Visa fullständig version : Vilken lina till plattfisk?
Freddy Beaver
2003-11-04, 11:40
Hej! Vet någon vilken lindimension som är bäst till plattfisk-fiske med vandia-båten i Helsingborg? Just nu har jag 0.60 på rullen, och kan ha tafs på 0.40, passar det? Det är ju rätt strömt ibland.
Obs vill inte lägga ut några pengar på dyra superlinor till detta bara så ni vet!
Tack.
Freddy Beaver
2003-11-04, 15:34
Ingen?
Har för mig att det är rätt grunt där. I så fall fungerar nylon utmärkt. Kläm på ett tillräckligt stort sänke bara.
Havsfiskenytt.Patrik
2003-11-04, 15:52
0,60 ina blir aldeles för grov, då tjock lina lätere fångas up av strömen och du får svårt att holla kontakt me dbåde betet och botten. Det bästa alternativet är flätlina ca 0,20 den kan du ju använda sedan till annat fiske på havet.
Antar att det är en stor rulle du har 0,60 lina på. HAr du någon mindre typ amb 6000. Så är det ett lämpligt vall. Räker ju att du grundar med nylon och kör på en 100m flätlina. Det kan du ju sen ha till gäddfiske mm.
Ett lät hafsfiske spö 6-12 pund är lagom. Fungerar också finnt med ett spinnspö som kan ta ca 100gr
Freddy Beaver
2003-11-04, 15:58
Min pappa har annars en Amb. 6000 med 0.40, vet dock ej om den passar på mitt feta havsfiskespö, får testa:) Den kan jag ju använda, det har du ju rätt i!
Hur stort sänke? räcker 150 gram?
Havsfiskenytt.Patrik
2003-11-04, 16:04
vanligast på vandia e att köra med 100gr wiggler som sänke. Behöver absulut inte mer än 150.
Oringen, vet du nått om fiske på Vandia?
Kan man hyra spö, riggar o så där eller?
Vad kostar det att hyra?
Havsfiskenytt.Patrik
2003-11-04, 16:45
Visst går det att hyra spö men dock inga som läppar sig för mete. Det är korta styva spö med 7000rullar och 0,60 lina. Det finns mete tackel att köpa ombord ibland.
Annars finns det special tackel på sportfiskedepån till det fiske.
På Varöy använde jag PP 0,19 för plattfiskmetet, använde ju faktiskt 0,19 för sejfisket oxå då det strömmade mkt om jag tänker efter.....
synd man inte har ett sånt spö då...
Farsan har en sån stor Ambassaduer rulle och ett Havsfiskespö...
Kan säga rek. viker och så sen...
kingfisher
2003-11-05, 09:23
Köp inga tackell,
Det är lätt att fixa skälv. En wiggler pirk på 100 g, i botten ett släp på max 1/2 m med lite lysslang och lite pärlor med en långskaftad krok i storlek 2. Över pirken en upphängare som är tillräkligt lång för att nå nästan ända ner till botten. Också den med lys och pärlor. lämplig lintjocklek till tacklet är 0,35 max 0,40. jag använder inte nylon för domm nappar myckett försiktigt så tunn flätlina lina är att föredra. Men det behövs inte så många meter.
Använder skälv en Amb 6600 pro men En haspel duger också.
När skall du ut med Vandia?
Havsfiskenytt.Patrik
2003-11-05, 14:27
Det är jusst sådana tackel som är hem knutna som finns att köpa på sportfiskedepån i hbg.
Gjorda för att fiskas men wiggler.
Blir billigare om man bara ska ut och prova nån gång.
Kingfisher, Hade tänkt åka ut, inte denna helgen men nästa igen..!
han kör väll bara jämna veckor eller?
kingfisher
2003-11-06, 07:41
Jag skall ut med Vandia på Torsdag nästa vecka.
När man fiskar spätta med vandia, vad gör man då?
Åker man ut o driver eller kör han medans man fiskar? driver man snabbt iväg så det blir tungt att släpa 100 grams pirken?
jag ska fiska flatfisk i helgen med räcker det med 0.28 lina nylon ett rätt kraftigt spö och gäddrullen till detta fisket?
Freddy Beaver
2003-11-06, 18:51
Fiskar du från land är det bättre med ett känsligt feederspö, men det funkar säkert!
kanske inte FÖR känsligt, vågorna rör toppen då.
jag funderar på att ta min ambassadeur rulle
Freddy Beaver
2003-11-07, 18:15
Naaa haspel är nog bättre, sen får du väl skriva var du ska fiska, om det är i en hamn kan du ju ha feeder men är det ute vid kusten så får du ju ha ett kraftigare!
Ärligt så är det rättså krångligt med feeder på kusten, ingenstans o lägga det, o långt som fan. ofta år ju hamnen asvalterad.
kingfisher
2003-11-07, 23:50
Ambassadören funkar fint, jag har fiskat myckett plattfisk från Piren i Träslövsläge och alltid använt Ambassadör.