Visa fullständig version : Gädd TAFS
:beer:
Jo jag behöver litte tips till att göra en bra metes tafs till gädda..
Jag vill köpa allt krockar och hella kittet
Pengar e inte ett problem Plånboken är tjock !
Tack så mkt !:sprit:
Stenbocken
2003-11-03, 17:04
De pålitligaste materialen är Seven strand och FOX easy twist. Jag föredrar att tvinna tafsarna framför att använda hylsor, eftersom det är mycket pålitligare och saknar nötningsytor. Om du kör utan up-trace tycker jag att de ska vara ståtligt långa = minst 50 cm ovanför övre kroken i ett tvåkrokstackel. Tvåkrokstackel tycker jag är pålitligast, och jag använder oftast kvalitetskrokar (Owner, Gamakatsu eller FOX) i storlek 6 eller 8.
Majakovskij
2003-11-03, 17:15
Jag kör med angler pro's knytbara tafs. Knyter på en 3-krok och så får den andra 3-kroken hänga fritt och så knyter jag på ett lekande.. kallar detta 10 sekunders tacklet då jag tog en gädda på första utlägget när flötet knappt landat :)
jag föredrar proleader.. jag gör som killen ovan... låter ena ligga fritt men jag brukar snurra kroken 2-3 varv så sitter den... slipper knyta om tacklet om jag byter till en mindre/större betesfisk.
Om man låter den ena hänga fritt får man ju ingen kraft i den vid mothugget, det är rätt meningslöst, gör istället flera tafsar med olika avstånd mellan krokarna, så passar det alla betesfiskar.
Ett tips för er som använder pro leader, säkra knutarna med en droppe superlim!
Det finns flera trådar om detta i forumet.
Tafsmaterial: 7strand, berkley, proleader
Krokar: gamakatsu, owner, vmc strl. 4-6.
Lekandet, låshylsor osv.
Gå och köp! :)
Jag har bara använt 7-strand och jag tycker det funkar kanon
edit; Jag har bara använt Ravens 7-strand, nöjd nu? ;)
Gretko...MIN 7-strand dessutom, och det är klart MINA grejer funkar ;)
edit: ja, nu är jag nöjd ;)
Mange Wiberg
2003-11-03, 19:11
darts tafsmatrieal lr steelon!
Mange, funkar darts tafsmaterial bra? Är ju skapligt billigt, men jag har inte vågat köpt det för jag var lite osäker på kvaliten på den..
Mange Wiberg
2003-11-03, 19:18
för mig har det funkat asbra! Inte en enda tappad gädda!
Ok, kanske ska inhandla sån och prova då..
Vill lägga in ett litet varningens ord för Proleader och andra tafsmaterial med dyneemakärna och ståltrådshölje. Är man oförsiktigt vid själv knytandet kan höljet lätt ta skada och risken för tafsbrott ökar avsevärt. Bygger påståendet på egna erfarenheter och andras, d v s tappade gäddor. Själv har jag gått över till Canelle Supratress som säljs av Fly Fisherman i Järfälla, och denna skiljer sig från t ex proleader genom att Dyneeman (om det är dyneema vill säga?) är ihopflätad med ståltrådarna. Men även här ska man knyta försiktigt vill jag understryka. har haft ett par oförklarliga brott som jag förmodligen måste härleda till oförsiktigt handlag. Dessutom kör jag även med Fox Esytwist som är kanon, och i likhet med tidigare inlägg, tvinnar jag materialet samt säkrar med krympslang över tvinningen.
Har hört talas om tafsbrott med Supratressen också. Sen finns det ju dom som tydligen aldrig haft problem med Proleader. Lite svårt att veta vad som egentligen är bäst. Men Soft och Seven Strand känns ju snäppet säkrare.
Cello, lilla gubben :) Alla tafsar har väl haft tafsbrott ngn gång .....!?
Men efter att ha fiskar mkt med ProLeader och ännu mer med Cannellen så finns det bara ett alternativ och det är canellen (passar på å understryka att det är 5 och 8kg's som har sammanflädade fibrer och är således den jag rekomenderar för gös och abborrfiske i gäddrika vatten).
Supertafsen av dom alla är Wonderwire, ett 49-trådigt tafsmaterial utan coating, som är lika mjukt som en sytråd :-) Omöjlig att få tag på vad det verkar, men förmodligen är det lika material som t ex i Tygerleader, fast den har ju nyloncoating (vilket jag inte vill ha p g a betespresentationen). Detta främst med tanke på gösmete, men jag inbillar mig att mindre krokar och smidigare tafsar ökar betesfiskens förmåga att leva om och skapa mer attraktion för gäddan/gösen än vad en stelare tafs och större krokar gör.
m@, har du testat att bränna bort coatingen på Tygerleader å se hur den ser ut under caotingen? Kan va intressant.....
esox_lucius
2003-11-03, 20:14
Om plånboken är tjock så är det ju Fox som gäller. Easy twist wire som du tvinnar och lägger siliconslang över, en fyra och en sexa trekrok (Gamakatsu eller Fox är bäst) , om du inte ska köra flötestrolling eller i strömmande vatten då jag brukar byta plats på krokarna vilket medför att du har sexan, övre kroken i näsborren på mörten och fyran fixerad precis i skinnet på sidan vilket ger bra krokningsförmåga.
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
för mig har det funkat asbra! Inte en enda tappad gädda!
Mange, det är ju inte det vanliga darts du har, jag vet inte riktigt vad ditt heter, det vanliga verkar vara rätt opålitligt...
Finns ett annat 49-trådig wire som har samma egenskaper som Wonderwire. Heter SURFSTRAND MICRO SUPREME och tillverkas av American Fishing Wire. Har prövat båda, dels 15 lbs WW och 20 lbs S.M.S. 20 lbs är lite tjockare men går bra att knyta. Brukar säkra knuten med en droppe superlim. Har beställt från HarrisAngling och det tar ca 1 vecka att få hem.
http://www.harrisangling.co.uk/harr/product.asp?mscssid=X3WKG9W0A4TH9JN7M6LD3GQ2Q9T4BV 24&dept%5Fid=33419&pf%5Fid=surfstrand%5Fmsupreme
DD har också tagit fram ett 19-trådig wire med en coating. Också ganska smidig men har ännu inte hunnit testa det. Kolla på ddbait.com
Mange Wiberg
2003-11-03, 20:37
juste glömde den heter: darts carbon coated wire!
Tack så jätte mkt för hjälpen.
Nu min sista förfrågan.
Jag vill göra ungefär 10 ST Taffsar några till drag och några till Mete som sagt.
Hur ska min shopinglista se utt.
Om ni orkar sätt pris efter så går jag till Fiskehandlaren och tar de dyraste av allt :)
har ingen aning om va allt Wirfe flenc Dart Coating shit heter :D
:beer:
ungefär 70kr för 3 meter Proleader.
esox_lucius
2003-11-03, 21:35
Inköpslista:
Fox easy twist wire 25 meter för 119
Fox krokar fyror och sexor 119 + 119
Fox lekanden 69
om du ska tvinna en twiddling stick för 129
Då har du riktiga proffstafsar sen!
esox_lucius
2003-11-03, 21:37
och lekanden om du ska göra spinntafsar
Stenbocken
2003-11-03, 22:33
Twiddling stick går bort. Använd fingrarna eller en peang. För spinnfiske rekommenderar jag inte 7 strand eller liknande material då den kinxar alldeles för lätt. Plastad wire regerar på spinntafsar, dels för att den inte kinxar så lätt och dels för att den har en helt annan styvhet vilket hjälper gången på många spinnbeten. Många vanliga beten (Ej jerkbaits) går mycket bättre med en riktigt styv tafs eller jerktafs.
stenbocken - Vad har du för smedshänder? jag måste använda peang när jag tvinnar, skulle aldrig klara det med fingrarna!
Till vissa drag är softstrand perfekt. Typ något mindre gummijiggar och mindre wobbler. Stela/oföljsamma tafsar påverkar gången negativt på den typen av drag. Sen håller tafsen max en fisketur, men det är ju inte så svårt att göra nya.
qvarnis25
2003-11-04, 00:17
Skulle inte köra med pro leader till gädda, har haft min göstafsar som gjordes i september och bara blev använda ngn gång. De blev helt förstörda efter 4 pass ungefär. 25 kilos.. Så nu har jag gått tillbaks till 7strand inför ismetet igen. Själv kör jag med två 4or eagle claw 2*strong eller VMC. Hur tvinnar ni??