handdator

Visa fullständig version : Hur transporterar ni era ekolod och plottrar?

Patrik (Team Poseidon)
2008-11-19, 21:29
Tänkte höra med er hur ni transporterar era ekolod och gps:er till och från fisket? finns det inga väskor eller liknade att köpa?

Holme
2008-11-19, 22:23
Tänkte höra med er hur ni transporterar era ekolod och gps:er till och från fisket? finns det inga väskor eller liknade att köpa?

jag förvarar min 10 tummare i en datorväska som jag köpte just för det ändamålet, i den får även fronten på stereon plats+ lite smågrejor typ ipod och nycklar. Men det finns säkert större där du kan få ner en tröja och dyl ifall du så skulle önska.

PerE
2008-11-19, 22:26
Jag använder en kylväska modell mjuk. Den råkar exakt rymma både ekolodet & plottern, båda 5-tums, samt även min stationära vhf. Trots den inte är av superkvalitet har den hållt i 4 år, med 60-70 i & urplockningar av prylarna per år. Bra för att vara en "give away". Intalar mig att de vadderade väggarna i väskan skonar prylarna mot stötar.

Finns ju en hel del kameraväskor eller datasväskor i olika storlekar att köpa relativt billigt, är iofs osäker på hur bra de prylarna tål fukt. Kolla på Clas Olsson eller Kjell så kommer du säkert hitta nåt som passar.

kockfrallan
2008-11-19, 22:29
Ja har alltid kvar grejerna i båten när jag trailar. Men dem kanske tar skada av det?

Pikeless
2008-11-19, 22:32
En sådan här fungerar utmärkt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102588

Fast numera tar jag aldrig bort några instrument, för mycket jobb med det, plus att båten alltid förvaras hemma på trailer.

:)

Patrik (Team Poseidon)
2008-11-19, 23:01
[QUOTE=Pikeless;405141]En sådan här fungerar utmärkt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102588

Tack! ska sticka till biltema i morgon och köpa en sån den är ju perfekt.

Esox-Lucius68
2008-11-24, 20:23
Vanliga rullväskor som man får till Cardinalrullarna funkar kanon till ekolod av typ Lowrance x-125. Vadderade och med dragkedja och handtag.

Patrik (Team Poseidon)
2008-11-24, 20:42
Jag har redan skaffat och sen hade inte lodet och gps:en gått i där för små. Men den Pikeless tipsa om var kanon.

kockfrallan
2008-11-24, 20:44
Kan ekolod och gps ta skada av minus grader? Bör man ta in grejerna i värmen så här års?
// Marcus

bullenskompis
2008-11-24, 21:39
Jag kan bara instämma i vad Pikeless säger! Verktygslådan från Biltema rymmer både vår gps och vårt ekolod. Väggarna i lådan är flyttbara och går att ställa in så de passar perfekt. Samtidigt får verktyg och lite reservdelar plats!

kockfrallan
2008-12-03, 20:58
Hur är det med minus grader?
// Marcus

Pikeless
2008-12-03, 21:31
Inga som helst problem..

:)

kockfrallan
2008-12-03, 21:50
Märkte sist man va ute att lodet blev segt. det tog ett tag innan det kom igång riktigt.. så det är inga problem att det alltid sitter på båten när det blir kalt.. Låter ju bra så man slipper skruva ner det varje gång man varit ute..

mascot
2008-12-03, 23:27
Esox Lucius Tackle Station

perfekt fack i toppen för ekolod och det blir plats över för ett par rullar, extra strumporen bunt mackor eller vad man nu vill ha med sig... ;)

Flodström
2008-12-08, 23:23
Märkte sist man va ute att lodet blev segt. det tog ett tag innan det kom igång riktigt.. så det är inga problem att det alltid sitter på båten när det blir kalt.. Låter ju bra så man slipper skruva ner det varje gång man varit ute..

Tror ekolod/GPS (Lowrance) är specifiserade till att arbeta ner till -10°C. LCD-skärmar och en del elektronik kan bli seg av kyla. Men om det inte är kallare så skall det gå bra. Blir det kallare bör du ta in lodet/plottern i varjefall.

kockfrallan
2008-12-09, 18:59
Okej.. Låter bra det för jag brukar alltid ha kvar all elektronik för jag har båten hemma på trailer och man vill ju inte tabba sig när man har skaffat ett nytt dyrare lod.
// Marcus

Fiskarboden Ab
2008-12-20, 09:47
När man köper Lowrance i Finland så följer det iallafall med en riktigt rymlig och praktiskt väska för ändamålet. Om jag minns rätt så finns den i 3 eller fyra olika storlekar ända upp till 10,4" apparaten.