Visa fullständig version : En helt vanlig Chilli
Här kommer ett mycket fint recept på en riktig Chilli. Villkoret att ni får laga det är att ni följer det slaviskt ...
P.s. Inskickat av BeBest
vete f.n om man törs äta BeBest mat efter hans snöiga inlägg igår.. ;)
Detta recept har jag i min ägo men det är inte utprovat av mig. Som det står i den medföljande ingressen, receptet har vid ett par tillfällen presenterats i Expressen med den tyngd och saklighet man nu kan lägga i det. Enligt försökspersonerna har smaktesterna utfallit till full belåtenhet har de hört efteråt. Dessutom dricker jag inte Tequila. Men något verkligt värmande kan sitta gott efter ett långt bompass i höstrusket!
Förlåt, jag glömde i glädjen att tacka dig för att du lade upp det, Bergman. Tack och bock!
bålgetingen
2003-11-13, 00:32
Skönt att det inte var någon gädda med i receptet
Stenbocken
2003-11-13, 01:14
Det är ett kanonrecept. Enligt chilikonnesörernas renhetslagar är som sagt bönor m.m. strängt förbjudet, men min bönchili krossar även den så den står kvar på min begränsade meny :-)
Originally posted by bålgetingen
Skönt att det inte var någon gädda med i receptet
Börja med att koka en lag på dill, något socker, eventuell fiskkrydda men var försiktig med saltet.
Dra upp gäddan, rensa och koka den i hårt saltat vatten, tills benen lossnar. Köttet ska verkligen kännas salt och en aning torr.
Rensa bort benen och lägg köttet och lägg i den kalla lagen och låt det dra tills fisköttet smakar lagom salt och fått det rätta dillstuket.
Suveränt till bland annat omelettstuvningar, varma smörgåsar och soppor.
Det här receptet är för små pojkar. Jag och en kompis körde samma recept med 85% Absinthe köpt i Barcelona. Då kan man säga att det börjar hända saker. ;)
Originally posted by Stizo
Det här receptet är för små pojkar. Jag och en kompis körde samma recept med 85% Absinthe köpt i Barcelona. Då kan man säga att det börjar hända saker. ;)
Var det snabbvarianten och familjen Eglesias i stället för the Carter family?
Alexander Strid
2003-12-22, 20:37
:D
Det där med att Chili inte får bestå av t ex Bönor är en lite villfarelse, det finns olika skolor i ämnet. Har en ypperlig kokbok i ämnet som behandlar Chili utifrån alla tänkbara aspekter. "Chili-lovers´ cookbook heter den, väl värd att leta efter, om man är chilifantast :-). Själv håller jag Non-bean chili för den bästa!
Ja det heter väl "chili con carne" om den inehåller bönor. Rätta mig om jag har fel.
Carne är samma sak som kött...typ gryta på kött skulle man kunna översätta det med...
Carne betyder ju kött & con = med
Kött med chili alltså
Lazinko och m@>> just det, det vad jag sagt hela tiden;)
Chili är inte bönor eller hur. Chili är en stark krydda. Mycket stark i vissa fall. Nära frätande i sin mest extrema variant.
Strikt sett betyder Chili con Carne, chilikrydda med kött. Inte kött med chilikrydda. Ärtor ingår inte alls, vilket tydligt framgår av namnet. :)
Men många hemkokare geggar ihop köttfärssås med vita bönor och tror att blandningen genom någon märklig allkemisk process skulle fövandlas till den ädla Chili Con Carne! Men det händer inte! Inte ens om de lägger i de vises sten eller destillerar safterna. :)
Haha ja du bebest, du kan din chilli du;). Du har nu övertygat mig och ska aldrig mera begå synden att kalla vitabönor + köttfärs + starka kryddor för annat än bönpytt;)
Ibland blir jag bara så ända in i heta h*vete fundamentalistisk! :)
truttakungen
2003-12-29, 11:17
En bra Chilli kännetecknas av att efter du har tagit första tuggan, ramlar slemhinnorna som sitter i gommen ner på tungan...Härligt!
Stenbocken
2003-12-29, 18:31
M@: Kan man få ett par axplock ur boken? Morsan har en chilibok från Texas där användande av bönor, majs och andra ingredienser enligt författaren borde beläggas med spöstraff. Jag är väldigt nöjd med min "böngryta", så den kommer som sagt att stanna på menyn :-)
carpfenmazter
2003-12-29, 18:39
Truttakungen: Japp!! Samt att man ser ut som du gör på din ´bild;)
Orkar inte sitta och skriva över massa recept från boken, då den innehåller en jävulsk massa olika recept både med och utan bönor. Recept på olika salsas etc finns också. Via den här länken kan du hitta en jävla massa chilirecept!: http://www.recipesource.com/soups/chili/index13.html
Askungen
2003-12-29, 19:16
carpfenmazter: :D :D
Verkar vara ett brännbart ämne det här? :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.