Visa fullständig version : Vad gör ni?
mr_cobra
2002-10-24, 12:21
Läste tråden "Hur hinner ni" då jag fickuppfattningen om att många här på forumet pluggar. Därför vore det kul att höra vad/var ni pluggar. Vore även kul att höra vad ni som inte pluggar har för er på vardagarna....
Själv pluggar jag Industriellt ledarskap vid Högskolan i skövde.
(Automatiserings ingenjör samt Organisation och Ledning)
Team Zaltvatten
2002-10-24, 12:34
Jobbar som systemutvecklare på en Bank på Åland
Läser till sjuksköterska på högskolan i Östersund.
Jag är bara 14, så jag går i skolan.....
jobbar som kakelsättare:yiack:
Sturgeon
2002-10-24, 18:00
Läser Kvartärgeologi på Göteborgs Universitet, 90 p avklarade av totalt 160 p.
Sturgeon
2002-10-24, 18:01
Originally posted by JiMpA
jobbar som kakelsättare:yiack:
Det är cc 30 som gäller vid kakelsättning av badrum etc, eller?
Originally posted by Sturgeon
Det är cc 30 som gäller vid kakelsättning av badrum etc, eller?
? menar du reglarna bakom gipset? isf. brukar det oftast vara cc60 å dubbel 13mm gips..... tror jag:rolleyes: e ju aldrig vi som som gör underlaget, snickarna sköter det där:)
Sturgeon
2002-10-24, 19:42
? menar du reglarna bakom gipset? isf. brukar det oftast vara cc60 å dubbel 13mm gips..... tror jag:rolleyes: e ju aldrig vi som som gör underlaget, snickarna sköter det där:)
Ja det var reglarna jag tänkte på, men nu vet jag.:rolleyes: Lägger du golvvärme också, exempelvis T-röd.
JiMpA, av en händelse så leveraras mitt nya badrum imorgon ... kanske man kan få lite tips sen när det är dax att börja då ? Ska lägga golvvärme, klinkers och kakla hela skiten. ;)
Tänkte att det ska se ut som på bilden. :D
Jag jobbar som datanisse förresten. ;)
Jag pluggar till Utvecklingsingengör på högskola.
sturgeon: händer väl att man lägger ett å annat värmegolv... men va e t-röd?:sprit: använder lös kabel som man flytspacklar över. själva kopplingen måste en elektriker göra. kolla bara med en ohm mätare? innan flytningen. grinigt om det e nåt fel på kabeln efter man flytat, fuktisolerat och lagt klinker.
bergman&sturgeon: behöver ni tips e det bara att pm:a eller ta det via icq
Sturgeon
2002-10-24, 21:06
sturgeon: händer väl att man lägger ett å annat värmegolv... men va e t-röd?:sprit: använder lös kabel som man flytspacklar över. själva kopplingen måste en elektriker göra. kolla bara med en ohm mätare? innan flytningen. grinigt om det e nåt fel på kabeln efter man flytat, fuktisolerat och lagt klinker.
bergman&sturgeon: behöver ni tips e det bara att pm:a eller ta det via icq
Vet inte säkert vad T-röd är, en bekant la in det, tydligen nån värmeslinga som känner av vart det är nödvändigt med uppvärmning och vart det kan kvitta. Dyrt var det i allafall.;)
Det är alltid bra att känna ett kakelproffs, :headbang: än än så länge har jag endast kaklat diverse bord, baslåder etc.
Jag jobbar med plastlackering på ett litet privat företag! Jätte roligt! :D :D
Sturgeon
2002-10-24, 21:30
Originally posted by JJJ78
Jag jobbar med plastlackering på ett litet privat företag! Jätte roligt! :D :D
Därav skyddsmasken, eller?
Därav skyddsmasken, eller?
Japp! Du kan dina saker! Hade lite tråkigt på jobbet så jag tog fram digitalkameran och lekte lite.
Har du fått din kamera du hade beställt!
Skulle vilja veta vad du tycker om den kameran... Om den är bra och så? :)
Sturgeon
2002-10-24, 22:08
Originally posted by JJJ78
Japp! Du kan dina saker! Hade lite tråkigt på jobbet så jag tog fram digitalkameran och lekte lite.
Har du fått din kamera du hade beställt!
Skulle vilja veta vad du tycker om den kameran... Om den är bra och så? :)
Nopp, har ej fått den, tydligen slut överallt, när jag letat omkring, "borde" komma om någon vecka enligt försäljaren. Canon har strulat, underkapacitet är aldrig bra.
Har kikat på andra modeller men det är den jag vill ha.
Nopp, har ej fått den, tydligen slut överallt, när jag letat omkring, "borde" komma om någon vecka enligt försäljaren. Canon har strulat, underkapacitet är aldrig bra.
Har kikat på andra modeller men det är den jag vill ha.
Verkar som om den är populär om den nu är slut överallt!
Originally posted by Tobbe
CC 30 på golvreglarna är att föredra (gänse standard) i våtutrymmen...
Själv är jag Programmerare, Dator tekniker om nån undrar...därav mina kunskaper om regelavstånd i badrum........:wow1:
:) håller med dig om golvet. men sturgeon frågade om kakel.(sitter på vägg) å klinker sitter på golv.
angående golv. så är det lämpligt med först 22 mm spånskiva. ovanpå lägger man en golvgips.(ett måste med "dött" material)
därefter flytspackel ovanpå ev. värmeslingor. å sist men inte minst klinkern. blir stumt så det räcker kan jag lova.:headbang:
flytspackla är alltid att rekomendera för att få ett fint fall mot brunn. eller alt. slipsats. (om man nu river ut det gamla golvet helt.)
Sturgeon
2002-10-24, 22:20
:) håller med dig om golvet. men sturgeon frågade om kakel.(sitter på vägg) å klinker sitter på golv.
angående golv. så är det lämpligt med först 22 mm spånskiva. ovanpå lägger man en golvgips.(ett måste med "dött" material)
därefter flytspackel ovanpå ev. värmeslingor. å sist men inte minst klinkern. blir stumt så det räcker kan jag lova.:headbang:
flytspackla är alltid att rekomendera för att få ett fint fall mot brunn. eller alt. slipsats. (om man nu river ut det gamla golvet helt.)
Ok, Kakel = vägg, Klinker = golv, då har jag lärt mig något idag också.:)
Men om du nu är kakelsättare borde du ju inte jobba med klinkers.;)
mr_cobra
2002-10-25, 09:07
Hur stor prisskillnad är det på såna grejer?
Sturgeon, varför jobbar en tapetserare med möbler ? ;)
Sturgeon
2002-10-25, 13:04
Originally posted by Bergman
Sturgeon, varför jobbar en tapetserare med möbler ? ;)
En tapetsör som jobbar med möbler, nä fy fan vad sjukt, borde allt polisanmälas när man ser sånt.:D
Vad exakt gör en "datanisse", sköter du servrar, eller?
:rolleyes:
\\\Wiktor
2002-10-25, 14:09
Snickarlärling. Så om ni vill veta ngt om byggnation så kan ni droppa ett PM.
Sturgeon, standardiserar och förbättrar olika kunders datamiljöer. ;)
Sturgeon
2002-10-25, 14:45
Originally posted by Bergman
Sturgeon, standardiserar och förbättrar olika kunders datamiljöer. ;)
Då förstår jag varför fiskesnack fungerar så bra.
re; mr_cobra
ekolod om vi tar det t.e.x ett fish easy 2 kostar 139$ och typ 2500kr det portabla kostar 159$ och ca: 3500kr. det var bara 2 ex. sen e' powerpro linan billigare,g-loomis haspel,t.o.m ambisarna e' billigare!!! ha de?max
mr_cobra
2002-10-25, 17:57
Ok ska fundera hur är det med jerkbaits och vanliga wobblers?
T ex bulldawg eller Zalt:Ar?
nej jag har inte sett ngn zalt inte bulldawg heller men jag kanske inte befinner mig i den mest "fisketokiga" delen av USA heller! ska kolla paa lite fler platser. ha de kallt/rapala
jobbar som datanisse. skål, det e fredag (eller egentligen lördag) :beer:
JiMpA, har du några bra länkar till "HowTo´s" hur man fixar ett badrum från början till slut ? Gärna på Svenska ...
tyvärr.. behöver ju inte kolla sånt.
men om du går in till din lokala kakelbutik så brukar det finnas broschyrer hur man utför fuktskydd etc. till fabrikaten. tex. ardex, höganäs, bostik,shönox(stavas) osv.
jag rekommenderar ardex. jobbar mest med det. bra grejer.
kom ihåg! försäkringsbolagen kräver att fuktskyddet ska va fackmässigt gjort. annars får du inte ut några pengar om det skulle bli nåt. så va mkt noga med det, om du ska göra det själv. va inte snål. blaska på så mkt det bara går:) va noga med alla gipsskarvar, skruvhål, golv-vecket å runt brunn.
kan vara lite slurigt om man aldrig gjort det förr.
//jim
Originally posted by Tobbe
En fråga: Om försäkringsbolagen kräver ett fackmannamässigt utförande, behöver man inte då kunna bevisa att en yrkesman utfört jobbet, för dom lär väl inte pröjsa något om dom får reda på att man själv gjort jobbet oavsett hur mycket fuktspärr man blaskat på eller hur noga man har varit?
mjaää... det dom gör är en utredning. dvs. river upp några plattor å kollar så att det är föreskriven mängd och rätt utfört, ifall det skulle bli en fuktskada. och för det mesta e det nåt rör som sprungit läck bakom väggen/i golvet. och det har ju inget att göra med fuktskyddet isf. såvida det inte är ett gammalt badrum med undermåligt skydd. men då e det ju förhoppningsvis inte du som har gjort det.
mao. gör man rätt ska det mkt till för att det ska bli fuktskador idag. tror sverige har dom striktaste reglerna i världen för våtrum.
hittade lite matnyttig info.
http://www.ardex.se
klicka på broschyrer å kolla på ardex tätsystem 1-K
skolan e snart 13 år jaja..........
Tjenare, jo farsan har fatt en tjanst i till juni och man tackar ju inte nej till att hanga med, eller? Vet inte riktigt hur dom grejar med betygen men det mesta e' enklare "over here" bra betyg=bra jobb, bra jobb=mycket pengar, mycket pengar=mer fiskegrejor! ta de kallt/rapala
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.