa mig i affären för att få. Kollar det nästa gång jag sitter vid bänken. Det är iaf en av Mustads standardkrokar, kör stl 14-8, som regel.
Har också funderat på hur stor roll "felet" egentligen spelar för fisken, men eftersom jag varit osäker, har det som sagt slutat med att jag gett upp. Men vad fasen, på det igen. Framförallt efter ditt inlägg, det var ju allmänt motiverande, både att jag tydligen inte är ensam om fenomenet och att fisken inte bryr sig om vilket.
Vingsäck/ryggsköld brukar jag faktiskt göra som du säger; två chenillebitar i bredd på de större krokarna, bara en på de mindre. Styra och frisera hacklet på nämnda sätt brukar jag också göra, men möjligen inte tillräckligt kanske, också använder jag ju krok med öglan neråt. Mest eftersom jag ärligt talat knappt har tänkt på möjligheten med streamerkrok med uppåtböjd ögla.
Nya krokar med öglan på andra hållet ska inhandlas så fort tillfälle ges! Tackar för ett jäkligt uttömmande och bra svar.
Jag tycker att en liten guldskalle kan få montanan att gå lite finare i vattnet, och personligen brukar jag inte ansa hacklet på undersidan. Sen kan man ju balansera upp den (har jag fått før mig) med koppartråd før att få den att røra sig bættre i vattnet.:)
Flodström
2008-10-28, 18:35
Johan, Your welcome, good luck :D
Får du inte den att gå rättvänd är det väl bara att binda den uppochner istället?;) Är ju ofta praxis på vissa typer av nymfer som ska fiskas djupt efter botten om man vill att de ska gå rättvända
Guldskalle har jag testat en del, men har inte fått den att vända sig ändå. Binda på fel håll från början har jag också försökt, men det blir rätt mycket meckigare vid själva bindandet, eftersom jag ändå vill ha städet vinklat som jag har det (också lyckas jag hela tiden skära av bindtråden mot kroken när spetsen är riktad uppåt och inte skyddas av själva städet).
Men jag tackar för alla svar.
Alltså det enda du egentligen behöver göra anorlunda är ju att binda in vingsäcken på undersidan av krokskaftet istället för på ovansidan, i övrigt binder du flugan precis som vanligt.
Jo, jag fattar. Har vid tidigare försök vänt på kroken i städet, men det börjar som sagt bli ett tag sen jag försökte. Ska köra ett nytt montana-race med alla möjliga varianter snarast möjligt, och se vad jag kan göra.
storfiskaren00
2008-11-22, 16:11
det som jag tycker funkar bäst e att ta en bit blytråd och binda in på undersidan oav kroken o sen binder man som vanligt med kropp o sånt har funkat för mej iallafall :cool2: