handdator

Visa fullständig version : skräbeån

oringen
2002-10-30, 18:54
Tänkte besöka skräbeån i slutet av nov i början av dec för att meta sik.
Är det nån som har några betes tips mm.
Har ej metat sik tidigare.

rapala
2002-10-30, 20:35
Tror det e' bottenmete me mask som ger mest fisk.

Sturgeon
2002-10-30, 22:59
Mask eller maggot verkar vara det som gäller.

Vart exakt flyter Skräbbeån?

rapala
2002-10-30, 23:02
....att de' e' typ!

oringen
2002-10-31, 00:37
Nästan vi gränsen skåne blekinge

scanvrak
2002-10-31, 00:47
uhm...skräbeån ligger i bromölla,skåne.
jäkligt liten sträcka man fiskar på faktiskt.
Var där nere i fredags och tittade hö...

oringen
2002-10-31, 00:50
ok ja det är ju på kristianstads hålet. Har aldrigt provat fiska där men blev sugen på att prova sik fisket i dec.

kulan
2002-11-17, 23:46
Är det högt vattenstånd och mycket ström så ska man fiska med ett bottenmete, typ pater noster, och det är mask som gäller. Är det normalt vattenstånd så kör med flötmete och maggots eller mask.

yoxler
2002-11-18, 08:33
var fiskar man sik och hur fiskar man sik? Jag har aldrig gjort det tidigare. när går den till i blekinge?

Foppa
2002-11-18, 18:23
jag läste en artikel i nån fisketidning, där de använde en liten mormyshka med en eller två maggots på, både vid pimpel, och fiskad med lätta haspelgrejer (långa spön) i åar, de lät den bara virvla i strömmen eller studsa i botten..... fast jag vet inte om det är det bästa sättet, många använder bottenmete med mask eller maggot, men jag är långt ifrån erfaren på sikfiskefronten

yoxler
2002-11-18, 20:27
Det ska vara en kul fisk att få på fluga har jag hört. Verkar gilla lite mindre flugor

Foppa
2002-11-18, 21:18
ok, men den är inte känd som nån kämpe..... så roligare fiskar kan man nog fånga.. men om du är ute efter arter så är det ju kul !

yoxler
2002-11-18, 21:26
a oki. I morgon blir det iaf regnbågsfiske :headbang: med det nya spöet

Sg
2006-10-19, 11:07
Jag ska till Skräbe i mitten av dec i år.
Till er som fiskar sik här: Fiskar ni mest avonflöten? Fiskar ni botten eller mellanskiktet?

weberg
2006-10-19, 11:45
Besökte Skräbe förra året.. Taktiken som vi körde, om även dom flesta som fiskar där, är flötmete med Avonflöte och masken ,maggoten skall nästan studsa på botten..

Tänk på en sak, huggen är oftast skitsvåra att se, siken spottar ut betet snabbt som fan ibland..
Polariodfglassögon är extremt bra, men man kan bli lite knäpp i huvet när man ser alla sikar som simmar förbi utan att ens kolla på ditt bete..

Hoppas infon hjälpte lite

Sg
2006-10-19, 14:26
Besökte Skräbe förra året.. Taktiken som vi körde, om även dom flesta som fiskar där, är flötmete med Avonflöte och masken ,maggoten skall nästan studsa på botten..

Tänk på en sak, huggen är oftast skitsvåra att se, siken spottar ut betet snabbt som fan ibland..
Polariodfglassögon är extremt bra, men man kan bli lite knäpp i huvet när man ser alla sikar som simmar förbi utan att ens kolla på ditt bete..

Hoppas infon hjälpte lite

det var till stor hjälp! ska inte glömma polaroiden :)

weberg
2006-10-19, 15:21
Ingen orsak sg.. BTW..vilka datum e du där..jag e där 11-13 och 21-22 :rockbanan

Sg
2006-10-19, 16:05
Ingen orsak sg.. BTW..vilka datum e du där..jag e där 11-13 och 21-22 :rockbanan

17 Dec och möjligtvis 18e kanske. Jag fyller den 15e så jag räknar starkt med en fet sik i present :p

weberg
2006-10-19, 16:09
okey..men räkna först och främst med en massa runt kilot :P..men det e coolt när man ser domdär 4-5 kg:s fiskarna glida förbi med 10-20 hanar efter sig ;)

snickarn
2006-10-19, 17:02
Tänkte besöka skräbeån i slutet av nov i början av dec för att meta sik.
Är det nån som har några betes tips mm.
Har ej metat sik tidigare.

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39469&a=437588

vist nappar det sik mete i skräbeån

i filmen fiskar dom strx nedanför bron, man kör över den precis innan bromölla från kristianstad

fiskekort bör beställas nu dom tar snabbt slut

Sg
2006-10-19, 17:07
okey..men räkna först och främst med en massa runt kilot :P..men det e coolt när man ser domdär 4-5 kg:s fiskarna glida förbi med 10-20 hanar efter sig ;)
Är det mkt fisk även i 3an eller? Det är där jag ska fiska nämligen :/

Granis
2006-10-19, 17:18
Dom bästa platserna är i zon 1, men även zon 2 har fina platser, i zon 3 finns väl en del, dock tycker jag att det är betydligt svårare att fiska där eftersom det är djupare och ån är bredare.
Tunn lina som inte är särskillt stum och ett mjukt spö rekommenderas om man skall lyckas. Sikarna är har ungefär samma motståndskraft i köttet i munnen som blött papper =).
Har varit där ett par. Andra siken som jag tog i mitt liv vägde 2600 prick.

weberg
2006-10-19, 18:07
som granis säger e dom jävdigt känsliga i munnen..min största på 2.78 satt så att när jag petade på kroken, så åkte kroken ut ur sitt fäste :P..
samma att 3:an ser lite ohetare ut än 1:an och 2:an..Har dock ej fiskat där..Men vet att vissa år har 3:an slagit ut både 1:an och 2:an i storlek....

gnidfarfar
2006-10-19, 18:37
13-14-15 dec befinner jag mig där nere och köttar i 1 an :P

weberg
2006-10-19, 19:03
ohh fan..då får jag väll allt besöka dig i 1:an då gnidfarfar:P

gnidfarfar
2006-10-19, 19:11
haha... ja det är bara att komma på besök =) du är välkommen..

Sg
2006-10-19, 19:38
Dom bästa platserna är i zon 1, men även zon 2 har fina platser, i zon 3 finns väl en del, dock tycker jag att det är betydligt svårare att fiska där eftersom det är djupare och ån är bredare.
Tunn lina som inte är särskillt stum och ett mjukt spö rekommenderas om man skall lyckas. Sikarna är har ungefär samma motståndskraft i köttet i munnen som blött papper =).
Har varit där ett par. Andra siken som jag tog i mitt liv vägde 2600 prick.

Jo jag har förstått det. Hur tunn linspets använder du? Funkar fluocarbon?

oringen
2006-10-19, 19:45
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39469&a=437588

vist nappar det sik mete i skräbeån

i filmen fiskar dom strx nedanför bron, man kör över den precis innan bromölla från kristianstad

fiskekort bör beställas nu dom tar snabbt slut

hehe ja det var 2002 det :rolleyes: ;)

Andersson1
2006-10-19, 20:20
Har fiskat ett antal år i Skräbe, Svänger av ner mot Nymölla om jag inte minns helt fel.

Hur man ska gå tillväga för att fånga fisken, det klart vanligaste är flötmete, och kanske därför det också ger mest fisk.

Själv kör jag 0.16mm ett mjukt matchspö och Avon 3bb, vid högvatten och strömma förhållanden upp till 5bb beroende på var i ån jag fiskar, krokstrl. 12 brukar funka bra kör Kamasan 983 widegape. Detta är en smaksak och är helt beronde på hur man tycker om att fiska och med vad för prylar. Fiskar precis vid botten. Mask och maggot brukar funka.

Som vissa sagt innan så är siken svår att få ett bra krokfäste i, väldigt vanligt att dom släpper, har själv tappat många fiskar precis vid håvkanten och tacklet flyger upp i närmsta träd över en.......

Rätt vanligt när man fiskar precis vid botten att sänken och krok hakar tag i någon fisk och man felkrokar.

Personligen så tycker jag det är skönast o fiska Zon 2 ev. så kanske trean kan ha sina bra platser också har tyvär inte fiskat där så jag kan inte svara på det, ettan tycker jag det är jobbigt 6 pers står o trängs på en liten yta ofta tackel hakar i varandra nja.. Här ser man oftast mycket stor fisk och det kan vara väldigt frustrerande när dom inte är intres. av betet.

Mvh/Henrik

Granis
2006-10-19, 21:42
En sak till; Ta med MÅNGA krokar, flöten m,m för det är MYCKET träd som man lätt fastnar i.

Fan nu vart man ju riktigt sugen mpå skräbe... Är det någon som vet om det finns några kort kvar? Jobbar enbart helg under vintern och våren så då blir det till att satsa rejält.

weberg
2006-10-19, 23:39
Som granis säger, ta med massa extra saker som kror etc..Sen så kan man tänka på en viktig sak, drilla lågt! Ganska vanligt att man tappar fisk, och då sitter sakerna i träden..Många träd!!
Själv körde jag första tillfället vanlig 0.18, tror jag..Andra gången, då fick jag mycke mer fisk och då körde jag 0-18 FC och det var fan så mycke bättre, brutalt mer kontakt..

Sg
2006-10-20, 10:19
En sak till; Ta med MÅNGA krokar, flöten m,m för det är MYCKET träd som man lätt fastnar i.

Fan nu vart man ju riktigt sugen mpå skräbe... Är det någon som vet om det finns några kort kvar? Jobbar enbart helg under vintern och våren så då blir det till att satsa rejält.

Min kompis sökte kort åt oss för flera veckor sen. Och han fick bara ett kort i 2an. Därför passade han det kortet och därför ska vi fiska i 3an. Så 1an och tvåan är nog fullbokade.

weberg
2006-10-20, 12:22
1:an är defenitivt fullbokat...
2:an kan det finns kort i.....

Granis
2006-10-20, 21:00
Ahh okej, det är kort i 2:an som jag är mestadels intresserad utav.
Ni som ska åka ner till Skräbe hur gör ni med boendet? Vandrarhemmet?

SG, du har möjligtvis inte telefonnumret?

Sg
2006-10-20, 21:13
Ahh okej, det är kort i 2:an som jag är mestadels intresserad utav.
Ni som ska åka ner till Skräbe hur gör ni med boendet? Vandrarhemmet?

SG, du har möjligtvis inte telefonnumret?

Tyvärr jag har inte telefonnumret. Det var min kompis som sökte åt mig. Men eftersom det blir trean tror jag vi skulle köpa på plats.

weberg
2006-10-21, 19:08
Alla saker ni behöver veta om bokning av fiskekort finns på http://home.swipnet.se/Skrabeans_FVF/

Vad gäller boende finns det vandrarhem i bromölla, som ligger en liten bit utanför nymölla..Sen finns det ett bed and breakfast i nymölla, typ 2-3 minuter gångväg från skräbeån..