Visa fullständig version : Vilket skärgårdsvatten runt STHLM rockar mest?
Japp det finns ju ett par områden som sagt. Vilket gillar ni bäst? Skriv några rader allmänt om varför det är så bra där. Själv gillar jag Norra Värmdö då man får fiska ifred där när kylan kommer samt att det känns rätt ofiskat i stort.
//K
Originally posted by Foppa
jag har typ ingen aning... jag har bara fiskat i norrtälje, och trollat lax en gång utanför nynäshamn utan att få nått, jag kanske inte borde rösta pga min okunnighet, men jag säger norrtälje....
Finns oändligt att skriva under detta topic å självklart får alla bidra med sitt :)
//K
...vilken fisk man är ute efter, vilken årstid och om det är storlek eller antal som räknas... i mitt fall har jag de senaste 30 åren varit ute efter stor gädda under alla årstider och min erfarenhet är i grova drag följande:
Tidig vår & sen höst: Värtan
Sommar: Yttre delarna av Trosa skärgård (med omnejd)
Sen vår och tidig höst: inte nåt vidare gäddfiske någonstans i Sthlmstrakten
Vad gäller Dalarö så var det kanonfiske där vår & tidig sommar ända fram till slutet av 80-talet, sen "dog" fisket där och under hela 90-talet har jag haft rätt uselt gäddfiske där - de senaste två-tre åren har jag dock fått lite indikationer på att gäddan kan vara på väg tillbaka.
Också i Furusund har jag haft fantastiskt fiske efter stor gädda (och gös), främst på våren. Men det var åren direkt efter "fria fisket", sedan kom allt fler idioter dit som "roade" sig med att döda stora romstinna hongäddor, så jag tappade intresset för att åka dit. (Också gösfisket försämrades snabbt, eftersom sommarstugeägarna tyckte det var en bra idé att lägga nät runt gösens lekgrynnor i bl a Västerfjärden....)
Men sen kan man alltid få fullständigt överraskande fångster på de mest oväntade ställen; jag minns bl a när jag under abborrfiske fick ett våldsamt påslag av en fullkomligt sjövild gädda som högg på en halvmeters djup på en grynna vid Askö i Trosa skärgård. Det var högsommar, mitt på dan och stekande sol - gäddan vägde 11,5 kg och borde enligt all erfarenhet varit någon helst annanstans just då....
Kul att du skriver om en lustig sommarincident just från Askö då jag själv hade en för en massa år sedan.
Jag stod en bit upp på en klippa i en vik på södra Askö och kastade med ett 35gr silver Toby. Kommer inte riktigt ihåg vad jag var ute efter men hursomhelst.
Det var helt klart i vattnet och man såg en bra bit ut vad som försegick nere i det blå (eller gröna :) På långt håll ser jag mitt drag slingra sig in från vänster sakta men säkert och allt var frid och fröjd. Plötsligt ser jag en lång, stor höryggad fisk närma sig från höger på kollisionskurs med draget. När den närmade sig riktigt såg jag hur den glimmade/glänste inte helt olikt silverdraget jag fiskade med och den var stor! Insatt som man var var förstod jag genast att det var en lax :)
Tyvärr blev det inte roligare än så här då fisken vände strax innan den hunnit fram till draget (troligtvis uppskrämd av den exalterade fiskaren på klippan :)
När jag tänker tillbaka och försöker uppskatta hur stor denna HÖ verkligen var, som simmade omkring där mitt i sommaren, kommer jag fram till att det måste ha varit en välmatad blanking om 7+,8+. Nog för att det var länge sen och jag endast var en tvärhand hög så kan det inte ha varit på nåt annat sätt :)
Nu blev jag sugen på att åka dit och ge han en chans till. En undrar vad kan vikten vara idag, 15+ ? :)
//K
Hehe, man blir lite skakis i sånna situationer...fan vad kul.... 35g toby? när tillverkades de?
Hehe, man blir lite skakis i sånna situationer...fan vad kul.... 35g toby? när tillverkades de?
Är inget säker på vikten, men mina gamla Toby är från en svunnen tid och är troligen tjockare/väger mer än vad jag tror att de tyngsta gör idag. Är inte så insatt av utbudet på Toby iofs :)
//K
Har en hög 40gr ja eller en 10st 40gr toby i färgerna koppar och nån blålilla........nån som är sugen på ett par så är det bara att medela.
Ja jag ska ju ha betalt förstås;)
Toby kom väl nå´n gång i slutet av 60-talet vill jag minnas och 40-grammaren, som hette Toby Salmo, kom några år efter introduktionen. Salmon är ganska tunn i förhållande till storleken och har därför stor bärighet i vattnet och kan vevas hem i snigelfart - jag har fortfarande några st. kvar, har för mig att jag köpte dem i mitten på 80-talet. De få gånger jag använder skeddrag till gädda, så åker ofta Salmot på. Iofs borde det med tanke på namnet funka på HÖ också :) fast det har jag aldrig provat....
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.