handdator

Visa fullständig version : Ruda i Tollare träsk

ljohan
2003-11-03, 22:17
http://infobanken.nacka.se/www/miljo_halsa/sjoar/tollaretrask.htm

Ser ut som ett typiskt rudavatten.
Någon som testat fiske efter någon art där?

BigFish
2003-11-03, 22:27
Bara en nackdel, har pippitittare slagit klorna i sjön så är det nog kört att fiska där. En del av dem är ruggigt trångsynta

ljohan
2003-11-03, 22:30
Jepp. Sånt överlever man, tidigare mornar och sena kvällar/nätter så är de nog inte lika många.

BigFish
2003-11-03, 22:34
Jo, men de brukar vara snabba med att införa alla former av förbud. Allt stör enligt dem, utom när de själva smyger i buskarna, det stör tydligen inte...

Bergman
2003-11-03, 22:41
Ljohan, finns om tur är andra sjöar som ser minst lika "heta" ut ... vi testar dom nästa år. :)

I helgen blir det gädda va ?

ljohan
2003-11-03, 22:43
Alltså bergman.
Jag blir tokig här hemma.
Har börjat göra en liten "databas" av sjöar med diverse info i html. Blir tokig på alla fina metvatten det finns.

Jag ska få tid i helgen. En polare kommer hem från Lumpen då, men hinner träffa honom så det ska inte bli några problem att ta en tur.

qvarnis25
2003-11-03, 22:54
Men Mats, du får väl visa lite solidaritet..! =)

BigFish
2003-11-03, 22:56
Qvarnis, du har ett PM om ål

ljohan
2003-11-03, 23:01
Originally posted by BigFish
Jo, men de brukar vara snabba med att införa alla former av förbud. Allt stör enligt dem, utom när de själva smyger i buskarna, det stör tydligen inte...
Talar du av egen erfarenhet?

BigFish
2003-11-03, 23:11
Nja, delvis, finns en del sjöar som är stängda del av året p g a att fåglarna ska få vara ifred. Det kan jag köpa, om det inte vore så att pippitittarna själva knatar omkring i vassen. Spelar väl ingen roll för fågeln om den blir störd av en fiskare eller en med kikare runt halsen... Tror det finns många sådana vatten i Sverige. Nä, ornitologer kommer jag nog aldrig att komma överrens med (de flesta i alla fall).

ljohan
2003-11-03, 23:23
Originally posted by BigFish
Nja, delvis, finns en del sjöar som är stängda del av året p g a att fåglarna ska få vara ifred. Det kan jag köpa, om det inte vore så att pippitittarna själva knatar omkring i vassen. Spelar väl ingen roll för fågeln om den blir störd av en fiskare eller en med kikare runt halsen... Tror det finns många sådana vatten i Sverige. Nä, ornitologer kommer jag nog aldrig att komma överrens med (de flesta i alla fall).

Nja, fångas ju mycket fågel vid sutarmete och dyl :)

BigFish
2003-11-03, 23:33
Har faktiskt aldrig lyckats fånga en fågel, har däremot sett när andra fått gräsand... Vet en som fått en skarv också :-D