handdator

Visa fullständig version : Samlagsbilder :)

boogieman77
2003-11-02, 16:25
Var ute i min å och kollade hur det gick för mina små öringar under leken. Blev mycket överaskad över detta par, som inte hade nåt emot att bli fotograferade mitt under sexualakten :)
Hoppas dom får mång små barn som växer till sig och blir stora!

boogieman77
2003-11-02, 16:25
En till!!!

boogieman77
2003-11-02, 16:26
ännu en till ensam öring.............

El Crapone
2003-11-02, 16:31
tufft!
skumt att dom inte blev rädda, fast de var väll så upptagna att de itne märkte dej =)

boogieman77
2003-11-02, 16:38
Jag kröp och skitade ner mig riktigt ordentligt när jag lekte paparazzi :) Jag blev så jävla glad när jag såg detta. Fiskarna är fotade i mitt privata vatten och jag håller på att göra iordning lekplatser och gräver stora höljor och sånt, och redan nu kan man se resultat. Bara för 2 år sen var det omöjligt att se nån fisk överhuvudtaget.

bäckarn
2003-11-02, 17:03
ballt , fiskesnack's egen lilla cupid ;)

Lazinko
2003-11-02, 17:12
Trodde man skulle få se andra grejjer när jag öppnade tråden ;)

scanvrak
2003-11-02, 17:17
Fina bilder!
Privata å?
Berätta mer!
Har förresten en riktigt fin bok att rekommendera om du bygger höljor och lekplatser mm.
Fiskevårdens abc har jag för mig att den heter.
Är du intresserad av att handla mitt ex så pmá mig.

Emil H
2003-11-02, 17:17
Skitkul!! Grymt!
Jag trodde som du Lazinko. ;)

korten
2003-11-02, 17:21
säker på att det inte är röding?

rödingen har vita fenkanter men det har inte öringen.
har iofs aldrig sett en öring under leken då jag brukar låta dom vara.

gretko
2003-11-02, 17:24
Tänkte jag också på, korten..

Majakovskij
2003-11-02, 17:48
solklart röding..

Fiskmix
2003-11-02, 18:01
måste va en röding

Kiwi
2003-11-02, 18:12
visst är det röding men shit vad fint!snyggt jobbat:)!

Raven
2003-11-02, 18:22
Mmm, funderade på det med, men vågade inte skriva det först av alla ;)

Dansken
2003-11-02, 18:38
Otroligt fint och klart vatten. Ser ju ut som en fjällbäck eller akvarium ;)
Sen är det väl som fler här inne sett, dvs att det är rödingar på bilderna

Kiwi
2003-11-02, 18:46
fast det är väl bara possitivt har hört att det ska vara mycket svårare att få rödingen att trivas!

Larry
2003-11-02, 18:51
Det du har fångat på bild är: BÄCKRÖDINGAR! MVH!

minken
2003-11-02, 18:58
helt klart bäckröding..

Raven
2003-11-02, 19:06
Otroligt fina fiskar för övrigt...

Man får gratulera...

BeBest
2003-11-02, 20:02
Grattis till framgången! Både fotomässigt och odlingsmässigt.

Men är det nu öring du vill ha i ån, så kanske du riskerar att bli besviken över sakernas tillstånd ändå. Det kan nämligen bli svårt för dem att etablera sig. Där bäckrödingen får fäste, är det inte ovanligt att den sakta men säkert pressar bort öringarna.

cico
2003-11-02, 20:03
Röding i en liten bäck i trakterna av Åsunden (mitt mellan Götet och Jönköping), är det i överhuvud taget möjlligt?

//K

Majakovskij
2003-11-02, 20:13
Finns ju röding i vättern så varför inte..

Push-Up
2003-11-02, 20:22
Bäckröding är inte så ovanligt i bäckar även söderut

qvarnis25
2003-11-02, 20:28
har varit nere å kollat på Rödingarna i Hva hamn. har sett ett par 4 kilosklossar som går å leker.

Öringen är så oskygg under själva leken att om du går till ån då de är mörkt med en ficklampa och de är mitt uppe i gökandet så kan du lyckas lyfta en....

cico
2003-11-02, 21:14
Originally posted by Push-Up
Bäckröding är inte så ovanligt i bäckar även söderut

Där ser man.

//K

Freddy Beaver
2003-11-03, 08:11
Haha vad kul! Fina fiskar!

boogieman77
2003-11-03, 09:14
Oj oj vad mycket svar he he!
Jag kan säga till er att ni alla tyvärr har fel när det gäller arten. Det är en Canadensisk Bäcköring, inplanterad i sverige på 60 talet. Denna öring fungerar utmärkt tillsammans med våran ursprungliga öring. Dessutom Kan den canadesiska öringen para sig med den ursprungliga och så blir det hybrider :) Det är ingen fara med det pga av att hybriderna i sig inte han föröka sig. I mitt vatten så finns det 4 sorters öring om man får säga så. Det är 2 st ursprungs öringstammar en gul och en heltblanksilvrig, och sedan är det hybriden mellan Canadensisk och ursprungsöringen och Den canadensiska. Fan va invecklat det blev he he. Ja ja. Den enda faran för öring är den fasansfulla, vidriga och mest avskyvärda fisk vi har nämnligen Renbågen. Den förstör allt för öringen. Dessutom bär dom oftast på en massa parasiter och ser allmänt skabbiga ut. Oj oj vad jag ogillar Rengbåge. :)
För er som undrade om det var eget vatten så: Ja jag äger marken till detta vatten, har planer på att i framtiden bjuda in seriösa fiskare till detta unika vatten för provfiskning. Ligger just nu i förhandling med fiskeriverket om mer bistånd till större höljor och lekbottnar. Jag har även en damm som jag kommer att låta endel fiskar få växa till sig i innan dom släpps ut i det fria för att få ett bestånd med grov öring. Jag kommer att göra en hemsida om detta projekt snart och då kan ni läsa mer grundligt om detta.

miinken
2003-11-03, 09:25
aldrig hört talas om kanadensisk bäcköring bara att bäckrödingen härstammar därifrån..men du har säkert rätt...

minken
2003-11-03, 09:29
fast ska jag vara ärlig så håller jag på en bäckröding iaf.. ;)

boogieman77
2003-11-03, 09:31
Jag ska snart ut och kolla min laxtrappa och i fällan där. då ska jag försöka fota alla arterna så ni får se hur dom ser ut och hur olik den Canadensiska öringen är en röding.

minken
2003-11-03, 09:33
gör det! ska bli intressant..försök ta en bild över vattnet..

Flugspöviftaren
2003-11-03, 09:49
Porr, när det är som bäst, eller?!?!

BeBest
2003-11-03, 12:22
Har du möjligen någon latinsk beteckning på din cannadick?

cico
2003-11-03, 12:55
Originally posted by boogieman77
För er som undrade om det var eget vatten så: Ja jag äger marken till detta vatten, har planer på att i framtiden bjuda in seriösa fiskare till detta unika vatten för provfiskning. Ligger just nu i förhandling med fiskeriverket om mer bistånd till större höljor och lekbottnar. Jag har även en damm som jag kommer att låta endel fiskar få växa till sig i innan dom släpps ut i det fria för att få ett bestånd med grov öring. Jag kommer att göra en hemsida om detta projekt snart och då kan ni läsa mer grundligt om detta.

Fascinerande minst sagt.

Läst på www-umea.slu.se

"Kanadaröding. Den togs in till Sverige från Nordamerika under 1950-talet för att användas i regleringsmagasin. Man trodde att denna storvuxna, fiskätande laxfisk skulle finna sig till rätta i de djupa, utarmade reglerade sjöarna. Försöket föll dock inte särskilt väl ut och utsättningarna av arten har i stort sett upphört. Kanadaröding har dock etablerat sig i vårt land och finns på vissa håll i naturreproducerande bestånd. Mer om detta kan läsas i boken "Fiskbiologi" av Svärdson och Nilsson eller i annan fiskbiologisk litteratur."

BeBest
2003-11-03, 14:15
Jo, canadaRÖDING har vi lite var stans i Norrland och även bastarder med den inblandad men canadaÖRING? Undrar vad det kan vara för art? Den latinska beteckningen skulle vara till hjälp i det fallet.

Raven
2003-11-03, 14:17
Canadaöring är då nåt nytt för min del...intressant dock att se fortsättningen av tråden...

minken
2003-11-03, 14:43
ja det ska bli intressant att se en kanadaöring..men jag tvivlar faktiskt lite. men men vi får se..

BeBest
2003-11-03, 14:54
Kollade lite på webben. Hittade en art som kallades Brook Trout i Canada.
I Svrige kallar vi den för Bäckröding eftersom den tillhör Salvelinus-släktet.
För mer info.:
http://www.eangler.com/AboutFish/fish.asp?ID=48

Jan O
2003-11-03, 16:49
Bäckröding, eller.... Kanadensisk öring? Med all respekt, vad är det.... Har sökt på alla sökmotorer och det närmaste man kan komma är Brook trout.... dvs bäckröding.

BigFish
2003-11-03, 16:57
Nu är jag absolut ingen expert på prickfiskar men vad jag känner till så är det väl endast röding (vilken rödingsort det än må vara) som har vita fenkanter? Skulle nästan sätta vad som helst på att det är bäckröding men många konstiga importer har ju kommit från nordamerika innan så... Men jag ser med spänning fram emot bilder där man tydligt kan se vad det är för fisk.

boogieman77
2003-11-03, 19:52
Bäckröding, Canadaröding, Canadaöring, rödöring mm Jag tror att vi pratar om samma art allihop. men jag är inte säker! Nåt som då är säkert är att jag kommer att visa upp en bild (så fort jag tagit en) På en öring som är blank som en blanklax och vad jag vet så finns den inte nån mer stans i sverigen men har synts till nere i Jugoslavien eller nåt vad jag hört. Vi får väl se vad ni har att säga om dettan när jag fått en bild på detta. Jag är inte nån expert på området men tycker det är väldigt kul. Jag försöker läsa så mycket jag kan om det. Hjälpen här på fiskesnack är ovärdelig.
Tack för så mycket svar!

gretko
2003-11-03, 20:09
Det måste ju vara skitskoj att hålla på med sånt där, synd att man inte har möjlighet till det

BeBest
2003-11-03, 22:28
Jag har jagat vidare på webben. Den kan bli blank sa du. Hittade på samma site som den förra länken att Lake Trout Salvelinus namaycush kan bli mycket blank. Det är den arten vi kallar Kanadaröding i Sverige.

http://www.jjphoto.dk/fish_archive/salvelinus_namaycush_info.htm

Kanadaröding och Bäckröding kan hybridisera, Splejk.
Bäckröding och Svensk Fjällröding kan bilda hybriden, Bröding.

Men om du är säker på att det handlar om en öring hittade jag ett intressant alternativ Golden Trout Oncorhyncus aguabonita. En mycket liten guldfärgad släkting till regnbågen med röda ”smoltlika” teckningar längs sidan. Den lever på hög höjd men har flyttats ned till lägre nivåer men då förlorat lite av sin gula färg. Arten är också röd.

minken
2003-11-04, 10:24
finns även en fram odlad hybrid som kallas tigeröring och leopardöring.har praktiserat hos en odlare när man gick i gymnasium som odlade sådana.

minken
2003-11-04, 10:31
sökte lite på tigeröring och hittade lite fler roliga hybrider
bla laxöding,röring,harring fanns tyvärr inga bilder men det hade varit kul och se hur dem såg ut!

Martin_G
2003-11-04, 11:53
Originally posted by minken
finns även en fram odlad hybrid som kallas tigeröring och leopardöring.har praktiserat hos en odlare när man gick i gymnasium som odlade sådana.

Jag såg sådana i Nya Zeeland för ett par år sedan, mycket vacka fiskar.

/Martin

miinken
2003-11-04, 12:03
tyvärr så hade han bara romlådor med t-öring när jag var där så såg inga vuxna ex.

stefan
2003-11-04, 14:40
[QUOTE]Originally posted by boogieman77
[B]Oj oj vad mycket svar he he!
Jag kan säga till er att ni alla tyvärr har fel när det gäller arten. Det är en Canadensisk Bäcköring, inplanterad i sverige på 60 talet.

I en liten bäck som rinner igenom bostadsområdet där jag bor har jag lyckats att få upp ett par stycken öringar med vita fenkanter. Skulle tippa på efter läst ditt inlägg att dessa också är Canadensiska bäcköringar. Funderade själv ett tag på om de var bäckrödingar men de är helt olik de bäckrödingar jag sett förutom på fenorna.

BeBest
2003-11-04, 19:19
Så länge vi inte har några säkra artbeteckningar kan vi gissa oss blåa. Boogieman lär behöva visa vilken art han jobbar med för att Fiskeriverket skall ge sin välsignelse till hans utökade anläggning. En icke identifierad utländsk art lär bli svår att få godkänd om den har möjlighet att sprida sig på egen hand till omkringliggande naturliga vattendrag.

Brook Trout, vilket slarvigt kan översättas med bäcköring men arten kallas bäckröding i Sverige, har restriktioner. Detta bl.a för att den är tuffare mot öringen, dessutom har den lätt att hybridisera. Även Regnbåge och Kanadaröding kräver tillstånd för inplantering.
Vi får nog snart se tydligare bilder och veta artens latinska namn, sen vet vi!

Larry
2003-11-04, 22:33
Hej alla glada! ...jag vill påstå att helt "vanlig" bäcköring har vita fenkanter den också (precis som bäckRödingen) Analfenan brukar det synnas bäst på. Även hybriden mellan dessa (tigeröringen) har vita fenkanter (har fått sådana på spö i sverige)
J-vligt sköna små gynnare, olivgröna och med svartbrun "camo" teckning ...lite som en mackrillrygg fast fetare band. Har dock aldrig sett någon över 25cm, men som sagt jäävligt coola!

Hävdar fortfarande att fiskarna på bilderna är helt vanliga bäckRödingar (ej ovanliga)

MVH

BeBest
2004-01-07, 01:14
Hur har det gått med detta? Finns det några bilder på blanka fiskar att visa upp?

truttakungen
2004-01-07, 10:53
Med tanke på vattnets storlek och vad jag kan läsa ut av bilden är det DEFINITIVT Bäckröding. Skulle det finnas skuggan av en chans till nåt annat alternativ så är det i sådana fall Hornavanröding, eller arctic superior...men det är föga troligt.
Är dom svarta i käften är det garanterat bäckröding.

BeBest
2004-01-07, 14:15
Undrar om vi stulit en vacker illusion från boogieman77? Eller är det vi som låter lura oss att vi vet bättre?
Skulle vilja veta vad det är för firrar han har. Få en korrrekt artbestämning med det vetenskapliga namnet klarlagt.
Sen vet vi med säkerhet.

truttakungen
2004-01-07, 14:18
Amerikansk bäckröding.....99,99% säkerhet! :)

lillgustaf
2004-01-07, 14:45
längtar efter dom dära bilderna

boogieman77
2004-01-08, 16:25
He he! vilken uppståndelse..... Jag har låtit en fiske ekolog vara med mig vid mina vatten och kolla och han säger bestämt att det är en amerikansk eller kanadensik bäckröding.........men.... Jag har åxå Vanlig bäcköring + den blanka varianten som är .....suck ....bäcköring det med det visar sig att den skiftar färg beroende på leken... jag skall iallfall elfiska och få detta 100% bekräftat och sedan ska jag försöka hålla nere beståndet på den Kanadensiska bäckrödingen och försöka få öringen starkare. Som jag tycker det verkar så är det 1/3 öring och 2/3 kanadensik bäckröding. Jag återkommer när jag provfiskat (juni juli nån gång).
Kul att man har nåt eget vatten iaf.

BeBest
2004-01-09, 20:37
Ovanliga arter leder till ovanliga reaktioner! :)
Ja ett eget öringvatten att dona med är något annat än en vanlig guldfiskskål!
Vi hörs igen frammåt hösten då! :)

krille k 2
2004-01-30, 17:19
Är det verkligen tillåtet att lägga in porrbilder på det här forumet?;)

Glidarn
2004-03-23, 13:09
Vi pratar inte om strupsnittöringar då? "Cutthroat" på engelska eller "Salmo clarki" på latin.. :P

Sg
2004-03-26, 16:21
Solklara bäckrödingar...Om du vill ha öring din å så borde du gråta för bäckrödingen slår ut öringstammen. (De är mer revirhävdande och stöter undan öringen)

jorohm
2004-04-29, 06:53
Det är Röding!!

Stizo
2004-04-29, 12:14
Kul diskution... Denna kommer jag att följa!!!

BeBest
2004-04-29, 12:28
Röding?
Möjligen en hemsk art då! Men ingen inhemsk!!
:D

Bille
2004-05-30, 17:50
har aldrig hört talas om kanadaöring, därimot kröding, kanske är det du menar, är en hybrid mellan kanadaröding och svensk brunöring (bäcköring), men jag undrar om du nu säjer att regnbågen är en sån fasansfull parasit som alltid förstör för öringen, hur tror du då det funkar borta i US/canada eller NZ/Kamtjatjka? där lever ju öring sida vid sida med bågen, tror nog ioförsig du menar rymd odlingsfisk, dom spider ju en del sjukdommar, men skyll då istället på dom ansvariga människorna för odlingen, det är ju dom som borde se till att deras kassar inte läcker, för som så många andra gånger är det människan som är den fulaste fisken :)

GäddJävel
2004-05-30, 19:35
kröding är en hybrid mellan Kanadaröding och vanlig röding.
Alltså ingen öring inblandad.

GäddJävel
2004-05-30, 19:53
När jag gick vatten och fiskevård så skulle vi göra iordning lekvatten för siljansöringen (de ursprungliga är tyvärr uppdämda allihop...)
jag och en kompis arbetade med en liiiiten bäck som hade extremt liten vattenföring (iaf den tiden vi jobbade där)
Prio ett var att få bort den bärckröding som besatt bäcken pga en gammal damm som brustit.
På en sträcka av ca 500 m fiskade vi upp 900 bäckrödingar!!!

det intressanta är att bäckrödingen i våra vatten "förstör" för öringen medan öringen sägs förstöra för bäckrödningen i Nordamerika. En slags paradox enligt mig men det är vad jag hört.
Nåja, det positiva med bäckrödingen är dock att den är van den icke inhemska predatorn MINKEN då dessa levt sida vid sida under lång tid. Sen är den ju väldigt vacker att se på samt en kul sportfisk men hit hör den ju egentligen inte.
Fast, vi måste vänja oss vid det.

Flugfiskarn
2004-05-30, 23:54
Jag har en bäck i närheten av mig där det odlades canadensisk bäckröding, sådana du har på kortet. Så fort den här fiskarten etablerar sig försvinner eventuell bäcköring ur bäcken. Dessa arter fungerar ej ihop. På andra sidan staden finns en annan bäck med mycket "stationär" öring dvs. Bäcköring. Fiskevårdsklubben som har denna sträcka är vansinniga på småungar som släpper i bäckröding i deras bäck, pga. att de stöter bort bäcköringen....

grebgokz
2004-06-09, 13:18
Det finns en bäck i Hallsberg (3 mil söder om Örebro) som heter puttlabäcken. Den är som bredast 2-3 meter, en liten bäck. Där finns det en självreproducerande stam av bäckröding som är ättlingar till rymlingar från en fiskodling.

Observerade som tonåring i den även lekande Öring som nog var långväga vandrare från mälaren via hjälmaren men det är bara spekulationer. Men öring var det för jag fångade en. :)

Så nog kan små "obetydliga" bäcker hålla fin fisk.

jonte66
2009-09-16, 09:15
River upp en asgammal tråd med en fråga till trådstartaren.

Hur går det med det med det privata vattnet? Förökar sig fiskarna i takt?