handdator

Visa fullständig version : Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2

mexatussen
2008-11-17, 19:19
Sitter och funderar på en Humminbird 797C2 Chartplotter Fish Finder GPS 797 C2. Ska tydligen göra det möjligt att se utåt sidorna i 86 gradig vinkel. Enligt uppgift funkar detta ner till ett djup av 45-50m. Kolla länk: http://www.amazon.com/dp/B000MPRJ98?smid=ATVPDKIKX0DER&tag=shopzilla_rev_224-20&linkCode=asn#moreAboutThisProduct

Ni som vet lite, hur står sig humminbirds grejer jämfört med lowrance? Tacksam för input då jag själv är ganska grön på lod/plotter. Fisket skall bedrivas i vättern och det är en orsak till att jag är lite tveksam då den är DJUUUP!

TAMTAM
2008-11-17, 19:26
Kan inget om humminbird men om du är intresserad av denna bör du kontrollera noga att den är omställbar för svenska samt metriska mått köper du den utomlands kan du bli besviken annars tror jag, detta har jag fått påskrivet själv av medlemmar här på forumet kanske inte spelar någon större roll för dej men bara så du är medveten......
Lowrance/Eagle har finessen oavsett var du köper grejorna.
Annars är side scan nog riktigt intressant för oss pryltokar, förstår precis mvh och lycka till :sun:

mexatussen
2008-11-17, 19:31
Kan inget om humminbird men om du är intresserad av denna bör du kontrollera noga att den är omställbar för svenska samt metriska mått köper du den utomlands kan du bli besviken annars tror jag, detta har jag fått påskrivet själv av medlemmar här på forumet kanske inte spelar någon större roll för dej men bara så du är medveten......
Lowrance/Eagle har finessen oavsett var du köper grejorna.
Annars är side scan nog riktigt intressant för oss pryltokar, förstår precis mvh och lycka till :sun:

Ja, gott att veta ifall man kör förbi ett löjstim 17m till höger :ordning: samt även vilket djup de befinner sig på...

Samtidigt vill man ju inte göra bort sig totalt. Får hem det via bekanta isf så det är helt klart värt att kolla upp.

Rospigg
2008-11-17, 20:14
Har bara en invändning och det är skärmstorleken, för den användningen på de vattnen så är 5 tum för litet, Du måste välja sjökort eller ekolod då det blir knas av alltihopa med splitscreen på en 5 tummare (har testat i 4 år) finns samma lod/plotter med 7-10 tums skärm så välj det eller ett Lowrance om Du ända kan handla utomlöands så är ju priset inget problem.

Ser dessutom att den splitar horisontellt vilket är rena katastrofen, vid vertikal splitning och möjlighet att steglöst justera de olika fönstren så kan det funka men inte med denna lösning!!

Har inte kollat så mycket på Hummingbird på senaste åren men vid tidigare jämförelser har jag blivit myckeet missnöjd med deras grejor jämfört med Lowrance, men de kan ju ha ryckjt upp sig på senaste tiden.

mexatussen
2008-11-17, 21:02
Har bara en invändning och det är skärmstorleken, för den användningen på de vattnen så är 5 tum för litet, Du måste välja sjökort eller ekolod då det blir knas av alltihopa med splitscreen på en 5 tummare (har testat i 4 år) finns samma lod/plotter med 7-10 tums skärm så välj det eller ett Lowrance om Du ända kan handla utomlöands så är ju priset inget problem.

Ser dessutom att den splitar horisontellt vilket är rena katastrofen, vid vertikal splitning och möjlighet att steglöst justera de olika fönstren så kan det funka men inte med denna lösning!!

Har inte kollat så mycket på Hummingbird på senaste åren men vid tidigare jämförelser har jag blivit myckeet missnöjd med deras grejor jämfört med Lowrance, men de kan ju ha ryckjt upp sig på senaste tiden.

Håller med om att skärmen blir tok för liten, tack för den upplysningen. Däremot tror jag att vertical split är en vanesak som skiljer sig lite beroende på vem man frågar. Personligen ser jag inget problem i det. Den uppger ju avstånd och djup som ändå är viktigast. Ska kolla på en 10 tummare...:ordning:

TAMTAM
2008-11-17, 21:04
Piggen pris är alltid ett problem det är inte så att saker och ting blir gratis bara för att de kommer utomlands ifrån...
Dock håller jag med dej vid närmare titt visst är skärmstorleken för liten för ett kombi instrument i stora vatten.

Rospigg
2008-11-17, 22:15
Håller med om att skärmen blir tok för liten, tack för den upplysningen. Däremot tror jag att vertical split är en vanesak som skiljer sig lite beroende på vem man frågar. Personligen ser jag inget problem i det. Den uppger ju avstånd och djup som ändå är viktigast. Ska kolla på en 10 tummare...:ordning:

Har använt båda sorterna i olika båtar och instrumentfabrikat och att ha ekolodsbilden på delad skärm liggandes i horisontell split när det är djupt gör att Du inte ser några detaljer då bilden trycks ihop, däremot om lodet visas vertikalt i högerkanten med ytan i överknat och botten längst ner men bara ca 15-20% av skärmens bredd så ser Du detaljerna ändå för lodet visar ju endast realtid medans sjökortet är statisk information med positionsuppdatering!!

Visst Du ser djupet på den andra med men ett ekolod kan berätta så mycket mera än bara djupet och då måste Du kunna se detaljerna!!

Rospigg
2008-11-17, 22:17
Piggen pris är alltid ett problem det är inte så att saker och ting blir gratis bara för att de kommer utomlands ifrån...
Dock håller jag med dej vid närmare titt visst är skärmstorleken för liten för ett kombi instrument i stora vatten.

HeHe nej inte gratis men iaf hamnar det på en realistisk nivå och ofta en överkomlig nivå, eller för att vända på steken Du får mera pang för samma peng i utlandet än här i Sverige :cheers:

TAMTAM
2008-11-18, 17:59
Efter närmare titt på maskinen visar den nog side scan sonar vyerna nederst vänster och höger inte ekolod vertikalt som vanligt med plotter överst.
Skulle tro den är omställbar för alla lägen horisontellt vertikalt.
Dock mycket info på samma maskin med den lilla skärmen........
Riktigt intressant skulle den kunna bli som komplement till annat vertikalt lod och plotter gillar iden om den funkar bra definitivt måste vara spännande de vanliga loden visar inte mycket direkt utöver vad som är rakt under...
Lycka till mvh :sun:

TAMTAM
2008-11-18, 18:19
Tussen stark varning för Humminbird utomlands (dvs USA) de skiljer på "domestic" and international models när det gäller språk och mätsystem köper du i USA är det engelska och fot som gäller endast ganska säker på detta kollade upp en nästan ny manual på nätet till en riktigt intressant maskin dock är priset och maskinen bra kan man leva med detta, riktiga pappskallar är de va fan ska det vara bra för måste vara enklare kränga samma maskin överallt. lycka till :sun:
Tittade på en nästan ny värstingmodell med side scan passerar du ett löjstim som ligger 21m ifrån på din högra sida klart synligt på side scan bara föra markören till målet och trycka knappar, GPSen fångar och räknar ut positionen på rätt ställe i plottern, måste vara spännande för den som är intresserad

team char
2008-11-18, 18:53
Tussen stark varning för Humminbird utomlands (dvs USA) de skiljer på "domestic" and international models när det gäller språk och mätsystem köper du i USA är det engelska och fot som gäller endast ganska säker på detta kollade upp en nästan ny manual på nätet till en riktigt intressant maskin dock är priset och maskinen bra kan man leva med detta, riktiga pappskallar är de va fan ska det vara bra för måste vara enklare kränga samma maskin överallt. lycka till :sun:

Det nog ganska säkert att det också är graderna i farenheight på humminbird.
Hadde ett tidigt sidescan lod från humminbird funkade bra men hadde för dålig upplösning på skärmen och det gick inte slå av fisk ikon fuktionen. Det visade med ikonerna om fisken var på vänste/höger eller rakt under båten och hur långt bort dom var.

mexatussen
2008-11-19, 23:11
Tittade på en nästan ny värstingmodell med side scan passerar du ett löjstim som ligger 21m ifrån på din högra sida klart synligt på side scan bara föra markören till målet och trycka knappar, GPSen fångar och räknar ut positionen på rätt ställe i plottern, måste vara spännande för den som är intresserad

Jepp, var precis det som verkade sååå jäkla gott. Kommer lättare på stimmen helt klart. Det som skrämmer lite är om det skulle strula, då sitter man väl i skiten om nåt? 2000$ ligger den mest intressanta på och ska man lägga den pengen så vill man va säker på att saker & ting löser sig rent tekniskt. Men en 10-tumare hade varit nåt det... Lite roligare att kolla på ett sidescan!!!

Tack för all hjälp ni bidragit med. Har förresten köpt mig en båt nu. En sjögren(???) HT 5,4m med en F60 yamaha-04. Scotty 1016 Elriggar. Lodet.... ett x125 :fiska1: Och en billigare variant av GPS. Det kommer att bytas ut mot nåt som faller i smaken. 50% av styrelsen vill ha humminbird, jag vill ha lowrance X-515 cdf... :love:

team char
2008-11-20, 13:32
För 2000$ så får du en lowrance lcx-112
http://www.fish307.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=7157

mexatussen
2008-11-20, 13:40
För 2000$ så får du en lowrance lcx-112
http://www.fish307.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=7157

Jo jag vet, men vill man ha sidescan så är det inte ett alternativ. OM det nu inte blir sidescan så kan jag nöja mig med ett icke combo 515cdf. Fullt tillräckligt. Jag är inte ute efter att lägga 2000 buck i första hand men vi är 2 i båten...:cool2:

TAMTAM
2008-11-21, 19:43
Haha Tussen helt med dej vanliga ekolod inte direkt roliga side scan det vore något definitivt speciellt kombinerat med ett vanligt på annan skärm.
Lovar Lowrance dyker upp med detta igen man gjorde ett försök för länge sedan som inte gick bra och tekniken går framåt..........mvh :sun:

TAMTAM
2008-11-21, 19:52
Tussen i tillägg i och med att Humminbird skiljer på USA och resten av världen blir en maskin köpt däröver garantilös (dvs om du inte är beredd att skicka den tillbaka de kan aldrig neka dej lagstadgad fabriksgaranti så länge du kan styrka inköpet med kvitto) är nästan helt säker på detta, skiter det sej bör du vara bra på övertalning på engelska annars får du ingen hjälp endast en hänvisning till local supplier och DE kommer inte röra den.
Om du besöker eller köper på postorder i USA är detta inget brott men återförsäljare och företagen tycks anse detta. bra att veta förhoppningsvis good luck :sun:

TAMTAM
2008-11-21, 20:02
Hmmm missade jag något?
Du vill ha Lowrance andra parten vill ha Side scan Humminbird säger så här behåll X-125 tills vidare och testa ett side scan lod i kombination.
X515 kommer inte ge dej speciellt mycket mer än det nuvarande mest bara färgskärmen visar det sej att side scanen fungerar som reklamen säger kommer den att ge oerhört mycket mer.
Vad du än gör låt åtminstone mej veta riktigt intresserad dessvärre är inte grejorna gratis, här i ulandet går det inte att testa innan köp, kanske finns någon "emulator" på Humminbirds hemsida måste nog kolla detta side scan riktigt intressant mvh :sun:

TAMTAM
2008-11-21, 20:19
Tussen återkom privat PMa har tips på hur du löser plotter problemet i en täckt båt för skitpengar dvs om du inte VILL lägga en förmögenhet på detta då är det ditt val men billiga 15on tums lösningar finns som faktiskt fungerar skitbra och pålitligt om rätt gjort. lycka till :sun:

Rospigg
2008-11-21, 21:16
Hmmm missade jag något?
Du vill ha Lowrance andra parten vill ha Side scan Humminbird säger så här behåll X-125 tills vidare och testa ett side scan lod i kombination.
X515 kommer inte ge dej speciellt mycket mer än det nuvarande mest bara färgskärmen visar det sej att side scanen fungerar som reklamen säger kommer den att ge oerhört mycket mer.
Vad du än gör låt åtminstone mej veta riktigt intresserad dessvärre är inte grejorna gratis, här i ulandet går det inte att testa innan köp, kanske finns någon "emulator" på Humminbirds hemsida måste nog kolla detta side scan riktigt intressant mvh :sun:

Skulle också uppskatta en redogörelse för hur det funkar när/om Ni skaffar sidescan så låt oss veta hur det funkade :fiska1: