Visa fullständig version : Sikbete?
Har aldrig metat sik men tänkte göra ett försök. Vilket bete är lämpligt för sikmetet? Bottenmete? Flötmete? Krokstorlek? och allt annat jag behöver veta om utrustningen. Har ett bra matchspö.
Jag har själv inte fiskat sik på hösten men brukar däremot fiska efter den på vårkanten vid islossningen. Då är ett vanligt paster-noster tackel alldeles utmärkt...dvs ett sänke längst ner i kanske 20-30 grams storlek, sedan två stycken krokar en till två meter upp på linan. Bottenmeta alltså. Mask har fungerat lysande som agn.
Jag kör också med vanlig mask, provade maggot också, men det var inte lika bra..
har själv kört vanligt bottenmete med mask eller en liten bit av en räka på en 10-8 krok..ett känsligt bottenmete spö är att rekomedera..
Vilka djup och bottenförhållanden är lämpliga? Jag fick en gång ett tips om att badstränder var bra. Stämmer det?
har bara erfarenhet av att fiska dem i åar när dem går upp för lek..ingen koll på skärgårds fisket..
kenta_85
2003-10-23, 18:48
Kom och testa med oss vid baghusbron :) Blir nog det i helgen.
”Kom och testa med oss vid baghusbron”
Ska skaffa en burk mask. Hoppas vädret blir drägligt.
kenta_85
2003-10-24, 19:01
Har införskaffat mig en burk mask nu och sen har man införskaffat frysta räkor :)
Vilken sida om kanalen. Väddö eller fastlandssidan?