Visa fullständig version : Mina Inköp
Majakovskij
2003-10-30, 11:24
Verkar vara populärt o skriva sina inköp så då ska jag skriva ner det som står helt fast att jag ska skaffa..
Kläder
Vision Extreme boofoot andasvadare
Loop Adventure vadarjacka
Vision salmon flugväst
Tote Bag el Gear Bag
Fiskeskjorta liknande sportfiskarna har på cuba osv
nån fiskekepa så man kan utmärka sig :)
Utrustningen
Ny tvåhands klinga, står främst mellan Salar 12,6' #9, Hi Level 12' #8/9, Pool 12 SSD 12,3' #8/9 eller eventuellt Sage
Ny flugrulle gärna Loop Evotec LW eller en traditional 3w men det kommer nog bli ett billigare alternativ
skjutklumpar
Salar tubask
Peang
laxbärare, blir nog att jag gör egen i slöjden
tafs matrial
flugbindar godis
nytt tält (får familjen betala)
Det kommer kosta en hel del, börjar med att köpa ovanstående kläder. Tur det är julafton innan nästa säsong med..
Ska även modifiera om en äldre cykel och göra nån typ av spöhållare, det svåra är att tvåhandsspöna är långa så jag får hitta på nåt så jag minimerar risken att knäcka det på vägen till fiskeplattserna.
fan va tråkigt bara massa flugskit ju. själv ska ja försöka få tag i nån bra jerkbaitrulle
Köper du allt det står Salmon på? :)
Majakovskij
2003-10-30, 18:55
Originally posted by Lazinko
Köper du allt det står Salmon på? :)
allt utom scierra och ron thompson
Scierra har ju en skön laxrulle... XDA eller vad den heter... snygg också... Kännt på den?
Majakovskij
2003-10-30, 20:17
homserulle.. lär skära under drillning :p
Majakovskij
2003-10-30, 23:17
Originally posted by BeBest
Catch! Är du laxfreak?
lax och havsöring är nästan det enda jag fiskar sen jag startade med det.. Går inte beskriva känslan i laxflugfisket.. Fiskar du nån larre?
Nej men trots det har jag skrivit ett kåseri om just laxfiske och med avsikt låtit berättaren ha missförstått en del detaljer. Du kan få det i ett PM om du vill.
Majakovskij
2003-10-30, 23:42
mm skic ka du.. fiskar du nåt i strömmen? kommer kanske upp till våren och kör älvkarleby och strömmen, visst det är ingen fin natur men lite spöböj innan säsongen sätter igång i mina vatten är alltid gutt :)
Det kommer ett PM. Nej vare sig Strömmen eller Älvkarleby. Dalälvens källflöden kan du hitta mig intill men jag har inte grejor för lax och inte tänker jag skaffa heller. Har försökt lära mig att hantera ett flugspö men det blir mest lyteskomik av det.
Själv får jag snart ett G.Loomis GL3 12.6 #8/9. Vision ACE fluglina ska jag ha till sen vet jag inte vilken rulle. Det blir nog en budgetrulle typ Vision Koma eller liknande.
Majakovskij
2003-11-01, 16:12
Originally posted by yoxler
Själv får jag snart ett G.Loomis GL3 12.6 #8/9. Vision ACE fluglina ska jag ha till sen vet jag inte vilken rulle. Det blir nog en budgetrulle typ Vision Koma eller liknande.
Lite dåligt att det spöt kom ett helt år för sent, du får göra en recension av spöt sen.. Jag får testa det på nån demodag till våren det verkar vara ett riktigt läckert spö
Jo det verkar vara ett kanonspö. Mailade ut till runt 10 olika affärer på nätet och det enda spöet som ingen hade någon invändning mot var just GL3.. så det är säkert ett kanonspö!
Ett år för sent? kom det inte till våren-2003 llr?
Majakovskij
2003-11-01, 17:29
Jag tänkte på GLX, fel av mig.. Båda kom ut denna våren men GLX 12,6:an skulle kommit ut förra året.
Angående linvalet vision ace gör du helt rätt, är många som fått upp ögona på denna klump. Kastar fint till skillnad mot tex Powertaper klumparna som kastar ryckigt och plaskar en del.
Jo jag har läst att ACE ska vara kanon. Funderar på running line också... det finns ju två olika ACE running lines... en som är platt och en vanlig... vet du ngt om dom?
Majakovskij
2003-11-01, 18:32
Skillnad på runningline och skjutlina är att skjutlinan är styvare medans runninglinan är mer som en smalare fluglina. Jag har inte testat dom men skulle tippa på att den flata kanske är mer lik en skjutlina eftersom flera skjutlinor har flat profil. Om man kör med Runningline eller Shootingline är en smaksak, kör själv med loops running line.
Till min nya rulle är jag lite inne på att skaffa Linkline eller en runningline från Ace. En skjutlina som annars är bra är japanen sawadas Flatbeam men den kostar en hel del..
Jonas på ingarö som driver sportfiskebutiken.se kör med vision, du kan alltid höra med han om ACE skjutlinorna..
Bengtsson79
2003-11-02, 12:01
SPE homsar Catch slopa Älvkarleby o kör lite fiske i Ljungan istället på vårkanten ;)
Det blir nog ACE shooter som ska sitta på min rulle... öö har ju inte ngn rulle än bara ;)
Majakovskij
2003-11-02, 13:19
Det blir nog ACE shooter som ska sitta på min rulle... öö har ju inte ngn rulle än bara ;)
du får leta upp en butik som har ett rejält rullskåp men det blir nog svårt att välja, finns flera intressanta rullar i de lägre prisklasserna
största laxen och öringen då?
shit det var inte lite grejer har för mig att du hade ett par riktigt fina grejor redan?
Majakovskij
2003-11-02, 13:32
Originally posted by Bengtsson79
SPE homsar Catch slopa Älvkarleby o kör lite fiske i Ljungan istället på vårkanten ;)
Kommer starta lax och havsöringsäsongen med besfiske i eventuellt Emån eller Hossmoån, kan bli att jag åker upp till Sthlm och kör Strömmen och Älvkarleby om det är högt vatten.
16 April - 30 Juni kommer jag enbart fiska i Mörrum för att sedan i Juli åka till Norge.. Är inte bestämt till 100 % men blir förmodligen att jag ska till Trondheim då kommer det bli fiske på en eller flera sträckor i Gaula. Sen hemma i Sverige fiskar jag i Mörrum till 30 Augusti då kortet går ut.. Om det är som denna säsongen att öringen kom senare får det bli några dagskort i September.
Begtsson: Får hoppas det blir en ny träff med Edge till hösten i exempelvis Ljungan, måste ju ha ett ordentligt höstfiske! :)
Bengtsson79
2003-11-03, 18:47
aja får väl dra mina besor själv då :) både i ljungan o ljustorparn
Majakovskij
2003-11-03, 23:10
Originally posted by Bengtsson79
aja får väl dra mina besor själv då :) både i ljungan o ljustorparn
får väl komma upp då men gnäll inte på mig om bara jag får fisk :rolleyes:
Bengtsson79
2003-11-04, 15:04
Catch ne de e juh jag som ska visa dig vart fisken står :) gästerna får dra först
Originally posted by Catch
du får leta upp en butik som har ett rejält rullskåp men det blir nog svårt att välja, finns flera intressanta rullar i de lägre prisklasserna
Jo precis det finns det. Lutar åt en vision koma just nu men det bästa är nästan att hålla utkik på auktioner eller rullar på rea.
Bengtsson79
2003-11-05, 10:50
Jag skall till våren inhandla ett RLS Salmon 15' rulle till får vi se va det blir :)
Jag är lite nyfiken Catch. De som läst det kåseri du fick brukar reagera. Somliga tar det som ett personligt påhopp medans andra försöker distansera sig.
Vad tyckte du om texten?
Bebest, du får gärna skicka kåseriet om laxfiske till mig också :D
Majakovskij
2003-11-07, 18:53
du är en bra skrivare men det är ju bullshit :)
=)
Tackar, vilket kåseri är inte det? =)
Originally posted by Catch
allt utom scierra och ron thompson
Och Vision. Du glömde det. Samma sak.
Majakovskij
2003-11-08, 00:25
nej vision är det inget fel på.. de har mycket bra grejer för vadning
Bengtsson79
2003-11-08, 00:58
Säg nånting illa om Vision Extreme klingan *puss*
Majakovskij
2003-11-08, 12:26
spöna är fina med men de slår inte loop :)
Att ett färdigt extremespö kostar 2,80 dollar i inköp från tillverkaren i kina
Bengtsson79
2003-11-10, 00:24
Catch knaaak loop ? :D
Rüger: Och alla de andra spöna kostar vad ? :D
Catch: Har du köpt ny rulle,väst eller bag än?
Hoppas inte.... ja va på Loop demo för någon vecka sen.
Du ska se å känna de NYA Loop sylarna!!! U going to like'em!!!!
truttakungen
2003-11-11, 10:55
Utrustning..hehe..hehe!....ja djävlar! Har själv en veritabel skog med spön. Använder bara några få spön och det är inte dom dyraste i alla fall. Bygger iofs ett nytt 2 hands 12'3" Techna av som ska bli kul att testa i vår. Men fiskeprylar blir lätt lite hysteriskt...Men roooooooligt! finns det nåt bättre än att i December-Februari då isen ligger,få fingra på sitt nyinköpta/nybyggda spö och drömma om kommande storfiskar? love it!
Majakovskij
2004-01-13, 19:17
Sakerna jag hunit skaffa:
Loop Adventure Vadarjacka
Nytt Tält 2-manna
Vision Extreme Bootfoot vadare - testade, ska köpas om drygt en vecka
Salar Tubask
Fiskekepa: Guideline salar fleecemössa och en annan keps dock inte gjord av nån sportfiske redskaps tillverkare
Flugspö Loop Adventure (gamla modellen) 9,6' #7/8
Gött!
Allt jag lyckats få tag på är
Loomis GL3 12.6' #8/9
Guideline REM Salmon
ACE running + klump
och sen ett haspelspö, berkley series one.
vad köpte du för tubask? och vad är den bra till? ;P jag har en vanlig ABUbox för smådrag. En keps måste jag också fixa! Och en väst men det har de nog på ÖB billigt
Catch, får man fråga vad det blev för tält?
Majakovskij
2004-01-13, 22:18
Gött!
Allt jag lyckats få tag på är
Loomis GL3 12.6' #8/9
Guideline REM Salmon
ACE running + klump
och sen ett haspelspö, berkley series one.
vad köpte du för tubask? och vad är den bra till? ;P jag har en vanlig ABUbox för smådrag. En keps måste jag också fixa! Och en väst men det har de nog på ÖB billigt
Har nu Guidelines båda Salar askar, en för krokflugor och en för tubflugor.. loomis vill man alltid ha men vill ha råd att fiska med spöt också :)
Majakovskij
2004-01-13, 22:23
Originally posted by Raven
Catch, får man fråga vad det blev för tält?
Orgeon trail dom står det.. är ett rätt enkelt tält, delade ett sådant här tält med en förra säsongen. Nu kommer jag ha halva tältet för min luftmadrass och på andra kommer all utrustning och övrig packning ligga. Och så har jag platts att låna ut ifall nån bekant fiskekamrat vill tänka sig sova några nätter. :)
Kommer betala 500 kr så får jag ha tältet uppslaget i minst 30 dagar på raken på en camping vid mörrumsån så slipper man böka med ett tält varje gång man anländer.
Men vad är det som skiljer en tubask från en sån ABU betesask? Jag har aldrig sett en tubask ;P Jag ska borra några hål i den också så de torkar redigt. Jag har tänkt o göra en egen flugask i ek, men jag får se om jag orkar.
Passa på o önska dig ett Loomis när du fyller 25... det gjorde jag ;P
Majakovskij
2004-01-13, 22:35
har hellre en ren flugask än en draglåda :) hehe inte så stor skillnad på facken
Majakovskij
2004-01-13, 22:38
hot action :)
Majakovskij
2004-01-13, 22:53
* efter denna bilden har väl yoxler snart köpt de lockande gula flugboxarna från guideline *
hehe självklart ;P ska gå en liten runda snart i Malmö... får se vad jag hittar hehe
Eftersom jag mot allt förstånd skaffat mig ett flugspö må jag ju även förse det med en tafs, antagligen en flätad.
Sen lär jag väl behöva en bunt blandade duntottar i trista färger och något att ha dem i. Draghinken lär inte fungera även om volymen tillsvidare räcker. Sen ska det väl finnas någon slags flytjox att dutta på tottarna. Har en 10 år gammal sprayburk med något illaluktande bubbel i. Den kanske inte duger längre. Väst har jag och håv. Vadare behöver jag inte akut men det kan ju bli aktuellt till ett annat år.
Gött att du ska börja med riktigt fiske BeBest ;P
Majakovskij
2004-01-15, 22:19
Yoxler: Får väl bli en stor stark..... Cola på laxerian mellan huggperioderna i mörrum nån gång så ska du få se på mina askar :)
jo vi kan dra en läsk mellan MINA huggperioder ;P Kan behövas efter några drillningar hehe
Majakovskij
2004-01-17, 01:41
aja man ska vara glad om man får EN lax att fiska på efter en sån här säsong... :)
Glasögonbjörnen
2004-01-17, 11:43
Alltså jag förstår inte riktigt er som köper laxutrustning för över 10 000 kr för att få typ högst 10 laxar på ett år? Såg på filmen
"I väntan på laxen", verkar ju vara riktigt meningslöst om man bara fiskar lax! Iof får man ju några öringar på hösten, men hela sommaren lagd för att få 1 lax som i filmen!? Nänä, hellre fiskar jag abborre och får ett dussin riddare per tur... :)
Ju mer man sliter för en fisk, desto roligare blir det när man väl får den tycker jag iallafall
Majakovskij
2004-01-17, 12:22
Men det finns inget som säger att man bara skulle ta högst 1 lax per säsong, beror på hur mycket och vart du fiskar..
Men det är drömen om den stora laxen, att stå o fighta med den i ett par timmar. Ju svårare det är att få fisk desto roligare är det när man får det.
Glasögonbjörnen
2004-01-17, 14:59
...och ju tråkigare är det alla de hundratals timmar man inte känner ett dugg, medans gäddfiskarna drar stor fin fisk varje gång de är ute...
Majakovskij
2004-01-18, 11:34
Originally posted by Glasögonbjörnen
...och ju tråkigare är det alla de hundratals timmar man inte känner ett dugg, medans gäddfiskarna drar stor fin fisk varje gång de är ute...
grejen är den att kastandet och vadandet är så variationsrikt så det är lika roligt som att få fisk
Glasögonbjörnen
2004-01-18, 12:18
"grejen är den att kastandet och vadandet är så variationsrikt så det är lika roligt som att få fisk"
Yeah Right!
Majakovskij
2004-01-18, 12:44
Originally posted by Glasögonbjörnen
"grejen är den att kastandet och vadandet är så variationsrikt så det är lika roligt som att få fisk"
Yeah Right!
aja men man får inte glömma att det är salmoniderna man är ute efter :)
men om det nu är fisk du är efter o fullständigt struntar i känslan så kan man ju lika gärna meta efter mört, då är det lätt att få massor med fisk varje gång.
Och det är inte tråkit att inte få lax när man står vid en vacker å och fiskar.
Varierat fiske är det roligaste fisket. Fluga efter gädda, abborre, båge, sik, HÖ, lax etc etc. Att bara fiska efter samma art hela tiden är ju ganska trist.
men om det nu är fisk du är efter o fullständigt struntar i känslan så kan man ju lika gärna meta efter mört, då är det lätt att få massor med fisk varje gång.
Och det är inte tråkit att inte få lax när man står vid en vacker å och fiskar.
Varierat fiske är det roligaste fisket. Fluga efter gädda, abborre, båge, sik, HÖ, lax etc etc. Att bara fiska efter samma art hela tiden är ju ganska trist.
...och lite spinnfiske!!!
Yoxler grattis till Loomisspöt! Det måste vara en kastkanon.
Liiiiiiiiiiiiite avis!
Glasögonbjörnen
2004-01-18, 17:42
Och hur vet du att jag alltid fiskar samma fisk hela tiden då???
Fiskar också själv helst allround, ibland abborre, ibland gädda, rengbåge, kustfisk etc., helst med fluga dock!
hehehe jo lite spinnfiske är också kul åsunden ;)
Detta blir min första säsong med tvåhandsspö så jag hoppas att jag lär mig speya snabbt hehe. Jag har testat lite på gräsmattan utanför och det känns riktigt bra!
Så varför inte lite laxfiske också? ;P Fast man kanske inte riktigt förstår tjusningen med det om man itne fått en sådan fisk själv. Har man fått det en gång så är man såld
Bengtsson79
2004-01-19, 16:14
:) Jag tappa en 4kilos blanköring och fick en 12-14kg Lax C&R 2a gången ja va ut me tvåhands i Ljungan..... Sketaskoj :)
Majakovskij
2004-01-19, 17:55
har haft en dragning av en mindre lax.. alltid något :)
Det räknas inte om man inte fått upp den ;)
Majakovskij
2004-01-23, 15:45
Det räknas inte om man inte fått upp den ;)
Ska försöka lyckas med min egna grand slam denna säsongen. försöka ta både havsöring och lax i mörrum samt en norgelax.
Givetvis är det blanklaxen som jag fiskar hårdast efter men blir det en laxbesa eller en höstlax så blir jag ändå nöjd :)
förra säsongen tänkte jag att det inte var fy skam om man inte fick fisk för att det var första riktiga säsongen som mörrumsfiskare, men i år ska jag fiska stenhårt, upp till bevis :)
hehe precis... jag får se hur det blir för egen del. Ett par dagar vid Emån ska det iaf bli, och några vid mörrum. Och lite i norge. Så man får hoppas på en liten fisk iaf :)
Majakovskij
2004-01-23, 17:45
hehe precis... jag får se hur det blir för egen del. Ett par dagar vid Emån ska det iaf bli, och några vid mörrum. Och lite i norge. Så man får hoppas på en liten fisk iaf :)
fisk över minimåttet är respect ;)
precis! jag är nöjd bara jag får en riktig fettfena
Majakovskij
2004-01-26, 21:35
precis! jag är nöjd bara jag får en riktig fettfena
okej minimåttet i norge kanske inte är nåt att hurra över,så låg som 35 cm på vissa ställen har ja hört. laxen har väl knappt varit i havet när vissa tar upp dom :rolleyes:
nämen laxar som är under 50 cm kommer jag retunera så fort jag lossat flugan. De minsta laxarna man tar i sverige är ju grils och det är inte ofta som de ligger under minimåttet.
nä är de för små så får de åka tillbaka, även om de är över 35-50cm så är det inte mycket till fisk.
Majakovskij
2004-01-31, 23:31
Då har jag två nya klingor hemma. Loop Adventure gamla modellen, 9'6 # 7/8 och 9' #5/6. Får se hur det går med mitt spöbyggande :)
Majakovskij
2004-02-03, 18:21
gött! kul med spöbygge!
blir nog hyffsat pilligt :)
scierra är bra grejer.. du har fått att dom gör skit bakom bakfoten.. jag har ett xda 9,6 for 3delat #8 som är helt suveränt.. och det är livstids garanti också.. det är det inte många som lämnar
dalta om rullar tycker att min bauer m5 är den bästa flugrullen jatg har haft... Min vi xla har ju inte mycke att komma med i jämmförelse....
Tordmulen
2004-08-24, 23:18
Originally posted by BeBest
Eftersom jag mot allt förstånd skaffat mig ett flugspö må jag ju även förse det med en tafs, antagligen en flätad.
Annars brukar man ju förse spöt med en rulle, rullen med en lina och fästa tafsen först i linan. Men du är benhård och rationaliserar bort både rulle och lina och kör toppknutet på flugspö...respect!!
Originally posted by Tordmulen
Annars brukar man ju förse spöt med en rulle, rullen med en lina och fästa tafsen först i linan. Men du är benhård och rationaliserar bort både rulle och lina och kör toppknutet på flugspö...respect!! :D :D :D
Det följde med en rulle och lina. Iofs satt linan med kastklumpen stadigt förankrad i backingen med en av de klumpigaste kärringknutar jag sett men när jag väl bytt backingen till en smidigare sort och vänt linan rätt återstod problemet med att skaffa tafs. I dag sitter där en flätad kreation, vilken troligen flyter. Den drar i alla händelser på sig en massa vatten och belastar spöet oerhört. Tafsspetsen är en 0,18 nylon. Spets och fläta tillsammans mäter 9'.
Häromdan hittade jag en sjunkfläta. Verkar vara metalltrådar invävda i den.
Jag har försökt kasta med denna utrustning och tycker inte det går så bra Jag har även försökt ro med flugan på släp men jag insåg att det var en improduktiv metod. Jag började fiska i stället.
Men faktum är att jag har planer på att bäckmeta toppknutet med fluga vid tillfälle. Så helt fel ute är du inte. :)
det är bättre att lägga pengarna på dyra moderedskap, än på knark. ;-)
TennSwede
2004-08-26, 03:32
BeBest!
Du kan känna dig klassisk. Här i amerikanska södern så fiskade bergsfolket som för det mesta hade ursprung från invandrande skottar, irländare och en del Walesare, med toppknutet. De slungade helt enkelt ut flugan meddelst sk dapping på engelska. De fick mycket fisk. Man smyger upp bakom en sten eller så och fiskar uppströms som vid klassiskt flugfiske. Detta fiske är endast effektivt vid små högt belägna strömmar men det fungerar utmärkt. Vad jag vill ha sagt är att man kan klara sig med enkla medel ibland om man vill.
Naturligtvis är riktig flugfiskeutrustning att föredra men om man är på riktigt små strömmande partier så går det i nödfall med toppknutet. Med andra ord du har återvänt till ursprunget.
Man ska inte krångla till det! :D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.