Visa fullständig version : Baitrunner rulle...
Hej!
Nu ska jag fixxa ett Fox Warrior spö
Och en Bait-Runner rulle....
har ni tips på b-r rulle för under 700 ?
Ultimates Billigaste:
http://online.nu/kat/prodpres.cfm?produktid=526&butik=1
är den bra?
jag skulle nog hellre lägga på ett par hundringar på den där och få en shimano istället. Jag vet inte vad okumas dyrare baitrunners kostar men det lär inte va över tusenlappen, så det är nog ett hyffsat budget alternativ. Dessvärre är det svårt att få tag på shimanos begagnat försökte 1år sen gav jag upp, de är för bra för att folk ska vilja bli av med dem tror jag.
Är alla Shimano bra då? har hittat en som säljer en för 500:-
modell 6000 säger han att det är, men inte vilken modell...
Han är oerhört kortfattad, svarar: 6000
på ett mail bara...
Vet inte 500:- låter grymt billigt, kanske är nån gammal variant. 6000 är ju storleken sen finns det ju olika modeller aero och aero GTE där gte:n är dyrare kostar 1800kr/st, kommer inte ihåg vad det är för skillnad mer än dubbelvev (fler kullager och sånt lullul kanske). Har själv 2 gte 5010 fick de till inköpspris och är ruskigt nöjd med dom.
Jag vet inte så mkt om Ultimate, men jag köpte för en tid sedan en budget rulle, reat till 150kr, ifrån dem och jag måste säga en sak: den var sämre än Biltema rulle för 99kr och hade 1 kullager gentemot 3 på biltema rullen. Jag gav bort rullen med detsamma. Jag litar inte på det märket. Jag såg andra modeller ifrån dem och tyvärr... Plastig, inget kvalité intryck.
Jag har Okuma Longbow som har kostat 599kr. Jag har sätt i Malmö, på Fiske och Fiskar, Longbow för ~500kr. Vissa skulle kunna säga att Okuma är inte jätte bra häller, men har ni tittat på "Hoocked on Fishing" att Paul Young använder ganska flitig Okuma? Jag har spelat in flera gånger hans show och granskat vilka Okuma rullar han använder: flera gånger har jag sätt Metaloid och ibland Interceptor och Epix. Han använder rullar av andra märke också, men jag var intresserad bara av vilka Okuma rullar han använder.
Alltså jag tycker att Okuma kan vara ett alternativ. Dynadrag (som är den biligaste baitrunner Okuma rulle) kostar från 449kr.
De verkar ju skitsköna...
Jag tyckte Ultimates rulle höll hög kvalitè när jag prov-vevade den i en fiske-affär... kanske blir sån ändå, får se
Okuma rullar under 700kr: Dynadrag 449kr (1 kullager), Longbow 599kr (6 kl), Interceptor 699kr (rostfria 2kl + 1rullager).
Ska man satsa på Longbow, Intercepter? har ni bilder?
Kolla i sista Ron Thompson katalog. Annars gör en sökning på internet. På engelska sidor finns mkt Okuma.
Jag hittade bilder!
Interceptor:
http://www.pzw.pl/ezimagecatalogue/catalogue/variations/7446-300x450.jpg
Longbow:
http://www.pzw.pl/ezimagecatalogue/catalogue/variations/7441-300x450.jpg
Interceptor ser ju bättre ut!
Är inte ändå Ultimate bättre?
Originally posted by CDan
Okuma rullar under 700kr: Dynadrag 449kr (1 kullager), Longbow 599kr (6 kl), Interceptor 699kr (rostfria 2kl + 1rullager).
Dessa rullar är byggda på samma "stomme". Interceptor har få kullager men bättre kvalite på dem. Plus att dem är rostfria. Plus 1 rullager. Plus dubbelvev. Alltså minst på papper Interceptor är bästa modellen. Jag har bara vevat den i butiken och den verkar skönare än mina Longbow.
Jag är fattig men jag skulle inte alls köpa Ultimate. Om jag skulle välja mellan att fiska med Ultimate rullar och att inte fiska alls, jag skulle välja det sista alternativet. Tyvärr, deras budget rullar är under all kritik. Helt kass. Dem går inte att jämföra med Okumas budget rullar.
Jag förstår dig. Priset på 3 Ultimate rullar är mkt bra, men...
Kör på interceptor om morsan accepterar det priset i julklapp ;)
Om du tyckte om Ultimates gång du kan kolla på Okuma Dynadrag också. Det kostar likadan och samma antal kullager (1) men starkare broms och mkt bättre kvalité. Mina Longbow går bättre och bättre med tiden. Jag menar att mekaniken körs in, liksom. Nu, efter 1 år jag tycker att de går lättare än i början.
Ett av det största fördelen med Interceptor är den rullager som den modellen har.
Lycka till!
Lägger man till någon hundralapp kan man köpa Okumas Epix också, den är helskön (bara känt på den i affären dock, men skulle vilja ha...)...
Om man gör på det visset det går att fortsätta hur länge som helst. Han sa att under 700kr får kosta. Det finns mkt bättre rullar runt 1 000kr. Och ännu bättre runt 1 500kr. Och så vidare.
esox_lucius
2003-10-30, 16:38
Skit i Shimano är mitt enda råd! Pajar hela tiden.... Även om dom är bäst så tror jag inte någon fiskare i vår ålder vill köpa nya 1600 kr rullar en gång i kvartalet. Ska själv köpa Fox Warrior Carp spön med Okuma Interceptor själv så jag får väl rekkomendera Okuman. 5 års garanti på den iaf och den är skön med dubbelvev och så... Epixen gillar jag inte alls...
Stenbocken
2003-10-30, 16:45
Ett kvalitetslager är bättre än 25 skitlager. Fabrikanterna vet att vissa stirrar sig blinda på antalet lager och monterar in tio skitlager. Huruvida en rulle känns skaplig i affären eller inte är också fullkomligt ointressant. Huvudsaken är att den är balanserad när den väl sitter på spöt, och att den håller för det fisket den är avsedd för. Vad hjälper det att den snurrar trettio varv i affären om bromsen är kass när du väl har fisk på? Det absolut viktigaste är att bromsen är väl fungerande och att baitrunnern fungerar som den ska på en sådan rulle.
Har inte följt tråden alls, men jag kan rekomendera Okuma Epix Baitrunner, har dessa själv och flera av mina polare. I början var jag lite "si å sådär" nöjd med dem, men efter ett tag blir jag bara mer å mer nöjd med dem. Låg utväxling var jag inte så nöjd med i början, men har nu insett att det är suveränt vid drillning av fisk. T.ex vid ålmete då det handlar om att bara veva in tugnt, så kan du gör detta med denna rulle. En polare har shimanos med högre utväxling och han måste pumpa satan vid hård press, medans med okuman kan du bara vinscha in s.a.s..... Har haft rullarna genom två somrar nu och ja, jag é nöjd. Kvaliten är bra, totalt är vi 5 st som har 3 var och ingen har strulat.
Jag kände på Epix BaitRunner idag...
Döskön!! Väldigt snygg också :)
Kanske får bidra med en del pengar till den, morsan, farsan tycker att över 400 är ett vansinnit pris typ...
qvarnis25
2003-10-30, 18:33
köp Okuma Force, den är bättre än interceptorn. Interceptorn har ett lite hopp, som billigare rullar har när du slutar vevar lr drar veven bakåt. Har ädrimot inte Forcen. Mkt bra baitrunner, läggs på grymt bra när du börjar veva. kostar 899:- tror jag...
Men är inte Epix skönare? jag återkommer i ämnet senare!
CDan, iofs ;) Men man utgår ju oftast från ett pris, och det är mindre blodigt att utifrån det öka tex 200 kr jämfört med 600, eller hur?
Ja, Epix är skönare!
Jag sa inget om Force i mina inlägg pga du ville ha tips på rullar på max 700kr. Men Force är mkt trevlig rulle. Den har en stor fördel att spolen har stor diameter, alltså man tar hem mkt lina per varv. Men samtidigt utväxlingen är högre än hos Interceptor, alltså det innebär att det blir svarare att veva när man får stor fisk på kroken.
Alltså, Lazinko, jag tycker att det blir bättre för dig om du bestämmer ett tak för hur mkt skall den kosta. Jag menar att du sa i början max 700kr. För det priset du kan köpa en fin Interceptor. För 200kr till du kan köpa en Force som är 2 kullager "bättre". För 100kr till igen (1 000kr) du kan köpa Okumas top of the line: Epix med 5 kullager till (9+1 totalt). På det visset du kan fortsätta hur länge som helst.
qvarnis25, det är den rullager (one-way nållager som den kallas och finns på Interceptor) som är för att "ta bort" det hopp som du nämner (som är en sort IAR). Om det är så som du säger då skulle även Epix vara dålig när det gäller detta.
Originally posted by Raven
CDan, iofs ;) Men man utgår ju oftast från ett pris, och det är mindre blodigt att utifrån det öka tex 200 kr jämfört med 600, eller hur?
Ja, det kan vara så. Men vi andra kan inte veta hur mkt Lazinko vill satsa på rullen. Det är han som först skall bestämma hur mkt han vill betala eller helt enkelt utan att nämna ett pris han kan ställa frågan. Man kan gå ännu längre än 1 000kr för att föreslå en rulle.
Min slutsats är att Interceptor (från 639kr), Force (från 899kr) och Epix (från 999kr) (i den ordning) skulle räcka. Alla har den one-way nållager som tillförser IAR till rullen. Jag skulle satsa på Force pga om man går upp i storlek 50 (den storlek som räcker för det mesta) Epix blir mkt dyrare, 1099kr, gentemot Force som kostar 899kr, fortfarande.
esox_lucius
2003-10-30, 21:38
Va?! Var inne och hämtade ron thomson katalogen idag och här står det att Okuma Interceptor Baitfeeder 50 kostar 699:-...
qvarnis25
2003-10-30, 23:52
Ja, Epix är skönare!
Jag sa inget om Force i mina inlägg pga du ville ha tips på rullar på max 700kr. Men Force är mkt trevlig rulle. Den har en stor fördel att spolen har stor diameter, alltså man tar hem mkt lina per varv. Men samtidigt utväxlingen är högre än hos Interceptor, alltså det innebär att det blir svarare att veva när man får stor fisk på kroken.
Alltså, Lazinko, jag tycker att det blir bättre för dig om du bestämmer ett tak för hur mkt skall den kosta. Jag menar att du sa i början max 700kr. För det priset du kan köpa en fin Interceptor. För 200kr till du kan köpa en Force som är 2 kullager "bättre". För 100kr till igen (1 000kr) du kan köpa Okumas top of the line: Epix med 5 kullager till (9+1 totalt). På det visset du kan fortsätta hur länge som helst.
qvarnis25, det är den rullager (one-wat nållager som den kallas och finns på Interceptor) som är för att "ta bort" det hopp som du nämner (som är en sort IAR). Om det är så som du säger då skulle även Epix vara dålig när det gäller detta.
Jag var inne hos handlarn och kände och klämde, det var han som uppmärksammade mig på de lilla hoppet.. har både en avengear o metaloid där de inte är något hopp alls.. den är ju den billigaste av de tre också.!
Epixen kostar från 699:- på berras.. Vilken strl e de då??
Qvarnis, var det baitrunner då? hittade den för 799 i malmö...
qvarnis25
2003-10-31, 00:10
Förlåt, läste fel, var bait feeder o inte inte runner, my mistake..! =/
Är inte baitrunner och baitfeeder samma sak bara att shimano har typ patent på det namnet ellet vad man ska säga?
qvarnis25
2003-10-31, 11:31
Står dynadrag bait runner, och Epix bait feeeder. Så tydligen inte.. Men var skillnaden är vet jag ej.. CDan????
Jaha.. Så har jag alltid trott att det var, men men där ser man
Jag har ingen förklaring varför Okuma har valt att rullarna skulle heta baitfeeder. I 2002 RT katalogen för Epix rullen står : "... under 2001 har Okuma utvecklat en Epix bait feeder med en helt ny patenterad baitrunner funktion". En Okuma bait feeder rulle är en rulle med baitrunner funktion, alltså.
Qvarnis25, teoretisk alla rullar med rullager (den one-way nållager) har IAR som innebär att om spärren är på, vevhantaget skulle inte kunna backa alls (alltså den "hopp" som du nämner). Alltså om du har hittat en rulle som har rullager och har det "hopp" då kanske rullagern är av en annan typ än one-way eller är av sämrre kvalité. Helt korrekt dem billigare Okuma rullarna (Longbow, Dynadrag) har ingen sådan, och därefter dem släpper lite back (bara nån mm).
Om det är någon form av garanti på dem så tycker jag absolut du ska köpa rullarna.
Priset är inte alltid kontinuerligt med kvalitén.
Går ju att hitta hyfstat schysta grejer för lite pengar.
Jag hade nog testat rullarna.
Det värsta som egentligen kan hända är att du sitter vid någon karpdamm långt hemifrån, ute i skogen och utrustningen pajar då.
Alla Okuma rullar har 3 eller 5 år garanti. För det mesta 5 år. Även mina Longbow (som man kan klassa dem som budget rullar) har 5 år garanti.
Epix för 899 är jag jävligt het på...
Ska ha spöt till karpmete och Gäddmete, den rekommenderas eller?
Om du hittade Epix för 899kr är mkt bra. Annars i katalogen står från 999kr. Och den i storlek 50 kostar 1099kr.
Nå Longbow eller Interceptor?
Vilken ska man välja?
Du, Lazinko, om du har pengar jag skulle säga att du skulle köpa Interceptor. Den har den rullager som ger IAR (handtaget backar inte) och dem 2 kullager som finns till är monterade just på spolens axel, alltså där det behövs som mest. Alltså kullagerna och rullagern finns på dem ställen som gör att rullen är mest prisvärd av alla Okuma rullar. Rullen har dessutom vikbar dubbelvev (som gör att rullen blir bättre balanserad när du vevar), kul- och rullagerna är rostfria, bromsen är stor och stark, du får extraspole.
Men, Longbow är ett mkt bra alternativ: 6 kullager som inte är rostfria, ingen rullager, ingen dubbelvev. Och den kostar bara ~100kr mindre.
I mitt tycke, när vi snackar 700kr gräns och Okuma som märke, Interceptor är bästa alternativet. Slutsatsen är att den har rostria lager, den har en rullager, den har dubbelvev.
Force är ett exempel på en äkta karprulle som kostar ganska lite. Lång vevarm som gör att man har mer kraft till förfogandet. Spolen har större diameter som innebär att man tar hem mer lina per varv och att bromsen är kraftfullare pga. att bromsskivorna är större. Den är den billigaste äkta karprulle som jag har hittat. Men den kostar 200kr mer än Interceptor, alltså 899kr. Det blir för dyrt. Interceptorn blir den bästa kompromiss.
En sak till som jag glömmde berätta: Longbow har 2 st. packningar i reserv (för att täta rullhuset, för att vattnet skulle inte komma in i mekaniken). Och jag tror att dem dyrare rullar har också sådana. Det är inte många rullar i den prisklass som har sånt. Packningarna betraktas som reservdelar och att köpa skulle kosta ganska mkt. Minst 50-80 kr plus porto.
Vad tycker du nu, Lazinko? Har du kunnat bestämma dig? Eller du blev förvirrad av så många alternativ? Jag skulle ha blivit i ditt ställe.
har tre st TICA baitrunners kostar ca 1000spänn st e nöjd med dom, annars skulle ja köpa shimano RE baitrunners, lite dyrare men om du bara ska ha en så spelar det ju inte så stor roll, e ju endå ingen säsong nu så du kan lika gärna spara till nästa år
fiskmix har rätt: du kan vänta och kanske köpa på rea lite längre fram eller till våren.
Fiskmix!
Bra tips, ska fråga om jag inte kan få para för rullen i julklapp, så kan jag lägga till lite månadspengar o köpa nått rejält typ Epix :)
CDan, tack för att du har engagerat dig!!
Lärt mig en del i denna tråden...
Lycka till! Du gör rätt: att köpa top of the line är och känns bäst. Bara känslan att äga den bästa rulle ifrån en serie är lite speciell. Jag är redan avundsjuk på dig! ;)
Kanske vi kan ordna att flera här nere, i Skåne, träffas och fiskar tillsammans. Då kan jag få lära mig mer ifrån er. Jag är inte så bra fiskare. Jag har bil, är arbetslös. Jag kan köra runt och samla folk som skall följa med. Vi kan tänka på saken. Du, Lazinko, kanske du, jag och nån till vi kan fiska abborre i Malmö eller nåt. Min far tycker om att fiska. Du sa nåt i nån tråd om detta.
Det finns Mårten ifrån Lomma och Mr.Dna ifrån Svedala som kanske kan följa med. Jag vet inte om Wille har hunnit flytta till Trelleborg, men om han har gjört det han kanske kan följa med också. Vi som bor här nere vi kan samla os och fiska tillsammans. Det är inte bara de från Göteborg och Stockholm som kan göra det.
Jovisst! Eller varför inte fiska småkarpar i Rögle Dammar..?
Vi har ju faktiskt störst befolkning på minst yta här vid malmö ;)
Jag har hört att Rögle dammar är inte så bra. Det kostar 100kr för vuxen och 50kr för upp till 17år. För att meta det kostar 30kr för alla. Jag vet inte vad det skulle kosta om man tar upp fisk. Vad vet du om dem dammarna?
Häljasjön (i närheten av Lund och Björkadammen) verkar bra. Det kostar 125kr per dag inkl båt. Vet du nåt om den?
Jag fick tips att Havgårdssjön skulle vara jätte fint. Naturen där skulle vara super. Men jag hittar ingen info om den sjön. Kanske jag skall ditt och kolla lite imorgon. Jag skall med min fru till Malmö och Lund och på vägen hem jag kan köra dit och se hur är där.
Jo det är bra o meta i rögle, regnbågsfisket suger...
Har ej hört om Häljasjön heller...
Tyvärr, jag fick inte tid över för att köra till Havgårdssjön och kolla hur det ser ut. Jag försöker nästa vecka nån gång. Man kommer till sjön när man kör från Lund/Staffanstorp på 108-an och fram till Svedala man svänger vänster på E14. Efter Börringekloster kommer Börringe. Därefter tar man till höger och första stora väg till höger igen. Det är i närheten av Havgård och Turestorp. Några km därifrån finns Börringesjön.
Häljasjön är i närheten av Vombsjön (söd-vest om Vombsjön). På andra sidan Vomsjön än Björkadammen, om du vet.
En annan sjö som kan vara jätte bra på att fiska i (bland annat ål) är Yddingesjön.
Tror du, Lazinko, att man kan mete så här års i Rögle? Vad är det för fisk där i dammarna för mete?
Nja är ju ingen metesäsong nu precis, det är ju på sommaren.
Braxen kanske är igång... Men vet faktiskt inte.
Finns karp där på sommaren iaf.
Men vet du nåt om dem sjöarna som jag skrev? Har du fiskat där?
Börringe, Häljasjön & Yddingesjön har jag aldrig hört talas om.
Men dem är så nära där du bor! Titta på en karta när du kan. Men vart nånstans fiskar du, då?
Fiskar i Lomma, Lödde, olika dammar här i närheten med olika fiskar, Ringsjön ibland... Sällan Vomb...
Fiskar också i Vänern rättså ofta...
Om det är många som vill fiska så är det bra fiske efter Id och sånt i Lomma kanal!!
Lätt att få fisk där också... Iaf när iden är igång...
Vad då Lomma kanal? Vart någonstans finns den? I vilken del av Lomma?
qvarnis25
2003-11-02, 13:58
CDan, När jag kände på både interceptorn och Forcen så upplevde jag skillnad, forcen var mjukare i stopp o starten + att den kändes kraftfullare i veven, vilket du verkar ha förklarat..
Någon sopm vet vilken Epix det är som kostar 699:- på berras? UL-size?
Okuma har som vana att tillverka rullar som har samma design (i stort) eller bygger på samma "stomme" och ber samma namn, men är helt olika. Det låter invecklat men jag skall förklara vad jag vill säga. Epix finns som baitrunner rulle men också som "vanlig" rulle. Samma sak med Force och Interceptor. I dem serierna utan baitrunner funktion, rullarna finns i dem mindre storlekarna, så kalade UL rullar. Alltså, Berras har kanske, nån Epix ifrån den serie utan baitrunner, på rea. Och på dessa, vanliga priserna börjar från 749kr.
Tyvärr, jag hittar inte på Berras rullen i frågan.
Vad då Lomma kanal? Vart någonstans finns den? I vilken del av Lomma?
Vet du var standen ligger??
Där vid hamnen så är det en liten kanal som går upp, kanske 300-400 meter innan mynningen så är det massor med stenar och lite längre in stora båtar, fiske-båtar...
I den kanalen menar jag, på sidan mot småbåtshamnen.
Okuma har insätt att vissa rullar har slagit igenom och för att övertyga en fiskare som har köpt en vanlig Epix, tex, att köpa också den med baitrunner funktion då bygger dem en rulle som är grundat på vanliga Epix, men monterar baitrunner mekaniken och till den nya rullen ger dem samma namn. Då personen i frågan behöver inte övertyggas igen. Han har nåt att referera till: den vanliga Epix som han köpte innan. Om han är nöjd med den vanliga går han och köper den med bitrunner funktion utan att han frågar sig om den "nya" rullen är inte sämre än den "gamla".
Plus att Okuma gör samma sak med dem andra rullarna. När dem presenterar nya modeller dem refererar till andra rullar som har fått genomslag på marknaden. Till ex. dem presenterar Metaloid som en vidare utväckling av Epix, Force har "features" ifrån Epix, osv. Detta gör att folk kan bli okänslig till vilken rulle skulle dem köpa: alla är lika bra. Men den andra sidan av deras reklam gör att folk, omedveten, vill köpa rullar dyrare än vad dem ville från början: om jag köper Longbow för 599kr det skulle räcka, men bara för 100kr till jag kan köpa Interceptor (som är lika bra, kanske bättre, pga. den är en vidareutveckling av Longbow). Men för bara 100till kan jag köpa Force som är en riktig karprulle. Osv... Därför föreslår jag alltid att man tittar mer kritisk på finesser och inte titta så mycket på reklam. Reklamen är gjört att vi skall köpa mer och för att vi skall köpa dyrare. Reklamen är för det mesta subjektiv och inte objektiv. Titta på rullen, klämm på den, fråga andra som har rullen vad dem tycker. Jag går aldrig in i en butik och köper en sak utan att fundera på dem sakerna som jag sa nyss.
Och nu kommer jag till det som jag ville ha sagt i min inlägg: kanske du, Lazinko, skulle kunna nöja dig med Force som kostar 899kr i storlek 50 gentemot Epix som kostar 1099kr. Alltså Force är mer prisvärd än Epix, och jag personlig tycker att Force har en bättre design. Och den T-formad vevknopp gör att den är greppvänlig. Och du sparar 200kr som du kan lägga på annat.
Jag vet att jag har pratat om känsla av att ha och köpa "top of the line" men ibland sådana produkter kostar mer i onödan: man behöver inte dem nya finesserna. Och som qvarnis25 säger: Force är en mkt bra rulle. Epix har bara 5 kullager till (som finns inte på dem viktigaste platserna) och extraspolen är i aluminium. Och för detta att betala 200kr till jag vet inte om det är lönt.
Originally posted by Lazinko
Vet du var standen ligger??
Där vid hamnen så är det en liten kanal som går upp, kanske 300-400 meter innan mynningen så är det massor med stenar och lite längre in stora båtar, fiske-båtar...
I den kanalen menar jag, på sidan mot småbåtshamnen.
Men den är Höje ån, eller? Kanske den delen kalas för kanal, men den tillhör ån.
Jo, finns ål där också, i Augusti går dem upp där varje kväll o ska sova, då brukar de vara igång!
CDan, bra skrivet...låter som om du är i branchen :)
Forcen verkar mkt prisvärd, lite synd att den inte fanns i handlen när vi köpte våra. Tror nämligen som du att den är minst lika bra som Epixen, men Jag kan som sagt bar bedömma den rulle jag själv äger.
Svina lugnt....
Tack, tack, Push-Up! Nej, jag är inte i branschen. Jag är den kund som alla säljare fruktar: jag ställer många frågor och går runt och klämmer, och vevar, och pilar, och funderar, och jämför, efteråt går jag hem och kollar på nätet och går tillbaka till butiken och ställer mera frågor, och ifrågasätter allt som säljaren säger och till slut köper jag nåt så annorlunda som jag tänkte i början att säljaren blir paff. Nej, jag är ingen lätt kund direkt. När jag köper nåt viktigt jag måste vara 100% nöjd med min köp. Detta betydder inte att alla mina köp är lyckade. Jag bommar också, men inte alls ofta och mkt sällan stora och viktiga köp.
Min filosofi som köpare är följande. Låt oss säga att för att fiska jag kommer fram att jag behöver en enda rulle. Då går jag DIREKT och tittar på rullar i den övre prisklass, därför att priset är icke relevant: jag behöver bara en rulle. Men, om jag kommer fram att jag behöver 10 rullar för att fiska då börjar jag titta på rullar i den nedre prisklassen för att förstå vad jag behöver och efteråt jag börjar kolla på rullarna i högre prisklass tills jag kommer fram vilken är den prisklass som tilltalar mig. Där börjar jag leta efter den rulle som jag vill ha. Jag har det svårt för att betala för nåt annat än kvalité. Märket spelar för mig mindre roll. Reklamen påverkar mig inte alls så mkt. För mindre saker går jag efter reklam (livsmedel tex.) men viktiga saker jag kollar, och kollar, tills jag är nöjd. Jag är ingen impulsköpare.
Reklamen är gjört för dom som är lätt att påverka. Jag menar inte dumma eller sånt. Jag menar dem som har inte kraft eller lust att leta efter fakta och då dem nöjer sig med det som dem får från reklam. Men titta här, på forumet. Man ställer sina frågor och diskutera sina problem med andra. Varför? Pga. många har insett att för att de skulle fiska bekvämt man behöver grejor som skänker komfort coh nöje. Man vill inte anstränga sig i onödan när man fiskar.
Och Forcen jag tycker mkt om. Jag behöver ingen haspel nu men om jag skulle behöva jag skulle köpa Force.
Freddy Beaver
2003-11-03, 08:14
Amen suck ska du nu ha en sån rulle också??? Du har väl precis köpt en ny? Ha och ha, väst vad dagens ungdom är bortskämd.... Usch och fy! Annat var det på mina tider! Hu! Vet hut, unge! :)
bäver, du är värre än mig ju. Jag köper inga onödiga grejjer iaf!
ses..!
Jag har tittat på Baitrunners från England nu!
t.ex Shimano Baitrunner 8000RE.
Är den bättre än t.ex Epix? samma pris ungefär om man räknar svenska Epix priset och engelska Shimano Priset inklusive frakt!
Sen undrar jag om man ska köra med strl. 5000, 6000,8000 ?
Har hört att 8000 har skillnaden från 6000 att spolen är större.
Är det positivt?
Ja de e väll en fördel med störe spole. då kan du ha mer lina och du kan kasta längre och fisken om den e stor! kan russssaaaaa iväääggggg :beer:
Du vet vem
2003-11-08, 12:20
Originally posted by Push-Up
CDan, bra skrivet...låter som om du är i branchen :)
Forcen verkar mkt prisvärd, lite synd att den inte fanns i handlen när vi köpte våra. Tror nämligen som du att den är minst lika bra som Epixen, men Jag kan som sagt bar bedömma den rulle jag själv äger.
Svina lugnt....
Du ska köpa dig en Balzer baitrunner som straff. Seriöst så får du inte mer prisvärd löparrulle för pengarna. Ska visa dig när du kommer o tittar på "du vet vad".
Handlaren
2003-11-08, 12:24
Tack, tack, Push-Up! Nej, jag är inte i branschen. Jag är den kund som alla säljare fruktar: jag ställer många frågor och går runt och klämmer, och vevar, och pilar, och funderar, och jämför, efteråt går jag hem och kollar på nätet och går tillbaka till butiken och ställer mera frågor, och ifrågasätter allt som säljaren säger och till slut köper jag nåt så annorlunda som jag tänkte i början att säljaren blir paff. Nej, jag är ingen lätt kund direkt. När jag köper nåt viktigt jag måste vara 100% nöjd med min köp. Detta betydder inte att alla mina köp är lyckade. Jag bommar också, men inte alls ofta och mkt sällan stora och viktiga köp.
Min filosofi som köpare är följande. Låt oss säga att för att fiska jag kommer fram att jag behöver en enda rulle. Då går jag DIREKT och tittar på rullar i den övre prisklass, därför att priset är icke relevant: jag behöver bara en rulle. Men, om jag kommer fram att jag behöver 10 rullar för att fiska då börjar jag titta på rullar i den nedre prisklassen för att förstå vad jag behöver och efteråt jag börjar kolla på rullarna i högre prisklass tills jag kommer fram vilken är den prisklass som tilltalar mig. Där börjar jag leta efter den rulle som jag vill ha. Jag har det svårt för att betala för nåt annat än kvalité. Märket spelar för mig mindre roll. Reklamen påverkar mig inte alls så mkt. För mindre saker går jag efter reklam (livsmedel tex.) men viktiga saker jag kollar, och kollar, tills jag är nöjd. Jag är ingen impulsköpare.
Reklamen är gjört för dom som är lätt att påverka. Jag menar inte dumma eller sånt. Jag menar dem som har inte kraft eller lust att leta efter fakta och då dem nöjer sig med det som dem får från reklam. Men titta här, på forumet. Man ställer sina frågor och diskutera sina problem med andra. Varför? Pga. många har insett att för att de skulle fiska bekvämt man behöver grejor som skänker komfort coh nöje. Man vill inte anstränga sig i onödan när man fiskar.
Och Forcen jag tycker mkt om. Jag behöver ingen haspel nu men om jag skulle behöva jag skulle köpa Force.
Haha..För en duktig säljare är just din typ den lättaste kunden att sälja till.
Ja, det är sannt. Mellan 2 rullar av samma märke och modell men av olika storlekar kan vara bara spolen som är större. Min Longbow 50 är lika stor som Longbow 40, bara att spolen är nåt större. Och större än 60 vet jag inte om du skall behöva, Lazinko. Om du skall ha 0,35 lina på en 80 rulle då får du spola på över 0,500 km och 0,750 km av 0,30 lina. Och 0,40 lina går mer än 0,400 km till. Det går inte att kasta lång med tjock lina och i vanliga fall man använder inte tjockare lina än 0,40 för karp till ex. Du håller på att överdriva dina behöv, kanske. Plus att större rulle är tung.
Originally posted by Handlaren
Haha..För en duktig säljare är just din typ den lättaste kunden att sälja till.
Och dina argument är?
Nu är det ju spolen jag snackar om?
En 6000 rulle är lika stor som en 8000 rulle...
Bara spolen som det är skillnad på, Därför tror jag inte att den väger särskillt mycket mer för spolens skull.
P-U vet vem..
2003-11-08, 13:10
Såhär ligger det till.
När det gäller haspelrullar under 500 spänn spelar märket ingen roll. Vad du än köper så får du samma innehåll kvalitetsmässigt. Billigt gjutgods i dreven. Billiga 30 öreskullager o.s.v. Detta oavsett om rullen heter "Kända namnet GLXPTV" eller "Grön ost XLMPT". De rullarna fiskar man med ett tag o slänger sedan i soptunnan. Mellan 500 o 1000 spänn får du lite fler 30 öreslager o eventuellt aluminiumhus på rullen. Men fortfarande samma billiga gjutgods i drev o.s.v Kan dock löna sig till viss gräns att reparera om det inte gått för lång tid, och att det går att reparera..D.v.s. att reservdelar går att uppbringa.
Kliver du upp lite mer, så kan du kanske få lite bättre precision på prylarna (Typ teflondoppade drev som gör att rullen känns silkesmjuk i affären då den vevas) , men fortfarande är livslängden ungefär densamma. Dessutom kan du få lite mer "finesser" på rullen, men som inte påverkar livslängden det minsta.
Vill man ha en rulle som är av den kvalitén med riktiga skurna mässingsdrev, riktiga kullager o.s.v. som forntidens rullar med livslängd på tio-tjugo år eller längre, så blir det till att hosta upp redigt med pengar. Alltså ett par tre tusingar o upp utan övre gräns.
Åker man till Japan o köper en superrulle, som exempel, så får man superprylar också som håller i massor av år. Men på dessa rullar är allt "bjäffs" som t.o.m automatisk bygelfällning o annat borttaget. Finns rullar där som kostar uppåt tjugotusen spänn. men då är det också den sista rulle du någonsin köper i ditt liv.
Så att diskutera vilken rulle som är mest prisvärd i skiktet under tusenlappen, är bara bortkastad tid. Du får en rulle med en livslängd på ett par år. Med bristande precision dold av massor av billiga skräplager o.s.v.
Det enda som gäller där alltså är ren yttre design. Alltså vilken man tycker ser snyggast ut o vilken som "känns bäst" i handen. Helt subjektivt alltså. Och detta oavsett om man försöker jämföra olika märken o modeller o försöker ta reda på "fakta" före köp.
Viktigare då är att se till att köpa en rulle med bra "support" om något händer. Att rullen går att reparera och att garantivillkoren kan uppfyllas på rätt sätt utan att leverantören plötsligt är "osynlig". Därför bra att köpa en rulle från känd leverantör.
Tänk på att samtliga billigare rullar (Under ett par tusen) oavsett märke tillverkas i samma fabriker i Asien. Fabriker med namn som Okuma, Omoto, Wonder Reel, Pinnacle, SilStar o.s.v. Detta alltså oavsett vad som står på etiketten i butiken till konsumenten..
Förtydligande angående reklam: "Grafit rulle" = Rulle tillverkad i armerad plast. Rullen är genomskinlig tills den doppas i grafitpulver vilket gör den matt svart. Grafitpulvret har endast som funktion att göra rulle ogenomskinlig samt att agera som grund för målning i annan färg. En mattsvart rulle är alltså omålad. Och en t.ex silverfärgad rulle är silverfärg målad över det mattsvarta.
Flygaplansaluminium, duraluminium m.m. = Jo tjena. Ska man köpa en rulle i riktig aluminium av kvalitet "flygplan" så kostar den satan. Exempel är t.ex flugrullar i det materialet. Några tusenlappar går dom på om det är äkta vara. En haspelrulle i detta material får man inte för en tusenlapp eller liknande.
Dessutom angående spön..."Titanspön"..Ja jävlar..Hur integrerar man metall i en spöklinga?!
Kompositspön...Komposit betyrder bara "sammansatt". Alltså är alla spön kompositspön eftersom de består av olika material som kork, metall o.s.v.
PU, allt som du skrev är sannt. Och inte bara för fiskerullar. Det gäller för allt som man köper. Under en viss prisnivå spelar ingen roll vilket märke man köper.
Tyvärr, jag är en fiskare på den nivå, alltså som köper haspelrullar under 1 000 kr och multirullar under 1 500 kr. Jag får komma på en högre nivå för att köpa dyrare. Att köpa dyra saker och att använda dem några gånger om året, så att säga, är inte min melodi. Plus att jag har inte så mkt pengar. Och en sak till: en 1 000 kr rulle som används kanske 20 ggr om året kan hålla i många år. Den slitage som du nämner kommer om man använder den mkt mer intensiv än så.
Men många av dem på forumet är sådana som inte har så mkt pengar att satsa på alla saker som dem skulle vilja ha för att fiska. Tyvärr, man får kompromissa mycket.
PU, att komposit betydder sammansatt är helt rätt. Men kompositspö betydder inte alls att spöet är en sammansättning av olika material. Det betydder att klingan är av komposit material som är en blandning av glasfiber och grafit. Här komposit ordet används som benämning på ett material. Det är en överenskommelse att blandningen av glasfiber och grafit heter komposit material. Glasfiberspö, tex, betydder inte att spöet är bara av glasfiber. Spöet har kork, metall, o.s.v. också.
Ja jag vet vem, men skriv ut ditt nick din långe Usling:)
Ditt Nick
2003-11-08, 19:12
Originally posted by Push-Up
Ja jag vet vem, men skriv ut ditt nick din långe Usling:)
Nöjd nu?!
Vad tror ni om denna då? ungefär samma prisklass som en Epix, ifall man importerar från England villsäga. Shimano - Biomaster XS 7000 (http://www.fostersofbirmingham.co.uk/index.php?sess_id=2dpuo2b7pvfarnljgdjto9me94vsayft&mode=product_info&productid=ST41732)
https://www.bosfish.co.uk/PRODUCTS/REELS/IMAGES/SH689.jpgSpöar den epix med hästlängder?
Vad kostar dem i sverige?
Om du ska fiska i svenska vatten så funkar en 6000-8000 mer än väl. En Biomaster är till för om du måste kasta riktigt långt som pöjkarna i England gör där varje karpvatten är grymt överfiskat.
Så, om du vill ha en rulle som ska funka år efter år, satsa då på en Shimano, antingen RE eller GTE.
men varför är en Biomaster inte bättre än en Shimano Baitrunner RE?
Ser RE exakt ut som en GTE?
Tror jag ska skaffa en Shimano Baitrunner GTE.
Är ungefär samma pris som en Epix, kanske lite billigare.
http://www.kurresfiskeshop.se/cgi-bin/butik/bilder/04321.jpg
qvarnis25
2003-11-09, 19:59
Gute, vad är skillnaden mellan re o gte??
qvarnis25
2003-11-09, 20:00
Så de va 2 sidor... Inte meningen å upprepa dans fråga... =)
Det enda jag vet är att GTE har 3 kulager och att RE har 1 kullager
Det som skiljer är att GTE har fler kullager och en dubbelvev. Sen tror jag det är några fler skillnader men det kommer jag inte på just nu.
qvarnis25
2003-11-10, 15:11
Vad är "linmåtten" på 5000??
qvarnis25
2003-11-10, 15:26
Dan, här har du lite talande info om vad jag menar!! =)
http://www.pianetapesca.it/show-bin/show.pl?ugY8dzs0YOjb0lgaPg8o0dzO0bljHS87J77|||8988
har du kollat något på okuma epix baitfeeder?(orkade inte läsa igenon alla inlägg o kolla) den ska tydligen vara en bestseller i england..
Ja, men Shimano GTE verkar aningen bättre, för samma pris.
Vilken storlek passar tror ni? det är ett 12" 2.75 lbs spö..?
vad för arter är det du ska fiska då Lazinko?
Satsa på en 8000 så klarar du dej.
qvarnis25
2003-11-11, 14:24
Du tror inte han klarar sig på 210 meter 0,35 på en 5000, på de svenska fiskarna då?? ;)
Freddy Beaver
2003-11-12, 15:49
Dan, nu när du är "sjuk" ska du väl inte sitta vid datorn och flumma!!? Marsch i säng unge!
Jag tror strl. 6000 räcker, för du kommer ju aldrig att få nån karp på över 3 kg, det vet vi ju redan! :)
jag har sovit kl 15:15 - 19:00 idag fredrik.
carpfenmazter
2003-11-13, 08:37
Köp en 8000. det finns ingen som helst anledning till att köpa en mindre..
Freddy Beaver
2003-11-13, 17:21
Vilken sjukdom då? Influensa?
jag har feber och huvudvärk.
Skriv PM istället för att skriva i min Baitrunner tråd är du snäll :)
haha, skrev 700... och det slutade med rullar för 1899 kr i sverige och 1000 kr i england.
hehe, men nöjd blev jag
Fredde_89
2004-04-16, 14:30
Min första baitrunner var en okuma som hette dyna drag men den var lite plastig av sig men den fungerar ganska bra men rekomenderar att du satsar på kvalitet
har ju redan köpt, kan någon moderator Låsa tråden eller så?
Flodebanan
2004-08-30, 18:39
Varför köpa en Epix för 899;-? Finns för 749:- 40 eller 50 modellen kan jag rekomendera!
Originally posted by Lazinko
Epix för 899 är jag jävligt het på...
Ska ha spöt till karpmete och Gäddmete, den rekommenderas eller?
jag har både shimano gte 6000 baitrunner o okuma interceptor baitrunner. det man kan säga om shimanorullen är att den är värd varenda krona. Från att jag första gången använde shimanorullen vill jag bara köpa shimano för de ger ett så bra intryck o fiskekänslan e enorm. Jag skaffade okumarullen först o var nöjd med den så länge jag använde den. men sen köpte jag shimanorullen o använder inte okuma längre. Skillnaden i pris är oxo skillnaden i kvalité. Okumarullen är bra för sitt pris, du får ett rullfodral o 5 års garanti men baitrunnerfunktionen är inte så exakt utan det är lite motstånd när funktionen är påskruvad till "noll".
Alltså det är en fråga om pris o framtidstro. Har du råd med en tusenlapp extra och vill ha en rulle som aldrig kommer krångla 20 år framöver så är Shimano GTE givet. söker du ett bra budgetalternativ så är okuman inte helt fel den heller.
lås tråden nån gång. annars tar jag väck den.