Visa fullständig version : Artikel: Ismete efter Gädda
Inskickad av: Max "mp" Persson
En gåva (en Viper från Phantom Lures) från www.sportfiskecenter.se (http://www.fiskesnack.com/openads/www/delivery/ck.php?oaparams=2__bannerid=58__zoneid=2__cb=fbbbc 79f8d__maxdest=http://www.sportfiskecenter.se/) kommer att skickas som tack för bidraget
Nu när isen lagt sig i dom flesta sjöar här i Sverige så tyckte jag att det var på tiden att nån beskrev grundläggande hur ismetet efter denna underbara fisk GÄDDAN fungerar.
Lite allmänt om Gäddan
Gäddan (Esox lucius) är en av de största rovfiskarna i sötvatten och mer popular än någonsin. Den upptäcks i sjöar, dammar, älvar och åar och har sin utbredning ända från Nordnorge till Italien. Den finns även i östra och nordöstra delarna av USA, Kanada och Alaska. Gäddan är en fantastisk sportfisk genom dess sett att leva, dess utseende, och den höga vikt den kan uppnå. Gäddans maxvikt i Sverige sägs ligga runt 30 kg.
Redskap
Spö
I de flesta fiske butiker finns det så kallade ismete-spön att köpa för en liten peng, men man kan också göra spöna själv. Spöt ska vara kort så att fiskaren når fisken i hålet vid landnings ögonblicket, det ska också vara relativt mjukt så att risken för att linan skavs av mot iskanten och linsprängningar ska minska.
Rulle
Jag föredrar att ismeta med en multirulle för det e smidigare och hanterar en relativt tjock lina bättre. På multirullen ställs kastbromsen så lätt som möjligt utan risk för backslag, man vill inte ha ett trassel i rullen när man är 40 meter bort! Haspelrulle funkar också, det funkar med en vanlig haspel men med en baitrunner funktion så slipper man ha öppen bygel och då minskar risken för “vindtrassel”(när vinden drar ut linan)
Lina
Jag använder alltid nylon istället för flätlina, för att flätlinan tål inte nötningar mot iskanten så bra. Och linan ska helst vara minst 0,45 för att vara på den säkra sidan. Efter varje pass så bör man kolla linan ordentligt eller kapa några meter, för linan är ofta skadad.
Napp-indikator
Det finns många sett att se sina hugg, jag spänner fast en vanlig traditionell vindfjäder på en limklämma som man sedan klämmer man helt enkelt fast limklämman på spöt som på bilden nedan. Man kan också sätta på den ålbjällra på vingfjädern om man inte orkar sitta och kolla på spöna hela tiden. Man kan också ta ett nappalarm om man har det, då lägger man helt enkelt spöt i nappalarmet som vanligt och sen sätter man fast linan i något med ett gummiband så pass hårt att linan inte löses ut av mörten. Men inte för hårt så att gäddan känner motstånd. Nackdelen med denna typ av nappindikator är att det kan vara lite knepigt att veta vilket spö det hugger på.
Tafs
På linan ovanför tafsen trär man på ett kulbly på 10-20 gram beroende på vilket djup man fiskar på och storleken på betsfisken. Tafsen är samma som i vanligt gäddmete i öppet vatten ex: Drennan seven strand eller pike wire och den bör vara 40-60 cm lång för att vara säker på att gäddan inte kommer åt linan ovanför tafsen. På tafsen har man en eller två krokar i storlek 6-8.
Bete
Levande
Levande Mört är det mest använda betet delvis för att det är lätt att få tag i, man kan oftast hitta dom i grunda bäckar och vid reningsverken där det strömmar ut varmvatten. Eller så kan man slänga i en mörtstugan i sjön man fiskar i. Andra beten som abborre funkar också väldigt bra i vissa vatten. Tänk på att ett stort bete inte alltid är bäst!
Dött
Dött bete funkar också, men är oftast inte lika bra. Om man fiskar med död betesfisk så borde en kraftigt luktande och väldigt fet fisk såsom Nors, Makrill, Strömming mm. Funkar bättre än t.ex. död mört.
Mäska
Man kan också mäska i hålen för att locka till sig gäddan. Det går till så att man mosar en mört eller dylikt och slänger ner sörjan i hålet.
Själva fisket
Fiskedjup
När fisket är riktigt segt så brukar man fiska betesfisken så att den står några centimeter från botten. Och när fisken är aktiv och jagar så fiskar man precis under isen eller mitt i vattenmassan. Branter, grynnor och djuphålor är heta platser. Många har olika versioner av hur man ska fiska men såhär brukar det vara, annars är det bara att testa sig fram.
Ekolod
Ett ekolod höjer chanserna till fisk. Det ändvänds för snabb och effektiv lodning och för att hitta stim med betsfisk, brante grynnor mm.
Teknik
När det är blankis så kan spöt läggas några meter ifrån hålet, för en fiskare som närmar sig hålet efter hugg kan skrämma fisken. När det är snö så lägger man bara spöt vid hålet son valigt.
Mothugg
Om man kör med två krokar så kan mothugget sättas in direkt. Vid fiske med en krok så kan man vänta till fisken börjar tar lina.
Drilling
Efter mothugget, gället det att ta det lugnt och trötta ut fisken ordentligt innan man drar in den till hålet. Så att den inte börjar ruska på huvudet och sprattla när man har den vid hålet, risken för att linan går av då är ganska hög, gäddan kan även skadas.
Tid
Ismetet är oftast bäst under dom första snöfria isarna när jaktljuset är bäst, och under våren när gäddan samlas inför leken.
Fiskvård
De här sakerna bör du ha med på ett ismetepass.
Du behöver detta för att kunna lossa krokar: Lång peang eller tång, avbitartång, och efter detta: våg och en avkrokningsmatta. Avkrokningmatta är viktigt på isen! Om du lägger en gädda på isen så blir den blind på det ögat som ligger mot isen En avkrokningsmatta kan se ut som på bilden nedan. Gör tiden ovanför isen så kort som möjligt för gäddan.
13873
Bra artikel men enkel. Har haft jävligt segt fiske på ismetet. Kanske beror på sjön ja fiskar i.
Helt okej artikel, bra grundläggande artikel för en nybörjare inom ismetet.
Bra artikel men enkel. Har haft jävligt segt fiske på ismetet. Kanske beror på sjön ja fiskar i.
grundläggande - för nybörjare.
Flodebanan
2009-01-29, 22:11
Tycker den suger, dessutom är det verkligen OK att sno bilder från andras artiklar och publicera dom i ens "egna" ?
Tycker den suger, dessutom är det verkligen OK att sno bilder från andras artiklar och publicera dom i ens "egna" ?
tack så mkt. bilden på spöt och vippan eller ? va spelar det för roll ? hittade den på google
ok, lite klent gjort då med bilden ;)
Har faktiskt fått ett mail från den som tagit bilden så jag är tvungen att ta bort den. Är den andra bilden också plockad utan tillstånd?
Ett tips till mp, kolla efter bilder i Fiskesksnacks fotoaolbum, fråga om lov, och använd dem. :)
Flodebanan
2009-01-29, 23:04
flodebanan, har du inga bevis på det du säger bör du inte kasta sten på andra, tack!
Bevis på vad? Att du idiotförklarar dig själv med ovanstånde inlägg? Varsegod!!
Skönt att det gick utan tjafs och bra förslag Bergman.
Har faktiskt fått ett mail från den som tagit bilden så jag är tvungen att ta bort den. Är den andra bilden också plockad utan tillstånd?
okej. det är lungt, trodde inte det gjorde nåt. nej den andra bilden har jag tagit själv.
ska fixa en egen bild på spö/vippa inom kort
du kan ta en bild av mig, dålig kvalla dock..
http://www.fiskesnack.com/forum/picture.php?albumid=166&pictureid=638
Allvarligt vem fan bryr sig om man tar deras bild pa ett spo och en vippa. Jag lovar bilden kommer inte hamna i National Geographics. Skarp er var snalla. Ge lite, istallet for att bara ta:)
Allvarligt vem fan bryr sig om man tar deras bild pa ett spo och en vippa. Jag lovar bilden kommer inte hamna i National Geographics. Skarp er var snalla. Ge lite, istallet for att bara ta:)
:appl::appl::appl::appl:
Sir Fish-a-lot
2009-01-30, 08:53
Jag trodde att det hörde till god ton att ge varandra konstruktiv kritik på detta forum.
En nybörjare kanske tycker att artikeln är kanon. Här hittar man ju all basinfo...
Om den nu "suger" enligt dig. Vad kan göras bättre?
Jag bara väntar på din kommentar den dagen min artikel kommer att publiceras. Trots att du kan allt om allt så är dina inlägg långt ifrån informativa och ofta helt obegripliga.
Mitt tips: Överraska oss med en artikel där allt är 100% korrekt och dessutom helt revolutionerande.
Vad suger?
...bra gjort och skrivet MP, att skriva och att dela med sig av kunskap är en fin egenskap. Well done... Att låna bilder brukar inte vara ngåra problem, det brukar räcka med att fråga. :)
Konstruktiv kritik... är det ett bekant begrepp? Om inte så kanske det vore på sin plats att ta reda på vad det innebär.
Grundläggande info.
Tänk på att i fiskevård ingår det att inte flytta fiskar mellan olika vattensystem.
(Mörtarna bör vara fångade i samma sjö.) ( Gäddorna ska stanna i samma sjö som de är fångade, ifall de släpps levande)
Sir Fish-a-lot
2009-02-04, 18:09
Grundläggande info.
Tänk på att i fiskevård ingår det att inte flytta fiskar mellan olika vattensystem.
(Mörtarna bör vara fångade i samma sjö.) ( Gäddorna ska stanna i samma sjö som de är fångade, ifall de släpps levande)
Ett bra konstruktivt tillägg till artikeln ; )
ON topic då.. Bra artikel, basic o bra upplagt:appl:
gött med lite positiva kommentarer =)
Skulle lixom de andra väldigt gärna vilja höra vad med artikeln som sög.
Det kan inte vara lätt att nå upp till dina förväntningar Flodebanan.
Tycker artikeln var bra och basic. För dom som vill testa att börja ismeta är ju en sån artikel guld värt. Vill man sen fördjupa sig vet man mer än innan och har kött på benen.
Alla vet inte allt! Även om vissa tror sig göra det.
Flodebanan
2009-02-06, 00:17
Skulle lixom de andra väldigt gärna vilja höra vad med artikeln som sög.
Det kan inte vara lätt att nå upp till dina förväntningar Flodebanan.
Tycker artikeln var bra och basic. För dom som vill testa att börja ismeta är ju en sån artikel guld värt. Vill man sen fördjupa sig vet man mer än innan och har kött på benen.
Alla vet inte allt! Även om vissa tror sig göra det.
Skulle vilja höra vad som är så bra?
Tycker den är slarvigt skriven och innehåller en massa sakfel, men har man aldrig hört ordet ismete innan kanske man kan få ut något av den... Att man snor bilder till egna "artiklar" tycker jag också är kass.
Dagens tips, låt en fiskepolare, din goa syrra och några fler läsa igenom texten innan du publicerar. Ger både input ang. stavning, formuleringar och kanske även mera material.
1. Borra - Miss
2. Loda - Miss
3. Tackla mörten - Miss
4. Fixera linan - Miss
Det är ju sådana saker man som nybörjare funderar över? Det är ju i den ordningen dagen oftast startar(genomtänkt artikel?). Så basic det kan bli.
Så kan man skriva "Foto: Max Persson" under bilden så ger man tillbaks lite till fotografen som tack för att man lånat den. Annars alltid skoj och se vem som tagit bilderna, precis som man gärna vill veta vem som skrivit artikeln.
Visst NG har inte hört av sig än, men när den redan finns publicerad är det lågt att "sno" den sedan får du säga vad du vill. Vet inte vad lagar säger, man tror Bergman tycker det är skönt att få sådant påpekat för att undvika framtida trubbel.
Mitt tips: Överraska oss med en artikel där allt är 100% korrekt och dessutom helt revolutionerande.
Revolutionerande saker är roligast att komma på själv, inte läsa om i någon tidning eller på ett forum...
Skulle vilja höra vad som är så bra?
Tycker den är slarvigt skriven och innehåller en massa sakfel, men har man aldrig hört ordet ismete innan kanske man kan få ut något av den... Att man snor bilder till egna "artiklar" tycker jag också är kass.
Dagens tips, låt en fiskepolare, din goa syrra och några fler läsa igenom texten innan du publicerar. Ger både input ang. stavning, formuleringar och kanske även mera material.
1. Borra - Miss
2. Loda - Miss
3. Tackla mörten - Miss
4. Fixera linan - Miss
Det är ju sådana saker man som nybörjare funderar över? Det är ju i den ordningen dagen oftast startar(genomtänkt artikel?). Så basic det kan bli.
Så kan man skriva "Foto: Max Persson" under bilden så ger man tillbaks lite till fotografen som tack för att man lånat den. Annars alltid skoj och se vem som tagit bilderna, precis som man gärna vill veta vem som skrivit artikeln.
Visst NG har inte hört av sig än, men när den redan finns publicerad är det lågt att "sno" den sedan får du säga vad du vill. Vet inte vad lagar säger, man tror Bergman tycker det är skönt att få sådant påpekat för att undvika framtida trubbel.
Revolutionerande saker är roligast att komma på själv, inte läsa om i någon tidning eller på ett forum...
skulle vilja se en "korrekt" artikel från the perfekt man - Flodebanan...
Helt ärligt tycker jag artikeln inte var bra alls men övning ger färdighet...
Så flätlina skavs av lättare mot iskanten?När gäddan är i farten ska man flytta upp betesfisken?Nja..Varför inte skriva att man kan köra utan bly?enkelkrokar?
Edit,ursäkta men Han har ju faktiskt helt rätt?Det är något som man borde ha med i en artikel när man börjar från "basic".
Man ska utgå från att någon som inte vet vad ismete är ska kunna förstå,efter ha läst artikeln ska personen kunna ge sig ut på isen och ismeta?
Då är det nog väldigt bra skriva lite om borr,hur man fäster linan på alla olika vippor,vart man fäster bjällran om man nu vill ha sånna,olika spöhållare för alla kör inte klämmor,hur man lodar överhuvudtaget och finns mer som är bra att veta första gången man ger sig ut.
vem vet inte hur man borrar hål i isen, lodar, sätter en krok i en mört eller fattar hur man sätter linan i vippan ?
Läs...Skriv det utifrån att folk inte vet !Då blir det väldigt lärorikt och basic.
Men det var ju bara ett få saker som du kunde nämnt...
ok, nu kanske det räcker med alla diskussioner och argument från alla inblandade sidor! sånt här är ju typiskt svensktmete forumet!!! sånt vill vi inte ha här på fiskesnack.com. Letar om en debate club om ni nu måste debatera hela dagarna. artikeln är skriven och klar, jag tror inte max kommer skriva om den nu. det var administrationen som valde att plublicera den och det är bäst att låter dem bedöma vad som suger eller inte!
det är absolut okonstruktiv att gnälla på folk (gäller både max och flodebanan) och det leder inte till nån sorts förbättring! faktiskt...
varför inte ha nån slags artivle battle mellan flode o max;) om ni nu måste strida mot varandra, låt striden vara kreativ och inte förnedrande!
peace out
braxmax
Handlar väl om att artikeln kunde varit bättre skriven och med mer info som är bra att veta...
Nästa gång han skriver något liknande så kanske han kommer ihåg det vi sagt och gör det hela mycket bättre?
Flodebanan
2009-02-09, 01:01
ok, nu kanske det räcker med alla diskussioner och argument från alla inblandade sidor! sånt här är ju typiskt svensktmete forumet!!! sånt vill vi inte ha här på fiskesnack.com.
Kanske för att det också är just ett FORUM?
Grabben tar sig tid och skriver en artikel och ni har mage att klaga på det?
Alla haters kan skippa att läsa den om dom har invändningar.. :devil1:
Ta kritiken med han själv istället för att skriva ut att den suger och flode du kan skippa att leka hårding på nätet..
sonoftorpa
2009-02-09, 12:25
:appl: håller med, det verkar finnas en hel del småpoliser o tjurgubbar här. släpp loss lite.:cool2:
Bra artikel initiativ med grundläggande info, det jag tycker saknas är en beskrivning på hur man fäster in agnet på lämpligt sätt och att temperaturen är ganska avgörande för fiskevården, fiskar man i -15 i vind så kan man inte fota, väga, mäta och pussa fisken innan man släpper tillbaka den utan då ska den nog allra helst inte upp ur vattnet alls eller ner i ett väntande bad ovan isen. I det fallet är det nog bättre att nybörjare inte kör c&r.
Grävlingen
2009-02-19, 16:25
Hej!
Tycker det är mycket lågt att gå in och säga att en artikel "suger"! Det är fel helt enkelt!
Oavsett om man tycker det suger eller inte så kan det knappast komma något konstruktivt ur att man uttrycker sig enligt ovan! Man kan faktiskt uttrycka sig vänligt även om man har kritik! De gånger man väl ger kritik så ska den vara konstruktiv!
Så till dem som känner sig träffade kanske man kan skriva följande istället...
Hej!
Tyckte artikeln var intressant att läsa men jag tyckte dock att det fattades vissa saker. Det vore exempelvis bra om du la till följande..... bla bla osv...
Peace!
Hur som helst så är artikeln bra även om det saknas saker, den ger ju upphov till diskussion och de som undrar har ju någon som de kan höra av sig till med eventuella frågor!
Skruttapan
2009-02-21, 22:48
Ett bra sätt att bete sig på forum eller någon annanstans är att tänka sig vad man skulle säga om man står öga mot öga som man skriver till...
Är du flode så brutalt öppen, ärlig och så pass rak på sak mot folk irl?
bara undrar?
Alla haters kan skippa att läsa den om dom har invändningar.. :devil1:
Hur ska man kunna bli kallad "hater" om man inte läser texten ?
:popcorn:haha
Kanonbra artikel tycker jag. Synd att den absolut viktigaste bilden på limklämman och fjädern är borttagen bara! Jag som är en komplett ismete-nybörjare hade gärna sett hur man fixar till nappindikationen lite mer preciserat.
DarkpikeRolle
2009-11-12, 13:01
Bra artikel. Nu ska det handlas jäklar anamma :D
CGA.Erasmie
2010-01-03, 18:33
Bra artickel!
holmsunds fiskarn
2010-01-04, 02:05
jädrar va kul de är me alla stavkontroller å dyligt (stavar som ja vill) "den suger" "snor bilder" HERREGUD RING GESTAPO han har snott en bild, men alla 2'685'638 album och filmer jag laddat ner olagligt på piratebay ska ni ge fan i, hur jävla korkat låter inte de.
ja ja vet att folk kommer kommentera detta inlägg......
känner ja blir fan lite förbannad på alla "förståsigpåare" det var han som tog initiativet(stavning?) å skrev en artikel inte ni, nä för man kan ju inte dela med sig av kunskapen för då kanske nån får högre PB än er, ve å fasa, tänk er om olle från mölndal tog en gädda på 15kg å ni bara en på 14kg, är ju bara att ringa aftonbladet å grina ut för fan, tror inte ja heller skulle kunna leva me de....VÄX UPP....
är de nån ni ska klaga på så är det (stäng inte av mig nu försöker bara få fram min poäng eller va man ska säga) "Bergman" för att han var "totalt jävla dum i huvet som inte såg hur kass artikeln var" å inte han som skrev den, tyckte den var bra å lärorik, visst de fattades ett par grejer men vi är ju fan inne på ett SPORTFISKEFORUM alla är inte lika insnöade som ni, frågar man brukar dom flesta vara hjälpsamma å svara på ens frågor, är väl de ett forum är till för?? :wow1:
jämtlandgädda
2010-01-07, 16:29
varför så små krokar? jag har ju inte ens 8or till abborre!
snabb krokning,undviker djupare krokningar,dvs skonsammare för gäddan. st 6-8 är mer eller mindre standard enligt många metare
Passar oftast bra till normalstor mört. Det gäller att anpassa krokstorlek till betesstorlek. Jag fiskar själv med ganska små mörtar, 13-18cm just av den enkla anledningen att de inte sliter sig loss och skapar blindfällningar. Skulle man meta med levande 5-hg's beten skulle man behöva någon annan metod att indikera nappen med. Till sådana fiskar passa dock 2/0 krokar :)
martinh77
2010-01-07, 20:21
Hur gör ni när ni ska fästa upp linan i vippan?
Ögla, klämma eller ngt annat tips?
Martin
Personligen gillade jag o sätta dit en gummisnodd på linan.
sätter linan runt ena fingret och tvinnar några varv, sen hänger jag upp öglan. Funkar bra.
Gäddjägarn i Värmland
2010-01-07, 21:46
Använder gummisnodd som dras åt på linan o hängs sen på vippan.
----------------------------
Besök gärna min blogg! www.teamfoogde.blogspot.com
----------------------------
Sävenfors Vattenbruksskola. www.savenfors.nu
lennieboi
2010-01-07, 22:27
jädrar va kul de är me alla stavkontroller å dyligt (stavar som ja vill) "den suger" "snor bilder" HERREGUD RING GESTAPO han har snott en bild, men alla 2'685'638 album och filmer jag laddat ner olagligt på piratebay ska ni ge fan i, hur jävla korkat låter inte de.
ja ja vet att folk kommer kommentera detta inlägg......
känner ja blir fan lite förbannad på alla "förståsigpåare" det var han som tog initiativet(stavning?) å skrev en artikel inte ni, nä för man kan ju inte dela med sig av kunskapen för då kanske nån får högre PB än er, ve å fasa, tänk er om olle från mölndal tog en gädda på 15kg å ni bara en på 14kg, är ju bara att ringa aftonbladet å grina ut för fan, tror inte ja heller skulle kunna leva me de....VÄX UPP....
är de nån ni ska klaga på så är det (stäng inte av mig nu försöker bara få fram min poäng eller va man ska säga) "Bergman" för att han var "totalt jävla dum i huvet som inte såg hur kass artikeln var" å inte han som skrev den, tyckte den var bra å lärorik, visst de fattades ett par grejer men vi är ju fan inne på ett SPORTFISKEFORUM alla är inte lika insnöade som ni, frågar man brukar dom flesta vara hjälpsamma å svara på ens frågor, är väl de ett forum är till för?? :wow1:
klockrent!!!!
Sir Fish-a-lot
2010-01-08, 00:00
Hur gör ni när ni ska fästa upp linan i vippan?
Ögla, klämma eller ngt annat tips?
Martin
Krympslang eller siliconslang på den yttersta biten av metalldelen. Sedan så klämer jag fast linan mellan denna del och det som sticker ut från "slickepinnen". Det är väl tänkt att linan skall sättas fast där? Slangen har jag så att linan inte skavs mot metallen och sitter något hårdare fast. Funkar klockrent och jag undviker falska fällningar om mörten är stor/stark.
Sir Fish-a-lot
2010-01-08, 00:04
6:or är standard. Men som sagt så beror det på betets storlek.
Stora döda sillar passar 4:or fint till. Jag har tafsar med krokstorlek: 8, 6 och 4. Kan vara bra att ha några olika med sig ut (i en rig bin eller annan rund plastburk) för då kan man alltid anpassa tafs efter betesfisk.
Deadbait
2010-01-08, 01:18
Starta 10 i topp på Flodes värsta gnäll. Uppdateras dagligen!
Till sådana fiskar passa dock 2/0 krokar :)
2/0???? du måste låta gäddan svälja längre samt skadar dom krokarna brutalt, när jag fiskar med regnbåge i 4-6hg så kör jag 3st st6 man kan kroka så gott som direkt, funkar klockrent och aldrig sjupa krokningar
martinh77
2010-01-08, 19:44
Lånar tråden lite
Har genomfört mitt första ismetepass idag, ett bompass, men minus 10 grader gjorde det svårt i hålen. Har dock en annan fundering.
Det känns som om mörten ( i detta fallet ) vill simma upp mot isen, klart det går att tynga ner men vill ju inte lasta på hur mycket bly som helst. Hade upp mot 40gr på vissa tackel idag och det kändes mycket.
Dessutom känns det som om den vikten ska lossa linan från vippan?!
Hur fiskar ni med deadbait, lägger Ni det på botten eller hänger Ni det ovanför?
Mvh Martin
Deadbait
2010-01-08, 22:55
Deadbait typ i dm ovan botten hängandes vertikalt då. Funkar säkert lika bra på botten. Konstigt att du upplever att mörten vill simma uppåt så pass att du funderar på typ 40 g. Har du stor mört på flera hg? Vilket jag tyvärr inte har riktigt mkt erfarenhet av. Mörtar på 15-20 cm bruka räcka med typ 15 g. Nu är det inte alltid en nackdel med mört som rör sig upp och ner på varierande djup.
martinh77
2010-01-08, 23:05
Deadbait typ i dm ovan botten hängandes vertikalt då. Funkar säkert lika bra på botten. Konstigt att du upplever att mörten vill simma uppåt så pass att du funderar på typ 40 g. Har du stor mört på flera hg? Vilket jag tyvärr inte har riktigt mkt erfarenhet av. Mörtar på 15-20 cm bruka räcka med typ 15 g. Nu är det inte alltid en nackdel med mört som rör sig upp och ner på varierande djup.
Jo, det var rätt så stora mörtar.
Ska testa med mindre nästa tur och se hur det går då. Nu var det ju första gången men jag upplevde det som om mörten var strax under isen när jag skulle byta hål.
Räcker 15g för att tynga ner "vippan"?
Sir Fish-a-lot
2010-01-08, 23:16
Jo, det var rätt så stora mörtar.
Ska testa med mindre nästa tur och se hur det går då. Nu var det ju första gången men jag upplevde det som om mörten var strax under isen när jag skulle byta hål.
Räcker 15g för att tynga ner "vippan"?
För mig räcker 5 gram med mindre fisk. Böjen på vippan kan fixas med den bit lina som går från rullen till vippan. Jag kör haspel (med eller utan baitrunner) och har inte bromsen på absolut lägsta motstånd - då får man bra böj.
40g är ju väldigt mycket, så mycket ska man inte behöva. Jag kör 8g på mina mörtar som brukar vara runt 20cm långa. Mörten simmar ju omkring emellanåt och det är ju bara bra, men jag har aldrig upplevt att dom simmar mot hålet så vippan fäller upp. Om mörten hellre vill komma upp i hålet igen istället för att simma runt i vattnet så kanske det är ett bra gäddvatten ;) hehe
fiskesebbe
2010-01-09, 00:13
bra artikel för nybörjörare som vill testa på isfisket efter gädda
Tackar för alla positiva komentarer! :)
Ska försöka ta lite bilder på vipp-konstruktionen.
Predator Simon
2010-08-25, 21:24
Japp som sagt en bra artikel:)