handdator

Visa fullständig version : Nybörjartur?

Stizo
2002-10-24, 20:17
Varför går det alltid till så att, när man tar med sig en vän eller ovän med på en fisketur?
Personen i fråga har nästan aldrig hållit i ett spö! Ändå är det han eller hon som tar hem en såndär äckel stor fisk som man bara har väntat på hela året!

Var och fiskade med min kusin i finland, som inte brukar fiska!
Vi fiskade kanske i 20 min och grabben drar upp en Abborre på 1.9 kg! Förstå inte fel, jag är glad för hans skull...

Varför är det nästan alltid så?
:wow1: :wow1: :wow1:

Sturgeon
2002-10-24, 20:28
Det är bara att se glad ut och gilla läget.

"livet är en hora och du har inga pengar"

Har varit relativt förskonad från sådana insidenter när det gäller fiske, mest beroende på att jag nästan alltid fiskar ensam eller med totalt inkompetenta fiskare (hoppas inte brorsan ser detta);) .

Foppa
2002-10-24, 20:28
jag skulle inte vara glad...om han tar en sån fisk fundrerar man ju på att strypa kompisen och ta över hans identitet.....

Stizo
2002-10-24, 20:49
Originally posted by Tobbe
Är det inte det som kallas "Murphys lag" eller?
Det är samma sak med Spel och lotteri tycker jag mig märka.
Tycker ofta man hör om någon "Storvinst" som utfalligt någonstans, och personen som vann är närmare döden än 50 (inte för att jag missunnar äldre att vinna), och när dom tillfrågas vad dom ska göra med alla miljoner så svarar dom nått i stil med: -Jag tänker fortsätta med det jag alltid gjort, fast det e klart att att en ny gräsklippare och nya vinterdäck till min ford Taunus -64 ska jag nog kosta på mig...

Det vore kul nån gång och höra nått i stil med: Jag tänker snyta mig i gardinen hos chefen, köpa en värsting villa och ha spritfester med lättklädda damer tills jag inte orkar mer..sen får vi väl se...

Nåja...du får gratulera din kusin ifrån mig till en riktig "praktfisk" iaf....

:D :D Haha! Håller med dig!

Jag ska ut och fiska Havsöring i morgon. Nu är det jag som är nybörjare och min kompis en van HÖ fiskare! Hoppas att denna nybörjartur slår in även denna gång! :D

Dr Müller
2002-10-25, 19:09
Vi vana fiskare fiskar för bra. Det är ett problem. Det är därför som jerkbaitfiske är överlägset. En nybörjare fiskar ryckigt, fokuserat och bizzart. De får betet att uppträda som en skadad fisk,naturligtvis fullständigt omedvetet, något som alla predatorer föredrar. Ett lättfångat byte föredras alltid. Precis så som man får ett jerkbait att röra sej. Dvs som en skadad fisk!

Bergman
2002-10-25, 19:54
Du skulle ljugit för han och sagt "Vilken liten ... den får du slänga tillbaka" ... HAHAHA !

VectoR
2006-07-31, 19:33
Du skulle ljugit för han och sagt "Vilken liten ... den får du slänga tillbaka" ... HAHAHA !

HAHA! Har också tänkt på det som ett knep om kompisen skulle knäcka nått rekord. :D

Getttosmurf
2006-08-01, 15:39
"nä du vet det där är en mörkvatten abbore dem gills inte men jag kan ta hem den till katten"

Ringaby
2007-03-13, 19:03

Precis :) Så ska man säga!

Ringaby
2007-03-13, 19:04
Vi vana fiskare fiskar för bra. Det är ett problem. Det är därför som jerkbaitfiske är överlägset. En nybörjare fiskar ryckigt, fokuserat och bizzart. De får betet att uppträda som en skadad fisk,naturligtvis fullständigt omedvetet, något som alla predatorer föredrar. Ett lättfångat byte föredras alltid. Precis så som man får ett jerkbait att röra sej. Dvs som en skadad fisk!

Det ligger något i det du säger!

Granis
2007-03-13, 19:17
Jag tog med mej en kompis på lite färna mete, han visste inte ens hur en färna såg ut. Tro inte annat än att den jävlen tar en reg fisk... hans första jävla färna..

jögge
2007-03-13, 19:23
Tar man med en fiskeovan polare så får denne givetvis förtur på alla de bästa platserna och hjälp med tips och trix, vilken art det än gäller och då vore det konstigt om han/hon inte gårhem med segern vid de tillfällena! :sol:

mangemo
2007-03-13, 20:05
själv hade jag nybörjartur på mitt första id-pass. iofs var jag rätt så påläst, hade bra utrustning och hade fått tips om ett bra ställe, men jag var där själv. Tog tre idar på 2.5, 2.4 och 2.6... Polaren som via telefon berättat hur man skulle göra blev lite lite avundsjuk... :P
Men det var ju nybörjartur det med, eller kanske nybörjarskicklighet?? :beer:

Granis
2007-03-13, 20:38
Får hoppas att jag har lite flyt när jag ska ner till läckebyån då... =)

Lundegard
2007-03-14, 14:10
Jag har varit med om nästan exakt samma sak! Min morbror fiskar typ varannat år. Den här sommardagen skulle jag ta med honom ut och fiska lite smågäddor så att han åtminstone skulle få nån fisk. Han sätter på ett atomdrag och jag kör båten till samma ställe som jag har fiskat på hundratals gånger utan att få någon gädda större än sex kilo. Han hade precis köpt ett nytt spö och visste knappt hur man kastade med rullen. Han slänger ut draget max tio meter, börjar veva och sen pang sitter en gädda på 10,1 kg. Mitt eget rekord ligger bara på 7 kg...

Ringaby
2007-03-14, 18:45
Jag har varit med om nästan exakt samma sak! Min morbror fiskar typ varannat år. Den här sommardagen skulle jag ta med honom ut och fiska lite smågäddor så att han åtminstone skulle få nån fisk. Han sätter på ett atomdrag och jag kör båten till samma ställe som jag har fiskat på hundratals gånger utan att få någon gädda större än sex kilo. Han hade precis köpt ett nytt spö och visste knappt hur man kastade med rullen. Han slänger ut draget max tio meter, börjar veva och sen pang sitter en gädda på 10,1 kg. Mitt eget rekord ligger bara på 7 kg...

Fy fan..

jerk kungen
2007-03-14, 18:48
har tyvärr upplevt samma sak när jag har fiskat gädda
en polare har ett ok spö med gammal nylon lina och får en gädda på 8.6 kg

bara bita ihop och va glad för hans skull

men nästa tur då får han se

donsko
2007-03-14, 18:50
Tog med en kursare till mig på en fisketur till Åland. Han hade inte fiskat på 17 år. Han blev lite trött i vevarmen och vände haspelspöt "upp och ner" och vevade baklänges med fel hand... En madam på 11,1kg och 111cm tog på hans (min :) ) Zalt...

Det var bara att gratulera.

Själv har jag ett pers på 9.0 och en fru med personligt på 12,25kg (Jag håvade den...). Förr eller senare kniper man nog den stora iaf. det är bara att vänta :fiska2: .

Boa
2007-03-14, 18:51
Syrran är bannad i båten...
spöade mitt pers på Gös med 1,2 kg första gången hon var med (och sista).

Abelsson
2007-03-14, 19:12
Detta hände för många år sen...

En kompis hadde inget att göra utan "hängde på oss" på lite landfiske efter vårgädda.. Snubben i fråga har aldrig ägt någon egen utrustning, och följde bara med för att han inte hadde något bättre för sig. Efter ett tag börja han få tråkigt och frågade en annan kompis (som faktist fiskade)om han fick ta ett par kasst .. Efter en snabb instruktion om hur man hanterar en haspelutrustning får han iväg en flytande wobbler ett par meter.. Smack... 10,8kg..:yiack:

//Abel

ob
2007-03-14, 19:29
UTs fruga då, som tog en abborre på 2034g första gången hon fiskade...!!

PojkenMedKepsen
2007-03-14, 20:01
Fiskat i mitt hemmavatten jäättemånga gånger. Aldrig synat en braxen där, förutom när syrran var med och firra upp en rätt fin en :)

keldor
2007-03-14, 21:36
Var i Norge för ett par år sedan med familjen och en kompis Urban. Urban har inte fiskat så mycket, det var hans första tur i havet. Första dan skrek han utöver sig över några små sejar och någon mindre kolja. På kvällen dag två fick han ett hyfsat napp, efter ett bra tag fick han upp ett as till torsk.:wow1: Men då vi inte hade någon våg (överhuvudtaget), så fick han nöja sig med att vi mätade den. Den var 142cm lång och ganska välmatad, Så jag sa till han att den kanske vägde ca 10 kg .:cool1: Han har svårt att tro mig, men han tror att den vägde ca 12-14kg. Så han får tro det om han vill...:sol:

LantzFisk1
2009-10-04, 18:20
Jag tycker det är bra att folk som inte fiskat innan , har sån tur. då är det ju större chans att dem börjar fiska , vilket leder till att fisket blir ännu störrre. :D

uppsalakille
2009-10-04, 20:50
men tycker ni då ska vara stolta! över det ni gjort
det är kul å guida folk så dom får stora fiskar
vi tokar som bor på sjön har väl lite stora krav ju på oss att levera
har en team kompis som detta år har guidat upp två pb på gädda
och en över tio
så njut av vad ni gö för era vänner istället
å släpp den svenska avudsjukan !

Fiskarboden Ab
2009-10-05, 09:03
På våra guidningar är det mycket vanligt att den som aldrig fiskat förut får både fler gäddor och störst gädda än den som har egen utrustning med och fiskar hela tiden. Men det är bara skoj tycker jag för oftast är det som som uppskattar fisken mest.

Bland annat hade jag i våras ett par i båten som firade 50-årsdag på Åland. Hon fiskade första gången från båt.
Hon lånade en Abumatic 140 av sin man. Det där med haspel var lite för komplicerat. Rullen hade legat i en låda i 20 år var nu laddad med 0,30 monolina. Spöt var 5-15 gram och helt i glasfiber. Hennes kast började komma upp i 15 metersklassen i medvind. Vi fiskar gädda i en "skitvik" med 1 meters vatten. Hon kastar ut wobblern, Storm wildeye minnow i firetiger, och när den landar klipper en stor öring(!!!) den och gör en luftfärd på 1 meter. HÄR! skriker hon och kastar spöt på mig. Nej nej sa jag veva för f*n... I full panik håvar jag en öring på 4,75 kg. Hon slår både mitt öringspers och så klart hennes mans gädd och öringspers. Han såg för övrigt ut som en fågelholk. Hon var glad men fattade inte våra miner riktigt. Men såna här saker minns man för alltid.

marsv981
2009-10-05, 09:35
På våra guidningar är det mycket vanligt att den som aldrig fiskat förut får både fler gäddor och störst gädda än den som har egen utrustning med och fiskar hela tiden. Men det är bara skoj tycker jag för oftast är det som som uppskattar fisken mest.

Bland annat hade jag i våras ett par i båten som firade 50-årsdag på Åland. Hon fiskade första gången från båt.
Hon lånade en Abumatic 140 av sin man. Det där med haspel var lite för komplicerat. Rullen hade legat i en låda i 20 år var nu laddad med 0,30 monolina. Spöt var 5-15 gram och helt i glasfiber. Hennes kast började komma upp i 15 metersklassen i medvind. Vi fiskar gädda i en "skitvik" med 1 meters vatten. Hon kastar ut wobblern, Storm wildeye minnow i firetiger, och när den landar klipper en stor öring(!!!) den och gör en luftfärd på 1 meter. HÄR! skriker hon och kastar spöt på mig. Nej nej sa jag veva för f*n... I full panik håvar jag en öring på 4,75 kg. Hon slår både mitt öringspers och så klart hennes mans gädd och öringspers. Han såg för övrigt ut som en fågelholk. Hon var glad men fattade inte våra miner riktigt. Men såna här saker minns man för alltid.

Haha, vilken best till öring! Och hon vet inte ens vad det innebär att få en 4,75 kg öring på Abumatic =)

Jag "guidade" några klasskamrater för två veckor sen. På tredje kastet får kompisen, som inte fiskat på säkert 10 år, en gädda på 6 kg. Spöt var bra, men svajigt. Trodde det skulle gå av när gäddan gick under båten och han inte följde med med spöt och där står jag och hojtar intruktioner som en dåre. Dessutom hade han min tredjerulle, en shimanorulle som legat på hyllan i mer än 8 år så bromsen var sådär kan jag säga.
Jag hade mycket mer adrenalin i kroppen efter detta än när jag själv drar större gäddor (som ändå inte är så vanligt). Själv fick jag såklart inte ett hugg på hela dagen, men med tanke på kompisens nöjdhet var det ju lätt värt det.
Såhär såg han ut efter landningen =) http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=73051&cid=8&scid=0&sort=date