Visa fullständig version : Slut med sjömackar = Miljökatastrof!!
Nu går skam på torra land :catfight:
De två enda stora oljebolagen som har sjömackar OKQ8 och Statoil har enligt senaste numret av Båtliv sagt upp alla avtal om sjömackar (har fått uppgifterna bekräftade av OKQ8) och det enda sättet att det kan bli några sjömackar kvar är om nuvarande arrendator eller annan köper ut macken med utrustning och blir oberoende säljare annars försvinenr sjömackarna, detta kommer att leda till en miljökatastrof!!
Vad gör man när man ska tanka båten och det inte finns någon sjömack??
Jo man transporterar bränsle i dunkar och tankar båten från dessa, och alla som provat det vet hur mycket spill det blir då och detta spil hamnar självklart i vattnet, det lär inte se trevligt ut i båtklubbshamnarna och de populära gästhamnarna framöver!
Sedan följer också en säkerhetsrisk med denna hantering av bränsle och då speciellt bensin, det lär hända en del olyckor i form av explosioner när båtägare har dunkar med lite sopparester i som ligger kvar i en parkerad bil och förångas i solvärmen, det behövs inte mycket för att förvandla den dunken till en bomb!!
Likaså utspilld och förångad bensin ombord på båtar där det ofta finns batterier och gasolkök/värmare mm. mycket som kan orsaka gnistor som kan få förödande konsekvenser, tex om det smäller i en fullpackad gäst/naturhamn, det blir ingen vacker syn det!!
Har enligt expertis inom brandförsvaret fått uppgiften att 2dl förångad bensin har samma sprängverkan som 1 kg dynamit, och det är en rejäl smäll, det blir inte mycket kvar av en normalstor båt efter en sån smäll med påföljande brand!!
Vad som händer om större mängder är inblandade törs jag knappt tänka på.
Nu går skam på torra land :catfight:
De två enda stora oljebolagen som har sjömackar OKQ8 och Statoil har enligt senaste numret av Båtliv sagt upp alla avtal om sjömackar (har fått uppgifterna bekräftade av OKQ8) och det enda sättet att det kan bli några sjömackar kvar är om nuvarande arrendator eller annan köper ut macken med utrustning och blir oberoende säljare annars försvinenr sjömackarna, detta kommer att leda till en miljökatastrof!!
Vad gör man när man ska tanka båten och det inte finns någon sjömack??
Jo man transporterar bränsle i dunkar och tankar båten från dessa, och alla som provat det vet hur mycket spill det blir då och detta spil hamnar självklart i vattnet, det lär inte se trevligt ut i båtklubbshamnarna och de populära gästhamnarna framöver!
Sedan följer också en säkerhetsrisk med denna hantering av bränsle och då speciellt bensin, det lär hända en del olyckor i form av explosioner när båtägare har dunkar med lite sopparester i som ligger kvar i en parkerad bil och förångas i solvärmen, det behövs inte mycket för att förvandla den dunken till en bomb!!
Likaså utspilld och förångad bensin ombord på båtar där det ofta finns batterier och gasolkök/värmare mm. mycket som kan orsaka gnistor som kan få förödande konsekvenser, tex om det smäller i en fullpackad gäst/naturhamn, det blir ingen vacker syn det!!
Har enligt expertis inom brandförsvaret fått uppgiften att 2dl förångad bensin har samma sprängverkan som 1 kg dynamit, och det är en rejäl smäll, det blir inte mycket kvar av en normalstor båt efter en sån smäll med påföljande brand!!
Vad som händer om större mängder är inblandade törs jag knappt tänka på.
max 60 liter i bilen, sedan är det farligt gods dessutom eller??.
http://www.lycksele.se/upload/Dokument/R%C3%A4ddningstj%C3%A4nsten/Bensintransport.pdf
Hittade detta på ett annat forum.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?p=122781
Jag har inte hört om nån mack som ska stänga, iaf i Stockholm. Det var nån artikel om detta i skärgårdstidningen för några veckor sen.
Jag tror nog att alla mackar som har en vettig vinst kommer att stanna kvar, i annan regi då. Det finns ett behov av att tanka och köpa glass i skärgården, därför kommer de flesta mackar att finnas kvar.
vad jag vet så är alla sjömackar här i sthlm redan privata, dvs de äger bryggorna, pumparna etc. går det att tjäna pengar kommer mackarna att vara kvar antingen genom bensinbolagen eller genom privatregi. sen vet jag inte direkt om det spills mindre vid en bensinmack, i alla fall inte på de lite större båtarna, är ju standard att det rinner ut ett par dl genom avluftningen på nimbus och targa, värst är aquador men jag förstår och håller med i ditt resonemang.
Visst är de flesta mackarna privatägda så funkar det med mackar men man är knuten till ett bolag och måste köpa sina olja där, men när bolagen inte tecknar avtal med sjömackar längre så måste mackägarna bli oberoende och köpa oljan på öppna marknaden så det blir från olika ställen men visst kan man driva mack ändå men det blir knepigare och kan man inte kombinera den med andra intäkter så lär många få det svårt att gå ihop.
Visst i Stockholm finns ju ett stort kundunderlag så där blir de säkert några mackar kvar men vad händer runt om i landet??
Min närmaste sjömack i Öregrund en OKQ8 stänger och det är inte klart om någon kommer att ta över ännu, mackägaren vill men då kommunen äger marken och piren där den ligger och de inte är villiga så måste det till annan plats och det blir svårt, Öregrund är den enda sjömacken idag på sträckan Norrtälje -Härnösand!!
Inte många motorbåtar som klarar den sträckan på en tank!!
Förut fanns det mack i Grisslehamn men den är stängd, den i Gävle är enligt uppgift stängd och den i Hargshamn drivs idag av campingen men är på väg att stänga så det ser dystert ut inför framtiden.
Så var sista spiken i kistan islagen ang sjömacken i Öregrund http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=78-AV_ID=834621,00.html det har funnit sjömack där sedan 50-60 talet så en epok går i graven.
Det knasigaste av allt är att macken de hänvisar till ligger inne i själva Östhammar ca halvmilen från gästhamnen i Östhammar och över milen med bil från Öregrund.
Hoppas verkligen Micke får igång en pontonmack med automatpumpar till nästa år annar blir det knepigt för alla båtåkare med motorbåtar att idka långfärder längs Norra Roslagskusten!!
Blir också knepigt för alla trollingfiskare som besöker området och inte kan tanka båten om man kör flera dagar eller har båten kvar vid hamn längre tid, det kommer att bli mycket dunkbärande framöver!!
Sen har vi ju alla lokala båtägare som blir lidande, för att inte tala om miljön då den macken var enda stället i hela Östhamamrs kommun som sålde Alkylatbensin på pump!!
Ska bannemig säga upp mina OKQ8 kort och tala om för dem vilka skitstövlar jag tycker de är :catfight:
Kan ju bli ordentligt farligt när folk med större båtar börjar tanka med fat direkt från släpkärror mm. då gäller det fan att jorda ordentligt... har skett många olyckor på det viset...
Flodström
2008-12-02, 21:40
Fasen, låter inte klokt....... och varför sägs avtalen upp? Vill dom inte tjäna pengar mer!!?? Dom är väll intresserade av intäckter så det låter obegripligt.
Och sen höjde dom drivmedelspriserna till skyarna då oljan gick upp. Sen då oljan sjunker till nästan 1/3-del så ligger priserna fortfarande på topp. Vilka jävla vinster. Dubbelt svårt att förstå varför avtalen sägs upp.
Japp så är det ingen mer sjömack i Öregrund blir till att ta dunkar till Shell och tanka.
Jag kan sätta en hundring på att det aldrig mer blir någon sjömack här igen.
Förmodligen så blir det väl en till krog där dom tar 55:- för en stor stark och bommar igen på vintern,det är ju vad kommunen verkar eftersträva.
Och helst så ska allt drivas av folk som inte bor i kommunen.
Så tröga kommunen är här hoppas jag att dom inte är någon annanstans i Sverige.Det spelar ingen roll om det är rött eller blått det är samma skit ändå med politiker som håller varandra om ryggen, för rätt som det är så blir det maktskifte och då gäller det att ha varit "snäll" mot det andra partiet så man får behålla sin lilla maktposition i kommunen.
Så det jag vill ha sagt är glöm att det någonsin blir sjömack här igen.
ps. Hoppas att jag har fel.
//Egge
Har de rivit hela anläggningen nu?
Håller med Dig i uppfattningen om Östhamamrs kommunpolitiker rena skämtet oavsett färg :catfight:
Hoppas att det kan bli en lösning med tex Öregrundsbåtvarv, ÖBK och andra lokala intressenter så att det iaf finns en pumpstation för som det ser ut nu så blir det knepigt för alla båtägare både lokala och turistande :headbang:
Snacket om att kommunen ska ställa mark till förfogande för en pontonmack tror jag på när jag ser det med egna ögon, det är högre sannolikhet för snöstorm i Sahara :blah:
Dom tog bort pumparna idag.:ledsen:
Man har ju tankat där sen man hade moppe.
Dom tog bort pumparna idag.:ledsen:
Man har ju tankat där sen man hade moppe.
Jepp kommer ihåg när Erkas hade macken och det var sent 60 tal, inser att jag varit kund där ganska länge, så det kommer att kännas väldigt konstigt att köra in i hamnen framöver :oj:
hobbyfiske.se
2008-12-03, 11:02
Fasen, låter inte klokt....... och varför sägs avtalen upp? Vill dom inte tjäna pengar mer!!?? Dom är väll intresserade av intäckter så det låter obegripligt.
Och sen höjde dom drivmedelspriserna till skyarna då oljan gick upp. Sen då oljan sjunker till nästan 1/3-del så ligger priserna fortfarande på topp. Vilka jävla vinster. Dubbelt svårt att förstå varför avtalen sägs upp.
När det gäller priser så tjänar inte den som har macken så mycket på tex bensin då det mesta är skatt och avgifter. En vanlig bensinstation som nyligen lade ner i vårt område där tjänade man mer på korv med bröd och kaffe med bulle än på bensinen.
Så vill vi ha kvar sjömackarna så bör vissa öka utbudet samt att vi som behöver macken är köptrogna mackarna. Numera beställer jag aldrig direkt på postorder vad gäller båtdelar m.m. det köper jag via marinan här i stan, mitt pris blir det samma men dom tjänar också några kronor.
world in my eyes
2008-12-03, 12:38
Låter riktigt besvärligt att behöva ta med sig dunkar varje gång man ska ut på sjön, i alla fall om man har en lite större båt... Mina hemmavatten är sthlms mellersta skärgård, där kommer, vad jag vet i alla fall, flertalet av mackarna finnas kvar. Kommer tillbringa en hel del tid till våren/sommaren på för mig helt nya vatten i dom norra delarna av skärgården runt Björkö/Arholma, någon som vet hur situationen ser ut eller kommer att se ut med mackar mellan Norrtälje och Grisslehamn?
Låter riktigt besvärligt att behöva ta med sig dunkar varje gång man ska ut på sjön, i alla fall om man har en lite större båt... Mina hemmavatten är sthlms mellersta skärgård, där kommer, vad jag vet i alla fall, flertalet av mackarna finnas kvar. Kommer tillbringa en hel del tid till våren/sommaren på för mig helt nya vatten i dom norra delarna av skärgården runt Björkö/Arholma, någon som vet hur situationen ser ut eller kommer att se ut med mackar mellan Norrtälje och Grisslehamn?
Sjömacken i Grisslehamn är stängd likaså pumpstationen i Hargshamn så närmast Söder Öregrund är nog faktiskt Norrtälje om den blir kvar men det kan jag inte säga 100% men Du bör kolla iaf!!
Flodström
2008-12-08, 22:58
När det gäller priser så tjänar inte den som har macken så mycket på tex bensin då det mesta är skatt och avgifter. En vanlig bensinstation som nyligen lade ner i vårt område där tjänade man mer på korv med bröd och kaffe med bulle än på bensinen.
Så vill vi ha kvar sjömackarna så bör vissa öka utbudet samt att vi som behöver macken är köptrogna mackarna. Numera beställer jag aldrig direkt på postorder vad gäller båtdelar m.m. det köper jag via marinan här i stan, mitt pris blir det samma men dom tjänar också några kronor.
Du har helt rätt. Klart det inte är mycket att tjäna på en station som bara säljer drivmedel. Se på vintern, ytters få som vistas på sjön. En mack av i dag måste nog sälja annat som kompletterar drivmedelsförsäljningen. Dessutom, dem kunde gott tagit ut några 10-öringar extra per lit. av båtägarna vid tankning.
Det hade blivit billigare för båtägarna i längden, i förhållande till långa resor för att hämta drivmedel och tung, stinkande hantering (och mindre riskabelt oxå). men drevs macken kommunalt så förstår jag ointresset för en vidare drift, tyvärr.......
Du har helt rätt. Klart det inte är mycket att tjäna på en station som bara säljer drivmedel. Se på vintern, ytters få som vistas på sjön. En mack av i dag måste nog sälja annat som kompletterar drivmedelsförsäljningen. Dessutom, dem kunde gott tagit ut några 10-öringar extra per lit. av båtägarna vid tankning.
Det hade blivit billigare för båtägarna i längden, i förhållande till långa resor för att hämta drivmedel och tung, stinkande hantering (och mindre riskabelt oxå). men drevs macken kommunalt så förstår jag ointresset för en vidare drift, tyvärr.......
Kan ju bara svara för hur upplägget för Öregrundsmacken är utifrån vad jag fått reda på, men det upplägget är ganska normalt inom oljebranschens som jag har en del erfarenheter av sedan tidigare.
Östhamamrs kommun äger marken och piren som macken ligger på och har avtal med OKQ8, och en arrendator, macken arrendrras av en privat arrendator som har avtal med både kommun och OKQ8, just denna mack var en kombinerad land/sjömack så kunder fanns året runt då det bara finns/fanns två mackar i Öregrund och den andra är en renodlad landmack (Schell) så kundunderlag fanns det året runt.
Vad gäller priset så låg det på ca 1-1,50 kr/l högre på sjösidan än på landsidan trots att pumparna stod 5m från varandra och soppan till de båda sidorna kom från samma cistern!!
Macken sålde precis som de flesta mackar en massa andra saker än drivmedel.
Enligt den ansvarige på OKQ8 så var inte macken lönsam och det var därför avtalet sades upp, den uppenbara orsaken till bristande lönsamhet var taskig skötsel och illa utnyttjad potential från både OKQ8 och kommun , men för alla som vet hur Östhamamrskommun funkar är inte det någon överraskning :catfight:
Nu när det är försent har Östhammars Kommun vaknat och insett att detta kommer att få följder på andra näringar då massor med båtturister och fritidsboende i områdeet inte kommer att åka in i Öregrund och då förlorar massa andra näringsidkare i stan kunder och intäkter, detta hade ju alla normalt funtade medborgare räknat ut för länge sedan och försökt påtala för kommunen som precis som vanligt inte lyssnade förrän det var för sent :headbang::catfight:
Vad gäller oljebolag så är de helt extrema när det gäller sina krav på vinst och de kan inte tänka om eller tänka utanför sina invanda mönster vilket är deras största svagheter.
Verkar ju lite mysko att alla sjömackar de har var olönsamma och blev så samtidigt över hela landet?!
Nu jädrar börjar det likna något http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=78-AV_ID=842161,00.html kul att Varvet ger sig in i detta med då jag föreslagit det till dem i över 2 år nu, så jag vet ju iaf vilken mack jag väljer när de är igång
Grejen med OK/Q8 och statoil , ja alla mackar är att man tjänar INGENTING på bensin, endast diesel och det är inte många ören, jag vet för jag jobbar på OK/Q8 i luleå
ca 9 öre per liter bensin, men det är alltid priskrig och därför är det ca 20-30 öre MINUS per tankad liter
bensinen borde kosta ca 12-13 :- per liter idag för att mackarna ska få 1 lr 2 kronor per liter.
Det man tjänar pengar på för att överleva nu idag är korv, snus mm.
När folk snålar och inte förstår kvalitet utan köper oljefilter på biltema till sin 100k bil för att det är "billigare" men rasar senare iaf. Så försvinner sortiment mm.
Hade det lönat sig hade det allt fått stå kvar, utan att man skär ner timmar och personal varje år.
Trist men så är det.
Hej! Rospigg. Kan bara hålla med dig i dina inlägg, hoppas att Bengan och Daniel satsar på macken nu. Det har ju varit lite si och så med beställningar man har gjort där.
Läste i gårdagens Dn att efter årsskiftet är det tillåtet att frakta 300 liter bensin i bilen...Det stod inget om att samtidigt förbjuda rökning vid frakten;-)..och "endast" 100 liter får förvaras hemma..Artikel i båtnytts kommande nummer..
Alltså ärligt, det verkar inte riktig sunt...Går regelbundet heta arbetenkurs -uppdatering, brandförsvaret håller i dem...Det är tex helt grönt att slänga ner en brinnande tändsticka i en fylld bensindunk...Den slocknar, för fet blandning.
I rätt blandning bensin /luft, ångorna, har provat, blir det en jävla smäll!