Visa fullständig version : Båttrailer - Säkrare och enklare!
Pikeless
2008-12-01, 19:09
Vad använder du som gör din vardag enklare och säkare när du hanterar din båt på trailer?
Fyll gärna på med fler tips, lösningar och prylar som gör det lättare och säkrare att dra omkring på sin båt.
Brandslang - Skyddar både skrov och spännband från slitage, och den här varianten sliter du inte ut i första taget.
http://www.lundgrenssverige.se/ Produkter > Slangar > Slangkatalog > sidan 124
Bromsklossar - Glöm dragläge och handbromsar, häng på bromsklossarna i stället. Gummiklossar är att föredra, undvik klossar i hårdplast & metall då de får sämre fäste. Och glöm ej ett rep till klossarna så de åker med upp.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1533
Säkerhetsvinsch - Full kontroll över båten på rampen, inga mer vevar som snurrar utan kontroll, eller spärrar som inte fastnar i rätt/fel läge.
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=79
Säkerhetskedja - När båten är uppvevad på trailern ska den stanna där, och inte åka ner igen om vajer/band brister.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87858
Klisterolja/Kedjespray - Smörjmedel som sitter där det ska och tål vatten, lika bra till kölrullarna som kulhandsken.
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=CHAIN%20LUBE&brand=CRC%20RED
Massiva Gummihjul - Luftfyllda hjul kräver underhåll och fungerar dålig utan luft, massiva fungerar utan luft och kräver inget underhåll.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1518
Riggstöd - Låt riggstödet och trailern ta upp tyngden från din motor, annars riskerar du att förstöra din motorbrunn/akterspegel.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1322
Reservhjulshållare - Har lärt mig den hårda vägen att jag aldrig mer vill vara utan ett reservhjul.
http://www.caravania.se/slapvagnar/tillbehor_visa.asp?row=33
Badrumsvåg - Placeras enkelt under stödhjulet så du ser att du har rätt kultryck, 60-100kg beroende på bil/båt. Och tänk på att kultrycket minskar ju fortare du kör.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=142623
Tösalt - Om det inte blir minusgrader så är åtminstone Tequilan räddad!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99216
Drive safe!
:)
FISH FOR I
2008-12-01, 20:28
En xtra vinsch monterad framåt på släpet e inte helt fel om du sjösätter på dåligt ställe.. Bara dra linan tex. runt ett träd eller dragkulan o vinscha upp trailer o hela skiten!!
Ett hjullager i reserv. Att hitta någon som kan byta lagret på några timmar när det skurit brukar vara möjligt men att få fram rätt lager kan ta flera dagar.
Snökedjor
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619192
169:-
Har räddat oss alla gånger när allt annat inte givit resultat. När man ska upp för den där branta backen efter rampen och däcken bara slirar.. Då fungerar snökedjorna. Har alltid dem i bilen och har använt dem 5-6 gånger förra året!
Ramp att gå på.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=32364&highlight=trailer
//C
pepp-robert
2008-12-02, 11:45
Riktigt riktigt bra tips. Tack för allt.
Luftgummihjulen tycker jag själv är kanon, är snällare mot skrovet, speciellt då man ofta kör på guppiga vägar. Har haft mina i 3 år och pumpar dem 1 gång på våren. En kompis fick hål i sin båt av de hårda sidorullarna, då han körde på en guppig väg , sånt skulle aldrig hända med lufthjul.
Tycker endel massiva har dåligt gummi och får bytas ut för ofta.
Dessa är ganska mjuka och dessutom stora så jag tror inte det är nån risk att trycka hål i botten med dom .
Har själv den modellen på egentillverkade sidostöd på min fogelsta då jag inte gillade fogelsta orginal .
Även monterat dom på julas gallvade vagga men då gäller det att man har ganska mycke v-botten eftersom det inte går att sänka så mycke om man vill att dom ska kunna rulla
kockfrallan
2008-12-02, 13:43
Nackdelan med luftfylda gummi hjul är om man får punka på dem när man kör. Har hänt en gång för mig och det va inte roligt. Båten la sig på det vanliga däcket och brände upp ett hål i gelcoten.
// Marcus
Ja det lät ju inte så skoj. Tur man har 6st då :) + 3st massiva kölrullar som den mesta tyngden står på.
Har en spännbands spännare bultad till winschtornet när fören når V-et kopplas kroken till föröglan och allt tajtas till kommer inte en mm bakåt.
Förvånad över hur många tokdårar man ser som tar upp med endast winschen kopplad till båt när man kör upp släpper backspärren eller går av (iaf på de amerikanska winscharna nog inte AL-KO) så ligger hela skiten på backen bakom kärran om man har otur!
Brukar också ha fasta fästen för samtliga spännband som drar båt till kärra men har ännu inte kommit dit på den nya, då blir man snabbast på rampen.
Snökedjor
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619192
169:-
Har räddat oss alla gånger när allt annat inte givit resultat. När man ska upp för den där branta backen efter rampen och däcken bara slirar.. Då fungerar snökedjorna. Har alltid dem i bilen och har använt dem 5-6 gånger förra året!
Instämmer inte ofta kanske de behövs men när då är de ovärdeliga, gillar det krossande ljudet när de sitter på inga problem med grepp ens på glansis kanon!
Ett hjullager i reserv. Att hitta någon som kan byta lagret på några timmar när det skurit brukar vara möjligt men att få fram rätt lager kan ta flera dagar.
Helt rätt byta är oftast rätt enkelt men knepigare att få fram.
Dock steg ett undvik vatten i lagren helt.
Flodström
2008-12-02, 18:22
Tack Pikeless och alla ni andra för dem fina trailer-tipsen. Ovärderlig att ha en sådan lista att kryssa av på, hehehe. Kanon som sagt :appl:
Hej Ramon/flodis varit borta verkar det som! :offtopic: :sun:
Helt rätt byta är oftast rätt enkelt men knepigare att få fram.
Dock steg ett undvik vatten i lagren helt.
Tänk om alla ramper kunde vara som i hästholmen så slipper man dränka hjulen, visserligen rätt pinsamt att bromsarna rostar ihop av vårat sötvatten, i USA dränker dom hela vagnen och drar båten rätt över sen bara veva lite sista metern kanske och det i saltvatten men med ett mycket bättre bromssystem...
Mycket bra tråd Pikeless:appl:
Everflow
2008-12-02, 21:24
Någon som kan ha en idé till en lösning på vårt problem?
Vi har en båt som vägrar rulla av trailern första metern.. med tre gubbar som pressar hårt i lutning går det, sen sköter det sig själv, men det finns inte en chans att sätta i själv i nuläget. Trailern har varit såhär sedan vi fick den och vi har testat med olika inställningar och nu till sist med en kölrulle till då det verkar som om båtens tyngd "låser" rullarna. Tack vare att det går så tungt så går det heller nästan inte att vinscha upp båten...
Någon som har någon idé eller är det bara att bygga om till dubbelbalk och kullagrade kölrullar a´la Bålsta, alt dubbla hjulpar massiva gummihjul längs mitten?
Vi har en båt som vägrar rulla av trailern första metern.. med tre gubbar som pressar hårt i lutning går det, sen sköter det sig själv, men det finns inte en chans att sätta i själv i nuläget. Trailern har varit såhär sedan vi fick den och vi har testat med olika inställningar och nu till sist med en kölrulle till då det verkar som om båtens tyngd "låser" rullarna. Tack vare att det går så tungt så går det heller nästan inte att vinscha upp båten...
Någon som har någon idé eller är det bara att bygga om till dubbelbalk och kullagrade kölrullar a´la Bålsta, alt dubbla hjulpar massiva gummihjul längs mitten?
Låter som du är inne på rätt spår där med kölrullarna, jag själv har en Bålsta och dom rullarna funkar otroligt fint, jag har ju oxå rätt tung båt men den rullar av så fint så, även där det är dålig lutning.:popcorn:
Flodström
2008-12-02, 23:50
Hej Ramon/flodis varit borta verkar det som! :offtopic: :sun:
4 dgr i Vänern (10-18 sekundmeter)+ en vecka med hundpass och förkylning och liten tid för PC-bruk, men nu är jag på gång igen, hehehe :cheers: :btt3:
Fick samma problem då jag bytte ena kölrullen. Den nya kölrullen hade ingen stålaxel igenom sig som bulten skall löpa igenom. Så det blev att Bulten låg mot 2st gummibrickor istället och bromsade ofantligt mycket. Tidigare släppte jag bara ut båten, men måste trycka på nu. Men jag skall byta, för sådär går det ju inte att ha det, speciellt om rampen är ganska plan, då blir det så jobbigt
Everflow
2008-12-04, 10:19
Fick samma problem då jag bytte ena kölrullen. Den nya kölrullen hade ingen stålaxel igenom sig som bulten skall löpa igenom. Så det blev att Bulten låg mot 2st gummibrickor istället och bromsade ofantligt mycket. Tidigare släppte jag bara ut båten, men måste trycka på nu. Men jag skall byta, för sådär går det ju inte att ha det, speciellt om rampen är ganska plan, då blir det så jobbigt
Om din båt dessutom väger död och förintelse så är det ännu jobbigare..
Cisco Kid
2008-12-04, 11:28
Det låter som att ni behöver avlasta kölrullarna lite och se till så att "sidostödhjulen" tar lite mer av vikten...men det kanske ni redan testat med era inställningar?
Ångrar inte för en sekund att jag köpte en Bålsta för några år sedan!
Bustern rullar av helt utan hjälp trots minimal lutning i rampen....med den tidigare TK-trailern fick man jobba hårt..
Everflow
2008-12-04, 14:53
Har pratat med släpets konstruktör och det lutar åt att det blir en ombyggnation med dubbla balkar och 6 st bålstahjul. Som det är nu går det knappt vinscha upp båten, ej heller få i den.
Det är viktigt att rullarna har ett stålrör i sig ,annars böjer sig rullen lite på mitten som en ostbåge och bromsar mot axeln , ev även i underkant i gavlarna mot rullens fäste om rullens fäste är ganska tajt .
Fogelstas blåa kölrullar rullar fruktansvärt lätt ,tror iof att dom inte har något rör
men rejäla vita bussningar i gavlarna (kanske teflon) och är ganska hårda och dyra .
Nu har du inte nämnt vad du har för båt om den är väldigt tung
Då måste du nog ha flera rullar dock inte av "ostbågsmodellen"
tung båt eller båt som ligger väldigt länge på trailer kan platta till "mjuka" rullar .
jag har en trailer som har fått tillplattade rullar efter att båten har legat på trailern i 6-7 år utan att ha använts ,
båtar med hög köl som slutar en meter från aktern typ uttern 560 och liknande ,brukar vara lite struliga vid sjösättning
Har pratat med släpets konstruktör och det lutar åt att det blir en ombyggnation med dubbla balkar och 6 st bålstahjul. Som det är nu går det knappt vinscha upp båten, ej heller få i den.
Jag är säker på att det är kölrullarna det är fel på. Min gick skitlätt tidigare med rullarna som hade stålrör igenom sig. Nu är det tungt både upp och ner, trots att jag bara bytte 1 rulle. Så det blir att byta !
Skickar med en bild på den gamla rullen som rullade nice !! Den hade ett stålrör fastgjutet i sig + detta rör som jag dragit som ligger löst och där axeln skall gå igenom.
Båttrailers är som allt annat mekaniskt beroende av service något är fel med dina kölrollers!
Kolla om de blivit platta med tiden kolla också att inte centrumbultarna är för hårt dragna så det tar i i kanterna kolla att grova rör finns i som avlastare samt SMÖRJ grejorna.
Dessutom kolla att axlarna /gängstängerna som går rätt igenom inte har dålig passning/glapp helt värdelöst
Om båten är i sjön snurra på allt går det lätt så ska det funka dock finns ett trick här som jag hade på min förra kärra polyurethan rollers gula i färgen beställda från USA finns inte i ulandet dessvärre helt suveräna blev aldrig platta räckte att trycka med fingret i fören så började den rulla av upp kom den också hur lätt och fint som helst.
Kolla länken riktigt bra grejor var det inte speciellt dyra heller, Tekky här har den kärran med de gula kölrullarna.
http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_44932____SearchResults
Everflow
2008-12-05, 09:12
Det är viktigt att rullarna har ett stålrör i sig ,annars böjer sig rullen lite på mitten som en ostbåge och bromsar mot axeln , ev även i underkant i gavlarna mot rullens fäste om rullens fäste är ganska tajt .
Fogelstas blåa kölrullar rullar fruktansvärt lätt ,tror iof att dom inte har något rör
men rejäla vita bussningar i gavlarna (kanske teflon) och är ganska hårda och dyra .
Nu har du inte nämnt vad du har för båt om den är väldigt tung
Då måste du nog ha flera rullar dock inte av "ostbågsmodellen"
tung båt eller båt som ligger väldigt länge på trailer kan platta till "mjuka" rullar .
jag har en trailer som har fått tillplattade rullar efter att båten har legat på trailern i 6-7 år utan att ha använts ,
båtar med hög köl som slutar en meter från aktern typ uttern 560 och liknande ,brukar vara lite struliga vid sjösättning
Trailern har varit såhär sedan dag 1, det har aldrig funkat som det skall riktigt. Tror att de flesta här är inne på samma sak med kölrullarna, behövs rejälare grejer helt enkelt, och fler av dem. I nuläget har vi fem stycken, men det lutar åt att det blir sex Bålsta-hjul.
Båten är tung helt klart, dock tycker jag ändå att det borde ha funkat om nu trailern är klassad för vikten. Båten är en Beason 630 och de väger nog dryga 1100 kg utan motor, bak sitter det 2 st Suzuki DF90 så det blir ca 350 kg extra bak.. så nog väger den ett par kilo. Trailern är dock en 2 tons boggi, så det skall inte vara problem egentligen. Det känns som att vikten på något sätt låser rullarna första metern när du skall av. Dessutom så kan vi inte med en 2400 lb powervinsch få upp den sista metern om vi trailar i lutning, utan det funkar först när du ligger i plant läge. Just denna vinsch har Petter Larsson vinschat sina Beasonbåtar med, (som är tngre än våran) utan minsta problem, så något galet är det ju!
Pikeless
2008-12-05, 09:58
Låter som ett konstruktionsfel tycker jag, trailar själv en Beason och har endast 4 lagrade kölrullar. Och den hanterar jag enkelt själv, både upp och ner..även vid mindre lutningar, den väger dock lite mindre än er.
Som det ser ut nu, så ser det ut som ni har luftfyllda kölrullar på er trailer, tänk på att de måste vara stenhårda för att de ska funka. Och att ingen vikt ska vila på sidorullarna, de är enbart där för att båten inte ska välta. Tänk även på att den bakre kölrullen inte får ta all vikt när väl båten är uppe på nästa rulle, höj el sänk rullarna så vikten fördelas bättre.
Sen så har ni en rejäl vinkel på på vinschlinan, tänk på att den måsta vara rakt mot båten, annars vevar ni båten ner mot släpen, i det här fallet ner så trycket mot rullarna blir ännu större. Flytta stävöglan, eller montera vinschen högre, så båten dras framåt. Vet dock inte hur det ser ut nu när ni har en elvinsch..
Har du möjlighet så ta gärna ett par bilder på trailern, med och utan båt, så kan du säkert få massor av tips här.
Everflow
2008-12-05, 14:27
Låter som ett konstruktionsfel tycker jag, trailar själv en Beason och har endast 4 lagrade kölrullar. Och den hanterar jag enkelt själv, både upp och ner..även vid mindre lutningar, den väger dock lite mindre än er.
Som det ser ut nu, så ser det ut som ni har luftfyllda kölrullar på er trailer, tänk på att de måste vara stenhårda för att de ska funka. Och att ingen vikt ska vila på sidorullarna, de är enbart där för att båten inte ska välta. Tänk även på att den bakre kölrullen inte får ta all vikt när väl båten är uppe på nästa rulle, höj el sänk rullarna så vikten fördelas bättre.
Sen så har ni en rejäl vinkel på på vinschlinan, tänk på att den måsta vara rakt mot båten, annars vevar ni båten ner mot släpen, i det här fallet ner så trycket mot rullarna blir ännu större. Flytta stävöglan, eller montera vinschen högre, så båten dras framåt. Vet dock inte hur det ser ut nu när ni har en elvinsch..
Har du möjlighet så ta gärna ett par bilder på trailern, med och utan båt, så kan du säkert få massor av tips här.
'
Vinschtornet är numera ombyggt och placerat högre än båtens ögla, så nu blir det definivt ingen press neråt som det blev i början. Tro mig, vi ha testat uteslutningsmetoden med alla de "vanliga" grejerna, fördelat runt vikten, testat både med att hjälpa till med sidostöttor och bara att ha dem som stöttor i sidled, inget av det funkar. Vi har testat flytta båten bak och fram på Trailern utan direkta resultat. Klart att de olika åtgärderna gör skillnad, men det duger fortfarande inte för att kunna hålla på med enkelt. Som det är nu så tar de fem kölrullar vi har lika mycket vikt var, dessutom så hjälper 2 massiva gummihjul på vaggan till med att hålla båten uppe, så eghentligen är det sex punkter som håller upp båten.
Jag tackar för dina tips, men vi har redan testat dem:nojd:
Det är en tung båt, dina rollers är för mjuka och den sjunker ner i dem byt rollers testa de gula om någon modell passar lovar du blir nöjd.
Dina sidostöd ska precis som sägs stötta, vikten ska tas av kölrullarna dessa får inte vara för mjuka samt bra lagrade och smörjda om det inte funkar då är det bortom min fattnings förmåga iaf lycka till
'
Vinschtornet är numera ombyggt och placerat högre än båtens ögla, så nu blir det definivt ingen press neråt som det blev i början. Tro mig, vi ha testat uteslutningsmetoden med alla de "vanliga" grejerna, fördelat runt vikten, testat både med att hjälpa till med sidostöttor och bara att ha dem som stöttor i sidled, inget av det funkar. Vi har testat flytta båten bak och fram på Trailern utan direkta resultat. Klart att de olika åtgärderna gör skillnad, men det duger fortfarande inte för att kunna hålla på med enkelt. Som det är nu så tar de fem kölrullar vi har lika mycket vikt var, dessutom så hjälper 2 massiva gummihjul på vaggan till med att hålla båten uppe, så eghentligen är det sex punkter som håller upp båten.
Jag tackar för dina tips, men vi har redan testat dem:nojd:
Min båt väger nog nåt liknande som din och den rullar otroligt lätt på Bålsta rullarna så du är nog inne på rätt spår där:cheers:
Litet tillägg ditt winschtorn ska vara "neutralt" dvs exakt i linje med frontöglan i fören varken nedanför eller ovanför, i linje med öglan annars får du ofördelaktiga krafter på rullarna vid uppvevning mvh och lycka till
Jag var till Bålsta-släpet i måndags och köpte ett hjullager att ha i reserv.Min trailer har ju sk "vattentäta lager", vattentäta lager kostar 1000kr st så jag fick köpa ett vanligt lager i reserv.Det vanliga lagret kostade bara 600kr haha.Nu är man i varhe fall lite garderad om olyckan är framme.
Haha Jonas glöm inte bort de nödvändiga verktygen i lådan har man dem så är det gjort ganska snabbt om det skiter sej.
Förra våren i Nynäs skar högersidan gnisslade som fan när man precis kom fram blev att lyfta och riva isär både inre och yttre på den vagnen som är såld nu lagren var "blånerade" i princip helt förstört dock ett snabbt besök på marinfirman vid rampen räddade hemresan nytt fett och ett öra bakåt hela tiden under resan det höll hela vägen hem!
Ett reservlager är aldrig fel ska också skaffa detta mvh! :sun:
Everflow
2008-12-20, 13:59
Kan meddela att trailern är ombyggd och att den nu äntligen rullar av. Skall posta en bild så fort jag laddat in den i datorn. Sex stycken blsta hjul på en dubbelbalk i mitten gjorde jobbet, vill också passa på att ge en eloge til CO-släpet som varit väldigt hjälpsamma hela vägen fram och senast nu med ombyggnation.
Everflow
2008-12-20, 17:33
Här kommer en bild!
Jag var till Bålsta-släpet i måndags och köpte ett hjullager att ha i reserv.Min trailer har ju sk "vattentäta lager", vattentäta lager kostar 1000kr st så jag fick köpa ett vanligt lager i reserv.Det vanliga lagret kostade bara 600kr haha.Nu är man i varhe fall lite garderad om olyckan är framme.Kollade inne i fiskeskrubben, på en av hyllorna låg ett vattentätt hjullager till Bålsta 1500-släp... :oj: Någon annan som är spekulant?
För säkerhets skull kör jag aldrig fortare än 70 med min 30-vagn.
Still Searching
2009-01-05, 11:09
Ingen som har testat att sätta på en exta winch framåt så man kan wincha upp båten+trailern om man inte kommer upp med bilen?
Om båten är i sjön snurra på allt går det lätt så ska det funka dock finns ett trick här som jag hade på min förra kärra polyurethan rollers gula i färgen beställda från USA finns inte i ulandet dessvärre helt suveräna blev aldrig platta räckte att trycka med fingret i fören så började den rulla av upp kom den också hur lätt och fint som helst.
Kolla länken riktigt bra grejor var det inte speciellt dyra heller, Tekky här har den kärran med de gula kölrullarna.
http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_44932____SearchResults
TK-trailer har en liknande kölrulle i HD polyeten (absolut stenhårt material)
http://www.tktrailer.se/sida.asp?under=true&sidid=283&hsidid=256
Art.nr: TK111
Enligt min leverantör är den speciellt framtagen för att klara vassa kölar som annars skär sönder gummirullar (Silver-båtar t.ex.)
Har funkat kanon för mig, men den finns bara i en storlek verkar det som.
Jag har för mig att jag pröjsade 149kr styck för dom.
Jag har gjort det och det funkar kanon.Jag satte på Biltemas kraftigaste vinsch som ska klara 1100kg.Jag lägger in ett foto på min vinsch.
Annan ide har liknande hemgjord funkar bra men man måste komplettera med något som förhindrar att den vrider sej i kulhandsken när man vevar blir lite besvärligt annars
Mitt lager heter "kompaktlager 1350kg" så ditt lager passar nog inte till min trailer?På mitt står det "SKF" "BAH-0036" (eller 13AH) "ITALY A" "W08 Y".
Har ingen SKF-katalog framför mig (och skulle förmodligen inte hitta lagret även om jag hade det) men det skulle förvåna mig om det inte funkar.
Annan ide har liknande hemgjord funkar bra men man måste komplettera med något som förhindrar att den vrider sej i kulhandsken när man vevar blir lite besvärligt annars
Den lär ju inte vrida sig nåt speciellt när man har båtens tyngd att dra upp, hur man än gör så kommer ju båten rakt upp mot dragkroken.
Kan tipsa om att alltid veva upp stödhjulet så att bilen höjs när man kopplat på kulan. Detta för att försäkra sig att den sitter rätt på kulan.
I Granvik förra veckan höll det på att gå illa. Jag backar ner och polaren börjar vinscha upp. Helt plötsligt hoppar trailern av kulan. En halvmeter senare tar det stopp, jag har kommit ihåg säkerhetsvajern. Polaren klarade sig med något blåmärke.
Jag vet att jag kollade att indikatorn vid draghandsken var på "grön". Litar aldrig mer på det när jag trailar tunga båtar.
Edit, kan lägga till att en slägga är bra att ha med vid vintertrolling, 2 av 3 trailers bromsar frös fast efter varje natt och även efter varje pass. Gott att slå lite, avreagera sig efter ett härligt bompass! :)
//O
Everflow
2009-01-09, 19:36
Kan tipsa om att alltid veva upp stödhjulet så att bilen höjs när man kopplat på kulan. Detta för att försäkra sig att den sitter rätt på kulan.
I Granvik förra veckan höll det på att gå illa. Jag backar ner och polaren börjar vinscha upp. Helt plötsligt hoppar trailern av kulan. En halvmeter senare tar det stopp, jag har kommit ihåg säkerhetsvajern. Polaren klarade sig med något blåmärke.
Jag vet att jag kollade att indikatorn vid draghandsken var på "grön". Litar aldrig mer på det när jag trailar tunga båtar.
//O
Har varit med om exakt samma grej! Dock var det någon annan än jag själv som kopplade på trailern just vid detta tillfälle... men helt klart att man kollar allt en gång extra sedan denna händelse.
Den lär ju inte vrida sig nåt speciellt när man har båtens tyngd att dra upp, hur man än gör så kommer ju båten rakt upp mot dragkroken.
Nix pix KG den vrider sej av helvete varje gång du vevar tro mej inte bra men allt finns det en lösning för! mvh :sun:
På mitt står det "SKF" "BAH-0036" (eller 13AH) "ITALY A" "W08 Y".
Har ingen SKF-katalog framför mig (och skulle förmodligen inte hitta lagret även om jag hade det) men det skulle förvåna mig om det inte funkar.
Hej Magic har en Bålsta 15 hundra kärra troligen passar det direkt blir lite avskräckt av "ITALY" bara! :sun:
Vad vill du ha för det? skicka PM
Grymt bra tråd och jag har fått mycket att ta tag i till våren.
Jag trodde det var jag som blivit klen när jag satte ut min nya båt från den nya trailern.
Hej Magic har en Bålsta 15 hundra kärra troligen passar det direkt blir lite avskräckt av "ITALY" bara! :sun:
Vad vill du ha för det? skicka PMJag kan rista dit nåt annat land om du vill... Du har PM!
team char
2009-01-11, 12:34
TK-trailer har en liknande kölrulle i HD polyeten (absolut stenhårt material)
http://www.tktrailer.se/sida.asp?under=true&sidid=283&hsidid=256
Art.nr: TK111
Enligt min leverantör är den speciellt framtagen för att klara vassa kölar som annars skär sönder gummirullar (Silver-båtar t.ex.)
Har funkat kanon för mig, men den finns bara i en storlek verkar det som.
Jag har för mig att jag pröjsade 149kr styck för dom.
Finns det några naktdelar med dom rullarna om man skulle byta ut alla till dom. Har en ryds ht485 som väger ca 600kg med all utrustning så det är ingen fara att kölen tar stryk med stuma kölrullar. Vi tralilar båten långa sträckor efter dåliga norlandsvägar
Håller på att bygga om min vagn så att det blir fler kölrullar för båten att vila på som det är nu så brukar rullarna bara hålla en sväng får alltid ha med mig några i reserv när man åker längre sträckor.
Old Firehand
2009-01-11, 13:12
Vad använder du som gör din vardag enklare och säkare när du hanterar din båt på trailer?
Fyll gärna på med fler tips, lösningar och prylar som gör det lättare och säkrare att dra omkring på sin båt.
Brandslang - Skyddar både skrov och spännband från slitage, och den här varianten sliter du inte ut i första taget.
http://www.lundgrenssverige.se/ Produkter > Slangar > Slangkatalog > sidan 124
Bromsklossar - Glöm dragläge och handbromsar, häng på bromsklossarna i stället. Gummiklossar är att föredra, undvik klossar i hårdplast & metall då de får sämre fäste. Och glöm ej ett rep till klossarna så de åker med upp.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1533
Säkerhetsvinsch - Full kontroll över båten på rampen, inga mer vevar som snurrar utan kontroll, eller spärrar som inte fastnar i rätt/fel läge.
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=79
Säkerhetskedja - När båten är uppvevad på trailern ska den stanna där, och inte åka ner igen om vajer/band brister.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87858
Klisterolja/Kedjespray - Smörjmedel som sitter där det ska och tål vatten, lika bra till kölrullarna som kulhandsken.
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=CHAIN%20LUBE&brand=CRC%20RED
Massiva Gummihjul - Luftfyllda hjul kräver underhåll och fungerar dålig utan luft, massiva fungerar utan luft och kräver inget underhåll.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1518
Riggstöd - Låt riggstödet och trailern ta upp tyngden från din motor, annars riskerar du att förstöra din motorbrunn/akterspegel.
http://www.batochtrailer.se/webbshop/item_show.php?code_no=1322
Reservhjulshållare - Har lärt mig den hårda vägen att jag aldrig mer vill vara utan ett reservhjul.
http://www.caravania.se/slapvagnar/tillbehor_visa.asp?row=33
Badrumsvåg - Placeras enkelt under stödhjulet så du ser att du har rätt kultryck, 60-100kg beroende på bil/båt. Och tänk på att kultrycket minskar ju fortare du kör.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=142623
Tösalt - Om det inte blir minusgrader så är åtminstone Tequilan räddad!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99216
Drive safe!
Här kommer några fler punkter på trailerönskelistan:
Dubbla vinschar; en mindre som du vevar av båten med från trailern och en större vinsch som du vevar upp båten med på trailern. Är båten tung och lång är det suveränt med dubbla vinschar.
Gångplan av aluminiumdurkplåt på trailern gör det lättare att gå fram och tillbaka utan att halka eller vricka fötterna vid sjösättning av båten och uppdragning på trailern.
Självjusterande vaggor för att slippa dra båten upp och ner på trailern flera gånger och för att snabbt hitta rätt läge.
Tipp underlättar både vid uppdragning och sjösättning.
Många kölrullar och flera vaggor avlastar båten utmed hela dess längd och är bra både vid transport och när båten ligger stilla på trailern under vintern.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Jag har på min TK tagit av alla rullar, slipat bort galvnopprorna på axlarna och lagt på fett. Nu rullar den finfint.
Jag har på min TK tagit av alla rullar, slipat bort galvnopprorna på axlarna och lagt på fett. Nu rullar den finfint.
Helt rätt så får man grejorna att funka riktigt bra lite omsorg och smörjning märks att du ingår i begåvningsreserven haha retas lite mvh :sun:
Finns det några naktdelar med dom rullarna om man skulle byta ut alla till dom. Har en ryds ht485 som väger ca 600kg med all utrustning så det är ingen fara att kölen tar stryk med stuma kölrullar. Vi tralilar båten långa sträckor efter dåliga norlandsvägar
Håller på att bygga om min vagn så att det blir fler kölrullar för båten att vila på som det är nu så brukar rullarna bara hålla en sväng får alltid ha med mig några i reserv när man åker längre sträckor.
Lennart kolla upp länken till de amerikanska polyurethan rullarna jag postade tidigare passar någon av modellerna köp dem värda varenda krona tro mej skarvar inte, riktigt bra grejor smörj axlarna och se till att de rullar lätt blir racing både upp och ner då lycka till
team char
2009-01-11, 17:26
Lennart kolla upp länken till de amerikanska polyurethan rullarna jag postade tidigare passar någon av modellerna köp dem värda varenda krona tro mej skarvar inte, riktigt bra grejor smörj axlarna och se till att de rullar lätt blir racing både upp och ner då lycka till
Jag kikade på dom men det såg inte ut som att dom skulle passa
Längst bak på trailern sitter det en som ser ut som TK rullen i polyeten ska kolla runt lite och se om det går att få i några. Annars får man ta och svarva ett par stycken
TamTam, kråkan gjorde så på slungarns trailer, rullade satans lätt i. Min nya i orginal rullade knappt alls, men nu är det bra. Gjorde dock det snabbt och hastigt, kan bli mycket bättre.