handdator

Visa fullständig version : Avet el accurate

Storkalle
2008-11-06, 11:11
Hej alla glada ! :appl:
Kvaliten eller smaksak. Priset ? vad vet ni
Det gäller havsfiske. Sej torsk hälle mm.
Är inte ute efter nån monsterrulle nu !
Avet MXL 65 2 speed har jag kollat upp lite.
Ge mig info ni som vet nått'
Tack...

JiBbR
2008-11-06, 12:42
båda märkena tillverkar rullar som nästan inte går att knäcka på våra breddgrader.. Avets billiga rullar är lite billigare än acurates..

mest en fråga om smaksak skulle jag tro på dessa

Fis-Herman
2008-11-06, 15:02
Jag kollade lite på såna rullar när jag var på shoppinghumör i våras, men vikten avskräckte. Jag fiskar hellre med lätta grejer. En vanlig trollingrulle, typ Shimano Tekota 600 eller Ambassadeur 7000 rymmer ju åtminstone 600 m flätlina och mer än så behöver man ju knappast i nordiska vatten, om man inte fiskar håkäring eller nåt.

BBRF
2008-11-06, 17:06
Jag kollade lite på såna rullar när jag var på shoppinghumör i våras, men vikten avskräckte. Jag fiskar hellre med lätta grejer. En vanlig trollingrulle, typ Shimano Tekota 600 eller Ambassadeur 7000 rymmer ju åtminstone 600 m flätlina och mer än så behöver man ju knappast i nordiska vatten, om man inte fiskar håkäring eller nåt.

Får man på 600 meter flätlina på en Tekota eller Amba 7000? I vilken dimension då? Låter mycket i mina öron. Husomhelst så räcker det med 2-300 meter flätlina för ordinärt Norgefiske men jag vidhåller att vare sig Tekota eller Amba är ultimata för Norgefisket. Min Tekota är numera förpassad till göstrollingen. Avet och accurate har ju bättre och robustare bromsar och överlag bättre kvalitet vilket är bättre i långa loppet. Sen tror jag i o f s inte att en 2-växlad rulle är nödvändigt, räcker bra med en växel.....Kolla också in denna snygga rulle som även finns i en större storlek.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5346

flua
2008-11-06, 17:15
Får man på 600 meter flätlina på en Tekota eller Amba 7000? I vilken dimension då? Låter mycket i mina öron. Husomhelst så räcker det med 2-300 meter flätlina för ordinärt Norgefiske men jag vidhåller att vare sig Tekota eller Amba är ultimata för Norgefisket. Min Tekota är numera förpassad till göstrollingen. Avet och accurate har ju bättre och robustare bromsar och överlag bättre kvalitet vilket är bättre i långa loppet. Sen tror jag i o f s inte att en 2-växlad rulle är nödvändigt, räcker bra med en växel.....Kolla också in denna snygga rulle som även finns i en större storlek.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5346

Har en sådan här http://www.anglerscenter.com/Merchandise/Reels/accurate/B870.350.jpg boss magnum 870 kanon rulle men tyvärr ganska så dyr. Ända saken som jag skulle önska så är det lite högre utväxling 4,6:1 vore fint med 6:1 till sejvevning

BBRF
2008-11-06, 18:34
Har en sådan här http://www.anglerscenter.com/Merchandise/Reels/accurate/B870.350.jpg boss magnum 870 kanon rulle men tyvärr ganska så dyr. Ända saken som jag skulle önska så är det lite högre utväxling 4,6:1 vore fint med 6:1 till sejvevning

En kanonrulle men jag tror dock att även den rullen är utmärkt för sejfisket. Har själv "vevat sej" med en calcutta 700 med utväxling 4,7:1 och jag är inte missnöjd med resultatet..;-)

Fis-Herman
2008-11-06, 22:48
Jag fick på 600 m 0.25 Strike Wire på min Tekota (om inte handlarens mäthjul visade fel). Men Ambassadeuren har nog lite lägre kapacitet. Jag är väldigt nöjd med Tekotan: har aldrig haft något strul, låg vikt, stor bekväm vev, linräknare och bromsen är grymt skön. Men jag använder den bara kanske 10-15 dagar om året, varav hälften i Norge, så den kanske slits mer med tiden.

Men visst är det viktigt med en robust rulle. Har hört att Wildwater har högvis med Ambassadörer som pajat, en polare som var ute med dom smällde två på samma kväll. Men dom är ju sponsrade, så för dom är väl rullar en förbrukningsartikel som allt annat.

Storkalle
2008-11-07, 12:37
Jämförelsevis har väl avet el acc bättre kvalite' i livslängd mm än tex amb 7000.
Broms och allmänt robust. rulle för livet ? står emot saltvatten bättre ?
Som tex avet MXL 64:an hur är den storleksmässigt mot amb 7000.
Visst kör man tex 0,23 flät blir det onödigt mycke lina.
Tack hittills för alla svar...
Förresten hur mycke vägde katten Fis-Herman ?

vrejken
2008-11-07, 15:03
vem vill ha en rulle livet ut???tycker det är kul om nåt går sönder så man får hanla lite nytt!!!vem vet imorgon kanske man inte vaknar..kalle hur var det vid sejskallen på 90 meter???tog du alaska hårt från början eller?!kör så det ryker mvh lill kalle

Manhood
2008-11-07, 15:43
http://www.sundbybergssportfiske.se/index2.php?action=visaenskildprodukt&huvudmeny=&id=1187&kategori=Havsfiskerullar&SESSIONID=6e45a175329162aa1d8967761ac9b0dd

Kanonpris för tillfället, vet ej hur många dom har kvar. Köpte en till nästa års norgeresan. Känns och ser jäkligt fin ut. Har inte provat den så jag kan inte säga vad jag tycker än...

Fis-Herman
2008-11-08, 08:38
Förresten hur mycke vägde katten Fis-Herman ?

8.5 kg. Men kroken satt i gälen, så jag räknar den inte till min rekordlista. Kul fångst oavsett

Hejan
2008-11-11, 15:42

Du skojar va?
Avet MXL 6/4, 2 speed som Storkalle nämner är mindre än de rullar du tar upp och spelar i en helt annan division kvalitetsmässigt (och prismässigt).

Därmed inte sagt att det är något fel på Tekotan eller 7000 - Jag har både en Avet och en Tekota 600LC och bägge funkar i Norge men jag föredrar min MXL 2-speed eftersom det är så skönt att kunna skifta växel - sejvevning med tekotan vore segt!
Risken är dessutom att linspridaren på Tekotan ryker förr eller senare så den får gå som back-up rulle.

Mvh Hejan

Alessandro
2008-11-11, 16:14
Beror väl lite på om du skall köra höger- eller vänstervevat? Har för mig att
Accurate har större utbud på vänstervevat?
Båda verkar göra fina rullar, svenska återförsäljaren till Accurate var på Röst när jag var där och utprovade sina rullar, deras multi- och haspelrullar så onekligen fina ut. Accurate multirullar saknar ju linspridare ett minus tycker jag.

Musky
2008-11-11, 17:16
Beror väl lite på om du skall köra höger- eller vänstervevat? Har för mig att
Accurate har större utbud på vänstervevat?
Båda verkar göra fina rullar, svenska återförsäljaren till Accurate var på Röst när jag var där och utprovade sina rullar, deras multi- och haspelrullar så onekligen fina ut. Accurate multirullar saknar ju linspridare ett minus tycker jag.

Linspridare är det absolut sista min vill ha på en havsfiskerulle om man inte uppskattar att att komma sist ner till botten och tycker om när saker går sönder!!!

Fy fan för linspridare vid norgefiske.....

Fis-Herman
2008-11-14, 23:16
Jag har aldrig haft några problem med linspridarna, jag tycker det är jäkligt bekvämt. Har slutat använda min kära Shimano TLD-25, dels pga vikten och dels pga avsaknaden av linspridare. Tog väldigt kul fiskar på den den första säsongen, bl.a. en 15 kg blåhaj i Frankrike och en 19 kg långa i Norge, men nu när jag skaffat bra lättviktsprylar vill jag inte använda nåt annat.

Men när jag får mer stålar kanske jag köper en liten Avet-rulle också. Gillar dock linräknaren i Tekotan, så den är definitivt min favoritrulle just nu. Hade den haft spakbroms hade den varit perfekt.

Storkalle
2008-11-19, 08:40
Vrejken ! Jag kör alltid hårt mot hårt...och genomtänkt både teoretiskt och praktiskt. :ordning:
Försöker alltid vara noggrann i planerade fisketurer.
Alla tycker vi olika beroende på olika förutsättnigar och divitioner vi spelar. ?!
Annars skulle vi ha lika allting hur skulle det se ut. Stackars fruntimmer. :btt3:
Det blir några avet nu. Har checkat olika modeller och den ( "BLÅ:a" ) fungerar utmärkt om man använder den vid rätt tillfälle...

Man vill ju inte åka 125 mil med utrustning som man tvekar på, som skall användas förhoppningsvis hårt i 2 veckor 16 h / 24 h...storleken vet man ju inte bara hoppas !
Har ni några favorit spön som passar gemensamt till sej, torsk och hälle ?
:elgura: ON