Visa fullständig version : Elvinsch+inkoppling?
Pga en trasig axel funderar jag på att köpa en elvinsch till trailern.
Går det att koppla den på cigguttaget i bagageluckan alternativt förlänga kablarna och koppla dom direkt på bilbatteriet när jag har bilen igång?
Vore ju skönt att slippa ännu ett extrabatteri att ladda...
Eller jag förkortar livslängden kraftigt på mitt stackars svindyra bilbatteri då?
//Anders
micke 68
2009-02-02, 21:22
Går det att koppla den på cigguttaget i bagageluckan alternativt förlänga kablarna och koppla dom direkt på bilbatteriet när jag har bilen igång?
Eller jag förkortar livslängden kraftigt på mitt stackars svindyra bilbatteri då?
//Anders
Kom bara ihåg att inte ha bilen avstängd när du vinshar,annars blir nog bilen kvar i rampen också!! ;)
//Anders
Stoppa för guds skull inte in den i cigguttaget!!!! Elvinschen drar väldigt mycket mer stöm en vad uttaget är dimensionerat för.
Kablar från batteriet måste vara kraftigt dimensionerade för att inte börja ryka,,,
Extra batteri är det bästa
En Vinsch som är på 1Hk = 732W tar enl effektformeln P=U*I / I=P/U / 732/12=61A .
61A innebär 16mm2 kabel
djsringup
2010-06-17, 19:43
En fråga till Crippa (eller någon annan som vet)
Skall man inte vid valet av dimension på kabeln tänka även på längden på kabeln?
En fråga till Crippa (eller någon annan som vet)
Skall man inte vid valet av dimension på kabeln tänka även på längden på kabeln?
Jo, långa lika med grövre men i detta fallet räcker det.
Att handskas med 16mm2 kabel e inte smidigt, sätt ett extra batteri i bakluckan som du sen laddar från cigguttaget.
dillinja
2010-06-18, 11:21
Om du vill ha i stort sett förlustfria kablar så dimensionera 1 mm2/Ampere :D Blir dock väldigt grova kablar men du kan ha väldigt långa :D