handdator

Visa fullständig version : miljö

Dogge94
2008-11-04, 20:57
Mej jag undrar vilket resmedel ni tar dit ni ska fiska motivera dit svar tänk på
miljön snälla.Mellan bil och tåg och flyg.

tåg

bil

flyg

keldor
2008-11-04, 20:59
Bil, enkelt att motivera, har nämligen inga av dom andra alternativen att tillgå. ;)

fiskemannen
2008-11-04, 21:12
flyg , visst inte så bra för miljön , men de är både billigare och mycket snabbare. om dem gjorde så tågprsierna sjönk så skulle ja valt de men om ja tex ska till blekinge kan ja åka fram och tillbaka för 800kr och på 50 min , medans tåget kostar runt 1300 kr och en resa på flera timmar . lätt val tycker ja .

Rospigg
2008-11-04, 23:18
Det styrs av hur långt det är och vilka färdsätt som är tillgängliga men det som alltid kommer i sista hand för mig är flyg pga sin omotiverat stora negativa miljöpåverkan, borde införas bränsleskatt på flygbränsle så skulle det bli konkurrens på lika villkor med tåg.

Vad jag väljer är för kortare sträckor <20mil snabbussar typ Swebus Express, för längre sträckor tåg och då gärna nattåg så man kan sova bort restiden.

Bil använder jag helst inte för långa trasnporter utan mera på lokalplanet för sista biten till fiskestället från/till station.

Mugge
2008-11-04, 23:22
Jag brukar föredra att ta båten ;-)

Dogge94
2008-11-05, 18:01
flyg , visst inte så bra för miljön , men de är både billigare och mycket snabbare. om dem gjorde så tågprsierna sjönk så skulle ja valt de men om ja tex ska till blekinge kan ja åka fram och tillbaka för 800kr och på 50 min , medans tåget kostar runt 1300 kr och en resa på flera timmar . lätt val tycker ja .

Hej du ska få ett tips boka dina resor tidigt så får du biljetterna biligare jag vet
jag har gjort det.
Men tänk på miljön och att man får gå runt i tåget och så kan man köpa
saker i bistron också kan man i lungn och ro äta i fred.

skriv om saker om att boka biligare till mig så ska jag svara och skriv gärna om allt möjlit om tåg ex vad tåg resan kostade,hur det var om det var en upplevelse eller att det var tråkit.

med vänligare helsnigar douglas

fiskemannen
2008-11-05, 18:14
de var precis de ja gjorde , skulle tex kolla upp va en resa till götreborg kosta i april . 1800 kr var de billigaste . de kolla ja för en månad sen ungefär . med flyg skulle ja kunna få de för 800kr det med .

Grävlingen
2008-11-05, 18:37
Om man ska traila båt så är det ju givet vilket man väljer!

Annars brukar jag åka tåg så ofta som möjligt!

Dogge94
2008-11-05, 18:45
de var precis de ja gjorde , skulle tex kolla upp va en resa till götreborg kosta i april . 1800 kr var de billigaste . de kolla ja för en månad sen ungefär . med flyg skulle ja kunna få de för 800kr det med .

Hej igen vad tar flyget 50 min plus inskekning 1 tim ,väntetidta 1 tim. att ta sig till flyg platsen ca 1 tim
totalt blir det 3 tim och 50 min.

Men om du tar tåget tar det lite mindre tid åka till stationen ca 30 min.
resan tar till göteborg ca 2 tim och 50 min.
totalt blir det 3 tim och 20 min och att man sparar på miljön

om man vill fråga mig om alla saker om tåg eller resan så svarar jag
det här är till er andra.
helsnigar douglas

fiskemannen
2008-11-05, 19:17
haha hur många gånger har du flygit ? såhär lång tid tar det . 45 min till flyget väntar i en halvtimme inscheckningen går på en halvtimme det med plus rese tiden . alltså 2,5 timme ungefär .
plus att det tar bra mycke längre tid till göteborg än 3 timmar från uppsala.
tar ca 4-4,5 timme plus tiden att åka dit och såklart måste man komma i tid kanske 20 min innan alltså ungefär 5-5,5 timme tar det med tåg och 2,5 timme med flyg . plus en skillnad i pris med ungefär 6-7 hundra kronor . visst jag försöker tänka på miljön men vad ska man göra när man måste ta de billigaste sättet , jag har inte råd att lägga flera hundra kronor till bara för att tänka på miljön .
och vad tänker dem med när dem sätter så höga priser på tågen ?

Grävlingen
2008-11-05, 19:26
Precis dogge, flyg är mycket samhällsekonomiskt oförsvarbart! Igentligen katastrof att det är tillåtet med tanke på hur det förstör ozonskiktet. Problemet är att det inte finns några smidiga prisvärda alternativ, i alla fall inte som är speciellt mycket "grönare". Dock kan man tycka att flyg för att fiska inom sverige är lite onödigt, men visst finns undantag även där. Flyg tar inte så lång tid som du sa ovan, incheckningen är inte en timme innan på inrikesflyg, sedan vet jag inte heller om det är sådan väntetid osv...

-Frågan är ju hur man värderar personlig tidsvinst mot miljöförstöring, tror den enskilda individen fortfarande har lite svårt att se den samhällsekonomiska nyttan av att välja tåg före flyg.

-De höga priserna på tåg är helt enkelt på grund av "Utbud & efterfrågan", de har insett att vissa är villiga att betala för att resa "grönare", samt att de vet att en eventuell kapacitetsökning är långt borta!

Saken är ju den att vi människor ibland har lite svårt att se längre än tippen på vår näsa, och framför allt inte längre än till vår egen plånbok! Sån är jag ibland det kan jag erkänna!

Vi kan hoppas att staten i och med lågkonjunkturen bestämmer sig för att investera i ett par rejäla infrastrukturprojekt med inriktning på att göra tågtrafiken mer konkurrenskraftig! Det ger ju både mer jobb samt möjlighet till miljövänligare resande!

Men kontentan är ju, att vi borde ÅKA MER TÅG!

braxmax
2008-11-05, 21:00
jag tar faktiskt nästan alltid cykeln! varför var det inte med i listan!?

greez
max

tintin_jkpg
2008-11-05, 21:38
Jag ser inte bilen som ett miljöovänligt alternativ alls så jag tar gärna bil vart jag än ska, om jag inte kan gå så klart.

Bilar är inte boven i "miljökriget" även om miljöfanatiker vill få det att låta som det är fallet.
Ta koldioxidutsläppen tex. Bensindrivna fordon står för endast 3% av världens koldioxidutsläpp.

Ska man tänka på miljön så tycker jag att man istället ska få industrierna som tillverkar all er utrustning att göra det på absolut bästa vis för att inte släppa ut gifter och avgaser eller skövla Jordens resurser på ett förödande vis.

fiskemannen
2008-11-05, 21:39
Grävlingen: jag håller helt klart med dej men när man är tex som ja tonåring med en väldigt liten budget så har man inte råd med att lägga flera hundra kronor till för att tänka på miljön . ( nu menar jag inte bara fiskeresor utan andra resor också ) så även hur mycket jag vill tänka på miljön och åka tåg så är det ibland inte nått alternativ för mig .
Men om man kan åka tåg tycker ja man ska göra det .

Grävlingen
2008-11-05, 23:05
Håller helt med dig fiskemannen! Man gör det man kan, det viktigaste är väll att man tänker på det! :)

Är själv student och har förmodligen minst lika snålt med pengar som du :)

Skitfiske!

martinus
2008-11-05, 23:50
Här nere i Lund åker jag tåg eller cyklar när jag ska fiska. Funkar gör det faktiskt men tar ungefär 45 minuter oavsett vad jag väljer, hade jag haft bil skulle det gått på 10 min. Man blir en aning bergränsad.. minst sagt. Bussar och tåg går inte överallt och cykel blir lite jobbig att trampa när det blir längre än en mil tycker jag. När jag åker hem till morsan och farsan tar jag bilen, skulle aldrig få för mig nåt annat.

Dogge94
2008-11-06, 07:25
jag tar faktiskt nästan alltid cykeln! varför var det inte med i listan!?

greez
max

Jag trode inte så många cyklade dit dom skulle fiska
sorry!!!

Dogge94
2008-11-06, 07:38
haha hur många gånger har du flygit ? såhär lång tid tar det . 45 min till flyget väntar i en halvtimme inscheckningen går på en halvtimme det med plus rese tiden . alltså 2,5 timme ungefär .
plus att det tar bra mycke längre tid till göteborg än 3 timmar från uppsala.
tar ca 4-4,5 timme plus tiden att åka dit och såklart måste man komma i tid kanske 20 min innan alltså ungefär 5-5,5 timme tar det med tåg och 2,5 timme med flyg . plus en skillnad i pris med ungefär 6-7 hundra kronor . visst jag försöker tänka på miljön men vad ska man göra när man måste ta de billigaste sättet , jag har inte råd att lägga flera hundra kronor till bara för att tänka på miljön .
och vad tänker dem med när dem sätter så höga priser på tågen ?

Halloj, X 2000 tar ca 3 timmar Stockholm-Göteborg från city till city och från Uppsala ca 1 timme extra. SJ säljer biljetter för ungdomar från 25 kronor, på Tradera från 1 kr. Planerar man resan så kommer man mycket billigt undan.
Dessutom kan man göra precis vad man vill under tre-fyra timmar på tåget.
Se på film, läsa, lyssna på musik eller kolla in nya fiskevatten genom fönstret.
X 2000 har inget avgasrör, så vad då?

Grävlingen
2008-11-06, 07:51
Tåget har inget avgasrör!?

Ok, som du säger! Det är ju faktiskt bättre än både fly och bil! Men helt bra är det inte, vilket i och för sig inte beror på dem!

Var tror du elenergin kommer ifrån som driver våre tåg? Vattenkraft, kolkraftverk osv... Rätt rejäla miljöbovar!

Dogge94
2008-11-06, 08:00
Tåget har inget avgasrör!?

Ok, som du säger! Det är ju faktiskt bättre än både fly och bil! Men helt bra är det inte, vilket i och för sig inte beror på dem!

Var tror du elenergin kommer ifrån som driver våre tåg? Vattenkraft, kolkraftverk osv... Rätt rejäla miljöbovar!

myket av elen kommer från vindkrat och vattenkraft

Flugspöviftaren
2008-11-06, 08:34
Bil
Bil
Bil
Bil
Flyg

Tåg

Jag är bekväm och kör i regel bil, nödfall får man väl flyga. Tåg......hmmm.........nej tack!

braxmax
2008-11-06, 14:00
visst är det bekvämare med bil! håller jag med om, och om target vattnet ligge rlångt bort kan man väl ej cykla eller åka buss. annars förknippa jag personligen det med min egna livstil. jag känner mig mycket närmare naturen när jag cykla bland skogarna eller på en landväg och sedan når vattnet. nyytigt är det också som fan!

/max

Grävlingen
2008-11-06, 14:14
Vattenkraft är långt ifrån miljövänligt! Ta och kolla upp mvad de har gjort med och planerar att göra med våra älvar! Sedan spyr de fördämningar som bildas ur sig mängder av metangas!

De flesta utav sveriges bolag köper "fossil" elkraft från utlandet de flesta köper 20% av sin kraft andra upp till cirka 30%. det finns dock vissa typ vattenfall som inte köper så mycket men de har cirka 55% kärnkraft!

Tågen drivs inte av så stor del "miljövänlig" energi, det har de inte råd med!

Hur som helst är tåg bättre än både bil och flyg, men man ska inte inbilla sig att Tågtrafiken inte går att göra mer miljövänlig.

ackeliba
2008-11-06, 16:41
Jag får skjuts med bil, eller så cyklar jag.

braxmax
2008-11-06, 17:04
gött det ackeliba!!!

martinus
2008-11-06, 19:43
Vindkraftverken kan man försumma i Sverige, ger nästan ingenting. Vattenkraften skulle jag precis säga är globalt väldigt bra men så läste jag om metangasen som jag inte vet nåt om, men det kan väl inte jämföras med mängden koldioxid från ex kolkraft?? Metan är dock en väldigt kraftig växthusgas vad jag förstår.
Naturligtvis är vattenkraften en lokal katastrof där den finns vilket är svårt att försvara.
Tåg är naturligvis ändå ett bra val, är lättare att köra på räls än på väg.

magforce68
2008-11-11, 22:57
tintin: intressant siffra att bilar skulle stå för 3% av världens utsläpp att växthusgaser. Törs jag fråga var den siffran kommer ifrån?

Grävlingen
2008-11-11, 23:38
Mnjae.. det där med utsläppssiffror... dem bör man ta med en nypa salt.. Har skrivit ett par rejäla arbeten om just växthusgaser mm. Då inser man plötsligt att det finns två helt olika sidor som individuellt kommer med forskning osv..

Så beroende på vem som betalar forskaren så kan du få olika resultat. Sen beror det ju helt på hur man väljer att presentera de siffror man får fram, och framför allt i vilket sammanhang..

micke g
2008-11-12, 00:26
Nu ska vi se.

Det får bli stridsvagstaxi rakt genom grodreservatet till min privata helikopter. Vi tar en extra sväng över stan innan vi landar vid mitt privatjet. Sen flyger jag med 5 ton cement i skuffen till Köpenhamn.
Väl där blir det svävare ner på ströget där jag äter en stekt gris med massor av importerad japansk öl. Knäpper sen några pier innan vi tar svävaren över sundet där en karavan av riktigt gamla öststats långtrardare väntar. Vi åker sen på högsta möjliga varvtal till Mörrum som jag bokat. Jag fångar en fet lax. Följande dag upprepas proceduren, fast tvärt om såklart.

Miljöpåverkan: avsevärd. Men jag lever bara en gång.

magforce68
2008-11-12, 13:06
Grävlingen: helt rätt! Därför föredrar jag att basera min ståndpunkt på forskning som bedrivs utan ekonomiska särintressen. Det finns ju några fina historiska exempel på hur forskning bekostad av tobaksindustrin och oljeindustrin påstår att rökning inte är farligt för hälsan och att klimatförändringarna inte alls beror på förbränning av fossila bränslen...

Thomson
2008-11-12, 17:00
Jag brukar föredra att ta båten ;-)

Hahahahah : )