Visa fullständig version : hur många ambassadurer ni har i samlingen
Linkan81
2008-11-21, 16:15
jag har själv samlat ihop 32 st.....hur många har ni andra i samlingen????
3, men en är en gammal F-I-V-E som var farfars och antagligen aldrig kommer att komma nära vatten igen tyvärr. De två andra används dock.
Inte dåligt med 32 st !
Själv har jag 5 stycken.
ilhgösen
2008-11-21, 16:58
Har 6 st...varav 2 är UT - trimmade
snickarn
2008-11-21, 17:11
linkan du får ta å följa med på laxtrolling en dag skulle va kul att testa maxkapasiteten på mina mariestadspulkor. dina spön å rullar på pulkorna så tar jag mina 15st på riggarna
andershbg
2008-11-21, 17:12
Bra jobbat Linkan. Själv är jag uppe i 24 st, varav jag fiskar 4.
andershbg
2008-11-21, 17:13
linkan du får ta å följa med på laxtrolling en dag skulle va kul att testa maxkapasiteten på mina mariestadspulkor. dina spön å rullar på pulkorna så tar jag mina 15st på riggarna
haha!!
Linkan81
2008-11-21, 17:14
snickarn:ja d fixar vi d e bara o säga ti ska bli kul me trolling första gången hehe
Jag ligger inne med stabila tre stycken, varav två stycken används. En jerk/lätt havsfiskerulle och en go öringrulle. Annars använder jag mestadels haspel, jobbigt med multi vid exempelvis frilinemete och dylikt.
Har 6st jag använder mycket och 4-5 som står och samlar damm:popcorn:
Så mycket lina har inte Linkan
Ja jag har väl några jag med skä räkna hur många jag fiskar med. Återkommer senare
Wreckbender
2008-11-21, 17:45
Jag har 5 och 3/4 st
Gotefunk
2008-11-21, 17:49
jag har 5 och 3/4 st
x 10 !!!
snickarn
2008-11-21, 17:52
Så mycket lina har inte Linkan
jag har knappt så många skedar ,får nog bli en mixad uppsättning av både skedar wobblers och tomicpluggar
Wreckbender
2008-11-21, 17:54
x 10 !!!
Nä det är Ultra Magarna, resten är såna där klassiska saker som ABU hade innan dom visste hur man gör en rulle :D:D:D
Linkan81
2008-11-21, 17:56
haha ska bli kul o se vem som e värst ..........
jag har 3, en c3, c4 och en isärplockad jb som fått agera donator.
Wreckbender
2008-11-21, 18:37
Kan vi inte räkna vem som har mest PH:s istället :D
engqvist
2008-11-21, 18:54
Tror att jag har 18 varav minst 10 används regelbundet...
Har 2, fast det är bara ena som används. Går ju inte veva med fel hand...
3st vänstervevade & 3st högervevade som används, ligger det 2st gamla 4skruvare på hyllan!
fiskemannen
2008-11-21, 19:09
har 2 stycken .
pikeman59
2008-11-21, 19:13
Räknade mina multirullar för ett tag sen och då var det drygt 60 st, får väl kolla hur många som är ambassadeurer. :winner:
En kompis till min fru som är psykolog sa att det inte var en hobby längre utan en sjukdomsbild.
Djävla glädjedödare.
:elgura:
trashmasta
2008-11-21, 19:14
bara nio ...
Muskytracker
2008-11-21, 19:14
En vunnen guldrulle!
Linkan81
2008-11-21, 19:15
pikeman59:hehe ja d utvecklas ti det efter ett tag har man börjat kan man ju inte sluta
3 stycken, två som används...
En vunnen guldrulle!
Ska du spola Abulon på den med?
//Stefan
Räknar man Stylade/Trimmade så blir det 43st som används + 9st ismeterullar några 7000 några LC och 2st Revo. Sen har man väl ett litet lager med originalare också som väntar på slaktbänken. Men det är väl bara ombyggda rullar som räknas + att det ska vara lina på dom :cheers:
jag har själv samlat ihop 32 st.....hur många har ni andra i samlingen????
Det framgår kanske av mina bilder att jag har några stycken. Men det värsta är att Hippo har min fint trimmade röda Rocket, med fasade gavlar.
Nu hjälps vi åt; bomba Hippo med mail om att han ska lämna tillbaka den till mig !!!
Tack för hjälpen !
Linkan81
2008-11-21, 19:48
Åsunden:japp d ska vi göra heeh har du ingen röd pro rocket ....d har ju jag hehe
Muskytracker
2008-11-21, 19:54
Rutan!!! Skall spola över abu-linon från reserv-rullen till den! Självklart!
Räknar man Stylade/Trimmade så blir det 43st som används + 9st ismeterullar några 7000 några LC och 2st Revo. Sen har man väl ett litet lager med originalare också som väntar på slaktbänken. Men det är väl bara ombyggda rullar som räknas + att det ska vara lina på dom :cheers:
Jag räknar bara dom som har kullrig spridare å kullagrad vev !
Linkan81
2008-11-21, 20:00
pike1:allt räknas som ligger i hyllan o som man fiskar med
TailRunner
2008-11-21, 20:43
En kompis till min fru som är psykolog sa att det inte var en hobby längre utan en sjukdomsbild.
Djävla glädjedödare.
:elgura:
Hahaha! Klockrent! :appl:
Fiskarn0383
2008-11-21, 21:11
Jag har 5. 3 7000 ld, 1 5600c3 och en gammal hederlig mag 3.
Wreckbender
2008-11-21, 21:16
Jag har 5. 3 7000 ld, 1 5600c3 och en gammal hederlig mag 3.
Mag 3 Äntligen en som hajjar :)
Det där med att samla i volym har jag aldrig fattat, däremot måste varje vuxen man ta ansvar för sitt fiske och tillse att det finns redundans i arsenalen.
Hög beredskap krävs i händelse av haveri, katastrof, att låna ut till goda kamrater eller för att hålla allmän leda i schack. I ljuset av detta kommer man snabbt fram till att man omöjligen kan klara sig med mindre än 16 Ambassadeurer.
4 till lax, 4 till gädda, 5 till havsöring, 1 för minivätte, 2 för UL.
Fast jag får väl erkänna att jag har 7st 25or utan lina i ett glasskåp. :D :D :D
Jag har i alla fall rensat upp i spöskogen, vräkt iväg det mesta av överskottet och på så sätt reducerat antalet till modesta 20st vilket inkluderar nödvändig redundans.
8, alla används men vissa mer än andra.
[QUOTE=UT;405655]Det där med att samla i volym har jag aldrig fattat,
Men hur ska du då kunna leva upp till uttrycket; flest prylar när han dör vinner?!
Varför inte 5 rullar till varje kategori? Vart har logiken tagit vägen???
Fast jag får väl erkänna att jag har 7st 25or utan lina i ett glasskåp. :D :D :D
För rullar i glasskåp, får man en stor stjärna i min himmel !!!
Vad är det den gode LEF'en säger?:
Go fo the many...
Endast 7 har jag. Alla är fullt funktionsdugliga men två seniorer njuter nu sitt otium på pensionärshyllan. Ungdomen från 1982 har förnedrats till isfiskerulle vilket i praktiken innebär att den tagits ur aktiv tjänst medan övriga fyra fullgör sin uppgift till full belåtenhet.
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/images/145-1610209327-screen1.jpg
Linkan81
2008-12-05, 20:40
nu har jag 37 st i samlingen
Alaskahårt
2008-12-05, 21:02
5 stycken har jag hunnit lägga vantarna på hittills, 2 st 7000 för att bända stortorsk och flundra, 2 st 5501 pro rocket för gädda och havsöring och en klenod från 1979 (tror jag) 5001c i svart.
nu har jag 37 st i samlingen
Snart har du tre till och jag börjar känna mej som en fattig stackare :ledsen::ledsen::ledsen: Du grävde ett stort hål i min hög nu. Och vad fick jag en riktig rulle och en MÖÖG rulle Det var allt det vart av flera veckors hårda förhandlingar. Men passa dej när jag kommer ner och bjuder på Whiskey då kanske du vaknar utan CDL'en :cheers:
Linkan81
2008-12-05, 21:42
haha ja d vet man ju aldrig efter tillräckligt mycket whiskey ju .......
Det där med att samla i volym har jag aldrig fattat, däremot måste varje vuxen man ta ansvar för sitt fiske och tillse att det finns redundans i arsenalen.
Hög beredskap krävs i händelse av haveri, katastrof, att låna ut till goda kamrater eller för att hålla allmän leda i schack. I ljuset av detta kommer man snabbt fram till att man omöjligen kan klara sig med mindre än 16 Ambassadeurer.
Jag har i alla fall rensat upp i spöskogen, vräkt iväg det mesta av överskottet och på så sätt reducerat antalet till modesta 20st vilket inkluderar nödvändig redundans.
Tur att inte du samla på rullar! :cheers:
Ambassadeur5000
2008-12-05, 23:33
Tur att inte du samla på rullar! :cheers:
Jag har en komplett från Biltema och en halvtrasig originalspole från Shimano.
Wreckbender
2008-12-05, 23:36
Jag har en komplett från Biltema och en halvtrasig originalspole från Shimano.
Fan vad jag har saknat dig!
Ambassadeur5000
2008-12-05, 23:38
Enl UT! Precis!!!
Att samla i överflöd utan någon direkt tanke, att snarast bevisa att man har mest rullar är enl mig onödigt. Jag köper oftast en rulle av varje modell för att på något sätt bevara/skapa historia över de rullar som gjorts. Att jag är en kass fiskare är jag både öppen och stolt över:winner:
Wreckbender
2008-12-05, 23:41
En rulle av varje modell.......hmmm
Ambassadeur5000
2008-12-05, 23:46
En rulle av varje modell.......hmmm
Jaha - KnäckBender:love:
Hur många ambassadurer ni har i samlingen? Det är en enkel fråga med ett enda svar, för få. ;)
Wreckbender
2008-12-06, 00:03
Hur många ambassadurer ni har i samlingen? Det är en enkel fråga med ett enda svar, för få. ;)
Ett mycket uttömmande svar keldor. Så är det
Ett mycket uttömmande svar keldor. Så är det
Givetvis, mest beroende på att jag alltid har rätt, nu är det bara att få min fru att inse det.....
:cheers:
Wreckbender
2008-12-06, 00:14
Är hon fortfarande din fru så har hon insett det, men säger inget.......
Första C3an modellen.
Men nästa år, blir det en Revo Toro.
JONNIE ROCKER
2008-12-06, 01:11
jag hade två,,, men så sålde jag ju en till linkan81,, så då har jag ju bara en då rå,, O jag tror att det är en ambassadeur,,
mmmmmm,,,
Jag tycker också om Whiskey,, kanske skulle följa med till Linkan,, hehe
Linkan81
2008-12-06, 08:31
heeh jonnie ja du e välkommen hehe
Själv så äger jag 5 stycken och dessa fiskar jag med när det är trolling på tapeten.
Om man bara ska köpa en rulle för havsöring, vilken köper man då?
Mvh
Bärgh
Wreckbender
2008-12-06, 19:12
Ambassadeur 2500 och låter UT göra sina magiska trix på den. Om man vill ha en direkt ur lådan, Ambassadeur Revo Inshore.
5500cs rocket, vill du lyxa till det så peta i ett UT - kit.
Wrecks förslag funkar ju oxå =)
Wreckbender
2008-12-06, 19:16
Ja och Hippos är inte så dumt det heller
Okej. Ska läsa på lite om de olika, ja ska fiska h-ö i vinter,(nyköpingsån bland annat) kommer köra flugfiske, tvåhandsspö, men vill även spinnfiska, så därav min undran.
//Bärgh
[QUOTE=UT;405655]Det där med att samla i volym har jag aldrig fattat,
Men hur ska du då kunna leva upp till uttrycket; flest prylar när han dör vinner?!
Varför inte 5 rullar till varje kategori? Vart har logiken tagit vägen???
För rullar i glasskåp, får man en stor stjärna i min himmel !!!
Vad är det den gode LEF'en säger?:
Go fo the many...
med tanke på den enorma variation som finns bland minivättar, både vad gäller tyngd och luftmotstånd, verkar det undermånligt med en rulle till det fisket. jag har 4 olika "vätteruller" som jag väljer mellan beroende på vilka minivättar jag packar ner för dagen. för övrigt är det kul att minivättefisket börjar få sån fart igen...
1! Kan bli några till, inte säker än.
[QUOTE=Åsunden;405666]
med tanke på den enorma variation som finns bland minivättar, både vad gäller tyngd och luftmotstånd, verkar det undermånligt med en rulle till det fisket. jag har 4 olika "vätteruller" som jag väljer mellan beroende på vilka minivättar jag packar ner för dagen. för övrigt är det kul att minivättefisket börjar få sån fart igen...
Jo, jag har faktiskt byggt en till för minivätte, men det är en 55a för att ha plats för sjunklinan.
snickarn
2008-12-08, 20:56
Ja och Hippos är inte så dumt det heller
han vet vad han snackar om eller hur
[QUOTE=ALQ;409048]
Jo, jag har faktiskt byggt en till för minivätte, men det är en 55a för att ha plats för sjunklinan.
du UT! skulle du kunna bygga en minivätterulle enligt spec: 45-stativ i brons, dubbla backspärrar, bästa bromsarna, supersvarvad spole (så att sjunklina får plats), enkelvev och få in en knarr (inte MC, utan den som låter när fisken rusar!). till detta vore det tacknämligt att ha röda gavlar...
[QUOTE=UT;409116]
du UT! skulle du kunna bygga en minivätterulle enligt spec: 45-stativ i brons, dubbla backspärrar, bästa bromsarna, supersvarvad spole (så att sjunklina får plats), enkelvev och få in en knarr (inte MC, utan den som låter när fisken rusar!). till detta vore det tacknämligt att ha röda gavlar...
Jag gillar inte 45orna, geometrin gör rulltypen inherent nervös, något jag förstått många här på FS anser vara livets krydda. De finns väl en viss snobbism i att stå där och reda ut några rejäla härvor varje tur, men jag kan klara mig utan det. :) Sen har jag dåligt med 45aprylar, förutom en bortglömd prototypspole som jag hoppas ingen hittar, men även om den flöt upp så är linkapaciteten i 45an med grund lättspole mindre eller kanske densamma som i 25an, så den går bort i vilket fall. Med tanke på sjunklinans vikt är antagligen en 6000 med grund spole det mest idealiska för bra räckvidd med minivätte och sjunklina.
Har 6 st och jag använder alla.
Den senaste fick jag från Staterna i fredags. En vänstervevad C4 som polaren köpte åt mig på BassProShops.
Linkan81
2008-12-10, 14:28
igår fick man den snyggaste rulle abu har gjort en 5500 cs vinröd så jävla snygg så hehe
Linkan81
2008-12-13, 21:16
nu har man utökat ti 38 st heeh
Ambassadeur5000
2008-12-16, 22:50
nu har man utökat ti 38 st heeh
Jag lyckades få tag på 5st rullar från USA nyligen. Bla en brun 5000 som är riktigt nice:-)
Vem leder?
Ingen som orkar göra en Rull-liga med olika poäng för olika rullar o.s.v.
[QUOTE=ALQ;409173]
Jag gillar inte 45orna, geometrin gör rulltypen inherent nervös, något jag förstått många här på FS anser vara livets krydda. De finns väl en viss snobbism i att stå där och reda ut några rejäla härvor varje tur, men jag kan klara mig utan det. :) Sen har jag dåligt med 45aprylar, förutom en bortglömd prototypspole som jag hoppas ingen hittar, men även om den flöt upp så är linkapaciteten i 45an med grund lättspole mindre eller kanske densamma som i 25an, så den går bort i vilket fall. Med tanke på sjunklinans vikt är antagligen en 6000 med grund spole det mest idealiska för bra räckvidd med minivätte och sjunklina.
sant så sant!!!! men du! hur står det till med 25:or? har du några kvar? jag måste ha en till, känns så naket annars... jag vet att du tidigare hade ett litet gäng hemma, men hur ser det ut nu?
[QUOTE=UT;409175]
sant så sant!!!! men du! hur står det till med 25:or? har du några kvar? jag måste ha en till, känns så naket annars... jag vet att du tidigare hade ett litet gäng hemma, men hur ser det ut nu?
Men för höge farao ALQ!
- Trivs gäddan bäst i vatten?
Jag har ALLTID har några 25or som ligger och samlar damm.
- Vill du ha original eller vässad?
[QUOTE=ALQ;410786]
Men för höge farao ALQ!
- Trivs gäddan bäst i vatten?
Jag har ALLTID har några 25or som ligger och samlar damm.
- Vill du ha original eller vässad?
hör av mig om detaljer...
Har bara 5, alla användbara, men vissa används mer än dom andra allt eftersom man köper nya.
Lite OT, men finns det nån butik i Sthlm som har UT-vevar på hyllan? Eller är det UT direkt som gäller?
//Stefan
Lite OT, men finns det nån butik i Sthlm som har UT-vevar på hyllan? Eller är det UT direkt som gäller?
//Stefan
Ett hopplöst dilemma Stefan. Rekord Jakt och Fiske i Boden och Sportdres Bornholm har vevar på hyllan, 90 mil norrut eller 66 mil och 3timmars färja söder ut. Norrut är det nog lite frostnupet, men öringen runt Bornholm har precis vaknat till så där kan du göra lite mer än bara klämma och känna.
Sen har Sportfiskeboden, så vitt jag vet en rulle med en 35mm vev kvar i ett skåp. De som jobbar där har nog hela paletten på sina rullar, men de ligger knappast "on display". Vill du klämma och känna i närområdet måste du nog dessvärre jaga fatt i undertecknad.
Sen finns ju alltid det vedervärdiga alternativet ingen seriös fiskare vill höra, "att köpa grisen i säcken och chansa". :D :D :D
Det är väl snarare så att man vill ha tag på grejerna pronto och inte behöva avvakta postväsendet.
Jag har en röd sak som saknar en 40 mm vev.
//Stefan
BaraOscar
2009-05-06, 09:12
3, snart 4 inom loppet av ett par veckor. Hur skall detta sluta jag som e samlare av rang:oj:
/O
FireRaptor
2009-05-06, 10:02
Ambassadeur Seven x2
Ambassadeur 6000C
Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
Ambassadeur Max Plus
bara en =(
men jag tycker om den!
6500CS Pro Rocket, svarta yttergavlar, kromade innergavlar, guldvev och guldspole =)
Linkan81
2009-05-10, 12:20
jag e uppe i 45 nu så d har ökat lite till:appl:
Själv har jag bara 7 ABU ambor =)
ABU 1750A
ABU 2000
Record 1500
XLT2 Syncro
6500 Pro rocket 08
6600 CL Rocket
6000C från 1973 den coola svarta!
Sen vanliga haspelrullar
Cardinal 54
Cardinal 55
Flugrulle:
Delta 3
Sen ett gäng andra märken ;) och mer ska det bli ! Är i mina unga år ännu! Så jag har gott om tid att samla ;)