handdator

Visa fullständig version : Ismete

Jenk
2003-11-05, 21:42
I slutet av forra vintern meddelade storfiske registreraren Hakan Brugard att man skall bara fa anvanda hogst tva spon vid ismete i fall fisket ska klassas som sportfiske. Har ingen direkt asikt i fragan sjalv eftersom jag bor pa varmare breddgrader. Amnet har debatterats en hel del pa FNU forrut. Vad tycker ni om ismete? Ar det sportfiske att anvanda 5-6 spon eller? Ska man lata gadda va ifred under att par manader eller? Skulle en ismetad gadda pa 22 pannor tex raknas som svenskt rekord?

MVH

Jenk

Foppa
2003-11-05, 22:37
Det verkar ju lite konstigt att man ska införa begränsning på antal spön vid ismete och inte vid något annat fiske för rekordregistrering.
Knasigt om man får trolla eller meta i en sjö med uppåt 10 spön, men bara använda 2 vid ismete???
Varför skulle inte en ismetad 22-kilos räknas som rekord? den är fångad med lina och krok, är det inte det som är reglerna?
Det är väl inte mycket lättare att få upp stor gädda på ismete än med någon annan metod....

ljohan
2003-11-05, 22:54
När man har fler spön än vad man kan hantera så är det knappt sportfiske.

T.ex. att få dubbelhugg och låta en gädda bara rusa iväg medan man drar upp en annan.

Men jag tycker detta gäller vid allt fiske egentligen så en 22 kilos-gädda som är ismetad ska klassas som nytt svenskt rekord.

Bergman
2003-11-05, 23:05
Personligen tycker jag att två spön är ganska ok men på vissa "heta" platser kanske man måste begränsa till ett spö med tanke på fisken vid dubbelhugg osv. Chansen för dubbelhugg skiljer säkert en hel del beroende på var man är ...

Att ha fyra spön i på en gång anser inte jag vara lika mycket sportfiske som att ha ett. Men alla gör som dom själva vill om det inte finns regler. Jag skulle absolut inte se ner på någon som använder fyra spön om jag sitter med ett eller två.

KG?
2003-11-05, 23:15
Foppa och Ljohan är inte riktigt med. Frågan om antalet spön gäller bara på de platser som blivit tillgängliga via det fria fisket. På de platserna skulle inte en trollingfångad fisk heller bli godkänd som svenskt rekord.
Fiskar man på vatten där vattenägaren tillåter ismete med fler spön blir givetvis det svenska rekordet godkänt.

Däremot finns det ett intressant motsatsförhållande när man metar t.ex. ål. Då är det helt plötsligt okey att använda fler spön.

Min gissning är att fiske från land inte sticker lika mycket i ögonen som avancerat trollingfiske eller ismete med skogar av spön. En dyrt utrustad trollingbåt eller 10 ismetesspön kan nog lätt uppfattas som väldigt mängdfångande för oinvigda.

Det logiska vore kanske att godkänna fiske med tre spön och handhållet trollingfiske. Då slapp man antagligen reaktionerna från fiskevattenägarna.

ljohan
2003-11-05, 23:40
Då är jag med.
Men man ska fortfarande inte ha fler spön än vad man kan hantera, oavsett art.

m@
2003-11-05, 23:51
KG? Jag vet inte varför du ideligen återkommer till att använda 10 spön vid ismete, mig veterligen känner jag inte till nån som använder så många spön ö h t, och jag känner ändå många ismetefiskare. Men jag håller med om, och har också försökt belysa problematiken hur man klassar olika fiskesätt. Jag har aldrig sett en diskussion om hurvida ett ålmete, sikmete, abbormete, gösmete med fler spön än ett, strider mot gällande lagstiftning. Men som vanligt handlar det om ren okunskap, det man inte känner igen vill man förbjuda ;-) Vet många vatten, speciellt insjöar, där man på ett fiskekort får lägga både när, långrev och stångkrok och gud vet vad, men trolling? AJABAJA! det är mängdfiske!! Helt skruvat vill säga...

BeBest
2003-11-05, 23:55
”eller 10 ismetesspön kan nog lätt uppfattas som väldigt mängdfångande för oinvigda.”
Kanske det men de som i stället sätter ut 10 angeldon, tänder en brasa på isen och grillar korv med ungarna, inte fasen känner de sig som mängdfångande! Tvärtom tycker de att de hinner med sina få don och att gäddhuggen kommer i lagom takt! Men förmodligen blir de avundsjuka på ismetarna om de händelsevis skulle lyckas bättre!
Många ismeteutrustningar har ett utförande som gör dem väldigt lika angeldon vad beträffar nappalarmeringen. Det som däremot skiljer är tacklingen av betesfisken samt att drillningen sker med rulle och spö.
Jag ser nog ismetet som en ovanligt lyckad hybrid mellan två metoder men att sitta och stirra på ett flöte i ett hål i isen timme efter timme skulle jag inte stå ut med. Hellre pimplar jag lika länge utan att få något.

m@
2003-11-06, 00:10
Stirra på ett flöte? Hur menar du? Själv använder jag vippa plus ålpingla som napindikator, om det sen sitter på spöt eller på en engelliknande konstruktion tycker jag är rätt ointressant.

Majakovskij
2003-11-06, 00:15
I svenska specimentvälingen är det väl begränsning på max 4 spön oavsett metod?

m@
2003-11-06, 00:25
4 spön per pers, jepp. sen beror det på hur man ser på saker och ting. T ex trolling? Där kö man ofta 10 spön i båten. Då kan man fråga sig om fisken är godkände eller ej, p g a spöantalet. Men det förekommer lika ofta en fördelning på spöna om man är typ 3 pers, då har en gubbe styrbor, en andra babord, och den tredje djupriggar....

BeBest
2003-11-06, 00:45
m@, is mete är säkert en intressant metod men jag funkar inte med att sitta och vänta på att något ska hända. Jag vill skapa någon slags händelse själv. Själv vara aktivt sökande efter fisken i stället för att vänta på att fisken söker upp mig. Det är allt.
För mig får den som vill och kan hantera grejorna lägga ut hur många spön han har och de lokala bestämelserna tillåter! Kombinationen med vippa eller bjällra gör ju att man har koll på nappen ändå. Så länge folk inte är vårdslösa med fisken och fiskeplatsen får de göra som de vill för mig.

ljohan
2003-11-06, 00:51
BaBest, som bekant vid ismete så förflyttar man sig hela tiden.
Man söker upp fisken.

BeBest
2003-11-06, 01:15
Jag har bara läst om ismete och inte utövat själv. Tiden brukar inte räcka till för fiske vintertid för mig. De ljusa timmarna är för få. Jag har dock fått intrycket att man stannar en stund, kanske en kvart vid varje hål och väntar på att något ska hända och sen drar vidare.

Jag tror att om du och jag ismetade tillsammans så fick du ta hand om att bevaka spöna så fixar jag de nya hålen under tiden. =)

m@
2003-11-06, 10:07
Det fina med just ismete är ju valmöjligheten att fiska efter humör. Ibland fiskar man aktivt och målmedvetet, där i praktiken hålbyte sker nästan konstant (mkt slitsamt fiske ska tilläggas!). Andra gånger kör man cozy-fiske med tid för allmänt filosoferande och skitpratande. Kan inte tänka mig en trevligare vinterdag med schyssta fiskepolare, en grill, solen i plytet, lite fisk, en rykande varm kopp kaffe.

DanneStock
2003-11-06, 10:28
Det är ett spö som gäller, inte två. Fiskade med Brugård i förrgår och tog upp ämnet. Han säger att reglerna tillkom för att skydda det fria fisket. Många gubbar blir upprörda och ringer polisen när dom ser ismetare som spridit ut "angeldon" i deras vik. Det är också därför man nu måste ha vippan på spöt, så att man inte kör ner något "fast redskap" i isen. Kanske inte är så dumma regler ändå. Har själv varit med om en gubbe som slet upp våra spön och slängde dom på isen. Vi ringde bengen i Norrtälje men dom hade inte telefontid då.:-)

m@
2003-11-06, 11:39
Det skulle vara intressant att veta hur Brugård ställer sig till reggade skärgårds-sikar, ålar, borrar, gösar etc som fiskas med fler än ett spö. I praktiken är det samma sak som ismete, men det verkar som just ismete får klä skott för ett problem som finns. Vad gör det för skillnad att ha vippan på spöt istället för på sidan om, jag fattar inte det själv, han får gärna förklara. Och är det OK om jag har batteriklämma som sitter fast på spöt? När anses det vara fast redskap? Mycket hårklyveri!

DanneStock
2003-11-06, 11:51
Det är just för att "gubbarna" inte ska uppfatta det som angelfiske. En nappindikator dirrekt på spöt ser bättre ut än en hel annordning på isen. Men vad är problemet? Absolut smidigast att ha vippan på spöt!

Buster
2003-11-06, 12:22
Faktum är att ismete är förbjudet om det inte sker på samma områden där det är lagligt att trolla. Så i stort sett alla vikar är förbjudet område, OM man inte är vatten ägare då man får härja fritt. Hade en mycket givande diskution med en legitimerad fiskevakt i fjol, där han förklarade regler och förordningar och visade papper på vad som är lagligt och ej. Ismete är icke lagligt. De finns fall där ismetare har blivit av med sin utrustning. Så är det. Jag är sportfiskare och värnar om det fria fisket alltså har jag gjort mitt sista ismetar pass. Dessutom är det inte så roligt att bli av med flera amisar och dito spön för flera tusen kronor. Vad jag inte förstår är att inte sportfiskarna med Håkan i spetsen har förstått detta ännu.

Bergman
2003-11-06, 12:32
Buster, ismete förbjudet ? Verkar ju helt otroligt ... vad är skillnaden mot att sitta i en eka och meta/spinna ? Har du någon länk mn kan läsa lite om detta på ?

Cisco Kid
2003-11-06, 13:29
Buster, det kan ju omöjligt vara förbjudet på FVO´s som säljer fiskekort som innefattar nät och angelfiske ? Jag skulle vilja se dom stadgarna....

bålgetingen
2003-11-06, 13:40
Jag tror inte det är förbjudet att meta med betesfisk på vintern om det är tillåtet på sommar.
Men det är som någon skriv, det kan reta vissa fiskare om man har hela angeldonet brevid spöt på isen. Därför har jag gått över till att ha vippan på spöt. Är det plusgrader kan man även använda samma flöten som på sommaren, då brukar diskussionerna sluta. För en del äldre fiskare är angeldon föralltid angeldon.

m@
2003-11-06, 14:16
Inget hindrar ju ismetet på många sjöar som ofta inkluderar angel på fiskekortet. Men det som retar mig en aning, är att man i samma mening jämställer ismete med angel, saxfiske, ståndkroksfiske etc. som ofta också ingår på samma kort vilket jag finner jäkligt korkat.

Buster
2003-11-06, 14:38
Kommer inte exakt ihåg vad det var som gjorde att man inte fick ismeta. Tror att det var något om att det räknas som fasta redskap, om det inte räknas som fasta redskap måste det räknas som angel, och angel är ju inte heller det tillåtet på annat än de vatten dit man kan köpa kort eller 300m från land.

Buster
2003-11-06, 14:39
Ska man hårddra det så får man inte ens fiska från drivande båt. Så regler finns det minsan, även om vi inte följer dem alla.

Bergman
2003-11-06, 14:49
Buster, nä nåt måste vara galet här ... hur kan det räknas som fast redskap (oförståeligt) eller angel (lite mer förståeligt) ? Om man då håller i spöt då ?

Skulle vara intressant att se fakta i detta ärende. Var hittar man aktuella regler ?

KG??
2003-11-06, 14:57
Man får visst fiska från drivande båt om inte fiskesättet som sådant just kräver båt för att fungera. Släpar du draget utan att veva krävs båt och då är det inte tillåtet. Att driva samtidigt som man kastar är okej eftersom spinnfiske som metod inte kräver båt.
Sen är inte ismete olagligt, åtminstone inte enligt Brugårdh. Däremot är risken stor att det blir så.
På sportfiskarnas debattforum finns det lite mer att läsa i ämnet.

DanneStock
2003-11-06, 15:22
Kan omöjligt räknas som fasta redskap. Kommer inte ihåg reglerna men vet att ismete inte har något med fasta redskap att göra.

Jenk
2003-11-06, 16:56
Danne Stock! kan inte du be Brugard kommentera har, sa kan vi ha en kul debatt?

Buster
2003-11-06, 17:38
Så här är det, Brugård kan inte reglerna, det finns alltså folk som har blivit av med grejorna när de har ismetet. Låt så vara att det är okey att ismete på eget vatten eller där det är tillåtet med angelfiske om man har kort. Men på alla andra ställen så är det förbjudet så är det. Jämför och se om ex vallentunasjön där de drar gös, eller om platsen innanför ledarön i stavbofjärden är lagligt TDA vatten ?? Näää knappast okey att rega fisk där ifrån om man kalla sig seriös sportfiskare. Jag får står att folk som tycker det är kul att ismeta blir lacka men heldre det än att skärgårdsstifelsen får igenom sin motion tillsammans med moderaterna att förbjuda det fria fisket. Alla som gillar att sportfiska på det fria fisket har en skyldighet tycker jag att kolla så att man följer utsatta regler. Vill inte vara någon paragrafryttare men jag värnar om det fria fisket och, sur gubbarna där ute gör allt för att hindra oss, spela inte dem i famnen.

Stenbocken
2003-11-06, 17:49
Vissa verkar se en skillnad mellan ismete och angel. Hur då om man får fråga? Enda skillnaden är att man handdrillar i ena fallet och med spö i det andra..

DanneStock
2003-11-06, 18:27
Kan säga till honom om jag träffar honom. Han är väl ingen internetfreak...

KG?
2003-11-06, 18:50
Ser förvånat att jag håller med Buster. Han har helt rätt i att det krävs lite smidighet av oss som fiskar om vi ska kunna behålla det fria fisket.
Men fortfarande enligt Brugård så finns det inga prejudikat kring ismetet som det ju gör med tex trolling. Det var många som hoppades och trodde att trolling skulle ingå i det fria fisket, men så var det alltså inte.
Men ett ismete med ett lätt flyttbart antal spön borde egentligen ingå i det fria fisket. Det gäller bara att påvisa en skillnad mot angelfiske.
Men precis som Stenbocken skriver så kanske inte det är helt lätt

Push-Up
2003-11-06, 20:55
Jahapp, intressant å följa detta å se vad som händer. Men är det ingen som känner ngn som har koll på alla regler och bjuda in snubben hit för å skriva vad som gäller?!
Fast redskap? Ismete? Inte lägga spöt på en pinne med en vippa? Får jag i forsättningen använda min rodpod eller mina banksticks....Jag vill ha fakta kring detta ang ismete kontra annat mete...men vart skall man vända sig?
Buster, håller med att vi som sportfiskare oxå skall föregå med gott exempel, men jag vill oxå veta vart gränserna går, så länge det är luddigt så kommer troligtvis jag m.fl ha luddig koll på reglerna och konsekvenserna kanske kan bli där efter, fas det kanske inte var menat så!! Jag vill ta reda på reglerna men vet inte alls vart jag skall hitta dem,
Han som berättade för dig att det inte var lagligt. Jag skulle uppskatta om du tog dig tid med honom och skrev ned hans ord på papper och lade ut dem här!!

Stizo
2003-11-06, 21:38
Originally posted by Stenbocken
Vissa verkar se en skillnad mellan ismete och angel. Hur då om man får fråga? Enda skillnaden är att man handdrillar i ena fallet och med spö i det andra..

Skillnaden mellan riktig traditionell angel och ismete är bla. tacklingen! När man ismetar kör man med vanlig krok och sänke och att man har spö och rulle.

När jag kör med ismete är det enklast att fiska i sådana sjöar som tillåter angel. Med sprotfiskekortet har man tillgång till många sjöar runt Stockholm där man kan ismeta. Dessutom så finns det fiskekort att köpa även till delar av mälaren så att man får ismeta eller angla.

Diskussionen om att man ismetar med 10 spön verkar lite konstig. Har aldrig hört att någon släpar med sig tex 10 ismetespön ut på isen. Dem flesta ismetare brukar köra med 4 spön.

Jag har inte fattat skillnaden med tex karpfiske och ismete. När man fiskar karp så har dem som regel flera spön. . Det är ett fiskesätt som räknas som sportfiske varför skulle då inte ismetet räknas in likadant?

Det kallar jag dubbelmoral...

Push-Up
2003-11-06, 22:02
Stenbocken; Fundera lite själv för ett ögonblick och ställ sedan om frågan om det behövs!?!
Stizo; lite fler skilnader är det väl ändå, ismete är ju egentligen bara ett helt enkelt vanligt gäddmete från isen. Fast det driver inte omkring och täcker av vattnet lika mkt som ett gäddmete gör under den isfria periodedn osv. Jag menar, flötmete isfria tiden kan du ankra och låta fiskarna jobba över ett stort område. UNder vintern jobbar fisken där du sätter den, vill du täcka av större område så får du borra, slita, släpa som f*n...
Go natt fiskesnackare och övriga:)

Stizo
2003-11-06, 22:21
Originally posted by Push-Up
Stenbocken; Fundera lite själv för ett ögonblick och ställ sedan om frågan om det behövs!?!
Stizo; lite fler skilnader är det väl ändå, ismete är ju egentligen bara ett helt enkelt vanligt gäddmete från isen. Fast det driver inte omkring och täcker av vattnet lika mkt som ett gäddmete gör under den isfria periodedn osv.

Jo visst finns det fler skillnader.

DanneStock
2003-11-06, 23:36
När det gäller antal spön så ska väl sportfiske egentligen alltid bedrivas med ett spö. Sedan att Storfiskeregistreringen mfl. inte följer detta klagar nog ingen på.

JR
2003-11-07, 10:37
Verkar råda en allmänt utbredd uppfattning att ismete gränsar till "fast redskap" då angelfiske hör dit. Detta måste vara fel. Följande text är direkt hämtad från Fiskelagen SFS nr: 1993:787:

"Fasta och rörliga redskap och handredskap

7 Med fast redskap menas

1. fiskebyggnad, och

2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen
eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.

Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.

Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
är utrustade med lina och högst tio krokar."

För övrigt undrar jag om någon vet om man kan hitta den faktiska lagtexten om det fria handredskapsfisket på enskilt vatten någonstans på nätet?

Buster
2003-11-07, 10:43
Tro mig jag har käftat och stått på mig mot olika skärgårdsgubbar och miljonärer med svartbyggen till bryggor som jag fiskat för nära. Men i det här fallet var det lönlöst. Den här farbror som kom på oss hade full utbildning vad gäller området fiske. Han visade tom papper från polis och åklagare vad gäller hans befogenheter. Dessutom hade han med sig minst en gamal dom som visade på förverkade fiskesaker som beslagtagits i samband med isfiske. Först så verkade han otrevlig men det slutade med att vi blev vänner efter att han snackat någon timme eller två. Tror att han dessutom hade pratat över det här med någon av gubbarna på spf. kanslit. Innan detta möte levde jag i tron om att det inte fans något predjukat vad gäller ismetet, och därför hade jag fram till dess fortsatt att ismeta. Tyvärr visade sig detta vara fel. Själv har jag gjort mitt sista pass nu. Men det verkar som ni säger att man måste få ismeta på TDA vatten eller om man har eget vatten. Dock blir detta luddigt i samband med rekord fiskar. För alla stora fiskar som jag känner till är igentligen "tjyvfiskade" och vem skall kunna hålla reda på fuskarna där ute ? Tveklöst kommer dessa individer att anmäla fiskarna från något annat ställe där det kanske är lagligt att ismeta. Skulle bli som svenskan en orättvis tävling där bara vissa får fiska på vissa vatten -andra inte. Knappast rättvist när det kanske står en drömfiskeresa på spel. Eller vad säger ni ?

Stenbocken
2003-11-07, 13:25
Stizo;P-U m.fl.: Att folk använder donen utan att lägga ett spö på det betyder inte automatiskt att man använder traditionell angelkrok. Väldigt många anglare byter ut angelkroken mot en eller två trekrokar och har alltså ett ändtackel som ser ut som ert. Är det bättre med ett trekrokstackel än angelkrok är nästa fråga man får ställa sig? Väldigt många ismetare använder fortfarande själva angeldonet som "spöhållare", med skillnaden att de lägger sitt ismetespö på donet och nyttjar vippan som nappindikator utan att nyttja själva handlinan. Det finns definitivt en del som kör med tio ismetespön, precis som det finns de som kör med tio don där det är tillåtet. Jag ser ingen annan skillnad i ismete getemot angel om man tar ovanstående i beaktande än att man drillar för hand på donen och med spö vid ismete. Personligen tycker jag att det känns löjligt att drilla med ett spö genom ett litet hål, och att känslan vid handdrillningen är speciell och mycket svårare än dito med spö.

DanneStock
2003-11-07, 14:46
Att drilla fisken med spöt är liksom hela grejen med sportfiske för mig och dom flesta skulle jag tro. Skulle aldrig vilja drilla en sutare med linan i handen och så inte heller en gädda bara för att det är is. Jag klankar inte ner på angelfiske och har märkt att många angelfiskare kommer in i butiken och köper material för att göra egna tafsar, precis som du säger.

Buster: Det du säger tycker jag låter lite konstigt. Hur kunde han ha rätt när det inte finns några klara regler för ismete? Om det som du säger finns prejudikat är väl detta i och för sig det ända man kan gå på. Grattis till Succen med Buster Jerk! För en succe måste det väl ha blivit? :-)

Stenbocken
2003-11-07, 15:45
Danne: Jag fiskar själv med spön från isen, men det hindrar inte att jag tycker att det är mycket svårare att drilla fisk för hand, då slirbromsen sitter i fingrarna. Största anledningen till att spöna åkte ut på isen var ju att man då kunde regga fisken, samt att oddsen att landa fisken ökade markant. Jag tycker att utmaningen ligger i att hitta fisken och presentera rätt bete på rätt djup och plats oavsett vilken metod man använder. Jag fiskar på samma sätt och platser oavsett om jag skulle angla eller lägga ett spö på mina don. Hur snabbt man krokar fisk, vilket tackel man använder, hur man behandlar landad fisk etc. hänger ju på fiskaren och inte metoden. Jag tycker det är larvigt av de ismetare som anser att de är förmer än anglare p.g.a metoden som ju i grund och botten är densamma.

123
2003-11-07, 17:07
Originally posted by JR
Verkar råda en allmänt utbredd uppfattning att ismete gränsar till "fast redskap" då angelfiske hör dit. Detta måste vara fel. Följande text är direkt hämtad från Fiskelagen SFS nr: 1993:787:

"Fasta och rörliga redskap och handredskap

7 Med fast redskap menas

1. fiskebyggnad, och

2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen
eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.

Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.

Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
är utrustade med lina och högst tio krokar."

För övrigt undrar jag om någon vet om man kan hitta den faktiska lagtexten om det fria handredskapsfisket på enskilt vatten någonstans på nätet?

Kolla bilagan till Fiskelagen. Där står att fiske med angeldonsliknande metod inte är tillåten...

Bergman
2003-11-07, 17:31
En fråga kvarstår:
Om man håller i spöt medans man ismetar då ?

DanneStock
2003-11-07, 17:33
Stenbocken: Håller med dig fullt ut. Men sportfiske är fiske med spö. Att sedan många hyser agg mot anglare är nog för att C&R inte är särskillt utbred ibland dessa. 15 angeldon kan fånga väldigt mycket fisk på en dag. Men självklart är taktiken mycket liknande mellan dessa två fisken.

Push-Up
2003-11-07, 17:44
Buster, det känns fortfarande lite för luddigt.....fast iofs känns hela fria handredskaps fisket ganska luddigt vid eftertanke.

Men min fundering om det där med att vippan måste sitta på spöet vintertid men inte sommartid. Måste jag tejpa fast mitt larm och banksticks på spöt så det bli till en enda enhet för att göra det hela lagligt, tolka inte som ironiskt eller sådär nu, det är tankebanan jag vill få fram lixom....hoppas ni hajjar vad jag menar!?

Jag ismetar vidare tills reglerna ligger klara på bordet!!!!

Trevlig helg föresten :)

DanneStock
2003-11-07, 17:47
Som Brugård utryckte det och som jag nämnde tidigare, är det för att det inte ska likna angelfiske lika mycket. Motståndarna ska få så lite vatten på kvarn som möjligt.

Push-Up
2003-11-07, 17:52
DanneStock, tack då é jag med på argumentet!

Stenbocken
2003-11-07, 17:53
Danne: Visst kan det vara så. 15 ismetespön fångar säkerligen mer än 15 don, med tanke på hur mycket lättare det är att både kroka och drilla fisken med spö och rätt tackel. Enda sättet att få C&R mer utbrett tror i.a.f jag är med information och inte genom att sätta sig över de som klubbar. Angel har varit ett folknöje tidgare om man lyssnar med äldre butikspersonal och fiskare och jag unnar dem som tillbringar en helgdag på vintern med att angla med sina kompisar den upplevelsen även om de skulle klubba några gäddor. Jag skulle definitivt föredra att fisken gick tillbaks, men förhoppningsvis kommer den dagen då alla föredrar att släppa tillbaks fisk man inte äter.

DanneStock
2003-11-07, 17:56
Håller absolut med om att man inte ska sätta sig över dom som klubbar. Man får försöka övertyga folk på rätt sätt. När jag jobbar i butiken försöker jag med just detta. Sedan att det inte går att lära gamla hundar sitta har vi nog alla fått uppleva.

BigFish
2003-11-07, 21:09
Väldigt svårt detta ämne, jag som i princip har en pinne där jag har fäst vippan, ingen knallkorksanordning eller någon angelrulle. Är det för likt angelfiske? Låter ju helt horribelt! Nappindikatorns placering måste ju vara helt ointressant, om det är sportfiske eller angel kan ju inte hänga på vippan, det är ju bara ett sätt att se huggen på. Med det resonemanget så borde man ju kunna fästa ett nät under ett flöte och hävda att man flötmetar... Om det nu är så att nappindikatorn är det primära

DanneStock
2003-11-08, 14:25
Men lyssna på vad jag har sagt flera gånger i den här tråden så förstår du ju?

BigFish
2003-11-08, 22:31
Jo, men det som diskuterats är ju att det används rena angeldon som spöhållare, med angelrulle och hela kitet. När blir det ett angeldon? Räcker det att det är en vippa på en träbit utan något annat? Är det ett angeldon?

Jag köper också argumentet att man inte ska ge dem något att peka på, köper det direkt! Men någon måste ju ändå kunna säga när det blir ett angeldon eller för angeldonslikt? För ska man hårddra det så räcker det med en vippa i så fall då den är typisk för ett angeldon...

JR
2003-11-10, 12:02
123. Kan du ge mig en länk till bilagan? Frågade ju just om detta för att jag inte hittade bilagan där jag hittade Fiskelagen. Menade heller inte att ismete/angelfiske skulle vara tillåtet, bara att man alltför ofta ser den felaktiga benämningen fast redskap om det.

Buster
2003-11-10, 12:38
Samtidigt kan man dra paraleller med trollingfisket. För skärgårdsborna är det nog ingen skillnad om man kommer med en båt å tio spön eller pulka och tio spön....

cico
2003-11-10, 13:29
Säg att man fiskar i en vik och riggar likt mete från land. Alltså man borrar 2 hål, hissar ner 2 mörtar, frikopplar och går in till land och riggar med nappalarm, vad gäller då?

123
2003-11-10, 15:05
Originally posted by JR
123. Kan du ge mig en länk till bilagan? Frågade ju just om detta för att jag inte hittade bilagan där jag hittade Fiskelagen. Menade heller inte att ismete/angelfiske skulle vara tillåtet, bara att man alltför ofta ser den felaktiga benämningen fast redskap om det.

Bilagan finns inte på nätet. Men kolla i en lagbok som är någorlunda ny. Kolla efter Fiskelagen i registret och bilagan kommer direkt efter denna. Lagboken finns på biblioteket om du inte har tillgång till en sådan... Du har rätt i att fast redskap inte är relevant.

KG??
2003-11-10, 15:12
Originally posted by cico
Säg att man fiskar i en vik och riggar likt mete från land. Alltså man borrar 2 hål, hissar ner 2 mörtar, frikopplar och går in till land och riggar med nappalarm, vad gäller då?

Gör du en sån uppriggning så behöver du inte vara orolig, du kommer att klara dig från ev. åtal lätt. Du behöver bara åberopa lätt sinnesförvirring...:)

cico
2003-11-10, 15:43
Originally posted by KG??
Gör du en sån uppriggning så behöver du inte vara orolig, du kommer att klara dig från ev. åtal lätt. Du behöver bara åberopa lätt sinnesförvirring...:)

hehe, då så :)

Nu vet jag iofs inget om regler för mete från land, med fler än ett spön som man lägger ifrån sig, men det verkar ju absurt om man skulle få "förlänga" drillningen på detta vis.

//K