Visa fullständig version : Vilka flytoveraller klarar de nya finska kraven?
Jag letar, precis som många andra efter flytoverall eller liknande men vill inte köpa något som jag eventuellt kommer få ångra den dan jag ramlar i eller ännu värre någon av dem jag tycker om som åker med åker i.
Är det någon som vet hur den nya klassningen kommer se ut och vilka tillverkare som har modeller som uppfyller dessa?
Vet faktiskt inte, men ett tipps kan vara att springa till affären och inhandla FiskeJournalens senaste nummer, som behandlar ämnet i en stor artikel.
Den och larmrapporten från finska konsumentverket är anledning till att jag frågar.
Vad är det för larmrapport?
Vad är det för larmrapport?
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/9b8c56cc-bd9e-4edf-be95-19d3cdf307d7/012_flytoveraller.pdf
Den här
Tvådelade(typ sundridge/seafox) får fortsättningvis säljas efter 31/7-2009 och endel heloveraller, bla, fladens ena modell, en gulsvart. Enligt lokala handlarna här i stan.
Men resten klassas väl som bara strunt, man kan ju tom få hjärtfel på sommaren pga av värmen, var väl ett av argumenten kring hur farlig en flytoverall kan vara....
QUOTE=Jari F1;414958]Jag letar, precis som många andra efter flytoverall eller liknande men vill inte köpa något som jag eventuellt kommer få ångra den dan jag ramlar i eller ännu värre någon av dem jag tycker om som åker med åker i.
Är det någon som vet hur den nya klassningen kommer se ut och vilka tillverkare som har modeller som uppfyller dessa?[/QUOTE]
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/9b8c56cc-bd9e-4edf-be95-19d3cdf307d7/012_flytoveraller.pdf
Den här
Intressant läsning.
Det stämmer nog att man kanske tar onödiga risker när man är invaggad i en falsk säkerhet.
Konstigt bara att man inte hört något om detta tidigare, det har ju varit ett par trådar om flytoveraller.
Det som inte syns där är de som drunknade på Vänern och de andra utanför Blekinges kust som också hade flytoveraller.
Tvådelat kanske kan vara grejen. De lär ju inte bli helt vattenfyllda i alla fall.
En handlare som klassar den här typen av larmrapporter som strunt klassar jag som oseriösa handlare som borde hängas ut.
Det handlar om liv och död här.
Jag menar inte att handlarna säger att rapporten är strunt, men hur många liv har inte en overall räddat , alltså inte ngn räddningsdräkt, utan alla vanliga flytoveraller
Alla försäljare (finns väl även på lappen i overallen) förklarar väl att det är inte ngn räddningsdräkt, men förstår man inte det själv och använder den i tron om att man klarar sig bara den är på, då kan det bli lite fel.
Men alla liv räddas inte med bilbälte heller, och det är ju lagligt ännu....
Folk är ju på sjön med vanliga "seglarvästar" också, och de är lika " säkra " som overallerna , utom de overaller som klarat testet. Man kan ju välja själv vad man vill ha på sig den dagen man ramlar i utan att tappa medvetandet.
Jag väljer overall iaf, oberoende av modell. Men det kanske bara är en totalt falsk säkerhetskänsla man har, kanske scooteroverall och en liten seglarväst under vore mycket bättre...
Det som inte syns där är de som drunknade på Vänern och de andra utanför Blekinges kust som också hade flytoveraller.
Tvådelat kanske kan vara grejen. De lär ju inte bli helt vattenfyllda i alla fall.
En handlare som klassar den här typen av larmrapporter som strunt klassar jag som oseriösa handlare som borde hängas ut.
Det handlar om liv och död här.
Jag ska inte försöka lära dig något men det finns massor av människor som tror att flytoverallen gott och väl ersätter flytväst och det faktum att ett antal människor nu dött pga av det är, tycker jag i alla fall skäl nog att se över rekommendationerna och förhoppningsvis skicka signaler till tillverkarna att göra dem lite säkrare än en skoteroverall utan flytväst.
Att de är bekväma och varma kommer liksom först efter den grundläggande egenskapen att man kan drunkna i den.
Har du läst hela pdf:en?
Någon som vet hur mycket flytoverallen hindrar rörelsefriheten om man går ner sig på isen.
Iofs. så ska det ju vara flytkraft i den,men det kanske är ett jäkla tungt projekt att försöka dra sig upp över en iskant med en otymplig o vattentung overall på sig.
Mitt tips är ju att försöka ta sig upp inna den vattenfylls för sen blir det bara tyngre och tyngre.
Kan vi försöka hjälpas åt att hålla lite koll på dräkter som anpassats för de nya kraven här, så jag vet vad jag ska köpa sen?
Jag tycker att antalet fall som ligger till grund för beslutet är något begränsat.
Tips: Flera trollingfiskare kör med flytoverall + automatisk flytväst. Flytvästen är inte i vägen vid fisket, men fyller sin funktion om man tuppar av i vattnet. Den gör också mer nytta än en godkänd, men avtagen, flytoverall vid sommarfisket.
Någon som vet hur mycket flytoverallen hindrar rörelsefriheten om man går ner sig på isen.
Iofs. så ska det ju vara flytkraft i den,men det kanske är ett jäkla tungt projekt att försöka dra sig upp över en iskant med en otymplig o vattentung overall på sig.
Det är mkt lättare att ta sig upp med en overall, eftersom du ligger längs med ytan och inte som en död mask rakt ner från kanten.
Jag har iallaf testat min i isvak och jag hade inga problem att ta mig upp.
För övrigt ska det bli kul att se om alla som kräver dessa overallerna sen är villiga att betala vad de kommer att kosta :P Kan tänka mig att alla leverantörer kommer ta rätt mkt pengar för dom.
Jag kommer i alla fall att vänta till mitten på sommaren
då de nya kraven träder i kraft. Då får man se vilka som
finns kvar och vad nytt det finns.
Hej!
Nu har sommaren gått. Lyfter tråden för att kolla om någon har svaret på Jari F 1:s ursprungliga fråga. Här i Sverige säljs ju fortfarande overallerna med de gamla godkännanden som jag förstår inte längre är giltiga i vårt östra grannland. Sedan en annan fråga i anledning av en annan overalltråd och Magics inlägg i den här tråden. Har jag fel när jag påstår att en vanlig 150 Nm uppblåsbar väst inte är tillräcklig för att vända en person i flytoverall? Tror jag läst någon stans att det krävs minst 250 Nm för det.
Gösta