Visa fullständig version : Hur fiskar man gädda på Hösten?
Jur fiskar ni gädda på hösten?
Nu är det ju bara en 3-6 grader i vattnet.
* Fiskar ni på vårställerna eller är det de gamla vanliga grynnorna och vassruggarna?
* Jerking?
* Långsamt eller snabbt å hettsigt för att trigga till hugg?
* Jigg?
* Vanligt spinn?
* Djupt? dvs - djupare än 3 meter
Vore kul att att se hur mycket folk använder/ändrar olika tekniker under året.
Fiskar inte så mycke gädda bara på ismete!!
MastaPike
2003-10-27, 17:20
var ute idag. Fick 2 gäddor, 1 på 7kg och en på 2kg. Hade ett jävla problem att hitta dom, samma sak för polaren igår då han bara fick en på 6.5kg.
Jag tycker att hösten är den svåraste tiden att fiska på, ena dagen står dom på ett sätt och på den andra dagen helt tvärtom.
I alla fall, idag fick vi alla fiskar på kanten in till grundarevikar. På va 4 meters djup.
Dom 10 senaste gäddorna vi tagit över 5 kg har tagits på Buster Jerk, om du inte har en sådan så införskaffa en direkt. Jag använder hellre mitt vanliga spinnspö än mitt jerkspö då jag ska använda buster jerk eftersom man får en hel del slack hugg med den, och då kan det vara svårt att hinna med om man kör ett kort spö.
Jag brukar ta hem bustern genom att veva och sen ungefär varannan meter rycka lite med spötoppen så att den ställer sig på sniskan. Sen kan man också göra ett längre spinnstopp ungefär var 10 meter. Detta har funkat bra för mig, det viktiga är att man tar det lungt, riktigt lungt.
qvarnis25
2003-10-27, 17:21
Själv jerkar jag inte..
Men nu när de börjar bli så kallt i vattnet så står de inte på de vanliga gruna vårställena. Har fiskat i en sjö (norra småland) vid flertalet tillfällen i höst för ungefär 2 veckor sedan då det var lite varmare kunde man ta dem lite grundare, men nu, igår, var jag där och trollade. 5,8 grader i vattnet och stark nordan. Nästan all fisk stod djupt. 9-12 meter stod den mesta fisken. Så om jag skulle ge mig ut och fiska, och försöka ta en feting så skulle jag meta på branter av den lite större och djupare sorten, gärna typ branter ut från större vikar ut mot själva "storsjön".
Jag har haft många bompass nu. Igår tappade jag en på 5+. Den stod precis utanför ett stenrös vid en ö, ca 2 m djupt. Men idag när jag återvände dit så var det helt dött. Fiskade ändå av ett stort område väldigt noga. Förstår mig inte på gäddorna vid denna årstiden. Håller med MastaPike.
Edit: Spinnfiskar
MastaPike:
Jag har några Busters... iofs är slidern min favvo :)
Låter du bustern sjunka ner till typ 6 meter och sedan börjar ta hem den eller blyar du ner den med extra bly på linan?
Är det riktigt ruggigt och kallt med tempfall osv skall man inte underskatta stenras/bergsbranter i lugnt vatten på solsidan. Kan vara lite lurigt att hitta dem som sagt.
//K
MastaPike
2003-10-27, 17:45
Jag låter den sjunka av sig självt, tycker att man total förstör gången om man håller på att blya på linan. Buster jerk är ju uppbyggd på så sätt att den ska kunna fungera som ett "gångjärn" mellan drag och tafs och detta försämras då man blyar, så det är bara att sätta sig ner och vänta på att den ska sjunka :)
Sen går den lite för djupt om man blyar den också, man ska ju kunna ta hem den råsakta.
Förövrigt så håller jag med qvarnis, det är ut mot storsjön man ska ta dom nu. Dock så anser jag inte att man måste ner så långt som 9-12 m, men det är lite beroende på vädret. Desto hårdare väder, desto närmare land kan man fiska.
Men det allra viktigaste är att du provar på nya ställen, har tagit en 6kgs och en 7kgs nu på 2 pass för att jag åkt runt och letat nya platser, annars så brukar jag ta ett flertal gäddor per tur men det är ju självklart mycket roligare med större!
Är det någon som har erfarenhet av denna metod? Man knyter fast ett trevägs-lekande i huvudlinan och sätter en 0,7-1,5 m lång tafs mellan detta och wobblern. I lekandets nedersta ögla knyter man fast en 0,5-1 m lång tafs, i vars andra ände sänket fästs-förslagsvis ett strömsänke på 20-60 gram, beroende på djupet. Med detta tackel i kombination med en flytande wobbler kan man fiska wobblern precis över bottnen, där gäddorna oftast står.
Detta tog jag från "gäddfiske" av Göran Cederberg. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Man ror alltså.
qvarnis25
2003-10-27, 17:49
Dåligt gäddfiske på hösten? va snackar ni om guys? de bästa höstdagarna, ja då, bud på att de e bäst gäddfiske av de 365 dagarna. På efterleksfisket är de oftast så taniga...
qvarnis25
2003-10-27, 17:55
Ne, masta pike, fisk som går riktigt djupt är oftast inte särskilt jagande. Men om man ser mkt fisk på t ex 9-12 meter på lodet så brukar de vara bra att lägga ett par wobbler precis ovan de djupet.
Så som du visar Lime kan du ha när du trollar vanligt med. Fast är det djupare så komemr du inte ner till botten med de angivna grammen på tyngderna. Ska du få wobblerna att få gång så måste du ju ro på lite och då sträcks linan upp rätt mkt om du har så lite gram på.
Sätter du på kortare tafs till tyngden så är det en bra riggning till flötestrolling med.
Lime - det brukar bli en massa skit på både wobblern och sänket, gäddan står ju oftast där det är som mest skit på botten...
De bästa vid den här tiden brukar vara sakta jerk vid vassarna (tycker jag iaf)
Men varför inte försöka locka öringen istället? =)
esoxlucius74
2003-10-27, 18:52
Originally posted by Kiwi
för att Gäddan äger?
Kiwi med dagens sanning!!!! :buga:
För er som fiskar i stora sjöar och Östersjön vet jag inte vad det här tipsen har för betydelse. Min sjö är ca 8 km lång 300m bred och fiskedjupen varierar mellan några dm ner till ca 4 m. Vattnet är humusfärgat och blir fort nedkylt. Det ligger is på större delen av sjön just nu men det kommer att försvinna i veckan.
Betet ska ner till botten och tas hem sakta. Betet får gärna göra reklam för sig. Alltså vara väl synligt.
Gäddorna stå där näckrosorna fanns och utåt 3m nivån. Ibland ända inne vid bladvassrötterna. Inte lika ofta vid täta väggar av säv. Men mindre ruggar har dragningskraft på dem. Testa gärna i skuggsidan. Finns det gäddnate, så finns det en eller två gäddor på var sin sida om gäddnatesnåret. I eller intill. Alla vassuddar är misstänkta gäddplatser. När eller 5 - 10 meter ut. Ibland smyger gäddorna in under båten. Så att ”tappa” betet ner mot bottnen kan ge resultat. Bottenkontakt är ett bevis på att man fiskar på rätt djup och ett och annat musselskal brukar man få med sig upp.
Bästa tiden är koncentrerad till mitt på dan, 10-14. Jag fiskar från drivande båt. Hellre vindstilla än för kraftig drift. Det räcker med den fart hemfiskandet av draget ger båten.
För mig är det bäriga plåtdrag som gäller.
Vassast möjliga krokar och stumlina är att föredra. En stor trekrok räcker enligt min mening.
Kul att se att det är fler än jag som har lite svårt med gäddfisket på hösten ;)
mastapike; vilka färger på Bustern har du haft bäst framgång med. Intressant att höra att du kör med vanligt spinnutrustning. Jag har nämligen också svårt att förlika mig med all slacklina som blir vid jerkingen, särskilt när det är lite trögt och gäddorna hugger försiktigt så vill man inte missa mothugg pga slacklina - då missar iaf jag mycket fisk.
/CW
Cisco Kid
2003-10-29, 12:31
Ska jag komma med ett kort tips så är det : sök betesfisk, och då allra helst braxstim....där står klunsarna.
Tacklingen på bilden kan funka alldeles utmärkt. När du ror kan du hålla i spöet och åra samtidigt som du ror sakta. Då kommer flytvobblern att få en mycket varierande gång både i hastighet och i höjdled. Synnerligen frestande. Jag har täljt ur i åran så spöet ligger stadigt och jag får ett bra grepp. Eller håll i linan. Du känner direkt om du har kontakt med botten eller fisk.